25 کتابي که قبل از 25 سالگي بايد خواند


 






 

«فارنهايت 451» نوشته «ري برادبري»
 

ماجراي اين رمان کلاسيک در زمان آينده رخ مي دهد؛ زماني که مأموران آتش نشاني کارشان خاموش کردن آتش نيست بلکه نماد دانش بشري يعني کتاب ها را به آتش مي کشند. در اين داستان که در دنياي تخيلي و تيره و تار رخ مي دهد، دولت قدرتمند حاکم تمام کتاب ها را در جامعه قدغن مي کند و هر کسي که کتابي داشته باشد، مرتکب بدترين جرم ممکن شده است. بزرگ ترين رمان برادبري در واقع مؤيد ارزش علم و دانش است؛ به طور کلي خوانندگان به مخالفان سرسخت سانسور و نگهبان هاي خود گمارده رهايي از نظارت دولتي، تبديل مي شوند.

«قدرت فرد» نوشته «برايس کورتني»
 

اگر شما در زندگي تان دنبال منبع الهام مي گرديد، دست از جست و جو برداريد و کتاب «قدرت فرد» را بخوانيد. قدرت فرد که ماجراي آن در آفريقاي جنوبي و در دوران جنگ جهاني دوم رخ مي دهد. راوي داستان شخصيتي به نام «پيکي» است. پيکي يک پسر انگليسي است که دوران کودکي اش تحت اذيت و آزار مداوم هم سن و سال هايش مي گذرد. پيکي راه حل مشکل خود را در اين مي بيند که به سراغ ورزش بوکس برود. او در رؤياهايش آرزو دارد که قهرمان نيم وزن مسابقات جهاني بوکس بشود. داستاني که در اين کتاب کلاسيک روايت مي شود، شرح ماجراي رويارويي حضرت داوود و جالوت است، منتها در اينجا جالوت يک کشور است. اين رمان نه تنها عواطف شما را دگرگون مي کند بلکه بسيار زيبا نوشته شده و تصوير واضح و شفافي از آفريقاي قبل از آپارتايد نشان مي دهد. رمان قدرت فرد به شما اميد و الهام مي بخشد و به شما نشان مي دهد که هر فرد چه توانايي هاي گسترده اي دارد.

«کشتن مرغ مقلد» نوشته «هارپرلي»
 

رمان «کشتن مرغ مقلد» درباره يک وکيل است که در يکي از شهرهاي کوچک جنوب آمريکا زندگي مي کند و وظيفه نامحتمل دفاع از يک مرد سياه پوست که محکوم به تجاوز به عنف به يک زن سفيد پوست است، بر عهده اش گذاشته مي شود. داستان اين رمان که شرح به بلوغ رسيدن هم هست، از زاويه ديد بچه هاي وکيل ( «اسکوت» و «جم» ) و دوستشان «ديل» روايت مي شود. اين کتاب هارپرلي، اثري کلاسيک از يک دوره در تاريخ کشور آمريکاست. اين کتاب با سادگي خاص خودش يک دوره زماني ــ معصوميت جوانان ــ و دوره اي از دهه 1950 تاريخ آمريکا را که نژادپرستي درآن متداول بود، نشان مي دهد. انگيزه خواندن اين کتاب صرفا انتقاد از گذشته تاريخ آمريکا نبايد باشد بلکه بايد در مورد طرز فکر حاکم بر جامعه امروز هم صادق باشيم.

«جنگل» نوشته «آپتون سينکلر»
 

رمان «جنگل» که داستان افشاگرانه اي در مورد سويه تاريک «رؤياي آمريکايي» دارد، وقايع نگاري زندگي يک خانواده مهاجر اهل کشور ليتواني است که با تلاش و تقلاي بسيار مي خواهند در شيکاگو موفق بشوند. شرح دقيق سينکلر در مورد وحشتناک بودن کارخانه هاي بسته بندي گوشت در آمريکا، بسيار تکان دهنده است. سوسياليسم پنهان در اين رمان، تصوير آمريکا را در دوره اي نشان مي دهد که شرکتهاي بزرگ اميد و روياها و بعضي وقت ها زندگي آدم ها را مي بلعيدند.

