هواي ديگران را داشته باشيد


 

تهيه و تنظيم: نرگش شرغاق




 
همه ي انسان هاي سالم به درجه هاي متفاوتي عرق مي کنند؛ چرا که ترشح عرق ضمن تنظيم درجه ي حرارت بد ن، خواص مفيد ديگري هم دارد، بنابراين تقريباً همه ي افراد به استفاده از محصول هاي بهداشتي نياز دارند.
مام ها نيز ار محصولات بهداشتي هستند که فروش آن ها در تابستان بيشتر مي شود و شما در راز زيبايي، بيشتر با آن ها آشنا مي شويد.

تعريق شديد (هيپرهيدروز)
 

لفظ «هيپرهيدروز» به مواردي اطلاق مي شود که مقدار ترشح عرق بيش از حد طبيعي است و گاهي نه تنها موجب آزار جسمي بلکه موجب صد مه هاي روحي و حتي شرم سازي اجتماعي مي شود. «هيپرهيدروز» اغلب به طور اتفاقي در مراجعه ي بيماران به کلينيک ها براي بيماري هاي ديگر توسط پزشک معالج تشخيص داده مي شود. اين که عرق بعضي ها بدبوتر است، به اين خاطر نيست که آن ها از مام استفاده نمي کنند، بلکه اين افراد زيادتر از حالت عادي عرق مي کنند. به علت تعداد کم افراد مبتلا به هيپرهيدروز (تعريق شديد) در جامعه، به نظر مي رسد بعضي غذاها و نيز تعدادي از داروها مي توانند موجب بوي بد بد ن شوند.

راه هاي درمان «هيپرهيدروز»:
 

افراد مبتلا به اين مشکل بايد به دنبال درمان باشند. براي درمان تعريق شديد (هيپرهيدروز) راه هاي مختلفي وجود دارند؛ مثلاً آلومينيوم و ساير نمک هاي متاليک (فلزي) مثل زيرکونيوم که به علت انسداد مکانيکي غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق مي شوند.
درمان تزريقي نيز يکي از راه هاي فيزيکي در درمان تعريق شديد است که آب معمولي و جريان الکتريکي براي تعويض يون هاي داخل غدد عرق و جدار آن ها استفاده مي شود. تزريق «بوتولينوم» نيز به علت کاهش ترشح غدد عرق از راه هاي کنترل است. استفاده از ترکيب هاي موضعي « آنتي کولينرژيک» که موجب کاهش ترشح مي شوند نيز کمک درماني دارد. جراحي و قطع اعصاب سمپاتيک تنه يي نيز از ديگر راه هاي درمان است.
درمان هاي سيستميک و استفاده از بعضي داروها مانند تعدادي از داروهاي ضد افسرد گي (سه حلقه يي ها) و آنتي کولينرژيک هاي خوراکي و حتي روان درماني نيز هر کدام ضمن کنترل و کاهش غدد عرق عوارض ديگري دارند که گاهي مصرف آن در بيماران با مشکل هايي همراه است.

بوي بد بد ن ( برم هيدروز)
 

عرق بعضي افراد بسيار بدبو است. اين عده مبتلا به «برم هيدروز» هستند. «برم هيدروز» نيز شبيه « هيپرهيدروز» بوده ولي در اين حالت غدد عرق بوي بدي داشته و نواحي گرفتار اغلب زير بغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاري دو ناحيه ي مزبور از نظر ابتلاي نوع غدد عرق متفاوت هستند، ولي در صورت ابتلاي ثانوي به ميکروب يا قارچ موجب بوي بد نواحي فوق مي شوند. قابل ذ کر است که غدد عرق تنها عامل بوي بد نيست و موارد ديگري چون سبوم ( غدد چربي داخل پوست) و پوست سر نيز عامل بوي بد ن هستند.

انواع ضد عرق ها
 

دئودورانت ها و ضد عرق ها به صورت فوم ها و فرمول هاي فراوان وجود دارند؛ مثل رول ها، ژل ها ، حالت هاي چسب مانند، صابون و ... که بسياري از اين محصول ها براي مصرف زير بغل هستند .اگر چه دئودورانت ها وضد عرق ها دسثه ي بزرگي از محصول هاي بهداشتي- آرايشي را تشکيل مي د هند ولي تأثير زيادي در بيماران با «هيپر هيدروز» (تعريق شديد) نداشته و اثر آن ها نيز موقتي است.

