معرفي کتاب «راه‌هاي خودسازي جوانان»


 





 
تأليف: محمدتقي قادري، راه‌هاي خودسازي جوانان براساس رهنمودهاي حضرت امام‌خميني(ره) قم: استاد احمد مطهري، 1379، 185 صفحه.
مؤلف كتاب در پيش‌گفتار، ضرورت تدوين اين كتاب را چنين توضيح مي‌دهد:
«براساس آيات قرآن، تكامل نهايي و اوج تقرب و سعادت آدمي به لقاء و ديدار با حق تعالي است و وصال و ديدار حق تعالي درصورتي امكان‌پذير مي‌شود كه سالك و عارف به حق، توانسته باشد همه مراتب و منازلي كه براي تقرب مطرح شده است، طي كرده و به مقام رفيع و بلند نفس مطمئنه رسيده باشد. راه رسيدن به چنين مرتبه‌اي از معنويت، تنها در پرتو تهذيب و تزكيه نفس و پالايش روح و روان از زشتي‌ها و مالامال كردن قلب و جان از محبت و عشق الهي است و بهترين فرصت براي تهذيب و تزكيه نفس «عنفوان جواني» است كه [روح و جسم] آدمي نشاط و طراوت دارد».
نويسنده پس ازبيان ضرورت پرداختن به اين موضوع، به چند سفارش بنيان‌گذارانقلاب اسلامي، حضرت امام‌خميني(ره) به فرزند بزرگوارش، سيد احمد(ره) اشاره مي‌كند، كه از آن‌جمله است:
«عزيزم! از جواني به اندازه‌اي كه باقي است، استفاده كن كه در پيري همه چيز ازدست مي‌رود، حتي توجه به آخرت و خداي تعالي».
«پسرم! تا نعمت جواني داري، فكر اصلاح خود باش كه در پيري همه چيز را ازدست مي‌دهي».
«در جلسات موعظه و اخلاق آن‌قدركه جوانان تحت تأثير واقع مي‌شوند، پيران نمي‌شوند. جوانان متوجه باشند و گول وسوسه‌هاي نفساني و شيطاني را نخورند».
نويسنده در فصل اول باعنوان «مراتب نفس»، گام خودسازي را شناخت همه جانبه نفس معرفي مي‌كند و به همين مناسبت، «نفس اماره»، «نفس لوامه» و «نفس مطمئنه» را توضيح مي‌دهد.
از آنجاكه يكي از راه‌هاي تهذيب و تزكيه نفس، عبور از مراتب و منازل معنوي است، نويسنده در فصل دوم باعنوان «منازل خودسازي» به تحليل اين منازل و مراحل آن مي‌پردازد. اين مراحل عبارتند از: «مشارطه»، «مراقبه»، «محاسبه»، «معاتبه» و «معاقبه».
در فصل سوم، موضوع عشق و مراتب آن و جايگاه عشق در متون ديني و عرفاني تبيين و پس از بيان تفاوت عشق مجازي و عشق حقيقي، جلوه‌هاي عشق حقيقي بررسي شده است. فصل چهارم به بيان جلوه‌هاي يقين، ماهيت يقين و مراتب يقين يعني «علم اليقين»، «عين اليقين» و «حق اليقين» اختصاص يافته و در فصل پنجم، جلوه‌هاي يقين، ازجمله آگاهي بر اسرار، شجاعت و دستيابي به ولايت تكويني، بررسي شده است.
در فصل ششم و هفتم، پس ازاشاره به ضرورت توبه و شرايط آن، مانند اداي حقوق مردم، ادعاي حقوق الهي و اقدام فوري بر توبه، دلايل پذيرفته نشدن توبه شمرده شده است. در فصل‌هاي بعدي نيز نويسنده راه‌هاي پيشگيري از گناه، شرح و تفسيرلقاءالله و شرط‌ هاي رسيدن به لقاءالله و موانع آن و نيز نمونه‌هايي از عاشقان لقاءالله را معرفي كرده است.
همچنين نويسنده در گردآوري اين مجموعه، ازآيات قرآن‌كريم و روايات امامان معصوم(ع) بهره گرفته و در جاي‌جاي مباحث، از سخنان گهربار امام‌خميني(ره) نيز استفاده كرده است. افزون براينها، داستان‌هاي خواندني كه به انتخاب نويسنده در ادامه مباحث آمده، اين كتاب را به ويژه براي جوانان، جذّاب‌تر كرده است.
منبع: نشريه گلبرگ- ش116