اگر خواهان پيشرفت در زندگي فردي هستيد...


 





 
اين روزها اصطلاحات رشد فردي، پيشرفت فردي و کمک به خود خيلي باب شده است. خيلي از کتاب ها، مقالات و وب سايت ها را بر مبناي اين موضوعات مي بينيم. به نظر مي رسد که مردم براي پيدا کردن راه حلي براي برطرف کردن مشکلاتشان، به درون خود رجوع مي کنند و براي اين منظور به دنبال اطلاعات، تکنيک ها، کارگاه هاي آموزشي و سخنراني هايي هستند که راه آن را نشان شان دهد. مردم فهميده اند که رشد و پيشرفت فردي، کيفيت زندگي آنها را بالا مي برد.
ذهن ناخودآگاه يکي از کليدهاي رشد و پيشرفت فردي است. با تغيير محتويات ذهن ناخودآگاه مي توانيد عادات و رفتارهاي تان را تغيير دهيد. اين کار از طريق تجسم سازي، استفاده از عبارات تاکيدي، مديتيشن و بررسي رفتارها و عادت ها ميسر است.
فرآيند تغيير دروني نياز به کار و تلاش دروني دارد. خواندن فقط کافي نيست؛ بايد آنچه خوانده ايد را تمرين کنيد و اين نيازمند زمان و تلاش است. چيزي به اسم پيشرفت فردي فوري وجود ندارد. هر تغيير دروني زمان مي برد. براي آن بايد انگيزه، تمايل، جاه طلبي، پشتکار و فداکاري داشته باشيد. مقاومت هاي دروني و بيروني را هم بايد مد نظر قرار دهيد. با شروع هر برنامه رشد فردي، اکثر افراد معمولاً با مقاومت هاي دروني مواجه مي شوند که از عادات قديمي و ذهن ناخودآگاه آنها سرچشمه مي گيرد. اين مقاومت ها ممکن است از افراد دور و بر آنها نيز باشد.
ميل به تغيير، ساختن عادت هاي تازه و رشد بايد آن قدر نيرومند باشد تا بتواند بر تنبلي، ميل به دست کشيدن از کار يا مسخره کردن ها و مقاومت هاي خانواده، دوستان و همکاران غلبه کند. شما چطور مي توانيد از اين تکنيک براي رشد و پيشرفت فردي خود استفاده کنيد؟
1- به اطراف خود نگاه کنيد و ببينيد مردم در موقعيت هاي مختلف چطور رفتار مي کنند. به افراد که در محل کار، خانه، سوپرمارکت، در اتوبوس، تاکسي يا خيابان مي بينيد دقت کنيد. حتي مي توانيد به افرادي که در تلويزيون با آنها مصاحبه مي شود يا در فيلم ها مي بينيد هم توجه کنيد.
2- ببينيد مردم چطور حرف مي زنند، چطور راه مي روند، چطور واکنش مي دهند و در نتيجه آن ساير افراد چطور با آنها برخورد مي کنند.
3- به نحوه استفاده افراد از صداي خود و واکنش آنها به صداي ديگران دقت کنيد. وقتي ديگران داد مي زنند يا نرم و آرام صحبت مي کنند، شما چه احساسي پيدا مي کنيد؟ ببينيد وقتي افراد عصباني مي شوند، ناراحت مي شوند يا برعکس شاد و آرام هستند چه اتفاقي مي افتد؟
4- اگر چيزي که مشاهده مي کنيد را دوست نداريد، ببينيد چرا و چطور آن را دوست نداريد و بعد رفتار خودتان را بررسي کنيد تا ببينيد شما هم همان طور رفتار مي کنيد يا خير. با خود صادق و بي طرف باشيد.
5- اگر متوجه شديد که شما هم بعضي از اين رفتارهاي نامطلوب را داريد، هر از گاهي به خودتان گوشزد کنيد. آن وقت هر بار که چنين رفتاري نشان مي دهيد، کاملاً از آن آگاهيد و تمام تلاش تان را مي کنيد که چنين رفتاري از شما سر نزند.
6- تجسم کنيد دوست داريد چطور با ديگران برخورد کنيد. چندين بار در طول روز آن را تکرار کنيد.
7- وقتي با رفتاري روبه رو شديد که دوست داشتيد، سعي کنيد به همان صورت رفتار کنيد. چندين بار در طول روز آن صحنه را در ذهن تان تجسم کنيد.
8- مي توانيد برخي از عادت هاي سابق تان را کنار گذاشته رفتارهاي جديدي اتخاذ کنيد. مدام تغييراتي که بايد انجام دهيد را به خودتان يادآور شويد و برحسب آن رفتار کنيد. هر بار که ديديد مطابق آن عادت قديمي رفتار کرده ايد، تصميم تان براي تغيير و بهبودي را به ياد بياوريد و طبق آن رفتار کنيد.
9- اگر زود نتيجه نگرفتيد، نااميد و خسته نشويد. مهم نيست که چند بار شکست بخوريد. پشتکار داشته باشيد و هيچ وقت از تلاش دست نکشيد.
منبع:کوچه ما شماره 7.