پست مدرنيسم و دلالت هاي آن در تربيت ديني(1)
پست مدرنیسم و دلالت هاي آن در تربيت ديني(1)
پست مدرنيسم و دلالت هاي آن در تربيت ديني(1)
نويسندگان: هادي پورشافعي(استاديار و عضو هيئت علمي دانشگاه بيرجند)، ناهيد آرين(کارشناس ارشد و دبير آموزش و پرورش بيرجند)
کليد واژه ها: تربيت ديني، مدرنيته، پست مدرنيسم، کثرت گرايي، نسبي گرايي.
بدون پيش داوري، نياز انسان به دين همچنان پابرجاست. دين در تغيير مداوم دوران هاي تمدن بشر، تکيه گاهي تزلزل ناپذير براي انسان فراهم کرده است و موجب زنده نگاه داشتن ارزش هاي فرهنگي و انساني و اخلاقي مي شود. البته اين نياز در ديدگاه هاي گوناگون انسان دستخوش تعبيرها و تفسيرهاي متفاوتي قرار گرفته است که به طور مشخص، در ديدگاه هاي مدرنيسم و پست مدرنيسم به آن پرداخته شده است.
ديدگاه مدرنيته و به ويژه پست مدرنيته، همچنان که در قلمروهايي مانند هنر، فلسفه، سياست و ادبيات، مسائل و مباحث تازه اي برانگيخته است، در عرصه ي تعليم و تربيت نيز پرسش ها و نگرش هايي نو به ميان آورده است. با توجه به اينکه انديشه هاي تربيتي در هر عصر، غالباً متأثر از انديشه ها و جريان هاي فکري و فلسفي آن عصر است، شناخت مباني فلسفي پست مدرنيسم و ويژگي هاي آن از منظر تربيت ديني ضروري به نظر مي رسد.
پست مدرنيست ها نظام آموزش و پرورش کنوني را عامل انتقال فرهنگ مسلط، يعني فرهنگ ممتاز يا فرهنگ نخبگي مي دانند. روشن است که بسياري از نگاه هاي پست مدرن به دنيا و واقعيات آن همچون تعليم و تربيت، مربوط به دنيايي است که بستر و زمينه ي آن را پديد آورده و از آن برخاسته بود. از مهم ترين مزاياي آشنايي با تعليم و تربيت پست مدرن، ايجاد امکان نگرش انتقادي ژرف تر به پيامدهاي تعليم و تربيت مدرن و نيز به تغييراتي است که آموزش و پرورش امروز و مدارس ما بدان نيازمندند. در اين زمينه اصطلاحاتي نظير آموزش و پرورش آراي گوناگون، يا آموزش و پرورش مرزي را به کار مي برند؛ به علاوه پست مدرنيست ها چون دسترسي به حقيقت مطلق و شناخت عيني را ناممکن مي دانند، به برنامه ها و روش هاي آموزش کنوني نيز انتقاد دارند. آشنايي با تعليم و تربيت از نگاه پست مدرنيست ها و نقدهايي که آنان بر تعليم و تربيت کنوني وارد مي سازند، به علت فراگيري اين ديدگاه حائز اهميت است. قبل از پرداختن به اين موضوع، سير تحول جوامع بشري مورد توجه است تا با نقد و نظر اين ديدگاه ها، دلالت هاي آنان را در تربيت ديني بيان دارد.
دوره ي پيشامدرن: در دوره پيشامدرن (از قرن ششم قبل از ميلاد تا سده هاي مياني) بر دوگانگي ايدئاليسم و عقل گرايي تأکيد مي شد و ايمان و مذهب در آن نقش اساسي داشت. اين ديدگاه ستايش کننده ي فرهنگ رفيع باستاني و شيفته ي نوعي وحدت نظر است.
