ژله شير عسلي


 

نويسنده : صالحه دردايي




 

مواد لازم:
 

شيرعسلي تغليظ شده ي صنعتي حدود 400 گرم
آب گرم يك پيمانه
آب سرد يك پيمانه
پودر ژلاتين دو و نيم قاشق سوپخوري
اسانس وانيل مايع يك قاشق چايخوري
قهوه فوري يا پودر كاكائو به ميزان لازم ، در صورت تمايل

طرز تهيه :
 

آب سرد را در ظرف مناسبي ريخته و پودر ژلاتين را روي آن بپاشيد و اجازه دهيد تمام ذرات پودر ژلاتين با آب مرطوب گردند، آن را هم نزنيد. سپس ظرف را روي بخار آب قرار دهيد تا ذرات ژلاتين كاملا حل شوند و گه گاه آن را هم بزنيد.
آب گرم را كم كم به شير عسلي افزوده و هم بزنيد. اسانس وانيل را نيز به ژلاتين اضافه كرده و محلول ژلاتين را به شير عسلي اضافه كرده و كاملا مخلوط كنيد. قالب مناسب را كمي با روغن مايع چرب كرده و چربي اضافه را با دستمال پاك كنيد. مخلوط شير عسلي را در قالب ريخته و به مدت حدود 4 ساعت در يخچال قرار دهيد . پس از اين كه ژله بسته شد آن را با پوشش نايلوني در يخچال نگهداري كنيد. براي خوشمزه تر شدن اين دسر ، آب گرم را با شير گرم جايگزين كرده و 100 گرم خامه نيز به شير عسلي اضافه كنيد(شير عسلي را كم كم با خامه مخلوط كنيد تا خامه نبرد).

مي توانيد مواد اين دسر را به چند قسمت تقسيم كرده ، بخشي را ساده و به بخش هاي ديگر كمي پودر كاكائو يا قهوه حل شده اضافه كنيد و به صورت لايه لايه تهيه كنيد.

براي تهيه ي طرح مثلثي ، از قالب هاي ناوداني (به شكل مثلث) به طول 36 و ارتفاع5 سانتي متر استفاده شده است . به اين صورت كه ابتدا حدود سه چهارم پيمانه از مواد ساده را در قالب ريخته و در يخچال قرار دهيد تا ببندد ، سپس آن را از قالب جدا كنيد و كنار بگذاريد . به ما بقي مواد پودر قهوه ي حل شده اضافه كرده و حدود سه چهارم پيمانه از مواد قهوه اي را در قالب ريخته و پس از نيم بند شدني ، مثلث سفيد كنار گذاشته را روي آن قرار دهيد به طوري كه قاعده ي دو مثلث مماس بر هم باشند.در آخر مابقي مواد قهوه اي را در قالب بريزيد. پس از حدود 4 ساعت دسر را از قالب جدا كرده و برش بزنيد.
براي تهيه ي طرح گلدار ، كمي از مواد قهوه اي را در قالب مسطحي ريخته و پس از سفت شدن با كاترهاي شيريني هاي ريز (نان نخودچي) به شكل گل برش زده و در صورت تمايل مركز آن ها را نيز در آوريد، گل ها را كف قالب گرد مناسبي چيده و چند قاشق از ژله سفيد را رويشان بريزيد و در يخچال قرار دهيد تا ببندد و گل ها شناور نشوند، سپس به صورت لايه لايه و يا به دلخواه قالب را از مواد سفيد و قهوه اي پر كنيد و با پروانه هايي كه از شكلات تهيه كرده ايد تزئين نمائيد.

1 ـ ژله شير عسلي معمولا در ترکيب با پودر ژله هاي ميوه اي موجود در بازار و يا با طعم دهنده هاي مختلف استفاده مي شود و در هر دستوري كه به يك ژله سفيد ساده نياز باشد نيز قابل استفاده است .
2 ـ استفاده از اسانس وانيل توصيه مي شود ولي در صورت عدم دسترسي ، يك چهارم قاشق مرباخوري پودر وانيل خالص را به آب يا شير گرم اضافه كنيد.
3 ـ كرم شيرعسلي با جايگزيني آب گرم با شير گرم و افزودن 100 گرم خامه ساده به شير عسلي تهيه مي شود كه از ژله شير عسلي خوشمزه تر و خوش رنگ تر است .
4 ـ در كليه ي دسرهاي ژلاتينه براي حل كردن ژلاتين از ظرفي با سطح مقطع مناسب استفاده كنيد تا ذرات پودر ژلاتين روي هم انباشته نشوند.
5ـ در تهيه ي كليه ي دسرهاي ژلاتينه كه بايد به صورت لايه لايه تهيه شوند هر گاه لايه زيرين نيم بند شد، لايه ي بعدي را كه كاملا خنك شده است به آرامي روي آن بريزيد و دقت كنيد كه فشار به يك نقطه وارد نگردد تا ژله زيرين سوراخ نشود. اگر هر لايه كاملا ببندد و سپس لايه بعدي را اضافه كنيد ، هنگام سرو لايه ها از هم جدا مي گردند.
6 ـ در كليه دسرهاي ژلاتينه ظرف سرو را با آب مرطوب كنيد تا در هنگام خارج كردن دسر از قالب ، اگر دسر دقيقا در جاي مناسب در ظرف قرار نگرفت ، بتوانيد آن را جابجا كنيد.
7 ـ‌ ميزان غلظت ژله ها معمولا به كاربرد آن ها بستگي داشته و در صورت نياز يك قاشق چايخوري از ژلاتين دستور را مي توانيد كم كنيد.
8 ـ در طرح مثلثي ، دقت كنيد ارتفاع مواد قهوه اي نبايد بيشتر از ارتفاع مثلث سفيد باشد و گرنه زيبايي كار از بين مي رود.
منبع: هنر آشپزي شماره 75