تاریخچه زیور آلات
تاریخچه زیور آلات
تاریخچه زیور آلات
نويسنده:مهدي ايماشي
مي توان گفت قدمت زيور آلات برابر با خود انسان است. از زماني كه انسان كهن خود با طبيعت پيرامون خود دست و پنجه نرم مي كرد و براي گذران زندگي خوراك، پوشاك و ديگر مايحتاج فراهم مي آورد، درك زيبايي شناسي نيز همراه با تجربيات روزمره در آن شكل گرفت.
تغييرات محيطي، از سياهي شب تا روشنايي روز، تغيير زمان با گذشت فصل ها، تنوع شكل ها و رنگ هاي طبيعي در جانداران، گياهان و اشياء بيجان در ذهن انسان ادراكي از معنا بخشي را بوجود آورد و براي هر پديده علتي ماورائي متصور بود.
لباس در ابتدا براي تزيين استفاده مي شد، به جاي نقوشي كه براي يك عمر بر بدن نقش بسته بود با استفاده از تن پوش هاي رنگي، تنوع پيدا كرده و شكل هاي متفاوتي به آن مي دادند.
در بين آراستني ها هر چه اهميت پيدا مي كرد شكلي به آن داده شده و در قسمت هاي مختلف بدن مورد استفاده قرار مي گرفت. از استخوان حيواناتي كه صيد مي شدند و تأمين كننده غذا بودند تا گياهان و سنگ ها و... در تزيين بدن استفاده مي شد.
قديمي ترين زيورآلاتي كه توسط انسان مورد استفاده قرار مي گرفته صدفهايي است كه به صورت مصنوعي در آنها سوراخ هايي ايجاد شده است و در غار Grotte des Pigeons واقع در شرق مراكش يافت شده است. تاريخ دقيق اين صدف ها هنوز مشخص نيست؛ اما به گفته باستان شناسان اين صدف هاي سوراخ شده احتمالا مربوط به 110 هزار سال قبل است.
هزاران سال زندگي با سنگ و شكل دادن قطعات سنگي به انسان آموخته بود مقاومت سنگها متفاوت است. شايد سرسختي در انواع سنگ ها بيشتر توجه انسان را به خود جلب مي كرد و به دليل اين نگرش انسان به طبيعت، همراه داشتن اين قطعات سرسخت را ياوري براي مقاومت خود در برابر ناملايمات طبيعت مي دانست. با شناخت تفاوت در مقاومت و پايداري و حرارت دادن اين قطعات فلزات كشف شدند و در اين ميان شناخت فلزات كمك بزرگي براي تغيير رويه زندگي بشر داشت.
با پيدايش زيورهاي فلزي و به كارگيري طلا، نقره و سنگ هاي قيمتي، اين زيورها بيشتر در ساخت گردنبندها و تاج هاي سلطنتي، دستبند ها، ادوات جنگي پادشاهان، لباس ها و نيم تاج هاي زنانه براي بزرگان مورد استفاده قرار گرفت.
از بررسي نقاشي هايي كه قدمت آنها به ده ها هزار سال قبل مي رسد و انسان هاي نخستين بر روي ديوارهاي غارها ترسيم كرده اند معلوم مي شود كه آنها زيورآلات را به كار مي برده اند، زيرا در اين نقاشي ها افراد با اشيائي مانند گردنبند و دستبند آراسته شده اند.(تصاوير 2)
اين اشياء ظاهرا به عنوان زيور مورد استفاده بودند. در گذشته ساخت زيورها با تاكيد و تكيه بر مواد آلي و حفظ كيفيت و اشكال طبيعي اين مواد صورت مي گرفته است. مواد مورد استفاده با توجه به استعداد و نوع زندگي سازندگان آنها از تنوع خاصي برخوردارند. كشف بسياري از اين قبيل آثار در مجاورت گورستان ها حاكي از آن است كه اين اشياء ضمن داشتن نقش اجتماعي داراي ارزش ماوراء الطبيعه اي نيز بوده اند.