«سرچشمه» نوشته «اين رند»
 

اين رند که محصول اتحاد جماهير کمونيستي بود، دو تا از رمان هاي بزرگ و البته بحث انگيز دوران خودش را نوشت؛ يکي «سرچشمه» و ديگري «اطلس شانه بالا انداخت.» اين دو رمان که با نثر درخشاني نوشته شده اند، درباره عشق و حتي پرستش ذهن آدمي است. فلسفه «عيني گرايي» رند، در رمان سرچشمه مورد کند و کاو قرار مي گيرد و در رمان اطلس شانه بالا انداخت، به ثمر دهي مي رسد. بسياري از ايده ها و افکار رند، بيش از حد افراطي و مبالغه آميز هستند ولي با اين حال همه بايد با افکار او آشنايي داشته باشند.

«مخمصه» نوشته «جوزف هلر»
 

داستان مخمصه درباره يک گروه مرد است که در آخرين روزهاي جنگ جهاني دوم در ساحل ايتاليا مستقر مي شوند. داستان هلر حول محور شخصيتي به نام «يوساريان» مي چرخد؛ مردي که به پوچي و بي معنايي جنگ پي مي برد و هميشه به دنبال راهي مي گردد تا از انجام دادن وظايفش شانه خالي کند. غير منطقي بودن محض کارهايي که مردان دور و بر يوساريان انجام مي دهند، نماد قدرتمندي از پوچي و بي معنا بودن جنگ است. رمان مخمصه، مانند «ساحره سوزان» آرتور ميلر، در هر عصر و دوره اي از تاريخ از جمله زمان حاضر، حامل پيامي قدرتمند است.

«گتسبي بزرگ» نوشته «اف.اسکات فيتز جرالد»
 

گتسبي بزرگ که داستان آن در دهه 1920 و در لانگ آيلند رخ مي دهد، داستان شخصيتي به نام «نيک کاراوِي» را روايت مي کند؛ او شخصيتي «جِيک بارنز» گونه از «نسل سوخته» است که اينجا و آنجا پرسه مي زند تا معنايي براي زندگي خود بيابد.
درعين حال، توجه کاراوي به همسايه پولدارش، «جِي گتسبي» و مهماني هاي پر هزينه اي که در شب هاي تابستان راه مي اندازد، جلب مي شود. رمان گتسبي بزرگ، انتقاد وحشتناکي از طبقه بندي اجتماعي است و نشان مي دهد که تصميمات و وسواس هاي آدم ها چگونه مي تواند زندگي يک عده را به نابودي بکشاند.

«خورشيد هم طلوع مي کند» نوشته «ارنست همينگوي»
 

اثر کلاسيک همينگوي درباره مردي است که در جنگ جهاني اول انگيزه خود براي زندگي کردن را از دست مي دهد. اين کتاب که نثر شگفت انگيز همينگوي از مشخصه هاي بارز آن است، پيرنگ داستاني در آن نقش پررنگي ندارد و بيشتر درباره پيدا کردن دليل زندگي در دنيايي است که مردم آن بي رحمند و زندگي توأم با تبعيض و بي عدالتي است.

«مورخ» نوشته «اليزابت کوستووا»
 

پيرنگ داستاني رمان «مورخ» به لحاظ حس تعليق و تاريخي بودنش، در سبک و سياق رمان «رمز داوينچي » دن براون است، با اين تفاوت که رمان مورخ درباره جست و جوي چند صد ساله براي پيدا کردن آرامگاه «دراکولا» است.
شخصيت اصلي داستان که يک زن است و نامش هرگز گفته نمي شود، در اروپا مي گردد تا آرامگاه دراکولا را پيدا کند. در اين بين، فلاش بک هاي دقيقي هم به جست و جو هاي پيشينيان زده مي شود. اطلاعاتي که خواننده از اين رمان به دست مي آورد، جالب است، مخصوصا آنجا که ارتباط عجيبي بين دراکولا و گذشته شخصيت اصلي آشکار مي شود. اين کتاب وقت گير است (704 صفحه)، ولي قطعا ارزش اينکه وقتتان را صرف آن کنيد، دارد.