ويژگي هاي يک ضد عرق مناسب
 

مصرف دئودورانت ها و ضد عرق ها به عنوان يک محصول آرايشي- بهداشتي در جامعه رواج داشته و خيلي از افراد بالغ به خصوص خانم ها از اين ترکيب ها استفاده مي کنند که به صورت فرمول ها و مارک هاي مختلف و با رايحه هاي خوشبو و متفاوت در بازار موجود هستند. تهيه ي چنين محصول هايي راحت بوده و احتياج به هيچ گونه نسخه يي نداشته و محدوديتي نيز براي مصرف آن ها به عنوان محصول هاي آرايشي- بهداشتي وضع نشده است. ترکيب ها و فرمولاسيون اين محصول ها عمدتاً شامل املاح آلومينيوم يا زيرکونيوم است که با غلظت هاي مختلف در کارخانه هاي مختلف توليد مي شوند و نيز جهت از بين برد ن ميکروب ها آنتي بيوتيک هاي مختلفي به آن ها اضافه مي شوند و هر کدام داراي ترکيبات نگهدارنده يي هستند که از ميکروبي شد ن يا قارچي شد ن يا فساد آن ها در کوتاه مدت يا مدت تعيين شده جلوگيري مي کنند و نيز هر مارکي اسانس و رايحه يي براي خوشبو شد ن آن ها به اين محصول ها اضافه مي کنند.

حساسيت و خارش بر اثر استفاده از ضد عرق ها
 

از آن جايي که درجه ي حساسيت افراد متفاوت است. امکان چنين حساسيتي با هر ترکيبي وجود دارد و لازمه ي درمان اين مشکل، قطع مصرف محصول و درمان اختصاصي است. شايع ترين عارضه يي که ممکن است ايجاد شود در ماتيت هاي (التهاب هاي) موضعي ناشي از تحريک اين مواد است که اين مورد بيشتر در ارتباط با نمک هاي آلومينيوم است که در نواحي زير بغل و گاه دست ها و پاها (محل هاي مصرف) ايجاد مي شود. با کاهش د فعه هاي مصرف يا استفاده در ترکيبات ملايم تر از مارک ديگر نيز استفاده از آن در پوست خشک شده و به خصوص شب ها که عرق کرد ن کمتر است، ضمن اين که موجب اثر بيشتر و عوارض کمتر مي شود، آسيب کمتري نيز به البسه وارد مي کند. در صورت بروز چنين التهابي استفاده از کرم هاي موضعي « استروييد» براي رفع مشکل و قطع محصول کمک مي کند. پس لازم است از مصرف چنين محصول هايي به دفعات مکرر و زياد و نيز در سطح وسيع و گسترده و عرق کرده و پرهيز کرد. گاهي با مصرف مام ها يک ضايعه ي گلوله يي شکل در زير بغل ايجاد مي شود که بعضي ها آن را با سرطان اشتباه مي گيرند، يک ترکيب که اغلب در دئودورانت ها وجود دارد زيرکونيوم است که ممکن است موجب واکنش (گرانولوم زيرکونيوم) شود که به صورت يک ضايعه ي التهابي نسبتاً سفت سلولي و تقريباً گرد و به اندازه ي چند ميلي متر يا بزرگ تر بوده که در تورده ي پوست زير بغل به وجود مي آيد. اين ضايعه ناشي از حساسيت تأخيري به ترکيب زيرکونيوم بوده و در صورت حدس چنين تشخيصي نمونه برداري (بيوپسي) از پوست توصيه مي شود و در صورت اثبات بيماري احتياج به درمان اختصاصي دارد ولي مي توان اظهار کرد که با وجود مصرف بسيار زياد چنين محصول هاي عوارض خيلي جدي تاکنون گزارش نشده و تعدادي نيز به صورت تئوري بوده است.
منبع:7 روز زند گي شماره 108