مسيحيان و بشارت به منجي موعود در اناجيل چهارگانه


 

نويسنده:علي سرائي




 
در جاي جاي کتاب هاي اناجيل چهارگانه (انجيل متي، انجيل لوقا، انجيل مرقس، و انجيل يوحنا ) بشارات مختلفي درباره ي منجي موعود و خصوصياتش آمده است؛ به خصوص بخش «مکاشفه ي يوحنا» که تصويري از آينده و وقايع آخر الزمان را ارائه مي دهد که هم اکنون سر لوحه ي برنامه ريزي هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و... برخي کشورهاي مسيحي شده است.
حضرت مسيح (ع) در آخرين روزهاي زندگي خويش، به ياران و شاگردان خود توصيه ها و سفارش هاي بسياري درباره ي بازگشت خود به زمين نموده و آنان را در انتظار گذارده و امر به بيداري و آمادگي نموده است.
در ميان مسيحيان چهار «انجيل» منتشر شده و رايج است که هر کدام نسبت به ديگري تفاوت هايي دارد. اسامي آن ها عبارتند از :
«انجيل لوقا» فصل 12، بندهاي 35 -36 :
«کمرهاي خود را بسته، چراغ هاي خود را روشن نگه داريد و مانند کساني باشيد که انتظار آقاي خود را مي کشند که چه زماني از جشن بزرگ مراجعت کند؛ تا هر وقت آيد و در را بکوبد، بي درنگ براي او باز کنند. پس شما نيز آماده باشيد؛ زيرا در ساعتي که گمان نمي بريد، پسر انسان مي آيد ».
«انجيل متي »، فصل 24، بندهاي 27 و 30 و 35 - 36 و 45 :
«هم چنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر مي شود، پسر انسان نيز چنين خواهد بود...، آن گاه علامت پسر انسان در آسمان آشکارگردد و در آن وقت همه ي طوايف زمين، سينه زني کنند و پسر انسان را ببينند که بر ابرهاي آسمان با قوت و جلال عظيم مي آيد...
آسمان و زمين زايل خواهد شد، اما سخن من هرگز زايل نخواهد شد. اما از آن روز و ساعت هيچ کس اطلاع ندارد؛ حتي ملائکه ي آسمان... براي همين شما نيز حاضرباشيد، زيرا در ساعتي که گمان نمي بريد پسر انسان مي آيد ».
«انجيل مرقس »، فصل 13، بندهاي 24 -36 :
«... از آن روز و ساعت، غير از پدر، هيچ کس اطلاع ندارد؛ نه فرشتگان آسمان و نه پسر. پس بيدار شده دعا کنيد؛ زيرا نمي دانيد آن وقت کي مي آيد...
... پس بيدار باشيد؛ زيرا نمي دانيد در چه وقت صاحب خانه مي آيد؛ در شام يا نصف شب با بانگ خروس يا صبح. مبادا ناگهان آمده و شما در خواب باشيد ».
« انجيل يوحنا »، فصل 12، بندهاي 27 - 29 :
«... و به او قدرت بخشيده است که داوري هم بکند، زيرا پسر انسان است و از اين تعجب مي کنيد، زيرا ساعتي مي آيد که در آن جميع کساني که در قبور هستند آواز او را خواهند شنيد و بيرون خواهند آمد. هر که اعمال نيکو کرد، براي قيامت حيات و هر که اعمال بد کرد براي قيامت داوري ».
«مکاشفه ي يوحنا »، فصل 12 بندهاي 1 - 5 :
«و علامتي عظيم در آسمان ظاهر شد؛ زني که آفتاب را در بر دارد، ماه، زير پاهايش و بر سرش تاجي از دوازده ستاره است و آبستن بوده، از درد، ناله و از عذاب زاييدن فرياد بر مي آورد... پس پسر نرينه را زاييد که همه ي امت هاي زمين را به عصاي آهنين، حکم راني خواهد کرد و فرزندش به نزد خدا و تخت او ربوده شد... »
«رساله ي پولس » به روميان، فصل 15، بند 12 :
«... و آن که براي حکم راني امت ها بر وي خواهد بود ».
«کتاب اعمال رسولان »، فصل 1، بندهاي 9 - 11 :
«... همين عيسي (ع) که از نزد شما به آسمان بالا برده شد، بازخواهد آمد. همان طوري که او را به سوي آسمان روانه ديديد ».
منبع:نشريه موعود نوجوان، شماره 26.