تجارت جواهرات، در هزاره هفتم قبل از ميلاد، بخش مهمي از تجارت بين المللي بين سرزمين هاي حاشيه مديترانه و تمدن هاي قديم فراسوي كوهستان هاي غرب آسيا را به خود اختصاص داده بود. مهره هاي مرجاني متعلق به سواحل مديترانه كه در شهر «چتل هويوك Gatal Huyuk» از شهرهاي دوره پارينه سنگي، به دست آمده، نشانه اي از اين روابط بوده است.
مصريان قديم با استفاده از سنگ هاي قيمتي، گردنبند هاي سنگين گوهرنشان و تاج سرهايي جهت استفاده بر روي كلاه گيس مي ساختند. زحمت زياد در تهيه جواهرات و دشواري كار ساخت قطعات موجب شد تا سازندگان اين اشياء به منظور طبيعي و زيورهايي چون گردنبندهاي گلي و برگ زيتوني و استفاده از اعضاي حيوانات، به ويژه براي برگزاري مراسم و آيين هاي مذهبي، روي آورند. توجه بيش از حد به زيورهاي ساخته شده از گل و گياه به تدريج جاي خود را به ساير مواد آلي موجود در طبيعيت از قبيل عاج، استخوان، طلا، سفال «Steatite» و مينا داد. در كنار ساخت جواهراتي به شكل مجسمه هاي طلايي بزرگ و به كارگيري اغراق آميز و افراطي سنگ هاي گوهر نشان، نظير آنچه كه از قبرهاي فراعنه به دست آمده است، جواهرسازان، زيورهاي ارزان قيمتي كه متناسب با قدرت خريد طبقه متوسط و پايين جامعه بود، مي ساختند. به طور مثال مهره هاي زينتي با استفاده از شيشه و نوعي سفال شفاف به نام «فايانس Faience». در طول تاريخ باستان از تمدن هاي مصر «ميسن Mycen» تا تمدن هاي رومي استفاده از شيشه هاي رنگي به جاي مرواريد، زمرد و فيروزه و ساير سنگ هاي قيمتي مرسوم بوده است. (تصاوير 5)
استفاده از مهره هاي شيشه اي نشانده بر ورق نازكي از طلا يا نقره، به جاي مرواريد، نيز رواج داشته است. اين روش كم و بيش تا امروز نيز ادامه داشته و در كنار آن مهره هاي چيني به عنوان جايگزين مناسب براي سنگ هاي قيمتي نظير فيروزه و سنگ لاجورد به طور گسترده، مورد استفاده قرار مي گرفته است. نقش هايي كه روي برخي از گردنبندهاي چيني به دست آمده ديده مي شود، از نوع تاج گلي هستند.
به طور مثال در شمال نيجريه از حصير براي ساخت گوشواره استفاده مي شود و مردم «باشيما Bashima» نيز گردنبندها و بازوبندهاي زينتي خود را از حصير مي بافند. مردم آفريقا پس از پايان دوره استعمار، از سكه هاي به جا مانده از اروپايي ها به عنوان زيورهاي آرايشي موي سر استفاده مي كردند و در تزيين گردنبندها نيز از اين سكه ها استفاده مي كردند.
از جمله ويژگي هاي مهم جواهرات قومي كه هنگام مقايسه با شيوه هاي قبل به چشم مي آيد، جرأت و جسارت فوق العاده سازندگان آنها در به كارگيري رنگ ها و هماهنگي كامل مواد مصرف شده است، به طوري كه در بسياري موارد مي توان مجموعه اي از مهره هاي شيشه اي مرجان هاي نتراشيده، استخوان ها و نقره كاري را يك جا و بر روي يك قطعه زينتي مشاهده كرد. هر يك از اين مواد با رنگ هاي فيروزه اي، شيري، صورتي و نقره اي درخشان آمخيتگي رنگي زيبايي به وجود مي آورند.
از ديرباز نياز به ساخت زيورهاي ارزان قيمت در كنار زيورهاي قيمتي مطرح بوده است و جواهرسازان هندي در روزگاران دور اقدام به ساخت زيورهاي ارزان قيمت كردند. انواع النگوها و زيورهاي ساخته شده از جنس صدف، حلزون، شيشه، فلزات و نوعي صمغ حشرات به نام «لاك» از نمونه هاي ارزان قيمت ساخته شده در زمان گذشته است. آنچه كه بيش از پيش به جواهرات هندي و آسياي شرقي جذابيت بخشيده به كارگيري ماهرانه مواد مصرفي بوده است.