«آرزوهاي بزرگ» نوشته «چارلز ديکنز»
 

پسرک، فقير به دنيا مي آيد. پسرک، فقير بزرگ مي شود. پسرک متوجه مي شود که قرار است از يک نيکوکار مرموز وارث ارثيه اي شود. پسرک به شهر مي رود تا با جامعه شهري آشنا شود و کم کم فراموشش مي شود که انسان با پوشيدن لباس ابريشمي به شخص متفاوتي تبديل نمي شود. آرزوهاي بزرگ، داستاني با نثري زيبا و درباره عشق و پول و تأثيري است که هر دو اينها مي توانند روي تصميم گيري آدم داشته باشند.

«بازي اندرز» نوشته «اورسون اسکات کارد»
 

بازي اندرز که مخصوص نوجوانان است و به راحتي خوانده ميشود، در ابتدا به صورت يک رمان علمي تخيلي آغاز مي شود ولي در ادامه به کند و کاو در مورد اين موضوع مي پردازد که انسانيت چيست. «اندر ويگين» ــ قهرمان شش ساله اين رمان ــ در يک مدرسه آموزش مبارزه ثبت نام مي کند و در آنجا مي آموزد که در صورت وقوع يک حمله ديگر از سوي بيگانگان فضايي، چگونه مبارزه کند. آنچه در ادامه مي آيد، کتاب خيلي جالبي درباره روحيه يک پسرک نوجوان است که ياد مي گيرد بي رحم و حسابگر باشد؛ او هرگز توانايي دوست داشتن را ازدست نمي دهد. اين کتاب داراي چند موضوع است که يکي از آنها دفاع از احساسات و ارزش تصميم گيري مستقل است.

«آمريکايي آرام» نوشته «گراهام گرين»
 

داستان يک روزنامه نگار ميانسال بريتانيايي که به همراه نامزد ويتنامي خود در ويتنام زندگي مي کند و همچنين داستان يک فيلسوف جوان که جنگ و امپرياليسم را زير سؤال مي برد. اين کتاب به خواننده يادآور مي شود که حتي کساني که قصد خير دارند، مي توانند با دخالت در جايي که اصلا هيچ جايي در آن ندارند، زندگي آدم ها را نابود کنند. دولت آمريکا! گوشت بدهکار هست؟

«دشتبان» نوشته «جي. دي. سالينجر»
 

«هولدن کولفيلد» قهرمان دشتبان (يا: «ناتور دشت») از همه چيز تقلبي و متظاهرانه کلافه مي شود، مدرسه شبانه روزي اش را ترک مي کند و در اطراف شهر نيويورک پرسه مي زند تا براي زندگي خود هدف و برنامه اي بيابد. هر کسي که دوره گند نوجواني را پشت سر گذاشته باشد، با خواندن کتاب کلاسيک سالينجر به ياد تجارب آشنايي مي افتد.

«ايستادگي» نوشته «استيون کينگ»
 

مسخره کردن را کنار بگذاريد. به رغم ناباوري ناگزير شما، من بايد با کمال ميل بگويم که رمان «ايستادگي» يکي از بهترين کتاب هايي است که در 100 سال اخير نوشته شده است. اگر بخواهم خودم را با اين خطر مواجه کنم که استادان دانشگاه هاي دنيا من را به خاطر اين حرفم به آتش بکشند، بايد بگويم يکي از بهترين رمان هاي 200 سال اخير. داستان ماراتن گونه اين رمان درباره همان مضمون کهن رويارويي خير و شر است؛ ايجاد توازن بين واقعيت بي پرده و خيال. استيون کينگ در اين رمان تصوير مخوفي را از آمريکاي پس از آخرالزمان که بازماندگان با تقلا مي خواهند آن را بازسازي کنند، نشان مي دهد. قلب رمان ايستادگي دروني همين شخصيت هاست، شخصيت هايي که طنين و عمقشان باعث مي شود که رمان مزبور به عنوان يک اثر مدرن خواندنش واجب شود.

