زير چتر خوشبختي


 

نويسنده:محمد رحيمي




 
خانواده، سرچشمه ي خوشبختي ست، از اين جهت که اراد آن همديگر را دوست دارند، منافع مشترمي دارند و با هم يکدل و يکرنگ هستند، نفاق و ريا ندارند و به هم دروغ نمي گويند؛ وقتي دور هم مي نشينند، گفت و گوي شان مسرت بخش است و لبخندهايي که در ميان صحبت مي زنند، پرتوي اميد و نشاط را در اعماق قلب هاي شان نفوذ مي دهد. آنان خوشبخت اند زيرا رشته ي محبت و وفا را به يکديگر ارتباط داده اند. "ژرمي تايلر" مي گويد: "گرفتار دزدان شدم، هر چه داشتم به تاراج بردند. قط آفتاب، ماه، آتش، آب و خاک را با زني که مرا دوست دارد و آشناياني که از صحبت شان لذت مي برم، برايم باقي گذاشتند؛ در اين صورت، من همه چيز دارم و دزدان نتوانستند در بنيان خوشبختي و سعادتم رخنه کنند."‏

رازهاي ساده ي خانواده هاي خوشبخت:
 

براي زندگي، محل مناسبي را انتخاب کنيد:
 

گذشته از اين حقيقت که محل زندگي خود را با توجه به بودجه و امکانات مان انتخاب مي کنم، اما همين انتخاب که گاهي محدود هم هست، بايد با تفکر صورت گيرد. سؤال اصلي اين است که همسايه هاي شما چه کساني هستند؟ آيا در اين محل، تعداد بچه ها زياد است؟ آيا فرزندان شما مي توانند به راحتي در خارج از خانه، رفت و آمد و بازي کنند؟ آيا در اين محل، مدرسه ي خوب، کتابخانه و خدمات مشابه وجود دارد؟ به خاطر داشته باشيد افرادي که از محل زندگي خود راضي هستند، 25 درصد بيش از ديگران از زندگي خانوادگي شان رضايت دارند.

با فرزندان خود صحبت کنيد:
 

اگر با فرزندان خود ارتباط برقرار نکنيد، احتمال اين که آنان با بدبيني و احساس ناامني رشد کنند، بسار زياد خواهد بود. هنگامي که کودکان، غمگين و گوشه گير به نظر مي آيند، اين وظيفه ي شماست که گفت و گو را آغاز کنيد و به بهترين نحو، دليل ناراحتي آنان را بپرسيد چرا که فرزندان به توجه واقعي شما نياز دارند و بايد آن را حس کنند.

افکار و خاطرات روزانه ي خود را بنويسيد:
 

تحقيقات و آمار نشان مي دهد والديني که يک دفتر روزانه دارند، زندگي خانوادگي شادتري دارند. ثبت احساسات و افکارتان درباره ي جهان اطراف،اميدها و رؤياها يا هر چيز ديگري که در ذهن دارد، علاوه بر ثبت خاطرات، يک فضاي خصوصي و آرام بخش نيز براي تان راهم مي نمايد.

کارهاي منزل را با همديگر انجام دهيد:
 

شايد تصور مي کنيد که انجام کارهاي منزل به تنهايي ساده ر باشد اما زماني که کارها بين زن و مرد و فرزندان تقسيم شود، همبستگي و احترام بيش تري را به دنبال خواهد داشت. زماني که کارهاي خانه به طور عادلانه تقسيم شود، خوشبختي خانواده افزايش مي يابد.

با خانواده ي همسرتان مهربان باشيد:
 

داشتن رابطه ي خوب با والدين همسر، نه تنها موجب مي شود که همه روزگار بهتري در کنار هم داشته باشند، بلکه شناخت بهتري از شريک زندگي تان نيز به شما خواهد داد.

درباره ي تاريخ خانواده ي خود صحبت کنيد:‏
 

شنيدن خاطرات و داستان هايي از نسل هاي گذشته، موجب استحکام بناي خانواده و قدرت بخشيدن به ريشه هاي خانوادگي در ذهن کودکان خواهد شد؛ دانستن اين که چه کسي هستيم و از کجا آمده ايم؛ همواره جالب و در بسياري مواقع، افتخارآميز است.

به خود اعتقاد داشته باشيد:
 

والدين خوب، کساني هستند که در زندگي فرزندان شان حضور دارند و عشق بي قيد و شرط خود را به آنان عرضه مي کنند؛ آنان را درک کرده و در مشکلات، ياري شان مي کنند. پس بهترين پدر و مادر ممکن باشيد و از آن چه انجام مي دهيد، احساس شادي کنيد.

فرزندان تان را نازپرورده بار نياوريد:
 

کودکاني که توسط والدين بيش از حد حمايت گر بار مي آيند، به سختي مي توانند در خارج از محيط خانواده موفق باشند. سپر بلاي فرزندان خود نشويد، بلکه مشکلات را براي شان توضيح دهيد. اجازه دهيد فرزندان، فرصت کافي براي محاسبه ي خطرات بي فکري، بي دقتي و اندوختن تجربه از اشتباهات را داشته باشند و به آنان بياموزند که مسائل ناگوار، هميشه وجود دارد اما شما هميشه سعي خواهيد کرد کگه براي رفع مشکلات، آنان را ياري دهخيد.

با همسر و فرزندان تان مانند دوستان خود رفتار کنيد:
 

با خانواده ي خود همان طور رفتر کنيد که با دوستان نزديک تان رفتار مي کنيد؛ براي شان وقت بگذاريد، به درد دل شان گوش دهيد و گاهي با آنان به گردش، خريد يا رستوران برويد.‏

اعصاب خود را کنترل کنيد:
 

اعضاي برخي خانواده ها عادت دارند در زمان بحث، فرياد بکشند؛ چنين رفتاري نه تنها براي کودکان، بسيار مخرب است، بلکه هيچ مشکلي را هم حل نمي کند. زماني که از شدت عصبانيت نمي توانيد درست فکر کنيد، خود را از بحث بيرون بکشيد.

مراسم خانوادگي خاصي ترتيب دهيد:
 

مراسم خانوادگي شما مي تواند يک گردهمايي ساليانه يا يک گردش هفتگي باشد؛ مهم اين است که چنين برنامه هايي در تقويت و همبستگي خانوادگي، تأثر فراواني دارند.

وقت شناس باشيد:
 

وقتي در زماني که تعيين مي کنيد حاضر باشيد، نه تهها حس احترام ديگران را برمي انگيزيد، بلکه به فرزندان و همسر خود نيز نشان مي دهيد که چقدر براي شان ارزش قائل هستيد.

با بزرگ ترها معاشرت کنيد:
 

با خواهر و برادر، بزرگ ترهاي فاميل و دوستان نزديک خود معاشرت کنيد. حضور اين افراد مي تواند در ايجاد الگوهاي مناسب در فرزندان تان، بسيار مؤثر باشد. تحقيقات نشان داده کودکاني که با دوستان يا اعضاي بزرگ تر خانواده معاشرت مي کنند، شادتر هستند.

به آنان بگوييد که دوست شان داريد:
 

اگر علاقه ي شما به همسر و فرزندان تان، واضح باشد، به طور حتم، آنان نيازمند شنيدنش خواهند بود؛ پس از يادآوري عشق خود به عزيزان تان غافل نشويد.‏
منبع: ‏Simple Secrets of Happy Families
منبع: نشريه شادکامي- شماره: 75