آرامش پس از توفان


 

نويسنده :ژيلا ناصري




 

در لحظات بحراني زندگي چگونه با يکديگر ارتباط برقرار کنيم؟
6گام ساده براي دوباره از سرگيري توازن روابط
 

اگر زندگي عشقيتان هميشه و در هر شرايطي بستري از گل هاي سرخ بود عالي نمي شد؟زندگي در سرزميني رويايي را تصور کنيد، جايي که هيچ گونه سوء تفاهم، احساسات جريحه دار شده، نگاه هاي چپ چپ و هيچ گونه نزاعي وجود نداشته باشد. هر چقدر هم که شما زوج ها تلاش کنيد از ايجاد نزاع خودداري کنيد، واقعيت اين است که در زندگي مشترکتان پيش مي آيد که در حالي که لحظه اي عشق، علاقه و احساساتي قوي"نسبت به هم حس مي کنيد، دقايقي بعد به "طلاق"بينديشيد!
ما به دفعات اين گونه ديدگاهمان را با اين تفکر که شريک زندگيمان احتياج به تجديد نظر کلي در رفتارش دارد توجيه مي کنيم. ولي جالب است بدانيد معمولاً آنها اشکال کار نيستند! حالا چگونه زوج ها مي توانند نزاعي را پشت سرگذاشته و دوباره با يکديگر ارتباط برقرار کنند؟ با کمک شش قدم توضيح داده شده در پايين مي توانيد يک نزاع را در غباري رها ساخته و به جاده عشق پايدارتان بازگرديد:
1ـ کمي فضا ايجاد کنيد، همديگر را تحريک نکنيد.
بهترين راه براي توقف يک نزاع اين است که هنوز نشکفته پرپرش کنيد. مردان، به خصوص، لازم است آرام باشند و مروري کلي به وقايع پيش آمده داشته باشند. زنان لازم است اطمينان حاصل کنند که در حال آوردن "توده هواي سرد"به سرميز مذاکره نيستيد. حالا وقت خوبي است که دقيقاً فکر کنيد که ديدگاه کلي شما نسبت به همسرتان چيست. يک قدم به عقب برگرديد و به ياد آوريد که چقدر به اين شخص عشق مي ورزيد. همچنين روي نيازهاي خودتان تمرکز کنيد و مدتي را براي التيام بخشيدن به خودتان صرف کنيد.
2ـ پس از اين دوره سخت، آهسته آهسته آرامش خود را به دست آوريد.
با ملايمت و آرامي به هم نزديک شويد. البته تا زماني که بتوانيد احساسي مثبت نسبت به همسر و رابطه تان داشته باشيد، صبرکنيد؛ چرا که غيرممکن است بتوانيد مادامي که هيجانات منفي هنوز در درونتان جاري است امور را سروسامان دهيد. اگر هنوز عصبانيت، آزردگي، پريشاني و دلسردي وجود شما را فرا گرفته، نشانه اين است که هنوز آمادگي آن را نداريد که براي حل و فصل امور خيز برداريد. خيلي راحت مي توانيد همه چيز را از تناسب خارج کنيد. مگر اينکه يک قدم به عقب بازگشته و آهسته آهسته آمادگي و آرامش لازم را براي حل مساله و قدم نهايي بياييد.
3ـ جو سنگين حاکم را بشکنيد
پس از گذشت مدت زماني، برگرديد و دوباره صحبت کنيد، اما به شکلي احترام آميز و با محبت شما که نمي خواهيد دوباره درگيري را شروع کنيد؛ ساده بگيريد و گفت و گوي ملايمي را به جريان بيندازيد، چرا که حتي اگر مدت زماني هم سپري شده باشد، شايد هنوز نتوانيد به اين زودي قدرت قضاوت بي طرفانه خود را بازيابيد. رفتارهاي ساده اي مثل يک لبخند، گرفتن دست ها و يا خنداندن او با موضوعي مسخره و بي ارتباط به شرايط فعلي مي توانند شروع مناسبي براي شکستن جو سنگين حاکم باشد.
4ـ خانم ها نياز به صحبت کردن دارند.
خانم ها اغلب نياز دارند که صحبت کاملي در مورد مشکل به وجود آمده داشته باشند تا بتوانند آن را پشت سربگذارند. ولي وقتي خانمي با صحبت مي خواهد برمشکلش فايق آيد، آقايان اشتباهي تصور مي کنند مورد سرزنش و حمله واقع شده اند. بنابراين خوب است که خانم ها به آنها اطمينان خاطر بدهند و به آقايان بگويند که با گوش دادن به صحبت هايشان چقدر مي توانند آنها را حمايت کنند. با اين ترتيب اگر خانمي جزييات يک مطلب آزارنده گذشته را مجدداً بيان کند، ديگر احساس ناسپاسي و مورد حمله واقع شدن را به همسرش نمي دهد.
5ـ آقايان نياز به بخشيده شدن دارند.
پس از يک ناراحتي بزرگ، آقايان واقعاً نياز دارند که به آنها گفته شود بخشيده شده اند. چهار کلمه جادويي که مي تواند آنها را کمک کند تا برآزردگي و عصبانيت خود غلبه کنند. عبارتند از:"اين تقصير تو نيست."يک آقا ازاين که مورد انتقاد واقع شود و يا همسرش او را تأييد نکند. متنفراست. وقتي خانمي اشتباهات همسرش را مي بخشد، هم همسرش را آزاد مي کند تا بتواند دوباره عشق بورزد و هم به خود اجازه مي دهد تا نقايص خودش را نيز ببخشد.
6ـ هر دو طرف لازم است مسووليت رفتار خود را به عهده بگيرند.
زوج ها پس از يک نزاع نمي توانند تقصيرها را به دوش يکديگر بيندازند و هنوز انتظار داشته باشند اوضاع رو به بهبودي برود. هم خانم ها و هم آقايان بايد مسووليت نقطه ضعف هاي خودشان را بپذيرند تا بتوانند به جلو بروند و رابطه را بهبود بخشند. آقايان بايد حق به جانب بودن و انعطاف ناپذيري و حساسيت زيادي را کنار بگذارند و خانم ها نيز مهارت هاي ارتباطي جديدي کسب کنند که بتوانند آقايان را مطمئن کنند که درکشان مي کنند و آنها را به جهت نزاع پيش آمده مقصر نمي دانند.
اينکه ياد بگيريم در لحظات بحراني زندگي، چگونه با يکديگر ارتباط برقرار کنيم نقش اساسي در موفقيت در يک رابطه طولاني مدت دارد. با اينکه بهترين نصيحت ما براي زوج ها اين است که از ايجاد درگيري خودداري کنند، به هر حال فشارهاي زندگي روزمره مي تواند در راه زندگي خوشبخت ترين زنان و مردان خودنمايي کند. باز هم مي گوييم، بخشش حقيقتاً راهگشايي براي هر دو طرف است. هيچ يک از ما هرگز همسري نمي يابد که هميشه بي نقص باشد، ولي ما مي توانيم براي کسي که برايمان بهترين است بهترين باشيم.
منبع: نشريه موفقيت، شماره 180