ادله ضرورت و اثبات معاد از منظر قرآن (2)
ادله ضرورت و اثبات معاد از منظر قرآن (2)
منبع : اختصاصی راسخون
مقدمه
6 . برهان حقیقت
بروز و افشاى حقیقت
نکاتی درباره ی برهان حقیقت
2- نظر به اینکه عالم قیامت و رستاخیز محصول عوالم و نشئات است ؛ یعنى عوالم امکان به صورت حقیقت در می آیند و به صفات قدس آفریدگار تجلى نموده ، و تا ابد نمایش می دهند و نیز سلسله ی بشر غرض از عوالم و محصول جهان هستى است ، ناگزیر صحنه ی رستاخیز به منظور بررسى به محصول و سیرت روانى بشر است ، و به بهره اى که از شعار عبودیت دارد ؛ یعنى محصول سیر و سلوک ارادى او که رشد و نما نموده ، و به صورت حقیقى او در آمده است . هر یک از افراد بشر ناگزیر از عوالم و نشئاتى گذر نموده چنانچه مرتبه اى از عبودیت تحصیل نموده و صورت روانى خود قرار داده ، و بدان سیرت درخشان درآمده ، در صحنه رستاخیز به همان قدر ارزش وجودى و تقرب در پیشگاه قدس پروردگار خواهد داشت(103). چون قیامت صحنه ی ظهور کامل حق است ، آنچه در آن عرصه میزان و ملاک قرار می گیرد عبارت است از ( حق ) ؛ یعنی فرآیند میزان و سنجش اعمال ، صراط و... همه با واحد سنجش ( حق ) خواهد بود . از این رو خداوند می فرماید : وَ الْوَزْنُ يَوْمَئذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(8)وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كاَنُواْ بَِايَاتِنَا يَظْلِمُونَ(104)؛ و در آن روز ( معیار )سنجش ، حق است پس هر که اعمال وزن شده اش سنگین شد هم آنان رستگارانند . هر که اعمال وزن شده اش سبک شد ، آنان کسانى هستند که خود را ارزان باخته اند ، چرا که به آیات ما ستم مى کردند . هر کرداری سنگین ، یعنی با حقیقت باشد ، موجب رستگاری است و هر عملی بی وزن ، یعنی بی حقیقت باشد ، سبب زیان کاری خواهد گشت(105).این دو آیه خبر مى دهد از میزانى که عمل بندگان با آن سنجیده مى شود یا خود بندگان را از جهت عمل وزن مى کند ، از آیات دیگرى نیز این معنا که مراد از وزن ، حساب اعمال است استفاده مى شود ، مانند آیه وَ نَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَمَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيًْا وَ إِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَ كَفَى بِنَا حَاسِبِينَ(106) ؛ ترازوهاى عدل رأى در روز قیامت مى گذاریم... و ما به تنهایى براى رسیدگى به حساب همه خلایق کافى هستیم . از آن روشن تر آیه ی يَوْمَئذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْاْ أَعْمَلَهُمْ(6)فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ(7)وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ(107)؛ و در چنین روزى مردم دسته دسته بیرون مى شوند تا کرده هاى خود را ببینند ، پس هر کس به اندازه سنگینى ذره اى خیر کرده باشد ، آن خیر را مى بیند و هر کس به اندازه سنگینى ذره اى مرتکب شر شده باشد آن را مى بیند ، که عمل را ذکر کرده و سنگینى را به آن نسبت داده است(108).آیه مورد بحث اثبات مى کند که براى نیک و بد اعمال وزنى هست ، لیکن از آیه أُوْلَئكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقَائهِ فحََبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لهَُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا(109) ؛ آنان همان کسانند که آیت هاى پروردگارشان را و همچنین معاد را انکار کردند و در نتیجه اعمالشان حبط شده و در قیامت برایشان میزانى به پا نمى کنیم . استفاده مى شود که اعمال حبط شده برایش وزنى نیست . زیرا دل های آنان خالی و پوک است : مُهْطِعِينَ مُقْنِعِى رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيهِْمْ طَرْفُهُمْ وَ أَفِْدَتهُُمْ هَوَاءٌ(110) و خالی محض قابل توزین نیست . تنها اعمال کسانى در قیامت سنجیده مى شود که اعمال شان حبط نشده باشد ، پس هر عملى که حبط نشده باشد چه نیک و چه بد ثقلى و وزنى دارد ، و میزانى است که آن وزن را معلوم مى کند .