«مزرعه حيوانات» نوشته «جورج اورول»
 

تمثيل کلاسيک جورج اورول در مورد خطرات کمونيسم، رؤياي هر بچه دبيرستاني تنبل است؛ کتابي سرگرم کننده که راحت خوانده مي شود. از همه بهتر تعداد صفحات آن است که 144 صفحه بيشترنيست. ولي کم بودن حجم کتاب ربطي به اهميت آن ندارد؛ مزرعه حيوانات انتقاد تند و تيزي از فساد اتحاد جماهير شوروي است. در اين داستان، حيوانات در مزرعه اي در انگليس عليه انسان ها شورش و سپس انقلاب مي کنند. خواندن اين کتاب به ياد ماندني از واجبات است؛ واقعا کدام يک از ما مي تواند سفر «باکستر» آن اسب دوست داشتني به کارخانه چسب سازي را فراموش کند يا آن فرمان شماره هفت معروف را که مي گفت «همه حيوانات با هم برابرند، ولي بعضي ها از ديگران برابرترند»؟ اين اثر، شاهکار جورج اورول و از معروف ترين آثارش هم «برابرتر» است!

«در جاده» نوشته «جک کروآک»
 

داستان نيمه بيوگرافي گونه کروآک درباره سرگرداني هاي «سال پارادايز» و «دين موريارتي» که هر دو اهل شهر نيويورک هستند ــ نماينده شاعران نسل «بيت» در دهه 1950 ــ است. هر کسي که از روزمرگي خسته شده و آرزو دارد که جاي ديگري باشد، با اين رمان ارتباط برقرار مي کند.

«غول هاي نامرئي» نوشته «چاک پالانييوک»
 

داستان رمان غول هاي نامرئي با يک حادثه وحشتناک شروع مي شود که در پي آن «شانون» ــ شخصيت اصلي رمان ــ کاملا دفرمه مي شود. او زماني که در بيمارستان بستري است با شخصي به نام «برندي الکساندر» آشنا مي شود. برندي او را به سفري دور تا دور آمريکا مي برد. غول هاي نامرئي، مثل رمان معروف تر پالانييوک يعني «باشگاه مشت زني»، از جامعه اي که در آن زندگي مي کنيم، به شدت انتقاد مي کند؛ هر چند در اينجا او به وساس ما (آمريکايي ها) نسبت به زيبايي و اينکه چگونه با اهميت دادن به نظر ديگران به خودمان استرس وارد مي کنيم، مي پردازد. ولي در عين حال، طنز تلخي که در سر تا سر اين رمان وجود دارد، خنده را بر لبان شما مي نشاند. خواننده با پايان رساندن اين رمان، ايدئال هاي جامعه اي که در آن زندگي مي کند، برايش زير سؤال مي رود.

«موش ها و آدم ها» نوشته «جان اشتاين بک»
 

اين رمان، داستان تراژديک دو دوست در دهه 1930 است که مي خواهند جا و مکان مستقلي از خودشان داشته باشند. آنها که کارشان کارگري در مزارع است، در جست و جوي کار از يک مزرعه به يک مزرعه ديگر مي روند. اين دو در پايان شغلي پيدا مي کنند و روياهايشان به پايان مي رسد. اين رمان کوتاه، بازتابي از بدويت طبيعت انسان و در مورد اميال و معصوميت و شر است. اين رمان از ما مي خواهد که در مورد آنچه مي پنداريم مي فهميم و همچنين انگيزه هاي واقعي مان، فکر کنيم.

