گردشگری پزشکی


 





 
در طول تاريخ، انسان‌ها همواره براي دريافت مراقبت‌هاي درماني خارج از مكان زندگي خود سفر كرده‌اند اما در 10 سال گذشته اين شرايط بسيار متفاوت شده است...
هزينه‌هاي بسيار بالاي خدمات ‌درماني‌ و فهرست ‌انتظارهاي طولاني باعث شده بيماران زيادي از اروپا و آمريكا در جستجوي مراقبت‌ها و خدمات پزشكي به كشورهاي ديگر مانند تايلند، هند، مالزي، ترکيه، آلمان، سنگاپور و... سفر کنند.
صنعت جهانگردي به عنوان يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي اقتصادي جهان به‌طور متوسط 10درصد توليد ناخالص داخلي و 10 درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر گردش مالي گردشگري پزشكي 60 ميليارد دلار است که سالانه 20 درصد نيز به آن افزوده مي‌شود. هرچند در سالهاي اخير گردشگري سلامت در ايران رشد قابل توجهي داشته اما با توجه به جايگاه و چهره ايران در گردشگري و پيشرفتهاي روزافزون پزشکي در ايران سهم کشور ما از درآمدهاي گردشگري پزشکي در مقايسه با كشورهاي همجوار، آن‌گونه كه بايد نيست و اميد اين داريم که به زودي به جايگاه مناسب تري در اين زمينه برسد.

1.تايلند
 

اين كشور با جزاير زيبايش از جذاب‌ترين نقاط جهان براي جهانگردان است اما هجوم گردشگران پزشکي به اين کشور باعث شده اين صنعت هم در تايلند رشد کند. هزينه درمان در بيمارستان‌هاي تايلند، در مقايسه با بيمارستان‌هاي آمريكا بسيار پايين است، در حالي که کيفيت مراقبت‌هاي پس از درمان در سطح بالايي قراردارد. به گفته وزارت بهداشت تايلند، بيمارستان‌هاي اين کشور در سال 2006 حدود 1 ميليارد و 800 ميليون دلار درآمد داشته‌اند. سيستم خدمات پزشكي تايلند با الهام از سيستم پزشكي آمريكا طراحي شده و بسياري از پزشکان شاغل در بيمارستان‌ها در دانشگاه‌ هاروارد آمريکا تحصيل‌كرده‌اند. تمام بيمارستان‌هاي اين کشور با استفاده از امکانات و دعوت از استادان دانشگاه‌ هاروارد، دوره‌هاي آموزش حين خدمت و مشاوره پزشکي را در دانشکده‌هاي پزشکي برگزار مي‌کنند. سالانه 1 ميليون نفر از اقصي‌نقاط جهان به بيمارستان‌هاي اين کشور مراجعه و از خدمات مختلف پزشکي و درماني استفاده مي‌کنند

2. سنگـاپـور
 

كيفيت خدمات بهداشتي و درماني سنگاپور عالي است. رعايت اصول ايمني، اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي پيشرفته، پزشکان تحصيل‌کرده و قابل اعتماد و... اين کشور را به قطب پزشکي آسيا تبديل کرده است. سنگاپور با 9 بيمارستان و 2 مرکز خدمات درماني پيشرفته توانسته اعتبارنامه کميسيون پزشکي آمريکا و سنگاپور را دريافت کند. پزشکان اين کشور سالانه با درمان 374 هزار نفر بيمار مالزيايي، اندونزيايي و نپالي پيشرفت قابل?توجهي در زمينه توريسم پزشکي داشته‌اند. سنگاپور در کنفرانس بين‌المللي مسافرت‌هاي پزشکي با ارائه پيشرفت‌هاي پزشکانش، جداسازي دوقلوهاي‌به هم چسبيده، جراحي‌هاي چشم و دندان، موفقيت‌هاي خود را به رخ کشورهاي ديگر کشيد.