(111) این آیات به طورى که ملاحظه مى کنید سنگینى را در طرف حسنات و سبکى را در طرف سیئات اثبات مى کند . امثال این آیات این احتمال را در نظر انسان تقویت مى کند که شاید مقیاس سنجش اعمال و سنگینى آن ، چیز دیگرى باشد که تنها با اعمال حسنه سنخیت دارد ، به طورى که اگر عمل حسنه بود با آن سنجیده مى شود و اگر سیئه بود چون سنخیت با آن ندارد سنجیده نمى شود ، و ثقل میزان عبارت باشد از همان سنجیده شدن و خفت آن عبارت باشد از سنجیده نشدن ، عیناً مانند موازینى که خود ما داریم ، چون در این موازین هم مقیاسى هست که ما آن را واحد ثقل مى نامیم . مانند مثقال و خروار و امثال آن ، واحد را در یکى از دو کفه و کالا را در کفه دیگرى گذاشته مى سنجیم ، اگر کالا از جهت وزن معادل آن واحد بود که هیچ ، وگرنه آن متاع را برداشته متاع دیگرى بجایش مى گذاریم ، پس در حقیقت میزان همان مثقال و خروار است نه ترازو و یا قپان و یا باسکول ، و این ها مقدمه و ابزار کار مثقال و خروارند که به وسیله آن ها حال متاع و سنگینى و سبکى آن را بیان مى کند ، همچنین واحد طول که یا ذرع است ، یا متر ، یا کیلومتر و یا امثال آن ، اگر طول با آن واحد منطبق شد که هیچ ، و اگر نشد آن را کنار گذاشته طول دیگرى را با آن تطبیق مى دهیم ، ممکن است در اعمال هم واحد مقیاسى باشد که با آن عمل آدمى سنجیده شود ، مثلاً براى نماز واحدى باشد از جنس خود آن که همان نماز حقیقى و تمام عیار است ، و براى زکات و انفاق و امثال آن ها مقیاس و واحدى باشد از جنس خود آن ها ، همچنین براى گفتار واحدى باشد از جنس خودش و آن کلامى است که تمامیش حق باشد و هیچ باطلى در آن راه نیافته باشد ، هم چنانکه آیه ی يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تمَُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ(112) ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید از خداوند پروا داشته باشید ، حقیقت پروا داشتن ، به آن اشاره دارد . بنابراین ، بسیار به نظر قریب مى رسد که مراد از جمله ی ( وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَق ) این باشد، که آن میزانى که در قیامت اعمال با آن سنجیده مى شود همانا ( حق ) است . به این معنا که هر قدر عمل مشتمل بر حق باشد به همان اندازه اعتبار و ارزش دارد ، و چون اعمال نیک مشتمل بر حق است از این رو داراى ثقل است . بر عکس عمل بد از آنجایى که مشتمل بر چیزى از حق نیست و باطل صرف است لذا داراى وزنى نیست ، پس خداى سبحان در قیامت اعمال را با ( حق ) مى سنجد و وزن هر عملى به مقدار حقى است که در آن است . بعید نیست قضاوت به حقى هم که در آیه ی وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبهَِّا وَ وُضِعَ الْكِتَابُ وَ جِاْىءَ بِالنَّبِيِّنَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ قُضىَِ بَيْنهَُم بِالْحَقِّ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ(113) ؛ و روشن گردید زمین به نور پروردگارش ، و کتاب گذارده شده و انبیا و شهدا آورده شده میان آنان به حق حکم مى شود ، و به آنان ستم نمى شود . اشاره به همین معنا باشد . مراد از کتابى که در آن روز گذارده شده و خداوند از روى آن حکم مى کند همان کتابى است که در آیه ی هَاذَا كِتَابُنَا يَنطِقُ عَلَيْكُم بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ(114) ؛ این است کتاب ما که علیه شما به حق گویا مى شود ، به آن اشاره شده است(115).
3- با آشکار شدن درون و نهفته های همه ی موجودها ، درجات وجودی آن ها روشن و به حقایق خود پی خواهند برد . سراب بودن پندارهای باطل روشن می گردد و علل و اسباب دروغین برملا می شود : إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ وَ رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ(116)؛ هر گونه اسباب باطل از ناسپاسان قطع و هیچ رابطه ی باطل بر جای نمی ماند(117). يَوْمَ لَا يُغْنىِ مَوْلىً عَن مَّوْلىً شَيًْا وَ لَا هُمْ يُنصَرُونَ (118)معبودهاى دروغین اعم از انسان و غیر انسان و فرمانروایان باطل نه تنها در آخرت یارى نخواهند کرد بلکه از پیروان خویش بیزارى خواهند جست ، و هر دو گروه عذاب را خواهند دید و وسائل و روابطى که در دنیا میان آن ها بود همه بریده و ناپدید خواهد گردید ، و آن وقت که مصداق : يَوْمَ هُم بَارِزُونَ لَا يخَْفَى عَلىَ اللَّهِ مِنهُْمْ شىَْءٌ لِّمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ(119) آشکار گردید خواهند دید که معبودهاى باطل قدرتى نداشته اند(120). پس در این مورد بیزارى و فاصله گرفتن پیشوایان که بزرگترین وسیله و تکیه گاه آنان بود ، پدید آمده و با ظهور حالات آلوده و تاریک و گرفته باطن خود ، وجود و سراسر هستى خود را غرق در عذاب و گرفتارى و شدت و سختى دیده ، سپس همه اسباب و وسائل زندگى و خوشى را که داشتند ، بریده و جدا گشته مى بینند . در اینجا است که متوجه غفلت و تقصیر و انحراف خود از مبدأ قوت و قدرت ثابت و پاینده حق متعال می شوند(121).
