9 حقه کثیف سخت‌افزاری! (قسمت هفتم)


 





 
براي اغلب افراد دستگاه پخش MP3 تنها يك كاربرد دارد. اين دستگاه فقط موسيقي پخش مي‌كند و اگر از مدل‌هاي جديد آن استفاده كنيد، ممكن است بتوانيد فايل‌هاي ويديويي را نيز با استفاده از آن ببينيد. متأسفانه اين دستگاه‌هاي پخش MP3 اغلب به‌عنوان يك وسيله پخش‌صوت و تصوير قابل حمل به كار مي‌رود، در حالي كه مي‌تواند قابليت‌هاي بسياري را در اختيار كاربر آن قرار دهد. به همين دليل، در اين پروژه نحوه نصب برنامه Rockbox را مورد بررسي قرار مي‌دهيم تا بتوانيد پشتيباني از Codecهاي جديد را به پخش‌کننده خود اضافه کرده و بدون قطعي موسيقي و فيلم پخش كنيد و حتي بازي Doom را اجرا كنيد. Rockbox يك فِرم‌وير اپن‌سورس است. اين برنامه تعداد زيادي از دستگاه‌هاي پخش موسيقي شامل اپل، Archos، Cowon،iRiver، Olympus، SanDisk و توشيبا را پشتيباني مي‌كند.

پيش از هر كاري بهتر است، به فهرست صفحه اصلي نرم‌افزار Rockbox در آدرس www.rockbox.com نگاهي بياندازيد. اگر نام دستگاه شما در اين فهرست نباشد، نمي‌توانيد از نرم‌افزار Rockbox استفاده كنيد.

نصب Rockbox
 

ابتدا بايد به وب‌سايت Rockbox مراجعه‌كرده و اين ابزار را دريافت كنيد (http://bit.ly/K8Eat). اين برنامه حاوي يك ابزار نصب رايگان است كه با تمام دستگاه‌هاي فهرست شده در سايت مذكور سازگاري دارد. كافي است اين ابزار را اجرا كنيد تا به طور خودكار تشخيص دهد كه براي اولين مرتبه روي دستگاه اجرا شده و از شما بپرسد آيا تمايل داريد برنامه Rockbox را نصب كنيديا خير؟ دستگاه پخش موسيقي را به كامپيوتر متصل کرده و سپس حرف تخصيص يافته به آن را انتخاب كنيد. پس از اين كار مدل دستگاه را مشخص كرده و روي دكمه OK كليك كنيد (شكل 1- الف).


شكل 1- الف
 

ابزار نصب Rockbox امكان سفارشي‌سازي نصب را فراهم مي‌كند. معمولاً انتخاب گزينه Complete Installation را توصيه مي‌كنيم. زيرا اين گزينه مجموعه كاملي از برنامه‌هاي اضافي را نصب مي‌كند تا بتوانيد از دستگاه پخش MP3 حداكثر استفاده را بكنيد. مدتي صبر كنيد تا جريان نصب خاتمه يابد، سپس تركيب‌بندي دلخواه را انتخاب كنيد تا روي دستگاه نصب شود (شکل 1- ب). از اين پس با استفاده از ابزارهاي Rockbox مي‌توانيد تركيب‌بندي دستگاه را به‌نحو دلخواه تغيير دهيد. براي درك نحوه سفارشي‌سازي امكانات دستگاه با استفاده از گزينه‌هاي منوي Options بهتر است اسناد Rockbox را مطالعه كنيد.


شكل 1-ب
 

ويژگي‌هاي قابل‌توجه Rockbox
 

پخش پيشرفته رسانه‌ها
 

Roxbox امكان توسعه قابليت‌هاي دستگاه پخش موسيقي را به روش‌هاي مختلف فراهم مي‌كند. براي نمونه با استفاده از اين نرم‌افزار يك دستگاه iPodePhoto (دستگاه قديمي‌تر از iPod Video) مي‌تواند فايل‌هاي ويديويي با پسوند mpeg. را نيز پخش كند. بسياري از دستگاه‌هاي پخش موسيقي امكان پخش انواع بيشتري از فايل‌هاي ويديويي و صوتي را علاوه بر انواع پيش‌فرض مانند FLAC و Matroska به‌دست مي‌آورند. همچنين Rockbox مي‌تواند هنگام كار با منوها جلوه‌هاي صوتي را پخش كند و امكان ضبط صوت را نيز فراهم سازد.

برنامه‌‌هاي جديد
 

با استفاده از Rockbox مجموعه‌اي از برنامه‌هاي جديد (كه اغلب براي سرگرمي هستند) در اختيار کاربر قرار مي‌گيرد كه علاوه بر افزايش كارايي دستگاه موجب افزايش لذت كار با آن نيز مي‌شوند. نصب استاندارد Rockbox شامل تعداد زيادي برنامه و بازي‌هايي همچون Minsweeper و Sudoku است.

بازي Doom
 

آيا پيش از اين گفتيم كه با استفاده از يك آي‌پاد قديمي مي‌توانيد بازي Doom را اجرا كنيد؟ درست است كه اجراي بازي پويايي مانند Doom در نمايشگر سياه‌وسفيد يك آي‌پاد قديمي مي‌تواند موجب سردرد شود، اما جذابيت اين ويژگي جديد حداقل مي‌تواند شما را براي چند دقيقه به انجام بازي وادارد.


منبع:ماهنامه شبکه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb