Blender را بشناسيم (قسمت اول)
Blender را بشناسيم (قسمت اول)
Blender را بشناسيم (قسمت اول)
بسیاری از علاقهمندان به گرافیک سهبعدی با نرمافزارهایی مانند 3dMax یا Maya آشنا هستند. این نرمافزارها به دلیل قدمت و از طرفی منابع آموزشی فراوانی که در ارتباط با آنها وجود دارد، بیشتر از سایر نرمافزارها بین کاربران شناخته شده هستند. اما در کنار این نرمافزارهای قدرتمند و معروف، نرم افزارهایی نیز هستند که تسلط به آنها ميتواند راه دسترسی به نتیجه مطلوب را به مراتب سادهتر یا حداقل کوتاهتر کند. Blender از جمله مهمترین این نرمافزارها است که در این شماره قصد داریم به بهانه انتشار نسخه جدید آن، شما را با تاریخچه، کاربردها و امکانات این نرمافزار آشنا کنیم. نرمافزاری که بهرغم قدمت کم، با توجه به امکانات فوقالعاده زیاد و نقاط مثبت فراوانش، توانسته به سرعت جای خود را در میان ابزارهای طراحی گرافیک سه بعدی و ساخت بازیهاي کامپیوتری باز کند و پا به پای بزرگان و نامداران این شاخه از علوم کامپیوتر، گروه زیادی را جذب خود کند.
شبیهسازی جریانات سیال مانند مایعات یا دود و شبیهسازی ذراتی مانند برف و باران، در نرمافزار Blender بسیار دقیقتر و با پارامترهای فراوان تری در دسترس کاربر قرار دارند. از طرفی نرمافزار Blender با بهرهگیری از سیستم تدوین غیرخطی (Non-Linear Simulation) به کاربران خود اجازه ميدهد تا پس از مدلسازی و ايجاد انیمیشن مورد نظر خود، نسبت به ویرایش و نهاییکردن محصول خود اقدام کنند. این نرمافزار در کنار به کارگیری شبیهسازیهاي پیشرفته شامل طراحی اندام واقعی، داینامیک اجسام نرم، ابزار قدرتمند طراحی کاراکتر، ایجاد مواد و کامپوزیتهاي واقعی و بسیار نزدیک به خصوصیات فیزیکی دنیای واقعی، در واقع جعبه ابزاری از قدرتمندترین امکانات گرافیک سهبعدی را ارائه ميكند. امکاناتی که شاید به این شکل در هیچ نرمافزار دیگری وجود نداشته باشند و حاصل به کارگیری آنها به مراتب از نتایج حاصل از کار با دیگر نرم افزارها قویتر باشد. همچنين شايد امکان فوقالعاده ارزشمند موتور بازی Blender برای استفاده از این نرمافزار جمع و جور اما ارزشمند و دوست داشتنی دليل قانع كنندهاي باشد.
اما در نسخه آخر این نرمافزار که در بهار امسال ارائه شد، برخی از خصوصیات قبلی مورد بازنگری قرار گرفت و بهبود یافت و از طرفی برخی خصوصیات و امکانات جدید به این نرمافزار، اضافه شد. برخی از مهمترین خصوصیات آخرین نسخه نرمافزار Blender عبارتند از:
1 – پشتیبانی از اشکال هندسی پایه گوناگون و متنوع مورد نیاز در طراحی سهبعدی که نسبت به نرمافزارهای مشابه، تنوع و گوناگونی بیشتری دارند و به طراح این اجازه را ميدهند تا با بهرهگیری از آنها، نسبت به ايجاد انیمیشن دلخواه اقدام کند.
2 – افزایش امکانات رندرگیری و سازگاری با نرمافزار YafaRay (یکی از نرم افزارهای رایگان و تخصصی تهیه رندر)
3 – افزودن امکانات جانبی به ابزار ساخت انیمیشن با استفاده از فریمهاي کلیدی(KeyFrame Animation) از جمله بهبود وضعیت کار با آرماتورها و اسکلت بندی بدن موجودات، تغییر فرم دادنها، وزندهی به اجسام و....
4 – تعیین نحوه برخورد و تصادم مشها (Mesh Collision) که طراحان بازی به خوبی به ارزش آن واقفند. با استفاده از این امکان، سازندگان بازی ميتوانند بدون نیاز به یک موتور بازی مجزا، نسبت به تعریف محدوده تصادم اشیا اقدام کنند و به عنوان مثال تعریف کنند که اگر کاراکتری روبهروی یک کلبه چوبی قرار گرفت، با ایجاد حالت Collision امکان رد شدن او از درون چوب وجود نداشته باشد.
5 – امکان استفاده از اسکریپتنویسی به زبان پايتون جهت ايجاد ابزار جدید برای ساخت بازیهاي کامپیوتری
6 – افزایش امکانات تدوین غیرخطی صوتی و تصویری برای ویرایش نهایی انیمیشنها
شاید مهمترین ابزار نسخههاي جدید، یعنی Game Blender که ابزار تکامل یافتهاي از تعامل کاربران با پروژه را در اختیار طراحان قرار میدهد. این ابزار که به نوعی یک زیرپروژه (Sub-Project) در دل نرمافزار اصلی محسوب میشود، یکی از کاربردیترین ابزارهای فعلی برای طراحان و سازندگان بازیها است که با درنظر گرفتن اصول تعامل کاربر، دست طراح را در ايجاد بازی بسیار باز گذاشته و این امکان را به او ميدهد که حتی بدون دانش برنامهنویسی تخصصی، بتواند با طراحی انیمیشن، محیط و کاراکترها، نسبت به ايجاد یک بازی کامل اقدام كرده و با بهره گیری از موتور بازی داینامیک خود نرمافزار، محصول نهایی را ارائه کند.
1 – مدهای طراحی
در نرمافزار Blender دو مد طراحی اصلی وجود دارد: Object Mode و Edit Mode. در حالت Object Mode، کاربر ميتواند تمام تغییرات دلخواه را روی شيء یا اشیا مورد نظر، به شیوه نرمافزارهایی مانند 3dMax و Maya اعمال کند. مثلاً انجام اعمالی مانند Move و Scale و Rotate در این حالت امکانپذیر است. اما با تغییر مد (توسط کلید Tab) کاربر ميتواند جزئیات دلخواه خود را به شکل کاملی ویرایش کند. مثلاً انجام تغییرات در یک گره خاص از مش، در این حالت امکانپذیر است. شاید در نگاه نخست به نظر برسد که وجود این مدها، کار را برای کاربر دشوار میکند، اما پس از کمی کارکردن، متوجه مزایای این دو حالت ميشوید و شاید پس از آن کار کردن با 3dMax و نرم افزارهایی با ساختار مشابه آن، برای شما کمی سخت به نظر برسد!
2 – استفاده از کلیدهای میانبر
تا قبل از ارائه نسخه 2,3 این نرمافزار، استفاده از کلیدهای میانبر، تنها راه وارد کردن فرامین بود و شاید به همین دليل بود که بيشتر کاربران از امتحان کردن Blender ترس و واهمه داشتند و فکر ميکردند که یادگیری این نرمافزار، کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی است. اما نسخههاي بعدی ( از جمله نسخه57,2) با به کارگیری منوهای گرافیکی، کار را برای کاربران بسیار ساده کردند. اما به هر حال در نظر داشته باشید که تسلط به کلیدهای میانبر، باعث افزایش چشمگیر سرعت کار شما خواهد شد. طراحی یک انیمیشن یا بازی، به خودی خود، فرآيندي سنگین و زمانبر است، در این ميان کسانی که با تسلط به کلیدها کار میکنند، حداقل در حیطه زمان، بسیار جلوتر از کاربرانی هستند که در منوها، در به در به دنبال گزینه دلخواه خود میگردند.
3 – ورودیهاي عددی
یکی از امکانات بهبودیافته نسخه جدید، کارکردن با ورودیهاي عددی، برای وارد کردن اندازهها و تغییرات مورد نیاز در اندازه، زاويههاي چرخش و... است. از طرفی به کمک همین قسمت، کاربران حرفهایتر ميتوانند با بهره گیری از پايتون، نسبت به وارد کردن فرمولهاي ریاضی مورد نیاز برای ترسیم اشکال و احجام هندسی، اقدام كنند. 4 – رابط گرافیکی کاربر در Blender به یک یا چند صفحه تقسیم ميشود که خود این صفحات زیرمجموعههاي پرشماری برای برطرفكردن احتیاجات کاربر دارند. این رابط گرافیکی، قابلیت شخصیسازي را دارند و کاربر ميتواند براساس نیاز خود برای انجام کارهایی خاص از قبیل تدوین ویديویی انیمیشنها یا بافت دهی، آنها را به دلخواه خود تنظیم کند(شكل3).