3. مصــر
 

هزينه جراحي زيبايي و پلاستيک در بيمارستان‌هاي مصر 60 تا 70 درصد ارزان‌تر از بيمارستان‌هاي بريتانيا و آمريکاست. مثلا جراحي ليپوساکشن در مصر 250 دلار خرج دارد در حالي که براي همين جراحي در آمريکا و انگليس، حداقل بايد 2 هزار دلار پرداخت.

4.مجـارستــان
 

اگر کسي قصد دارد براي درمان طبيعي و کاهش دردهاي عضلاني و مفاصلش به‌خصوص پا و کمردرد در چشمه‌هاي آب گرم تميز و پاکي که خواص درماني دارند، با خيال راحت دراز بکشد و نگران هزينه‌اش هم نباشد، بايد به مجارستان سفر کند. وزارت بهداشت مجارستان در سال‌هاي اخير با الگوبرداري از نظام سلامت آلمان و اتريش، نظام بهداشت و سلامت عمومي‌اش را اصلاح کرده و در زمينه عرضه خدمات پزشکي با کيفيت و ارزان به قدرتي منطقه‌اي تبديل شده است. اين کشور با سرمايه‌گذاري در دندان‌پزشکي، توانسته است سالانه 227 ميليون يورو درآمد داشته باشد. وزارت بهداشت مجارستان تلاش مي‌کند با تجهيز بيمارستان‌ها و آموزش دندان‌پزشکان و جذب پزشکان اروپايي، گردشگران بيشتري را ترغيب کند تا به اين کشور سفر کنند.

5.کـاستـاريـکـا
 

کاستاريکا کشوري کوچک و در عين حال بسيار زيبا در آمريکاي مرکزي است، با کوه‌هاي آتشفشاني معروف و ويژگي‌هاي شگفت‌انگيز طبيعي‌اش اما هدف همه توريست‌هايي که به اين کشور 4 ميليون نفري سفر مي‌کنند، لذت‌بردن از سواحل آرام و گرم 2 سوي آن و کناره‌هاي اقيانوس اطلس يا درياي کارائيب و هواي مطبوع و سايه نخل‌هاي نارگيل نيست. 15 درصد اين توريست‌ها يا براي معالجه دندان‌ها و کاشتن دندان به اين كشور سفر مي‌كند يا براي بزرگ يا کوچک کردن سينه‌هاي خود يا برداشتن چين و چروک صورت و قلمي کردن بيني‌شان‌، زيرا هزينه‌هاي اين جراحي‌ها در کاستاريکا بسيار پايين‌تر و کمتر از اروپا و آمريکاست.

6.هـنــد
 

سرزمين يوگا و مرتاض‌ها و رنگ‌هاي شاد، ساليانه جمعيت زيادي از جهانگردان پزشکي را براي جراحي‌هاي قلب، چشم و عضلات و استخوان به خود جذب مي‌کند. در حال حاضر بسياري از مردم جهان با استفاده از خدمات مسافرتي و پزشکي ارزان و با کيفيت، به اين کشور سفر و از خدمات دندان‌پزشکي بيمارستان‌هاي اين کشور که 10 برابر ارزان‌تر از نقاط ديگر است، استفاده مي‌کنند. کارشناسان سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده‌اند هندوستان در سال‌هاي 2005 و 2006 رتبه اول توريسم پزشکي جهان را داشته است و قصد دارد تا سال 2012 از اين راه 2 ميليارد دلار درآمد کسب کند.

7.تـرکـيــه
 

کمتر کسي مي‌داند بعد از آمريکا، بيشترين مراکز پزشکي و بيمارستان‌هايي که عضو جي. سي‌اي (کميسيون همکاري‌هاي پزشکي بين‌المللي) هستند، در کشور ترکيه قراردارند. دولت اين کشور در سال‌هاي اخير تلاش کرده تا امکانات و استانداردهاي پزشکي و درماني را به حد استانداردها و معيارهاي درماني اتحاديه اروپا و آمريکا برساند. به همين دليل مراکز درماني ترکيه سالانه پذيراي 200 هزار بيمار متقاضي جراحي چشم هستند. علاوه بر اين، برنامه گسترده‌اي براي تجهيز مراکز پزشکي و هتل‌هاي اين کشور تدارک ديده‌اند تا بلافاصله پس از پيوستن به اتحاديه اروپا، توان عرضه خدمات فوق مدرن پزشکي را داشته باشند و رتبه اول توريسم پزشکي جهان را به دست آورند.