«ساحره سوزان» نوشته «آرتور ميلر»
 

آرتور ميلر اين نمايشنامه را که ترجمه درست عنوان اصلي آن «بوته آزمايش» است. در دوره مک کارتيسم نوشت. زمانه تغيير مي کند ولي اين تمثيل قوي به ما يادآور مي شود که ميل شديد انسان ها براي در دست گرفتن قدرت هرگز به پايان نمي رسد.

«اسماعيل: ماجراي جان و تن» نوشته «دانيل کويين»
 

اين رمان که به قصد پيشنهاد راه حل براي حل مشکلات جهان نوشته شده، نشان مي دهد که انسان ها چگونه با طبيعت ناهماهنگ شده اند. شخصيت عنوان رمان، يک گوريل است که ياد گرفته چگونه با انسان ها ارتباط کلامي داشته باشد.
گفت و گو هاي عميق و فيلسوفانه اي بين اين گوريل و انسان ها انجام مي گيرد. هر چند بعضي از قسمت هاي اين کتاب محکوم به ساده انگاري است ولي کوئين براي «نجات دادن جهان» راه حل هاي تفکر برانگيزي پيشنهاد مي دهد.

«ملت فست فور خور» نوشته «اريک شلوزينگر»
 

شما يک نفر را به من نشان بدهيد که از سال 2001 تاکنون گياه خوار بوده تا من به شما يک نفر را نشان بدهم که کتاب «ملت فست فود خور» را خوانده باشد. اين کتاب به اين دليل در اين فهرست 25 تايي آمده که باعث مي شود مردم در مورد سبک زندگي شان تجديد نظر کنند.

«کنتِ مونت کريستو» نوشته «الکساندر دوما»
 

در اين داستان عشق و انتقام، «ادموند دانته» ــ ملوان جوان ــ هيچ چيزي نمي خواهد به جز اينکه با نامزدش، «مرسده» ازدواج کند و زندگي آرام داشته باشد ولي چند توطئه گر براي او پاپوش درست مي کنند و او را براي مدت 14 سال به دليل خيانت به زندان مي فرستند و او پس از آزادي به سراغ آنها مي رود تا انتقام بگيرد.

«ماجراهاي تام ساير» نوشته «مارک تواين»
 

قصه پر و پيمان و پر نشاط پسرکي که در سواحل رودخانه مي سي سي پي بزرگ مي شود؛ داستاني عالي که مملو از آدم هاي شرور و دزدان دريايي و در رفتن از زير بار مسؤوليت هاي مختلف است.

«همه چيز از هم مي پاشد» نوشته «چينواآچه به»
 

شما چه طرفدار رمان تاريخي باشيد و چه نباشيد، اين کتاب بي نهايت راضي کننده است. داستان اين رمان که ماجراي آن در آفريقاي پسا استعماري مي گذرد، درباره زندگي پسري به نام «اوکونکوو» از قبيله «ايگبو» است. او با تلاش هاي خود، به يکي از پولدارترين آدم هاي روستايش تبديل مي شود ولي در پي يک بد شانسي همه چيزش را از دست مي دهد. اين رمان نشان مي دهد که خانواده او کونکوو براي بازيابي ثروت و موقعيت از دست رفته شان چگونه تلاش مي کنند. در اين ميان، استعمارگران انگليسي وارد سيستم قبيله هاي آفريقايي مي شوند که در پي آن، دردسرهاي اوکونکوو هم بيشتر مي شود.

«ترس و تنفر در لاس وگاس»نوشته «هانتراس.تامپسون»
 

اين رمان کتابي نيست که درسي به خواننده خود بدهد ولي خواندن آن به عنوان برشي از زندگي بسيار سرگرم کننده است.

منبع: نشريه همشهري داستان كتاب هفتم