7 . برهان عدالت
محکمه های خصوصی
قانون عدالت در جهان هستی
آيا انسان يك موجود استثنايى است؟
البته انسان يك تفاوت اساسى با تمام موجودات جهان طبيعت دارد ، و آن اينكه قدرت عجيب به نام اراده توأم با اختيار و آزادى دارد ، يعنى ؛ پس از مطالعه و بررسى و تفكر هر چيز را به سود خود تشخيص داد انجام مى دهد و هر چه را به زيان خود ديد ترك مى كند و از اين نظر خودش حاكم بر سرنوشت خويش است .همين امتياز بزرگ ضامن ( تكامل معنوى و اخلاقى و انسانى ) او است ، زيرا اگر او آزاد نبود و مثلاً كارهاى نيك و خدمات مردمى را با اجبار از طرف عوامل درونى يا بيرونى انجام مى داد هيچ گونه تفاوتى با سنگ هاى بيابان نداشت كه در ميان آن ها هم اجناس و انواع مختلف گران قيمت و ارزان قيمت وجود دارد و اين تفاوت جنس ، امتياز اخلاقى براى آن ها نيست .فى المثل اگر كسى را زير فشار سر نيزه وادار به كمك چند ميليونى به يك مؤسسه ی خيريه كنند ، آن مؤسسه به هر حال به راه مى افتد ولى اين امر هيچ گونه تكامل اخلاقى و انسانى براى او ايجاد نمى كند . در حالى كه اگر حتى يك ريال با دست خود و با آزادى اراده مى داد به همان نسبت سهمى از اين نوع تكامل داشت . بنابراين شرط نخستين تكامل انسانى و اخلاقى ، داشتن آزادى اراده است كه بشر با پاى خود اين راه را بپيمايد ، نه به اجبار همچون عوامل اضطرارى جهان طبيعت . اگر آفريدگار جهان اين امتياز بزرگ را به انسان داده به خاطر همين هدف عالى بوده است(128). طبيعى است كه جمعى هم از اين آزادى سوء استفاده مى كنند و دست به جنايات و خلافكاري هايى مى زنند .حال اگر انسان تا نيت گناه كند قلبش ( سنگ كوب ) كند و گرفتار ( آنفاكتوس ) و( سكته قلبى) شود . و به مجرد اينكه مال يتيم مى خورد از دل درد تا دم مرگ پيش رود ، و يا هنگامى كه دست به سرقت مى زند دستش فوراً خشك شود و نام او به عنوان سارق بر صفحه ی آسمان با خط درشت و روشن نوشته شود ، باز مسأله شكل اجبار به خود مى گيرد و هيچ كس سراغ اين گناهان نمى رود ، ولى اين گناه نكردن سر سوزن افتخارى براى او نمى آفريند و امتياز انسانى و تكامل روحى محسوب نمى شود ... اين ها همه از يك سو .از سوى ديگر انسان نمى تواند از قانون عدالت كه فرمان آفريدگار در سراسر عالم هستى است مستثنی باشد و وصله ی ناهمرنگى براى جهان خلقت گردد . زيرا اين استثنا كاملاً بى دليل است ، به اين دليل يقين پيدا مى كنيم كه براى او نيز دادگاه و محكمه اى تعيين شده كه همگان بدون استثنا در آن حضور خواهند يافت و سهم خود را از ( عدالت عمومى جهان آفرينش ) دريافت خواهند كرد(129).
8 . برهان تجرد روح
1 . وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن يُقْتَلُ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لَاكِن لَّا تَشْعُرُونَ(138)؛ درباره كساني كه در راه خدا كشته شدهاند نگوييد مردهاند ؛ بلكه آنان زندهاند ، ليكن شما آگاه نيستيد .
2 . وَ لَا تحَْسَبنََّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(139)؛ نپنداريد كساني كه در راه خدا كشته شدند مردگانند ؛ بلكه آن ها در پيشگاه خداوندشان زنده و از روزي برخوردارند . بنابراين ، ارواح شهدا زندهاند و هرگز از بين نميروند و اين معنا جزء با تجرد ارواح آنان سازگار نيست ؛ زيرا اگر تمام ذرات پيكر شهيد به كام نابودي فرورود و چيزي از او باقي نماند ، باز روح ملكوتي او زنده و از رزق خالص برخوردار است . و نميتوان گفت كه ارواح شهدا مجردند و با مرگ از بين نميروند . ولي ارواح ديگران مادي بوده و با مردن از بين ميروند ؛ زيرا از جمله ارواحِ ديگران ، ارواح پاك انبياء و اولياء الهي است كه از ارواح شهداء معمولي بالاترند و بديهي است كه آن ها هم مجردند و هرگز از بين نميروند . از طرف ديگر ، اگر روح در ذات و سرشت خود مجرد نباشد ، چگونه با شهادت مجرد ميشود ؟ و اگر احتمال آن داده شود كه ارواح شهدا مادي بوده ، در حضور پروردگار خويش روزي دريافت ميكنند ، لازمهاش آن است كه آن حضور هم يك حضور مادي باشد ، نه حضور و مقام( عندیت) پروردگار که از هر گونه ماده و لوازم آن پیراسته و مبرا است . این سؤال ، خلطی است بین مهمانی های معمولی بشری و بین عندیت پروردگار و مهمانی و رزق حق تعالی و آنچه از معنای عرفی نزد فلان بودن فهمیده می شود مطلبی در نظر گرفته و ساخته و پرداخته شده است تا معنای عند الله بودن شهید با آن مفهوم عرفی تفسیر شود(140).
3 . إِنَّ فىِ ذَالِكَ لاََيَاتٍ وَ إِن كُنَّا لَمُبْتَلِينَ(30)فَأَرْسَلْنَا فِيهِمْ رَسُولًا مِّنهُْمْ أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكمُ مِّنْ إِلَاهٍ غَيرُْهُ أَ فَلَا تَتَّقُونَ(141)؛ افرادي كه در آستانه ی مرگ قرار گرفتند عالمی که برزخ و متوسط بین دنیا و آخرت است در پيش روي خود دارند و اين انتقال جز با تجرد روح قابل توجيه نيست ؛ زيرا هر فردي در هر حالتی بميرد خواه چيزي از ذرات پيكرش بماند يا نماند به جهان برزخ خواهد رفت و برزخ كه از آن به ( قبر) تعبير ميشود زندگي متوسط بين دنیا و آخرت است ؛ یعنی مرگ مرز عدمي بين دنيا و آخرت نيست ؛ كه انسان با مردن معدوم و سپس در معاد و قیامت دوباره زنده گردد ، بلکه همواره زنده است و از نشئه ای به نشئه دیگر منتقل می شود .