8.لـيـتـوانــي
 

شهروندان کشورهاي اروپايي و ايالات متحده آمريکا علاقه زيادي به ليتواني دارند و براي استفاده از خدمات پزشکي درجه 1 و ارزان، به اين کشور مي‌روند. شهروندان شبه جزيره بالکان به کادر پزشکي باتجربه و بيمارستان‌هاي
فوق مدرن ليتواني افتخار مي‌کنند. پزشکان به افرادي که به سرطان و بيماري‌هاي خوني مبتلا هستند و به جراحي باسن و باي‌پس معده نياز دارند، توصيه مي‌کنند به اين کشور سفر کنند.

9.بـرزيــل
 

مي‌توان با پرداخت 3 تا 6 ميليون تومان به مراکز پزشکي برزيل، انواع اعمال زيبايي را روي صورت و سينه انجام داد. در واقع پزشکان برزيلي به سرعت در حال تبديل شدن به بهترين جراحان زيبايي دنيا هستند. 40 سال پيش، وزارت بهداشت برزيل با تاسيس کلينيک و بيمارستاني مدرن در ريودوژانيرو و استخدام بهترين پزشکان کشور در آن، گردشگري پزشکي را در اين شهر بنيان نهاد. اين کشور دومين مرکز جراحي پلاستيک جهان پس از ايالات متحده آمريکاست. شهر سائوپائولو، بزرگ‌ترين شهر برزيل نيز يکي از بهترين بيمارستان‌هاي تخصصي پوست را دارد. اين بيمارستان ترکيبي از مدرن‌ترين دستگاه‌ها، بهترين پزشکان و ارزان‌ترين خدمات است. دولت برزيل با استفاده از امکانات پيشرفته و پزشکان تحصيل‌کرده در اروپا و آمريکا، قصد دارد به يکي از قدرت‌هاي گردشگري پزشکي جهان تبديل شود.

10.پـانـامــا
 

پاناما در جغرافياي سياسي جهان کشوري کوچک است، اما اهل نظر اين کشور را يکي از قدرت‌هاي بلامنازع گردشگري پزشکي مي‌دانند. به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهاني، هزينه خدمات پزشکي در اين کشور آمريکاي مرکزي 40 تا 70 درصد پايين‌تر از ايالات متحده آمريکاست. بيمارستان‌هاي پاناما با اجراي روش‌هاي پيشرفته مديريتي و استفاده از پزشکان و کادر درماني تحصيل‌کرده در دانشگاه‌هاي بريتانيا و ايالات متحده آمريکا، سالانه پذيراي بيش از يك و نيم ميليون بيمار هستند. بيماران آمريکايي به دليل مسافت اندک، فرهنگ مشابه و هزينه‌هاي پايين درمان تمايل بسياري به درمان در بيمارستان‌هاي پاناما دارند.

11.مـالــزي
 

کشور زيباي مالزي در حال حاضر ساليانه 250 هزار توريست پزشکي را جذب مي‌کند و اين تعداد در حال افزايش است‌. در بيمارستان‌هاي مالزي به جهانگرداني که قصد بررسي سلامت جسمي خود را دارند، 1 بسته پزشکي به نام «انسان تندرست» پيشنهاد مي‌شود. با استفاده از اين بسته، مي‌توان با پرداخت ??? هزار تومان، آزمايشي کامل داد و از تندرستي مطمئن شد. اگر بخواهيد چنين آزمايشي را در آمريکا يا انگلستان انجام دهيد، حداقل بايد 3 ميليون تومان بپردازيد.