دوره ي مدرن: اين دوره (از رنسانس تا پايان قرن نوزدهم) دوراني تاريخي است که پس از سده هاي ميانه در پي رنسانس فرهنگي در اروپا آغاز شد. بعضي نيز آغاز دوران مدرن را انقلاب صنعتي مي دانند و بعضي ديگر، پيدايش نظام توليد سرمايه داري و بازار آزاد را شروع اين دوران تلقي مي کنند. مدرنيته، تداعي گر نوگرايي و تجددگرايي است، و ريشه هاي تاريخي آن به جنبش رنسانس، عصر روشنگري يعني دوران تجربه گرايي، اثبات گرايي منطقي، راسيوناليسم، روش شناسي علمي و شناسايي حقايق عيني برمي گردد. از پيامدهاي دوره ي مدرن اين است که دانش علمي و حرفه اي، سرچشمه ي فهم جهان تلقي مي شود و چنين فرض شده است که دانش علمي، آينه ي منعکس کننده ي واقعيت عيني است. به رغم بسياري از متفکران، در عصر پست مدرن، خلق واقعيت جانشين کشف واقعيت شده، و مشارکت انسان در ساختن دانش برجسته تر شده است؛ در نتيجه فرآيند توليد دانش، امري اجتماعي، استقرايي، تعبيري و کيفي به شمار مي آيد. به هر روي، چهار رکن اصلي که در واقع بسترهاي تاريخي - اجتماعي پيدايش و تکامل مدرنيته به شمار مي روند عبارت اند از:
1. رنسانس (نوزايي) از قرن چهاردهم ميلادي؛
2. رفورماسيون (جنبش اصلاح ديني) در قرن شانزدهم ميلادي؛
3. روشنگري از اواخر قرن هفده تا اوايل قرن هجده ميلادي؛
4. انقلاب صنعتي از نيمه ي دوم قرن هيجده تا نيمه ي اول قرن نوزده ميلادي. (1)
دستاوردهاي مدرنيته در حوزه هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي قابل مشاهده است. اوج اين دستاوردها را که از گذشته هاي دور شروع شده اند، مي توان از قرن هيجدهم به بعد دانست. از بارزترين ويژگي هاي مدرنيته که از رنسانس به بعد شروع شد و در عصر روشنگري به اوج خود رسيد، نگرش به انسان به منزله ي موجودي اجتماعي يا يک «هستي اجتماعي» است.
گرچه در مورد دوره بندي تاريخي مدرنيته، اختلاف نظر وجود دارد، در مورد مشخصه هاي اصلي مدرنيته اين اختلافات کمتر است. به باور بسياري انديشمندان، مدرنيته به معناي پيروزي خود انسان بر باورهاي سنتي (اسطوره اي، ديني، اخلاقي، فلسفي)، رشد انديشه هاي علمي و خودباوري، و افزون شدن اعتبار ديدگاه فلسفه ي نقادانه است که با سازمان يابي تازه ي توليد و تجارت، شکل گيري قوانين مبادله ي کالا، و سلطه ي تدريجي جامعه ي مدني بر دولت همراه است. به اين اعتبار، مدرنيته مجموعه اي است فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فلسفي که از حدود سده ي پانزدهم، زمان پيدايش نجوم جديد، اختراع چاپ و کشف امريکا تا به امروز يا تا چند دهه ي پيش ادامه يافته است. انقلاب صنعتي که از جمله عوامل تکامل مدرنيته است، انگيزه ي سود را محور قرار داد که لرزش آن در سراسر جامعه احساس شد، و لايه هاي سنتي را درنورديد، و ما شاهد تولد اصالت فرد بوديم؛ (2) تا آنجا که مبلغ و ميزان سود حاصله نيز سنجه اي براي ميزان استحقاق موهبت الهي تلقي شد، و ثروت، نشان موفقيت دانسته شد.
مدرنيته برخلاف پست مدرنيته، نهضتي منسجم و يکدست به شمار مي آيد. آموزه هاي اصلي اين نهضت و حرکت فکري عبارت اند از: قطعي انگاري عقل انسان همچون يگانه و برترين سوژه ي دانش، آزادسازي فرد از هر محدوديتي که آزادي و برتري هويتش را تهديد کند، مخالفت با سنت و کليسا به منزله ي دشمنان اصلي آزادي و فرآيند آزادسازي، ناسيوناليسم و تمرکزبخشي به قدرت اقتصادي به مثابه ي اصول قانومند همزيستي انسان ها، اعتماد نامحدود به علم، توسعه ي اقتصادي و فني و صنعت گرايي. افزون بر اين ها، رواج ليبراليسم، فردگرايي، سکولاريسم، خودفرماني و پيشرفت گرايي نيز جزء ويژگي هايي است که بسياري از صاحب نظران، در وصف مدرنيسم به آن توجه دارند. (3) از ويژگي هاي مدرنيته مي توان به موارد مشخص ذيل اشاره کرد:
منظور از انسان گرايي، «ايمان به انسان» است. از اين ايمان مي توان به ايمان به «علم» و «قدرت» انسان تعبير کرد. به عبارت ديگر، انسان گرايي عبارت است از باور داشتن به اينکه اگر از دست «علم انسان» کاري برنيايد، قطعاً از دست هيچ کس و هيچ چيز ديگر هم کاري برنخواهد آمد؛ و اگر از محدوده ي «قدرت انسان» کاري بيرون رفت، در محدوده ي هيچ کس و هيچ چيز ديگر نيز نخواهد بود. اين باور در متون دوران مدرن، در قالب اين ايده تجلي مي کند که انسان حاکم بر سرنوشت خويش است و اسير موجود ديگر نيست. به همين دليل است که در متون مدرنيته، چيزي به نام شيطان وجود ندارد يا اگر وجود دارد، توان سيطره و تفوق بر آدمي ندارد.