4 . وَ قَالُواْ أَ ءِذَا ضَلَلْنَا فىِ الْأَرْضِ أَ ءِنَّا لَفِى خَلْقٍ جَدِيدِ بَلْ هُم بِلِقَاءِ رَبهِِّمْ كَافِرُونَ(10)قُلْ يَتَوَفَّئكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِى وُكلَِّ بِكُمْ ثُمَّ إِلىَ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ(142)؛ ناسپاسان و منكران قيامت ميگفتند : ما وقتی با مردن در زمين گم و نابود شويم آيا دوباره زنده خواهيم شد ؟ بلكه آنان به ملاقات پروردگارشان كافرند . پیامبرا در پاسخ آنان بگو : فرشته مرگ كه به همين هدف وكالت يافته شما را کاملاً و با همه ی وجودتان خواهد گرفت و چیزی از شما از بین نمی رود(143). يعني مرگ در فرهنگ قرآن وفات است ؛ نه فوت و فرق ميان اين دو آن است كه فوت نابودي و زوال است ، ولي وفات اخذ تام و انتقال از عالمي به عالم ديگر است ؛ چون تمام حقيقت انسان هنگام مرگ در اختيار فرشتگاني قرار ميگيرد كه مأمور توفی و استیفاء جان انسان ها می باشند ؛ بنابراين ، چيزي از حقيقت انسان با مردن از بين نميرود تا نيازي به اعاده آن باشد ؛ بلكه مرگ سير تازه و سفر جديدي است كه انسان آن را به پايانميبرد تا به مقصد نهايي برسد : إِلىَ رَبِّكَ يَوْمَئذٍ الْمَسَاقُ(144)؛ در هنگام مرگ به سوي پروردگار تو سوق و رفتن خواهد بود ؛ ( الناسُ نيامُ فإذا ماتوا اِنتبهوا ) ؛ مردم خفتگاني هستند كه وقتي ميميرند ، بيدار ميشوند ؛ پس مرگ سير تازه و سفر نو و بيداري از جهان ماده است(145).چيزي كه با سير تازه و سفر نو و همچنين با بيداري از جهان ماده سازگار است ، همان تجرد روح انساني است ، وگرنه انساني كه تمام ذرات پيكر او طعمه حريق شده يا به طرز ديگري از بين رفته است ، نه در برزخ سير تازهاي دارد و نه بيداري مخصوص ؛ چون برزخ زندگي متوسط بين دنيا و آخرت است و انسان با انتقال از دنيا و ورود به جهان برزخ ، از جريان گذشت شب و روز و تبديل يكي از آن ها به ديگري و زوال روز به پديدآمدن شب و مانند آن مصون است ؛ (أيُّ الجديدين ظعنوا فيه كان عليهم سرمداً )(146)؛ يعني هر يك از شب و روز كه انسان در آن به سوي آخرت كوچ كند ، همان بر او سرمدي خواهد شد ؛ ديگر به دنبال شب روزي نيست و به دنبال روز، شبي نميباشد ؛ قَدْ ظَعَنُوا عَنْهَا بِأَعْمَالِهِمْ إِلَى الْحَيَاةِ الدَّائِمَةِ وَ الدَّارِ الْبَاقِيَةِ كَمَا قَالَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى : يَوْمَ نَطْوِى السَّمَاءَ كَطَىِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَعِلِينَ(147) ، (148)؛ آنان با اعمال خويش از دنيا به سوي زندگي دائمي و سراي جاويد كوچ كردهاند ؛ چناكه خداوند سبحان فرمود : همانطوري كه آفرينش آغازین در اختيار ما بود ، اعاده آن نيز همينگونه است و اين وعده را قطعاً انجام ميدهيم .
5 . انسان تبهكار به مجرد مُردن وارد شعلههاي آتش ميشود ؛ گرچه در امواج دريايي توفنده غرق شود ؛ مِّمَّا خَطِيَتهِِمْ أُغْرِقُواْ فَأُدْخِلُواْ نَارًا فَلَمْ يجَِدُواْ لهَُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَنصَارًا(149)؛ يعني قوم نوح در اثر تبهكاري هاي ممتد و طغيان هاي طولاني به كام طوفانِ فراگير غرق گشتند و وارد آتش شدند و اين همان آتش برزخي است كه در درون درياي خروشان همه مشتعل است ؛ فَوَقَئهُ اللَّهُ سَيَِّاتِ مَا مَكَرُواْ وَ حَاقَ بَِالِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ(45)النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيهَْا غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ(150) ؛ فرعونيان پس از مرگ ، هر بامداد و شامگاه بر آتش عرضه ميشوند(151). اگر روح انسان مجرد نباشد و بعد از رهايي بدن حيات ديگري نداشته باشد عرصه ای براي عذاب وجود نخواهد داشت ؛ به ویژه آتش برزخ كه در درون دریای خروشان نیز زبانه ميکشد . بر این پایه ، اگربدن افراد پارسا درون زبانه های خروشان آتش سوخته شود به مجرد مردن روحشان وارد بوستاني از بوستان هاي بهشت خواهد شد ؛ قُتِلَ أَصحَْابُ الْأُخْدُودِ(4)النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ(5)إِذْ هُمْ عَلَيهَْا قُعُودٌ(6)وَ هُمْ عَلىَ مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شهُُودٌ (152)؛ گروهي از مؤمنان به ستم طاغوتيان عصر خود در خندق هایی از آتش معذب و طعمه ی زبانه های آتش شدند و با توجه به اين اصل ديني كه مؤمنانِ پارسا پس از مرگ به بوستان هاي بهشت برزخي منتقل ميشوند ، آن گروه پس از مرگ بدون فاصله وارد بهشت برزخ شدند و اين نشانه ی تجرد روح و حيات پايدار آن پس از رهايي از اين جهان و انتقال به جهان ديگر با نظام ویژه آن جهان است(153).