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
تاریخچه
شكل 1 - تون روزندال پديدآورنده Blender به همراه کاراکتر Big Buck Bunny
امکانات نرمافزار Blender
شبیهسازی جریانات سیال مانند مایعات یا دود و شبیهسازی ذراتی مانند برف و باران، در نرمافزار Blender بسیار دقیقتر و با پارامترهای فراوان تری در دسترس کاربر قرار دارند. از طرفی نرمافزار Blender با بهرهگیری از سیستم تدوین غیرخطی (Non-Linear Simulation) به کاربران خود اجازه ميدهد تا پس از مدلسازی و ايجاد انیمیشن مورد نظر خود، نسبت به ویرایش و نهاییکردن محصول خود اقدام کنند. این نرمافزار در کنار به کارگیری شبیهسازیهاي پیشرفته شامل طراحی اندام واقعی، داینامیک اجسام نرم، ابزار قدرتمند طراحی کاراکتر، ایجاد مواد و کامپوزیتهاي واقعی و بسیار نزدیک به خصوصیات فیزیکی دنیای واقعی، در واقع جعبه ابزاری از قدرتمندترین امکانات گرافیک سهبعدی را ارائه ميكند. امکاناتی که شاید به این شکل در هیچ نرمافزار دیگری وجود نداشته باشند و حاصل به کارگیری آنها به مراتب از نتایج حاصل از کار با دیگر نرم افزارها قویتر باشد. همچنين شايد امکان فوقالعاده ارزشمند موتور بازی Blender برای استفاده از این نرمافزار جمع و جور اما ارزشمند و دوست داشتنی دليل قانع كنندهاي باشد.
اما در نسخه آخر این نرمافزار که در بهار امسال ارائه شد، برخی از خصوصیات قبلی مورد بازنگری قرار گرفت و بهبود یافت و از طرفی برخی خصوصیات و امکانات جدید به این نرمافزار، اضافه شد. برخی از مهمترین خصوصیات آخرین نسخه نرمافزار Blender عبارتند از:
1 – پشتیبانی از اشکال هندسی پایه گوناگون و متنوع مورد نیاز در طراحی سهبعدی که نسبت به نرمافزارهای مشابه، تنوع و گوناگونی بیشتری دارند و به طراح این اجازه را ميدهند تا با بهرهگیری از آنها، نسبت به ايجاد انیمیشن دلخواه اقدام کند.
2 – افزایش امکانات رندرگیری و سازگاری با نرمافزار YafaRay (یکی از نرم افزارهای رایگان و تخصصی تهیه رندر)
3 – افزودن امکانات جانبی به ابزار ساخت انیمیشن با استفاده از فریمهاي کلیدی(KeyFrame Animation) از جمله بهبود وضعیت کار با آرماتورها و اسکلت بندی بدن موجودات، تغییر فرم دادنها، وزندهی به اجسام و....
4 – تعیین نحوه برخورد و تصادم مشها (Mesh Collision) که طراحان بازی به خوبی به ارزش آن واقفند. با استفاده از این امکان، سازندگان بازی ميتوانند بدون نیاز به یک موتور بازی مجزا، نسبت به تعریف محدوده تصادم اشیا اقدام کنند و به عنوان مثال تعریف کنند که اگر کاراکتری روبهروی یک کلبه چوبی قرار گرفت، با ایجاد حالت Collision امکان رد شدن او از درون چوب وجود نداشته باشد.
