تيم هاي هجومي بازي را مي برند، دفاعي ها جام را!


 

نويسنده:علي فيض آسا




 

مهارت ها و سيستم هاي دفاعي در فيفا 11
 

فوتبال فقط گل زدن و حمله کردن نيست. اگر مي خواهيد يک مسابقه را ببريد، بايد دفاع کردن هم بلد باشيد؛ کاري که جذابيت هاي زيادي ندارد، اما براي اين که يک تيم کامل باشيد انجام کارهاي دفاعي اهميت زيادي پيدا مي کند.
يادگيري مهارت ها در بازي فوتبال فيفا 11 تنها مختص به دربيل زدن و پنالتي زدن نيست و کارهاي دفاعي هم مهارت هاي خاص خودش را دارد. در اين مقاله تنها مي خواهيم به کارهاي دفاعي بپردازيم. در ادامه مطلب چندين شيوه دفاع کردن در فيفا 11 که شايد تا به حال برخي از آن ها را اصلاً بلد نبوده ايد را آموزش داده ايم.

تعقيب بازيکن حريف در زمان دفاع
 

Running Jockey
اين شيوه نوعي تعقيب بازيکنان حريف است که اکثر پلي استيشن بازي هاي حرفه اي آن را انجام مي دهند. براي تعقيب بازيکن مقابل بايد دکمه L2 را نگه داريد و با استيک (کنترل کننده گرد) سمت چپ به دنبال بازيکن حريف تان برويد. اين کار را با نگه داشتن همزمان دو دکمه L2 و R2هم مي توانيد انجام دهيد.

پرس کردن و تکل زدن
 

اگر اين حرکت را به درستي انجام دهيد در کارهاي دفاعي پيشرفت چشمگيري خواهيد داشت و مهاجمان رقيب تان را مستاصل خواهيد کرد. در اين شيوه دفاع Jockey press نام دارد، بايد دکمه X و L2 را همزمان نگه داريد. در اين شرايط دفاع تان به پرسينگ شديد مي پردازد. وقتي به اندازه کافي به حريف نزديک شديد وزمان تکل زدن رسيد، کافي است تنها دکمه L2 را رها کنيد تا دفاع تان خود به خود به سمت توپ تکل بزند. البته اگر L2 را دير يا زود رها کنيد ممکن است به موقع تکل نزند يا به توپ نرسد يا به جاي توپ ساق بازيکن رقيب را هدف قرار دهد در شرايط عادي هم اگر فقط دکمه X را نگه داريد، دفاع تان پرس معمولي پياده مي کند.

پرس راه دور (Secondary press)
 

گاهي مي خواهيد بازيکني را پرس کنيد که صاحب توپ نيست، اما مطمئنيد توپ براي او ارسال خواهد شد و بايد با تعقيبش يا توپ را قطع کنيد و يا در زمان تصاحب توپ اجازه فرار کردن به او ندهيد. براي اين کار بايد نزديک ترين دفاع تان به مهاجم مورد نظر حريف را انتخاب کرده و در ادامه دکمه دايره را نگه داريد تا بازيکن تان از راه دور مهاجم پيش رو را تعقيب کند. ترکيب running Jockey و secondary press هم براي تعقيب مهاجم و قطع کردن توپ کاربرد دارد مخصوصاً وقتي حريف تان مي خواهد از پشت دفاع شما و در عمق فرار کند.

دفع توپ در زمان سانتر
 

خيلي از آن هايي که فوتبال پلي استيشن بازي مي کنند، زماني که توپ روي دروازه شان سانتر مي شود، هل مي شوند همه دکمه ها را فشار مي دهند تا توپ را دفع کنند. اما براي دفع سريع توپ لازم نيست دستپاچه شويد و هر دکمه اي را فشار دهيد. زماني که توپ روي دروازه تان سانتر مي شود براي اين که خطر را دفع کنيد و بدون کوچک ترين مکث توپ را با ضربه اي بلند دور کنيد تنها کافي است دکمه دايره را در زمان فرود توپ بزنيد تايکي از بازيکنان خط دفاع تان آن را با ضربه اي بلند دفع کند.