6 - ارواح انسان هايي كه به مقام شامخ اطمينان به خداوند رسيدهاند و از گزند هرگونه وسوسه فكري و آسيب هر نوع نوسان روحي و صدمه هر قسم تحير و اضطراب دروني مصون شدهاند ، هنگام مرگ و بعد از آن ، مورد خطاب خاص الهي قرار ميگيرند و خداوند سبحان به آنان ميگويد : اي جان هاي آرميده و مطمئن ! به سوي پروردگارتان بازگرديد؛ در حالي كه شما از خداوند خشنود و خدا هم از شما راضي و خشنود است ؛ يَأَيَّتهَُا النَّفْسُ الْمُطْمَئنَّةُ(27)ارْجِعِى إِلىَ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً(154). چون خداوند از ماده و قوانين مادي منزه و مبرا است ، بنابراين ، رجوع به سوي آن ذات بيسمت و بيسو ، رجوعي مادي نخواهد بود . وقتي رجوع به سوي خداوند مادي نباشد ، رجوع كننده هم كه همان روح انسان است مادي نخواهد بود و اگر رجوع كننده محكوم قوانين مادي باشد و خود نيز جز ماده چيز ديگري نباشد ، رجوع و بازگشت او نيز مادي خواهد بود ؛ يعني حتماً با يك تحول خاص مادي انجام پذير بوده با يك نوع دگرگوني مادي تحقق مييابد .لازمه اين مطلب ، مادي بودن خداوند است كه بايد سمت معين و سوي خاص و مانند آن داشته باشد تا يك شيء مادي با رجوع مادي به جهت مادي او بازگشت كند ؛ در حالي كه پروردگار از هرگونه رنگ و بوي و جهت و لوازم مادي منزه است ؛ بنابراين ميتوان از مجرد بودن خداوند پي برد كه رجوع به طرف پروردگار مادي نبوده ، رجوع كننده به او نيز مجرد است إِنَّ المُْتَّقِينَ فىِ جَنَّاتٍ وَ نهََرٍ(54)فىِ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرِ (155) ؛ پارسايان... در پيشگاه خداوند مقتدر حضور دارند . و همين مطلب را به طور گسترده درباره همه ارواح و تمام جان ها ميتوان تعميم داد ؛ زيرا همگان مشمول اصل بازگشت به طرف خداوند می باشند ؛ گرچه درجات آنان و مراتب بازگشت آن ها به سوي پروردگار یکسان نيست ؛ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)ما از آن خداونديم و به سوي او باز ميگرديم(157).
عـلاوه بـر ايـنكـه آيـات مـذكـور، دلالت بـر تـجـرد روح و غـيـر مـادى بـودن آن داشـت ، دلايل فراوان ديگرى نيز اين حقيقت را تأييد مى كند از جمله :
1 - ظرفيت علمى نامحدود انسان
2- مطلق طلبى
3 -وحدت شخصيت
نكاتي كه در برهان تجرّد روح مطرح است
1. چون حد وسط در اين برهان ، تجرد روح است و هر برهان به مقدار حد وسط خود نفوذ دارد، بنابراين ، قلمرو دلالت اين برهان همانا ضرورت معاد انسان و هر چيزي است كه روح مجرد دارد و شامل غير آن ها نميشود ؛ پس نميتوان معاد كل جهان آفرينش يا جهان حركت و منطقه نفوذ تحول و دگرگوني هاي مادي را با اين دليل اثبات كرد ؛ يعني با اين برهان ميشود ثابت كرد كه انسان و هر موجودي كه روح مجرد دارد وارد نظام ديگر و جهان ديگر ميشوند ، ولي نميتوان اثبات نمود كه كل نظام موجود به يك نظام خاص ديگري تبديل ميشود .
2 - چون اساس اين برهان ، تجرد روح است و وجود شيء مجرد به اتكاء قدرت لا يزال الهي از بين نميرود ، زيرا موجود مجرد به غير از مبدأ فاعلي كه همانا موجود مجرد دائمي است ، نيازي به مبدأ ديگر يعني مبدأ مادي ندارد تا در نتيجه تغير آن مبدأ مادي ، دگرگون گردد ؛ بنابراين ، زندگي انسان پس از رهايي از دنيا براي او قطعي است ؛ نه تنها به عنوان يك آينده احتمالي و ممكن بلكه به عنوان يك آينده حتمي و ضروري و اين ، همان تعبير عميق قرآني است كه از قيامت و آينده انسان به عنوان ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ(162) ؛ نام ميبرد ؛ يعني هيچ شكي در تحقق قيامت نيست ؛ چنانكه در برهان هاي گذشته هم معاد به عنوان يك امر قطعي ثابت شد .
3 - همانطوري كه تجرد روح ميتوان بيانگر ضرورت معاد و حتمي بودن قيامت باشد ، ميتواند تبيين كننده آنچه در متون اسلامي به عنوان برزخ و حيات متوسط بين دنيا و آخرت ياد شده است باشد؛ يعني برزخ را كه خود يك قيامت كوچكي است ، ميتوان با تجرد روح توجيه نمود .