منبع: نشريه بانو، شماره 26
تغييرات محيطي، از سياهي شب تا روشنايي روز، تغيير زمان با گذشت فصل ها، تنوع شكل ها و رنگ هاي طبيعي در جانداران، گياهان و اشياء بيجان در ذهن انسان ادراكي از معنا بخشي را بوجود آورد و براي هر پديده علتي ماورائي متصور بود.
لباس در ابتدا براي تزيين استفاده مي شد، به جاي نقوشي كه براي يك عمر بر بدن نقش بسته بود با استفاده از تن پوش هاي رنگي، تنوع پيدا كرده و شكل هاي متفاوتي به آن مي دادند.
در بين آراستني ها هر چه اهميت پيدا مي كرد شكلي به آن داده شده و در قسمت هاي مختلف بدن مورد استفاده قرار مي گرفت. از استخوان حيواناتي كه صيد مي شدند و تأمين كننده غذا بودند تا گياهان و سنگ ها و... در تزيين بدن استفاده مي شد.
قديمي ترين زيورآلاتي كه توسط انسان مورد استفاده قرار مي گرفته صدفهايي است كه به صورت مصنوعي در آنها سوراخ هايي ايجاد شده است و در غار Grotte des Pigeons واقع در شرق مراكش يافت شده است. تاريخ دقيق اين صدف ها هنوز مشخص نيست؛ اما به گفته باستان شناسان اين صدف هاي سوراخ شده احتمالا مربوط به 110 هزار سال قبل است.
هزاران سال زندگي با سنگ و شكل دادن قطعات سنگي به انسان آموخته بود مقاومت سنگها متفاوت است. شايد سرسختي در انواع سنگ ها بيشتر توجه انسان را به خود جلب مي كرد و به دليل اين نگرش انسان به طبيعت، همراه داشتن اين قطعات سرسخت را ياوري براي مقاومت خود در برابر ناملايمات طبيعت مي دانست. با شناخت تفاوت در مقاومت و پايداري و حرارت دادن اين قطعات فلزات كشف شدند و در اين ميان شناخت فلزات كمك بزرگي براي تغيير رويه زندگي بشر داشت.
با پيدايش زيورهاي فلزي و به كارگيري طلا، نقره و سنگ هاي قيمتي، اين زيورها بيشتر در ساخت گردنبندها و تاج هاي سلطنتي، دستبند ها، ادوات جنگي پادشاهان، لباس ها و نيم تاج هاي زنانه براي بزرگان مورد استفاده قرار گرفت.
از بررسي نقاشي هايي كه قدمت آنها به ده ها هزار سال قبل مي رسد و انسان هاي نخستين بر روي ديوارهاي غارها ترسيم كرده اند معلوم مي شود كه آنها زيورآلات را به كار مي برده اند، زيرا در اين نقاشي ها افراد با اشيائي مانند گردنبند و دستبند آراسته شده اند.(تصاوير 2)
اين اشياء ظاهرا به عنوان زيور مورد استفاده بودند. در گذشته ساخت زيورها با تاكيد و تكيه بر مواد آلي و حفظ كيفيت و اشكال طبيعي اين مواد صورت مي گرفته است. مواد مورد استفاده با توجه به استعداد و نوع زندگي سازندگان آنها از تنوع خاصي برخوردارند. كشف بسياري از اين قبيل آثار در مجاورت گورستان ها حاكي از آن است كه اين اشياء ضمن داشتن نقش اجتماعي داراي ارزش ماوراء الطبيعه اي نيز بوده اند.
تجارت جواهرات، در هزاره هفتم قبل از ميلاد، بخش مهمي از تجارت بين المللي بين سرزمين هاي حاشيه مديترانه و تمدن هاي قديم فراسوي كوهستان هاي غرب آسيا را به خود اختصاص داده بود. مهره هاي مرجاني متعلق به سواحل مديترانه كه در شهر «چتل هويوك Gatal Huyuk» از شهرهاي دوره پارينه سنگي، به دست آمده، نشانه اي از اين روابط بوده است.