مقاله سايت فيفا در مورد سيستم هاي دفاعي
 

مهاجمان بازي را مي برند، مدافعان جام قهرماني را امسال مسابقات پلي استيشن فيفا 11 به صورت آنلاين در سراسر جهان برگزار مي شود و هزاران علاقه مند در مورد سيستم بازي در فيفا 11 نوشته و به پلي استيشن بازها توصيه مي کند که از سيستم هاي دفاعي استفاده کنند. اين مقاله را در ادامه مطلب مي خوانيد:
به آن هايي که دوست دارند امسال قهرمان مسابقات پلي استيشن فيفا 11 شوند بسيار توصيه مي کنيم که از سيستم دفاعي 2-3-5 استفاده کرده و با 5 مدافع بازي کنند. اين سيستمي است که در بازي هاي مدرن کمتر از آن استفاده مي شود، ولي در فيفا 11 بسيار کاربرد دارد اين سيستم همه را به ياد تيم ملي يونان در جام ملت هاي اروپا مي اندازد که در سال 2004جام قهرماني را بالاي سر برد.

5 بازيکن در خط دفاع
 

وقتي براي دفاع کردن تنها 3 بازيکن را براي خط عقب انتخاب مي کنيد، بستن مهاجمان حريف به يک نگراني بزرگ تبديل مي شود، اما با داشتن 5 بازيکن در خط دفاع مهم ترين موضوع اين است که دو دفاع تان کاملاً عقب و در قلب خط دفاع جاي مي گيرند و دو بازيکن هم بال ها را پوشش مي دهند. با سيستم 5 دفاعه، از يک طرف حمله حريف از قلب دفاع خنثي شده و از طرف ديگر اجازه سانتر کردن از کناره ها هم داده نمي شود. البته در اين شرايط شايد 3 بازيکن خط مياني با خطر دوندگي بيش از حد مواجه شوند و خستگي آن ها باعث برتري حريف در وسط زمين شود و در اين شرايط هافبک هايتان براي پوشش همه فضاهاي وسط زمين سردرگم شوند و در خط حمله هم با کمبود بازيکنان پوشش دهنده براي دو مهاجم تان مواجه شويد.

ضد حمله بزنيد
 

برتري محضي که در سيستم 2-3-5 بر حريف پيدا مي کنيد، اين است که فضا و شانس بسيار کمي در خط حمله به حريف مي دهيد. پس از اين که با اين سيستم برتري در حفظ مالکيت توپ را به دست مي آوريد، مساله اين است که در ضد حمله ها تا آن جايي که مي توانيد سريع عمل کنيد.

مشکل در يک سوم خط حمله
 

مشکل عمده در سيستم 2-3-5 اين است که خلق موقعيت در يک سوم خط حمله دشوار مي شود. در اين جا بايد از دو بازيکن منطقه دفاعي تان کمک بگيريد که البته او دو بازيکن بايد توان بالاي بدني براي پيوستن به خط حمله از قلب منطقه دفاعي تان داشته باشند. اگر دو بازيکن قلب دفاعي تان قدرت بدني کافي را براي اين کار ندارند، بهتراست روي نيمکت ذخيره دنبال بازيکني با اين خصوصيت بگرديد.

زندگي را به رقيب سخت کنيد!
 

هر چند سيستم 2-3-5 کمتر استفاده مي شود و شايد دراين چيدمان موقعيت زيادي در حمله خلق نکنيد، اما يک سيستم هوشمندانه در فيفا 11 به حساب مي آيد که زندگي را بر حريف تان سخت مي کند.

نظرات کاربران فيفا در مورد اين مطلب:
 

يک يوناني: مايورو 2004 را برديم، چون هوشمندانه بازي کرديم. ما دوبار پرتغال و فرانسه را برديم.
ماني از آفريقاي جنوبي: همه چيز به سيستم بازي بستگي ندارد، بلکه به بازيکنان و توانايي آن ها هم بستگي دارد. يورو 2004 هم فقط خاطره هاي بد را به ياد مي آورد!
آنکور از هند: سيستم 1-3-2-4 هم به آزمايش کردنش مي ارزد. اين سيستم دفاع و حمله را بالانس مي کند.
منبع: نشريه تماشاگر، شماره 41