4 - چون انسان تنها روح مجرد نيست ، بلكه تركيبي است از روح مجرد و رقيقه آنكه جسم است، بنابراين ، در تمام مراحل دنيا و برزخ و قيامت انسان داراي هر دو جنبه است كه در حقيقت در هر مرحله مناسب با نظام حاكم بر همان مرحله ميباشد ، ولي با توجه به اين نكته كه جنبه جسماني انسان بعد از مرگ تابع جنبه روحاني او خواهد بود گرچه در دنيا هم بدن تابع روح است ؛ زيرا نه انسان داراي دو حقيقت اصيل است ؛ يكي حقيقت اصيل روح و ديگري حقيقت اصيل بدن و نه آنكه اصل انسان را بدن او تشكيل ميدهد كه روح تابع آن باشد ؛ بلكه اصل انسان را روح مجرد او تشكيل ميدهد و بدن تابع اين حقيقت و فرع اين اصل است ، ليكن اين اصالت روح و تبعيت بدن در قيامت روشنتر و ثابتتر خواهد شد و چون حقيقت انسان تركيبي است از يك اصل كه روح است و يك فرع كه همان بدن او است ، پس وقتي مرگ فراميرسد اصل يعني روح بدن را رها ميكند ؛ لذا بدن فرسوده ميشود ؛ نه آنكه فرع يعني بدن در اثر فرسودگي خود، روح را بيرون ميكند ؛ يعني ترجمان مرگ اين نيست كه :
جان قصد رحيل كرد گفتم كه مرو
گفت چه كنم خانه فرو ميآيد
بلكه مبين مرگ اين گفته است كه :
در تنگناي بيضه بود جوجه از قصور
پر زد سوي قصور چو شد طائرشرف
يعني چون روح كه اصل است به كمال لايق خود (در هر راهي كه انتخاب كرد) رسيد ، بدن را رها ميكند و اين فرع بياصل رو به فرسودگي مينهد ؛ همانند جوجه كه با پر درآوردن خود ، جدار محدود و قفسه بسته تخم را ميشكند و بر فراز قصرها پرواز ميكند يا ميوهاي كه با رسيدنش شاخه را رها ميكند ؛ نه آنكه شاخه ميوه را از خود جدا نمايد .خلاصه آنكه بدن در همه مراحل زندگي ، مخصوصاً در قيامت ، تابع روح و به منزله فرع است و جان انسان در حقيقت اصل او است ؛ لذا هر انساني در قيامت به صورتي محشور ميشود كه مطابق خصوصيت هاي روحي و ويژگي هاي دروني او باشد و صورت هاي گوناگون قيامت، تابع سیرت های مختلف است(163).
9 . برهان وعد
نتیجه گیری
1- برهان توحید : اگر انسان خداوند را بشناسد، در تحقق معاد هیچ شکی نخواهد داشت . پس خدا شناسی ریشه ی تمام معارف است .
2– برهان فطرت : انسان بر اساس فطرت ، زندگی ابدی را دوست دارد و به طور مداوم ، دنبال خواسته های درونی خود است و تنها در عالم آخرت است که این خواسته محقق می شود .
3 – برهان حرکت : بشر همانند کاروانی، از نقطه ی تاریک به سوی نور مطلق حرکت می کند و این حرکت تحت فرمان خداوند است . بنابراین مقصد نهایی این حرکت رسیدن به ذات واجب الوجود است . پس با مرگ متوقف نمی شود و در جهان دیگر ادامه می یابد تا به هدف نهایی خود برسد .
4 – برهان حکمت : از آنجا که آفرینش جهان هستی فعل خداوند است ، حکیمانه می باشد . پس آخرت ضرورت دارد زیرا اگر جهان طبیعت به غایتی پایدار منتهی نشود . بیهوده خواهد بود . در صورتی که بیهوده وباطل در فعل خداوند راه ندارد .
5 – برهان رحمت : همه چیز تحت رحمت خداوند است و چون انسان استعداد زندگی سعادتمندانه و جاودانه را دارد . لازمه ی رحمت خداوند است که آن را به انسان اعطا نماید .
6 – برهان حقیقت : دنیا ظرفیت آن را ندارد که ظرف حق کامل باشد و باطل در آن راه نیابد . بنابراین موقعیتی لازم است که در آنجا در پرتو ظهور کامل حق ، عمر هر باطلی پایان یابد و چنین چیزی فقط در روز قیامت امکان دارد .
7 – برهان عدالت : با توجه به امکان نداشتن جزای خوبان و بدان در دنیا لازمه ، عدالت خداوند این است که جهانی دیگر باشد تا پاداش نیکان و کیفر ستمگران به طور کامل داده شود .
8 – برهان تجرد روح : در انسان حقیقتی مجرد وغیرمادی به نام روح وجود دارد . از آنجا که موجود مجرد فانی و موقت نیست ، روح همواره موجود است و به حیات خود ادامه می دهد. پس باید بعد از زندگی دنیوی عالم دیگر ی که مناسب با جاودانگی روح است وجود داشته باشد تا روح در آنجا به حیات خود ادامه دهد .
9 – برهان وعد: باز گشت همه به سوی خدا است و این وعده خداوند است و هر چیزی که وعده خداوند است حتمی است و هرگز خداوند از آن تخلف نمی کند.
پينوشتها:
77 - عبد الله ، جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ( معاد در قرآن ) ، ج 4 ، ص 161.
78 - نبأ/39 .
79 - عبدالله ، جوادی آملی ، همان ، ص 162 .
80 - ناصر ، مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، ج 26 ، ص 59 .
81 - سید محمد حسین ، حسینی همدانی ، انوار در خشان ، ج 17 ، ص 312 .
82 - نور /25 .