يکي از بحث هايي که در ميان فلاسفه ي اخلاق دوران مدرن شايع است، شکاف ميان «معرفت اخلاقي» و «عمل اخلاقي» است و اينکه چگونه مي توان اين شکاف را پر کرد. در متون ديني قديم، اين شکاف را فريب خوردگي انسان ها پر مي کرد و باور اين بود که انسان به اين جهت به حکم معرفت هاي اخلاقي عمل نمي کند، که دستخوش فريب شيطان، دنيا، هوا و نفس است. اما چنين باوري ديگر در فلسفه ي اخلاق مدرن وجود ندارد. انسان مدرن نمي گويد به اين جهت به حکم معرفت هاي اخلاقي عمل نمي شود که انسان فريب خورده است؛ چرا که انسان مدرن به علم و قدرت بشر ايمان و التزام مي ورزد و هر اندازه مدرن تر شود، بيشتر التزام مي ورزد. اما در جهان نگري ديني، انسان دائم بايد دست استمداد به درگاه خدا دراز کند و همواره از فريب شيطان برحذر باشد و دغدغه ي موجودات ديگر هم داشته باشد و فرشتگان به او کمک رساني کنند. (4) در انديشه ي مدرن، رابطه ي انسان، جهان و خدا دگرگون شده است؛ زيرا بر اساس تفکر سنتي، خداوند حاکم مطلق و انسان، فرع دانسته مي شود، اما در ديد مدرن، منشأ هستي و خالق آن، از حاکميت مطلق بر انسان و جهان به زير آورده مي شود و با اصالت دادن به انسان، چيرگي وي بر طبيعت، محور قرار مي گيرد. سودمندي اين نظريه آن چنان براي بشر محرز جلوه مي کرد که حتي خداوند نيز از چنين ديدگاهي مستثنا نبود.
چکيده
کليد واژه ها: تربيت ديني، مدرنيته، پست مدرنيسم، کثرت گرايي، نسبي گرايي.
مقدمه
بدون پيش داوري، نياز انسان به دين همچنان پابرجاست. دين در تغيير مداوم دوران هاي تمدن بشر، تکيه گاهي تزلزل ناپذير براي انسان فراهم کرده است و موجب زنده نگاه داشتن ارزش هاي فرهنگي و انساني و اخلاقي مي شود. البته اين نياز در ديدگاه هاي گوناگون انسان دستخوش تعبيرها و تفسيرهاي متفاوتي قرار گرفته است که به طور مشخص، در ديدگاه هاي مدرنيسم و پست مدرنيسم به آن پرداخته شده است.
ديدگاه مدرنيته و به ويژه پست مدرنيته، همچنان که در قلمروهايي مانند هنر، فلسفه، سياست و ادبيات، مسائل و مباحث تازه اي برانگيخته است، در عرصه ي تعليم و تربيت نيز پرسش ها و نگرش هايي نو به ميان آورده است. با توجه به اينکه انديشه هاي تربيتي در هر عصر، غالباً متأثر از انديشه ها و جريان هاي فکري و فلسفي آن عصر است، شناخت مباني فلسفي پست مدرنيسم و ويژگي هاي آن از منظر تربيت ديني ضروري به نظر مي رسد.
پست مدرنيست ها نظام آموزش و پرورش کنوني را عامل انتقال فرهنگ مسلط، يعني فرهنگ ممتاز يا فرهنگ نخبگي مي دانند. روشن است که بسياري از نگاه هاي پست مدرن به دنيا و واقعيات آن همچون تعليم و تربيت، مربوط به دنيايي است که بستر و زمينه ي آن را پديد آورده و از آن برخاسته بود. از مهم ترين مزاياي آشنايي با تعليم و تربيت پست مدرن، ايجاد امکان نگرش انتقادي ژرف تر به پيامدهاي تعليم و تربيت مدرن و نيز به تغييراتي است که آموزش و پرورش امروز و مدارس ما بدان نيازمندند. در اين زمينه اصطلاحاتي نظير آموزش و پرورش آراي گوناگون، يا آموزش و پرورش مرزي را به کار مي برند؛ به علاوه پست مدرنيست ها چون دسترسي به حقيقت مطلق و شناخت عيني را ناممکن مي دانند، به برنامه ها و روش هاي آموزش کنوني نيز انتقاد دارند. آشنايي با تعليم و تربيت از نگاه پست مدرنيست ها و نقدهايي که آنان بر تعليم و تربيت کنوني وارد مي سازند، به علت فراگيري اين ديدگاه حائز اهميت است. قبل از پرداختن به اين موضوع، سير تحول جوامع بشري مورد توجه است تا با نقد و نظر اين ديدگاه ها، دلالت هاي آنان را در تربيت ديني بيان دارد.