5 – امکان استفاده از اسکریپتنویسی به زبان پايتون جهت ايجاد ابزار جدید برای ساخت بازیهاي کامپیوتری
6 – افزایش امکانات تدوین غیرخطی صوتی و تصویری برای ویرایش نهایی انیمیشنها
شاید مهمترین ابزار نسخههاي جدید، یعنی Game Blender که ابزار تکامل یافتهاي از تعامل کاربران با پروژه را در اختیار طراحان قرار میدهد. این ابزار که به نوعی یک زیرپروژه (Sub-Project) در دل نرمافزار اصلی محسوب میشود، یکی از کاربردیترین ابزارهای فعلی برای طراحان و سازندگان بازیها است که با درنظر گرفتن اصول تعامل کاربر، دست طراح را در ايجاد بازی بسیار باز گذاشته و این امکان را به او ميدهد که حتی بدون دانش برنامهنویسی تخصصی، بتواند با طراحی انیمیشن، محیط و کاراکترها، نسبت به ايجاد یک بازی کامل اقدام كرده و با بهره گیری از موتور بازی داینامیک خود نرمافزار، محصول نهایی را ارائه کند.
رابط کاربري
شكل 2 - محیط نرمافزار Blender و نمونه کاراکتر ايجاد شده توسط این نرمافزار
1 – مدهای طراحی
در نرمافزار Blender دو مد طراحی اصلی وجود دارد: Object Mode و Edit Mode. در حالت Object Mode، کاربر ميتواند تمام تغییرات دلخواه را روی شيء یا اشیا مورد نظر، به شیوه نرمافزارهایی مانند 3dMax و Maya اعمال کند. مثلاً انجام اعمالی مانند Move و Scale و Rotate در این حالت امکانپذیر است. اما با تغییر مد (توسط کلید Tab) کاربر ميتواند جزئیات دلخواه خود را به شکل کاملی ویرایش کند. مثلاً انجام تغییرات در یک گره خاص از مش، در این حالت امکانپذیر است. شاید در نگاه نخست به نظر برسد که وجود این مدها، کار را برای کاربر دشوار میکند، اما پس از کمی کارکردن، متوجه مزایای این دو حالت ميشوید و شاید پس از آن کار کردن با 3dMax و نرم افزارهایی با ساختار مشابه آن، برای شما کمی سخت به نظر برسد!
2 – استفاده از کلیدهای میانبر
تا قبل از ارائه نسخه 2,3 این نرمافزار، استفاده از کلیدهای میانبر، تنها راه وارد کردن فرامین بود و شاید به همین دليل بود که بيشتر کاربران از امتحان کردن Blender ترس و واهمه داشتند و فکر ميکردند که یادگیری این نرمافزار، کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی است. اما نسخههاي بعدی ( از جمله نسخه57,2) با به کارگیری منوهای گرافیکی، کار را برای کاربران بسیار ساده کردند. اما به هر حال در نظر داشته باشید که تسلط به کلیدهای میانبر، باعث افزایش چشمگیر سرعت کار شما خواهد شد. طراحی یک انیمیشن یا بازی، به خودی خود، فرآيندي سنگین و زمانبر است، در این ميان کسانی که با تسلط به کلیدها کار میکنند، حداقل در حیطه زمان، بسیار جلوتر از کاربرانی هستند که در منوها، در به در به دنبال گزینه دلخواه خود میگردند.
3 – ورودیهاي عددی
یکی از امکانات بهبودیافته نسخه جدید، کارکردن با ورودیهاي عددی، برای وارد کردن اندازهها و تغییرات مورد نیاز در اندازه، زاويههاي چرخش و... است. از طرفی به کمک همین قسمت، کاربران حرفهایتر ميتوانند با بهره گیری از پايتون، نسبت به وارد کردن فرمولهاي ریاضی مورد نیاز برای ترسیم اشکال و احجام هندسی، اقدام كنند. 4 – رابط گرافیکی کاربر در Blender به یک یا چند صفحه تقسیم ميشود که خود این صفحات زیرمجموعههاي پرشماری برای برطرفكردن احتیاجات کاربر دارند. این رابط گرافیکی، قابلیت شخصیسازي را دارند و کاربر ميتواند براساس نیاز خود برای انجام کارهایی خاص از قبیل تدوین ویديویی انیمیشنها یا بافت دهی، آنها را به دلخواه خود تنظیم کند(شكل3).
شكل 3- محیط شخصی شده نرمافزار Blender
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}