ريزه کاري هاي پوشاکي


 





 
- کفش نو را اولين باز در يک روز خشک و آفتابي بپوشيد زيرا در اين صورت لايه اي از خاک و سنگيرزه به صورت پوششي، تخت کفش را فرا مي گيرد که مقاوت آن را در برابر آفتاب و رطوبت افزايش مي دهد.
- از نصب تخت اضافي به زير کفش يا زدن پاشنه اضافي ضخيم پرهيز کنيد، زيرا تعادل کفش را بر هم زده و پا را خسته مي کند.
- پس از بازگشت به خانه، گرد و خاک کفش هاي خود را پاک کنيد. واکس زدن باعث درخشندگي و دوام و رويه کفش مي شود.
- کفش هايي که از جنس پلاستيک است به ويژه کفش کودکان را مي توانيد با يک پارچه نمدار پاک کنيد، سپس واکس بزنيد.
- کفش ها را بعد از هر بار پوشيدن، در معرض هوا قرار ندهيد و داخل آن روزنامه قرار دهيد. روزنامه نه تنها عرق و رطوبت داخل کفش را به خود جذب مي کند، بلکه به منزله قاب مناسبي شکل کفش را حفظ مي کند.
- اگر کفش هاي شما خيس شده است هرگز آنها جلوي بخاري خشک نکنيد، زيرا ممکن است سفيدک بزند و آثاري مانند شوره روي آن ظاهر شود. بهتر است مقداري روزنامه باطله درون آنها بگذاريد، سپس، آنها را در مکاني که جريان هواي کافي وجود دارد قرار دهيد.
- به محض اين که ساييدگي در پاشنه کفش مشاهده شد، پيش از آن که به کلي از بين برود، تعميرش کنيد، اين امر به طول عمر کفش مي افزايد و بهتر است قبل از پوشيدن کفش نو يک پاشنه نازک لاستيکي به آن زنيد تا پاشنه اصلي ساييده نشود.
- چرم کفش را اگر خشک شده است، مي توانيد با استفاده از واکس بي رنگ نرم کنيد.
- براي پاک کردن آثار چربي از روي کفش چرمي، گوشه پارچه اي را استون ماليده و روي لکه بماليد.
- براي ايجاد درخشندگي و برق بيشتر در کفش هاي چرمي، قبل از واکس زدن، کفش را کاملاً با وازلين چرب کنيد و سپس واکس بزنيد.
- اگر سطح خارجي کفش شما بد جوري ساييده شده و به اصطلاح رنگ و روي آن رفته است و واکس نمي گيرد، ابتدا يک تکه سيب زميني خام روي آن بماليد، سپس واکس بزنيد. چنان براق خواهد شد که انگار تازه آن را خريداري کرده ايد.
- براي نرم کردن چرم کفش هايي که زياد گران قيمت نيستند، کافي است دو سيب زميني تميز و خراشيده شده درون هر لنگه کفش قرار دهيد و بگذاريد تمام شب بماند.
- لباس هاي تيره پس از مدتي استفاده يا بر اثر به کار بردن اتوي داغ، برق مي اندازد که در نتيجه آن لباس کهنه به نظر مي رسد.
جهت رفع اين مشکل، پارچه نخي و گره داري را مانند حوله نخي درون سر که داغ (خالص و بدون آب) فرو ببريد، سپس آن را بچلانيد. آن گاه اين پارچه را محکم روي محلي که برق افتاده بماليد. برق لباس برطرف خواهد شد.
- براي جلوگيري از برق افتادن احتمالي در آينده به خاطر بسپاريد که هيچ گاه اتوي داغ را مستقيماً روي پارچه نگذاريد بلکه بهتر است ابتدا درجه اتو را متناسب با نوع پارچه نخي نازک و تميزي روي لباس انداخته، سپس اتو بزنيد. فشار اتو را نيز متناسب با نوع پارچه تنظيم کرده و هميشه پارچه نخي نازک و تميزي روي لباس انداخته، سپس اتو بزنيد. فشار اتو را نيز متناسب با نوع پارچه در نظر داشته باشيد.
- هنگام مسافرت جهت برطرف کردن چروک لباس، لباس ها را در حمام برده، به ميله پرده حمام آويزان کنيد، سپس شيرآب گرم باز کرده و در حمام را ببنديد. بخار درون حمام باعث خواهد شد که چين و چروک لباس باز شود.
- هر گاه از درز لباس يا خط اتو يا خط دم شلوار رنج مي بريد و مي خواهيد آن را صاف کنيد، از سرکه سفيد استفاده کنيد. براي اين کار يک قطعه اسفنج را به مقداري سرکه آغشته کنيد، روي پارچه و محل تاخوردگي بزنيد، سپس با يک اتوي گرم آن را اتو کنيد.
- وقتي مي خواهيد پارچه شلواري را از نوع جين و غيره بلند کنيد و بيش از هر چيزي نگران خط دم پاي آن هستيد، مي توانيد از همين روش استفاده کنيد. البته جين هاي کهنه بر اثر فرسودگي دم پا، خط سفيدي بر جا مي گذارند که آن هم قابل حل است. براي اين منظور جوهر آبي ثابت را با مقداري آب مخلوط کنيد. داخل جوهر آن قدر آب بريزيد تا همرنگ پارچه جين شود. سپس با يک قلم موي کوچک روي خط سفيد لبه شلوار بماليد و بگذاريد خنک شود. خط سفيد برطرف خواهد شد.
- براي کاستن از شدت الکتريسته اي که باعث چسبيدن لباس مي شود، يک چوب رختي را که داراي پوشش عايق است، بين لباس خود و زيرپوش نايلون به گردش درآوريد. اين عمل الکتريسته را خارج نموده و تا حدي از چسبيدن جلوگيري خواهد کرد. همچنين مي توانيد زيرپوش خود را به منزله آستر لباس اصلي آهار بزنيد تا از چسبيدن لباس جلوگيري کند.
- براي پاک کردن لکه لباس مقداري پودر تالک که همان بچه است روي لکه بپاشد و با دست روي آن بماليد تا پودر به لکه جذب شود.
- براي آن که درز لباس را راحت تر بدوزيد، يک تکه صابون خشک و سفت روي آن بماليد. با اين روش سوزن خياطي به راحتي درون پارچه فرو رفته و به آساني آن را خواهد دوخت.
منبع:کوچه ما شماره 7.