تاريخ تحول فکري جوامع انساني
دوره ي پيشامدرن: در دوره پيشامدرن (از قرن ششم قبل از ميلاد تا سده هاي مياني) بر دوگانگي ايدئاليسم و عقل گرايي تأکيد مي شد و ايمان و مذهب در آن نقش اساسي داشت. اين ديدگاه ستايش کننده ي فرهنگ رفيع باستاني و شيفته ي نوعي وحدت نظر است.
دوره ي مدرن: اين دوره (از رنسانس تا پايان قرن نوزدهم) دوراني تاريخي است که پس از سده هاي ميانه در پي رنسانس فرهنگي در اروپا آغاز شد. بعضي نيز آغاز دوران مدرن را انقلاب صنعتي مي دانند و بعضي ديگر، پيدايش نظام توليد سرمايه داري و بازار آزاد را شروع اين دوران تلقي مي کنند. مدرنيته، تداعي گر نوگرايي و تجددگرايي است، و ريشه هاي تاريخي آن به جنبش رنسانس، عصر روشنگري يعني دوران تجربه گرايي، اثبات گرايي منطقي، راسيوناليسم، روش شناسي علمي و شناسايي حقايق عيني برمي گردد. از پيامدهاي دوره ي مدرن اين است که دانش علمي و حرفه اي، سرچشمه ي فهم جهان تلقي مي شود و چنين فرض شده است که دانش علمي، آينه ي منعکس کننده ي واقعيت عيني است. به رغم بسياري از متفکران، در عصر پست مدرن، خلق واقعيت جانشين کشف واقعيت شده، و مشارکت انسان در ساختن دانش برجسته تر شده است؛ در نتيجه فرآيند توليد دانش، امري اجتماعي، استقرايي، تعبيري و کيفي به شمار مي آيد. به هر روي، چهار رکن اصلي که در واقع بسترهاي تاريخي - اجتماعي پيدايش و تکامل مدرنيته به شمار مي روند عبارت اند از:
1. رنسانس (نوزايي) از قرن چهاردهم ميلادي؛
2. رفورماسيون (جنبش اصلاح ديني) در قرن شانزدهم ميلادي؛
3. روشنگري از اواخر قرن هفده تا اوايل قرن هجده ميلادي؛
4. انقلاب صنعتي از نيمه ي دوم قرن هيجده تا نيمه ي اول قرن نوزده ميلادي. (1)
دستاوردهاي مدرنيته در حوزه هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي قابل مشاهده است. اوج اين دستاوردها را که از گذشته هاي دور شروع شده اند، مي توان از قرن هيجدهم به بعد دانست. از بارزترين ويژگي هاي مدرنيته که از رنسانس به بعد شروع شد و در عصر روشنگري به اوج خود رسيد، نگرش به انسان به منزله ي موجودي اجتماعي يا يک «هستي اجتماعي» است.
گرچه در مورد دوره بندي تاريخي مدرنيته، اختلاف نظر وجود دارد، در مورد مشخصه هاي اصلي مدرنيته اين اختلافات کمتر است. به باور بسياري انديشمندان، مدرنيته به معناي پيروزي خود انسان بر باورهاي سنتي (اسطوره اي، ديني، اخلاقي، فلسفي)، رشد انديشه هاي علمي و خودباوري، و افزون شدن اعتبار ديدگاه فلسفه ي نقادانه است که با سازمان يابي تازه ي توليد و تجارت، شکل گيري قوانين مبادله ي کالا، و سلطه ي تدريجي جامعه ي مدني بر دولت همراه است. به اين اعتبار، مدرنيته مجموعه اي است فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فلسفي که از حدود سده ي پانزدهم، زمان پيدايش نجوم جديد، اختراع چاپ و کشف امريکا تا به امروز يا تا چند دهه ي پيش ادامه يافته است. انقلاب صنعتي که از جمله عوامل تکامل مدرنيته است، انگيزه ي سود را محور قرار داد که لرزش آن در سراسر جامعه احساس شد، و لايه هاي سنتي را درنورديد، و ما شاهد تولد اصالت فرد بوديم؛ (2) تا آنجا که مبلغ و ميزان سود حاصله نيز سنجه اي براي ميزان استحقاق موهبت الهي تلقي شد، و ثروت، نشان موفقيت دانسته شد.