83 - سید محمد حسین ، حسینی همدانی ، همان ، ج 11 ، ص 347 .
84 - ق ، آیه ی 22 .
85 - سید محمد حسین ، حسینی همدانی ، همان ، ص 348 .
86 - همان ، ص 349 .
87 - غافر /20 .
88 - ناصر ، مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، ج 20 ، ص67 .
89 - مترجمان ، تفسیر هدایت ، ج 12، ص 45 .
90 - حج /69 .
91 -. عبد الله ، جوادی آملی ، همان ، ص163 .
92 - نساء /42 .
93 - حاقه /18 .
94 - طارق /9 .
95 - مؤمن /16 .
96 - محمد حسین ، طباطبایی ، تر جمه ی المیزان ، ج 19 ، ص 665 .
97 - زلزال / 2. .
98 - نحل /39 .
99 - عبد الله ، جوادی آملی ، همان ، ص 163 .
100 - یونس / 93 .
101 - محمد حسین ، طباطبایی ، تر جمه ی المیزان ، ج 10 ، ص177.
102 - حج / 69 .
103 -- سید محمد حسین ، حسینی همدانی ، انوار در خشان ، ج 6 ، ص 239 .
104 - اعراف / 8 – 9 .
105 - عبد الله ، جوادی آملی ، همان ، ص 164 .
106 - انبیاء /47 .
107 - زلزال ، / 6 - 8 .
108 - محمد حسین ، طباطبایی ، تر جمه ی المیزان ، ج 8 ، ص 9 .
109 - کهف ، آیه ی 105 .
110 - ابراهیم /43 .
111 - محمد حسین ، طباطبایی ، همان ، ص 10 .
112 - آل عمران 102 .
113 - سوره زمر 69 .
114 - جاثیه 29 .
115 - محمد حسین ، طباطبایی ، همان ، ص 11 .
116 - بقره /166 .
117 - عبد الله ، جوادی آملی ، همان ، ص 164 .
118 - دخان / 41 .
119 - غافر / 16.
120 -سید علی اکبر ، قریشی ، تفسیر احسن الحدیث ، ج 1 ، ص 302 .
121 - حسن ، مصطفوی ، تفسیر روشن ، تهران ، مرکز نشر کتاب ، 1380 ، ج 2 ، ص 308 .
122- ناصر ، مکارم شیرازی ، جهان پس از مرگ و معاد ، سرور ، 1384 ، دص 147 .
123 - همان ، ص 148 .
124 - همان ، ص 149 .
125 - همان ، ص 150 .
126 - همان ، ص 151 .
127 - عبدالله ، جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ( معاد در قرآن ) ، ج 4، ص 166.
128 - ناصر ، مکارم شیرازی ، همان ، ص 152 .
129 - همان ، ص 153 .
130 - جمعی از نویسندگان ، اندیشه دینی ، ص 190 .
131 - عبدالله ، جوادی آملی ، ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد ، الزهرا ،1372 ، ص 299.
132 - حشر /19 .
133 - اسراء /85 .
134 - قمر /50 .
135 - یس ، / 82 – 83 .
136 - عبدالله ، جوادی آملی ، همان ، ص 300 .
137 - عبدالله ، جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ( معاد در قرآن ) ، ج 4 ، ص 170.
138 - بقره /154 .
139 - آل عمران /169 .
140 - عبدالله ، جوادی آملی ، ده مقاله پیرامون مبدأ ومعاد ، ص 301 .
141 - مؤمنون /302 .
142 - سجده / 10-11.
143 - عبدالله ، جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ( معاد در قرآن ) ، ج 4 ، ص 172 .
144 - قیامت /30 .
145 - عبدالله ، جوادی آملی ، ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد ، ص 303 .
146 - محمد ، دشتی ، ترجمه ی نهج البلاغه ، خطبه 212 ، ص 436 .
147 - انبیاء /104 .
148 - محمد ، دشتی ، همان ، خطبه 111 ، ص 214 .
149 - نوح /25 .
150 - غافر / 45 -46 .
151 - عبدالله ، جوادی آملی ، ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد ، ص 304 .
152 - بروج ، آ یات 4- 7 .
153 - عبدالله ، جوادی آملی ، تفسیر موضوعی قرآن ( معاد در قرآن ) ،ج 4 ، ص 173 .
154 - فجر / 27 -28 .
155 - قمر / 54 – 55 .
156 - بقره / 156 .
157 - عبدالله ، جوادی آملی ، ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد ، ص 306 .
158 - محمد ، دشتی ، ترجمه ی نهج البلاغه ، حکمت 205 ، ص 673 .
159 - جمعی از نویسندگان ، معاد از دیدگاه عقل ونقل ، ص 51 .
160 - رعد /28 .
161 - جمعی از نویسندگان ، همان ، ص 52 .
162 - بقره /2 .
163 - عبدالله ، جوادی آملی ، ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد، ص 307 .
164 - یونس ، آیه ی4 .
165 - بروج / 1-2 .
166 - سید محسن ، خرازی ، ترجمه بدایة المعارف الالهیة ، ج 2 ، ص 510 .
167 - محمد ، حسین طباطبایی ، تفسیر المیزان ، ج 16 ، ص 163 .
168 - حج /47 .
169 - سید محسن ، خرازی ، همان ، ص 511 .
170 - همان ، ص 512 .
1.قرآن کریم .
2.امین ، نصرت ، مخزن العرفان در تفسیر قرآن ، ج 11 ، 2 ، تهران ، نهضت زنان مسلمان ، 1361 .
3.امینی ، ابراهیم ، معاد در قرآن ، مؤسسه بوستان کتاب ، 1385 .
4.بابایی ، احمد علی ، برگزیده تفسر نمونه ، ج 1 ، تهران ، دارالکتب الاسلامی ، 1382 .
5.بحرانی ، هاشم ، برهان فی تفسیر القرآن ، ج 1 ، تهران ، بنیاد بعثت ، 1416 .
6.بروجردی ، محمد ابراهیم ، تفسیر جامع ، ج 5 ، تهران ، صدر ، 1366 .
7.جعفری ، یعقوب ، تفسیر کوثر ، ج 1 .
9.جمعی از نویسندگان ، اندیشه دینی .
10.جمعی از نویسندگان ، معاد از دیدگاه عقل و نقل .
11.جوادی آملی ، عبدالله ، تفسیر موضوعی قرآن کریم ( معاد در قرآن ) ، ج 4 ، قم ، اسراء، 1385 .
12. جوادی آملی ، عبدالله ، ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد ، الزهراء ، 1372 .
13. حسینی شاه عبدالعظیمی ، حسین بن احمد ، تفسیر اثنی عشری ، ج 11 ، تهران ، میقات ، 1363 .
14. حسینی همدانی ، محمد حسین ، انوار درخشان ، ج 11 ، 12 ، 13 ، 17 ، 6 ، تهران ، 1404 .
15. خرازی ، محسن ، ترجمه بدایة المعارف الهیه فی عقاید الامامیه ، ج 2 ، مترجم ، مرتضی ، متقی نژاد ، 1380 .
16. خلجی ، محمد تقی ، ترجمه ی صحیفه ی سجادیه ، قم ، میثم تمار ، 1382 .
17. دشتی ، محمد ، نهج البلاغه ، قم ، پرهیزگار ، 1379 .
18. دهخدا ، علی اکبر ، لغت نامه دهخدا ، ج 1 .
19. ربانی گلپایگانی ، علی ، عقاید استدلالی ، ج 2 ، نصایح ، 1380 .
20. سبحانی ، جعفر ، منشور جاوید ، ج 9 ، سید الشهدا ، 1369 .
21. شیرازی ، صدر الدین محمد بن ابراهیم ، الحاشیه ی علی الالهیات ، قم ، بیدار .
22. شیرازی ، صدر الدین محمد بن ابراهیم ، ترجمه ی اسفار ، مترجم ، محمد ، خواجی ، تهران، مولی ، 1378 .
23. شیرازی ، صدر الدین محمد بن ابراهیم ، اسفار اربعه ، بیروت ، دار احیاء التراث العربی ، 1981 م .
24. طباطبایی ، محمد حسین ، ترجمه ی المیزان ،ج 16 ، 13 ، 14 ، 17 ، 7 ، 20 ، 19 ، 10،8، مترجم ، سید محمد باقر ، موسوی همدانی ، قم ، جامعه مدرسین ، 1374 .
25. فیض کاشانی ، محمد بن شاه مرتضی ، علم الیقین ، ج 2 ، تهران ، راه فردا ، 1382 .
26. قرائتی ، محسن ، تفسیر نور ، ج 8 ، تهران ، مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن ، 1383 .
27. قریشی ، علی اکبر ، احسن الحدیث ، ج 9 ، 1 ، تهران ، بنیاد بعثت ، 1377 .
28. قریشی ، علی اکبر ، قاموس قرآ ن ،ج 5 ، تهران ، دارالکتب الاسلامی ، 1371 .
29. قمی ، عباس ، کلیات مفاتیح الجنان ، مترجم ، مهدی ، الهی قمشه ای ، تهران ، محمد ، 1376 .
30. قمی ، علی بن ابراهیم بن هاشم ، تفسیر قمی ، ج 1 ، قم ، مؤسسه دارالکتاب ، 1404 .
31. مترجمان ، ترجمه ی مجمع البیان فی تفسیر القرآن ، ج 4 ، تهران ، فراهانی ، 1360 .
32. مترجمان ، تفسیر هدایت ، ج 12، 14 ، 17 ، مشهد ، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ،1377 .
33. متقی نژاد ، مرتضی ، معاد از دیدگاه علامه طباطبایی ، عصر غیبت ، 1382 .
34. مجلسی ، محمد باقر ، بحارالانوار ، ج 7 ، 74 ، مؤسسه الوفاء ، 1404 .
35. مصباح یزدی ، محمد تقی ، آموزش عقاید ، قم ، امیر کبیر ، 1383 .
36. مصطفوی ، حسن ، تفسیر روشن ، ج 2 ، تهران ، مرکز نشر کتاب ، 1380 .
37. مطهری ، مرتضی ، زندگی جاوید ، صدرا ، 1376 .
38. معتمد خراسانی ، اسماعیل ، مبدأ و معاد از دیدگاه قرآن و سنت ، 1372 .
39. معین ، محمد ، فرهنگ فارسی معین، ج 5 ، اشجع ، 1385 .
40. مکارم شیرازی ، ناصر ، پیام قرآن ، ج 5 ، قم ، باهمکاری جمعی از دانشمندان ، 1377 .
41. مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، ج 18 ، 13 ، 12 ، 14 ، 23 ، 19 ، 25 ، 26 ، 20 ، تهران ، دارالکتب الاسلامی ، 1374 .
42. مکارم شیرازی ، ناصر ، معاد و جهان پس از مرگ ، سرور ، 1384 .
44. مهیار ، رضا ، فرهنگ ابجدی عربی – فارسی .
45.نرم افزار های علوم اسلامی ( جامع التفاسیر ، گنجینه روایات نور ، اسراء ، کتابخانه اسلامی ،و .... ).
/ج
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}