عنصر زینک


 





 
زینک یا روی از املاح معدنی ضروری برای سلامتی پوست و مو است. این ماده به طور طبیعی در برخی از غذا ها وجود داشته و همچنین از طریق مکمل های غذایی قابل تامین است. زینک علاوه بر سلامتی پوست و مو، عملکرد های بسیار مهم دیگری نیز در بدن دارد. محتوای زینک رژیم های غذایی بستگی به میزان زینک موجود در خاک دارد و خاک کشور ما نیز نسبت به این عنصر فقیر است. به علت اینکه فقط حدود20 % زینک موجود در غذاها جذب می شود استفاده از مکمل های غذایی می تواند برای تامین مقدار مورد نیاز این عنصر بسیار سودمند باشند.. میزان مورد نیاز روزانه بزرگسالان به این عنصر حداقل 11 تا 15 میلیگرم است و چنانچه تا 40 میلی گرم هم مصرف شود ایجاد عارضه نمی کند. از نقش های این ماده معدنی در جهت سلامتی پوست و مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمک به حفظ استحکام پوست: زینک به همراه ویتامین C در ساخت کلاژن و افزایش استحکام پوست نقش دارد. کلاژن از پروتئین های ساختاری پوست بوده و به آن استحکام می بخشد.
آسیب ناشی از اشعه خورشید به پوست: نور خورشید سبب ایجاد موادی مضر تحت عنوان رادیکال های آزاد در بافت پوست می شود. زینک به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی به خنثی سازی این مواد مضر در بافت پوست کمک کرده و از آن محافظت می نماید.
جلوگیری از ریزش مو: مصرف زینک کافی به عنوان یک ماده معدنی ضروری در تقسیم سلولهای پوست و مو در پیشگیری از ریزش مو ها نقش موثری دارد. از عوارض کمبود زینک می توان به مواردی از جمله کم پشت شدن، تغییر ساختار و آسیب پذیری شدید مو ها اشاره نمود.

کمک به ترمیم زخم ها: از آنجایی که زینک در ساخت کلاژن نقش اساسی دارد می تواند در بهبود و ترمیم زخم های جلدی تاثیر به سزایی داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که وجود مقدار کافی زینک در بدن می تواند سبب تسریع در ترمیم زخم ها گردد.
کاهش التهاب های پوستی: از دیر باز تا کنون زینک به عنوان ماده ای ضد التهاب برای پوست شناخته شده است. مصرف مکمل های زینک به التیام بافت های ملتهب خصوصا به هنگام سوختگی ها و یا بعد از لیزر کمک می کند.
کمک به جلوگیری از آکنه: بسیاری تحقیقات نشان داده اند مصرف کافی زینک سبب پیشگیری از بروز آکنه می شود. اکثر بررسی های انجام شده نشان داده اند مصرف روزانه 30 میلی گرم زینک می تواند در پیشگیری از آکنه موثر واقع شود.
ضروری برای تکثیر سلول های پوست: زینک از عناصر ضروری برای تکثیر سلول ها است از آنجا که سلول های پوست مکررا در حال تکثیر هستند بنابراین بافت پوست دائما به این عنصر حیاتی نیاز دارد.
این محصول در کارخانه فارماوایت آمریکا تهیه شده است و حاوی 30 میلی گرم زینک به فرم زینک گلوکونات است. این محصول تنها زینک 30 میلی گرمی موجود در بازار بوده و به علت تهیه شدن به فرم گلوکونات، نسبت به سایر املاح زینک بهتر جذب می شود. زینک نیچرمید دارای تاییدیه ایالات متحده آمریکا (USP) است. و به صورت بسته های 100 عددی در داروخانه های سراسر کشور موجود است.
منبع:تبيان زنجان
ارسال توسط کاربر محترم سایت :mohamadsh74