12.آفـريـقـاي جـنـوبـي
 

بسياري از بيماران از ايالات متحده آمريکا، اروپا و آسيا به اين کشور آفريقايي سفر مي‌کنند تا از خدمات پزشکي فوق‌مدرن و ارزان‌قيمت استفاده کنند. مراکز درماني و تجهيزات پيشرفته در زمينه جراحي‌هاي زيبايي، پلاستيک و ليپوساکشن اين كشور در جهان مشهور است. آفريقاي جنوبي با استفاده از روش‌هاي بازاريابي و استفاده از جاذبه‌هاي توريستي، توانسته علاوه بر جذب بيماران، خويشاوندان آنها را نيز به استفاده از امکانات گردشگري اين کشور ترغيب کند. وزارت بهداشت و گردشگري آفريقاي جنوبي با همکاري يکديگر روشي را ابداع کرده‌اند که بيمار بتواند به همراه اقوامش به اين کشور سفر کند و پس از بستري شدن بيمار در بيمارستان، همراهانش در يکي از هتل‌هاي مدرن شهر اسکان ‌يابند تا از جاذبه‌هاي توريستي استفاده کنند. دکتر ادوارد جکسون، مدير بازاريابي يكي از بيمارستان‌هاي ژوهانسبورگ مي‌گويد: «تمام هزينه‌هاي درمان، سفر، اسکان خانواده و... 60 تا 65 درصد ارزان‌تر از آمريکا و بريتانياست.»

13.فـرانـســه
 

شهروندان فرانسه علاوه بر فرهنگ، تاريخ و... به نظام بهداشت عمومي کشورشان مفتخرند و معتقدند از اين نظر يکي از بهترين‌ها در جهان هستند. به گفته سازمان بهداشت جهاني، اين کشور يکي از بهترين مراکز درمان بيماري‌هاست. مراکز درماني بسيار پيشرفته و بهره‌گيري از کادر کارآمد و مجرب باعث شده شهروندان کشورهاي مختلف جهان براي درمان بيماري‌ها به اين کشور اروپايي سفر کنند. نظام سلامت فرانسه با ارائه خدمات سطح بالا و ارزان، شهروندان و بيماران را به استفاده از خدمات درماني اين كشور ترغيب مي‌کند. در مقايسه با ديگر کشورها، هزينه استفاده از مراکز درماني در فرانسه بسيار پايين است. در سال 2004، نظام سلامت فرانسه اصلاح شد. اين تغييرات کمک کرد تا پزشکان 75 درصد بيشتر به مبتلايان بيمارهاي عفوني و صعب العلاج خدمات ارزان قيمت بدهند و گردشگران بيشتري براي درمان به اين کشور سفر کنند. سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده امکانات و پزشکان بخش اورژانس و پرستاري بيمارستان‌ها و مراکز درماني فرانسه در اروپا بي‌نظير است. کارشناسان معتقدند افراد مبتلا به سرطان‌هاي نادر، بيماري‌هاي قلب و عروق و نارسايي کليه براي درمان بايد به فرانسه سفر کنند.

14.آلـمــان
 

هزينه کمرشکن امکانات پزشکي براي شهروندان آمريکايي كمرشكن است، به همين دليل براي استفاده از امکانات پزشکي مدرن و ارزان قيمت به ديگر کشورها مانند آلمان مسافرت مي‌كنند. وزارت بهداشت آلمان اعلام کرده مراکز درماني اين کشور سالانه 50 هزار بيمار از ديگر کشورها پذيرش مي‌کنند. نظام بهداشت عمومي آلمان با پيشرفته‌ترين روش‌ها و قوانين، يکي از بهترين‌هاي اروپاست. اين کشور اروپايي با بهترين و مدرن‌ترين بيمارستان‌ها و امکانات پزشکي، بهترين خدمات را به گردشگران پزشکي عرضه مي‌کند. بهترين مراکز جراحي مغز، ارتوپدي، کليه و قلب اروپا در اين کشور وجود دارد.
منبع: Businesspundit، newsweek
http://www.salamatiran.com

ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb