منجمد کردن مغز براي جلوگيري از سکته


 






 
دانشمندان سيستمي ابداع کرده اند که به کمک دستگاه قابل حمل توليد کننده سرما مي تواند ضايعات مغزي را متوقف کند. پس از حمله قلبي مي توان با کاهش دماي بدن از بروز سکته هاي مغزي و يا اثرات منفي ناشي از آن جلوگيري کرد و براي ساکنين شهرها به دليل ترافيک هاي شديد بين محل حادثه تا بيمارستان، وجود چنين دستگاهي در آمبولانس ها مورد نياز است.. براي همين منظور گروهي از پژوهشگران و مهندسين دستگاهي با نام Rhini chill ساخته اند که نوعي اسپري قابل حمل است که از راه بيني تراوش شده و سبب فريزر شدن مغز مي گردد.
در طي يک دهه گذشته پزشکان دريافته اند که چگونه مي توان از گرم شدن متابوليسم سلول هاي مغزي جهت ساختن سلول هاي سمي که به بدن آسيب مي رسانند جلوگيري کنند. در روش قديمي بسياري از بيمارستان ها از يک تيوب متصل شده به يک يخچال و اتصال آن به سياه رگ براي اين کار استفاده مي کردند که روش خطرناکي هم بود. حال براي اين که اين سرويس ايمن تر و به صورت سيال در جاده ها همراه آمبولانس باشد، شرکتي با نام Bene chill اين دستگاه توليد کرده که سرعت بالايي هم در انجام اين فرآيند دارد. نکته حائز اهميت در خصوص اين دستگاه آن بوده که در نوامبر گذشته روي 200 بيمار آزمايش شد و نتيجه، نشان دهنده آن بود که 15 درصد احتمال زنده ماندن افراد افزايش يافت و 15 درصد افرادي که خطر را رد کرده بودند دچار ضايعات مغزي نشدند. شرکت سازنده که در سن ديه گو ايالات متحده واقع است تصميم به فروش آن از جولاي 2010 در بازار اروپا داشته و اميدوار است تا 2 سال آينده تأييد به FDA را براي عرضه آن در بازار ايالات متحده کسب کند.

چگونه مغز فريز مي شود؟
 

1.ابتدا لوله لاستيکي در داخل بيني قرار مي گيرد.
2.دستگاه تحريک کننده گاز سبب حرکت مايع خنک کننده پروفلوروکربن در داخل تيوب مي شود.
3.غبار يا مه (همان گاز) ايجاد شده در داخل بيني ساکن مي شود و سپس به سمت مجراي بالايي بيني مي رود، سريعاً بخار شده و در زمان 90 دقيقه دماي مغز را به 93/2 فارنهايت مي رساند.
منبع: ماهنامه نوآور / شماره 70