مدرنيته برخلاف پست مدرنيته، نهضتي منسجم و يکدست به شمار مي آيد. آموزه هاي اصلي اين نهضت و حرکت فکري عبارت اند از: قطعي انگاري عقل انسان همچون يگانه و برترين سوژه ي دانش، آزادسازي فرد از هر محدوديتي که آزادي و برتري هويتش را تهديد کند، مخالفت با سنت و کليسا به منزله ي دشمنان اصلي آزادي و فرآيند آزادسازي، ناسيوناليسم و تمرکزبخشي به قدرت اقتصادي به مثابه ي اصول قانومند همزيستي انسان ها، اعتماد نامحدود به علم، توسعه ي اقتصادي و فني و صنعت گرايي. افزون بر اين ها، رواج ليبراليسم، فردگرايي، سکولاريسم، خودفرماني و پيشرفت گرايي نيز جزء ويژگي هايي است که بسياري از صاحب نظران، در وصف مدرنيسم به آن توجه دارند. (3) از ويژگي هاي مدرنيته مي توان به موارد مشخص ذيل اشاره کرد:
ويژگي هاي مدرنيته
1. انسان مداري يا امانيسم
منظور از انسان گرايي، «ايمان به انسان» است. از اين ايمان مي توان به ايمان به «علم» و «قدرت» انسان تعبير کرد. به عبارت ديگر، انسان گرايي عبارت است از باور داشتن به اينکه اگر از دست «علم انسان» کاري برنيايد، قطعاً از دست هيچ کس و هيچ چيز ديگر هم کاري برنخواهد آمد؛ و اگر از محدوده ي «قدرت انسان» کاري بيرون رفت، در محدوده ي هيچ کس و هيچ چيز ديگر نيز نخواهد بود. اين باور در متون دوران مدرن، در قالب اين ايده تجلي مي کند که انسان حاکم بر سرنوشت خويش است و اسير موجود ديگر نيست. به همين دليل است که در متون مدرنيته، چيزي به نام شيطان وجود ندارد يا اگر وجود دارد، توان سيطره و تفوق بر آدمي ندارد.
يکي از بحث هايي که در ميان فلاسفه ي اخلاق دوران مدرن شايع است، شکاف ميان «معرفت اخلاقي» و «عمل اخلاقي» است و اينکه چگونه مي توان اين شکاف را پر کرد. در متون ديني قديم، اين شکاف را فريب خوردگي انسان ها پر مي کرد و باور اين بود که انسان به اين جهت به حکم معرفت هاي اخلاقي عمل نمي کند، که دستخوش فريب شيطان، دنيا، هوا و نفس است. اما چنين باوري ديگر در فلسفه ي اخلاق مدرن وجود ندارد. انسان مدرن نمي گويد به اين جهت به حکم معرفت هاي اخلاقي عمل نمي شود که انسان فريب خورده است؛ چرا که انسان مدرن به علم و قدرت بشر ايمان و التزام مي ورزد و هر اندازه مدرن تر شود، بيشتر التزام مي ورزد. اما در جهان نگري ديني، انسان دائم بايد دست استمداد به درگاه خدا دراز کند و همواره از فريب شيطان برحذر باشد و دغدغه ي موجودات ديگر هم داشته باشد و فرشتگان به او کمک رساني کنند. (4) در انديشه ي مدرن، رابطه ي انسان، جهان و خدا دگرگون شده است؛ زيرا بر اساس تفکر سنتي، خداوند حاکم مطلق و انسان، فرع دانسته مي شود، اما در ديد مدرن، منشأ هستي و خالق آن، از حاکميت مطلق بر انسان و جهان به زير آورده مي شود و با اصالت دادن به انسان، چيرگي وي بر طبيعت، محور قرار مي گيرد. سودمندي اين نظريه آن چنان براي بشر محرز جلوه مي کرد که حتي خداوند نيز از چنين ديدگاهي مستثنا نبود.
2. عقلانيت و عقل گرايي
پينوشتها:
1. حسينعلي نوذري، صورت بندي مدرنيته و پست مدرنيته، ص 6.
2. ويليام روث، نگرش سيستمي به ريشه ها و آينده ي تئوري مديريت، ترجمه ي مهدي جمشيديان، ص 72.
3. محمدرضا آهنچيان، آموزش و پرورش در شرايط پست مدرن، ص 23.
4. محمد مددپور، تجدد و دين زدايي در فرهنگ و هنر منورالفکري ايران، ص 39.
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}