مصريان قديم با استفاده از سنگ هاي قيمتي، گردنبند هاي سنگين گوهرنشان و تاج سرهايي جهت استفاده بر روي كلاه گيس مي ساختند. زحمت زياد در تهيه جواهرات و دشواري كار ساخت قطعات موجب شد تا سازندگان اين اشياء به منظور طبيعي و زيورهايي چون گردنبندهاي گلي و برگ زيتوني و استفاده از اعضاي حيوانات، به ويژه براي برگزاري مراسم و آيين هاي مذهبي، روي آورند. توجه بيش از حد به زيورهاي ساخته شده از گل و گياه به تدريج جاي خود را به ساير مواد آلي موجود در طبيعيت از قبيل عاج، استخوان، طلا، سفال «Steatite» و مينا داد. در كنار ساخت جواهراتي به شكل مجسمه هاي طلايي بزرگ و به كارگيري اغراق آميز و افراطي سنگ هاي گوهر نشان، نظير آنچه كه از قبرهاي فراعنه به دست آمده است، جواهرسازان، زيورهاي ارزان قيمتي كه متناسب با قدرت خريد طبقه متوسط و پايين جامعه بود، مي ساختند. به طور مثال مهره هاي زينتي با استفاده از شيشه و نوعي سفال شفاف به نام «فايانس Faience». در طول تاريخ باستان از تمدن هاي مصر «ميسن Mycen» تا تمدن هاي رومي استفاده از شيشه هاي رنگي به جاي مرواريد، زمرد و فيروزه و ساير سنگ هاي قيمتي مرسوم بوده است. (تصاوير 5)
استفاده از مهره هاي شيشه اي نشانده بر ورق نازكي از طلا يا نقره، به جاي مرواريد، نيز رواج داشته است. اين روش كم و بيش تا امروز نيز ادامه داشته و در كنار آن مهره هاي چيني به عنوان جايگزين مناسب براي سنگ هاي قيمتي نظير فيروزه و سنگ لاجورد به طور گسترده، مورد استفاده قرار مي گرفته است. نقش هايي كه روي برخي از گردنبندهاي چيني به دست آمده ديده مي شود، از نوع تاج گلي هستند.
به طور مثال در شمال نيجريه از حصير براي ساخت گوشواره استفاده مي شود و مردم «باشيما Bashima» نيز گردنبندها و بازوبندهاي زينتي خود را از حصير مي بافند. مردم آفريقا پس از پايان دوره استعمار، از سكه هاي به جا مانده از اروپايي ها به عنوان زيورهاي آرايشي موي سر استفاده مي كردند و در تزيين گردنبندها نيز از اين سكه ها استفاده مي كردند.
از جمله ويژگي هاي مهم جواهرات قومي كه هنگام مقايسه با شيوه هاي قبل به چشم مي آيد، جرأت و جسارت فوق العاده سازندگان آنها در به كارگيري رنگ ها و هماهنگي كامل مواد مصرف شده است، به طوري كه در بسياري موارد مي توان مجموعه اي از مهره هاي شيشه اي مرجان هاي نتراشيده، استخوان ها و نقره كاري را يك جا و بر روي يك قطعه زينتي مشاهده كرد. هر يك از اين مواد با رنگ هاي فيروزه اي، شيري، صورتي و نقره اي درخشان آمخيتگي رنگي زيبايي به وجود مي آورند.
از ديرباز نياز به ساخت زيورهاي ارزان قيمت در كنار زيورهاي قيمتي مطرح بوده است و جواهرسازان هندي در روزگاران دور اقدام به ساخت زيورهاي ارزان قيمت كردند. انواع النگوها و زيورهاي ساخته شده از جنس صدف، حلزون، شيشه، فلزات و نوعي صمغ حشرات به نام «لاك» از نمونه هاي ارزان قيمت ساخته شده در زمان گذشته است. آنچه كه بيش از پيش به جواهرات هندي و آسياي شرقي جذابيت بخشيده به كارگيري ماهرانه مواد مصرفي بوده است.
منبع: نشريه بانو، شماره 26
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}