نگاهی به فرمت تصویری جدید گوگل


 





 
گوگل همواره تلاش زیادی برای بهبود سرعت وب کرده که این تلاش‌ها روز به‌روز در حال افزایش است. طی ماه‌های اخیر این شرکت با ارائه ابزارها و راهکارهاي مختلف، شرایطی را برای صاحبان سایت‌ها فراهم كرده تا آن‌ها بتوانند سرعت بارگذاری سایت‌های خود را افزایش دهند. با این‌حال، گوگل همچنان به‌دنبال ارائه راهکارهایی است که به‌ویژه صاحبان صفحات وب و توسعه دهندگان را قادر سازد سایت‌های خود را بیش از پیش بهینه‌سازی كنند. هدف اصلی در پیمودن این راه این است که وب سرعت بیشتری پیدا کند. در این راه گوگل روی عنصری در صفحات وب متمرکز شده که به عقیده این شرکت بیشترین سهم را در کاهش سرعت وب ایفا مي‌کند‌: تصاویر. امروزه، همه سايت‌ها استفاده فراوانی از تصاویر مي‌کنند و اگر این تصاویر فرمت مناسب و حجم معقول نداشته باشند نه تنها در بالا آمدن سایت اختلال ایجاد مي‌کنند، بلکه سبب تحمیل هزینه‌هایی به صاحب سایت و سرویس‌دهنده و حتی کاربر مي‌شوند. با توجه به این که تعداد بی‌شماری سایت با تعداد فوق‌العاده زیادی تصویر در سراسر وب وجود دارد، به‌نظر مي‌رسد، پرداختن به مبحث فشرده‌سازی تصاویر مورد استفاده در وب راهکار خوبی برای بهبود وب باشد.
قدمت اغلب فرمت‌های تصویری که امروزه در صفحات وب مورد استفاده قرار مي‌گیرد، به بیش از یک دهه مي‌رسد و این فرمت‌ها بر‌اساس فناوری‌های همان دوره پایه‌ریزی شده‌اند. متخصصان گوگل با توجه به این موضوع و در ادامه تلاش‌های بی‌وقفه‌شان در زمینه افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب، این بار روی تصاویر متمرکز شده‌اند و به‌دنبال راهكاري هستند تا امکان فشرده‌سازی بیشتر تصاویری نظیر JPEG را فراهم کنند تا از این طریق سرعت بارگذاری چنین تصاویری در سایت‌ها بیشتر شده و در عین حال، همچنان کیفیت وتفکیک‌پذیری آن‌ها در حد قابل قبول باقی بماند. بر‌همین اساس گوگل فرمت جدیدی را تحت عنوان WebP معرفی كرده است. فرمتی که به ادعای گوگل با کاهش حجم تصاویر روی وب، امکان بارگذاری سریع‌تر سایت‌ها را فراهم مي‌کند.
بنابر تخمین گوگل، تصاویر و عکس‌ها، سهم 65 درصدی از بایت‌های منتقل شده در هر سایت را به خود اختصاص مي‌دهند. بر این‌اساس، سرعت بارگذاری یک صفحه وب به‌طور گسترده‌ای به تصاویر کار شده در آن وابسته است. با تعمیم این موضوع به کل وب مي‌توان تصوری از تأثیر تصاویر بر سرعت کل وب به‌دست آورد‌؛ به‌طوری‌که وجود تصاویر مي‌تواند به‌طور عمده سبب کاهش سرعت بارگذاری یک صفحه و (‌با در نظر گرفتن تعداد بی‌شمار سایت‌ها‌) سبب کاهش سرعت وب در حالت کلی شود؛ به خصوص در شبکه‌هایی نظیر شبکه‌های موبایل که کمبود پهنای باند، مشکل شماره یک محسوب مي‌شود‌؛ تصاویر با فرمت‌های lossy نظیر JPEG بخش عمده تصاویر موجود روی وب را تشکیل مي‌دهند و انواع lossless، یعنی فرمت‌هایی نظیر PNG و GIF سهم کمتری دارند. با این توضیح، گوگل با تمرکز روی بهبود فشرده‌سازی تصاویر lossy که بخش بیشتری از وب را پوشش داده‌اند، قصد دارد مشکل سرعت وب را حل کند.

فرمت پیشگو
 

در فرمت WebP همانند فرمت JPEG از شیوه lossy استفاده مي‌شود. در این شیوه برخی از اطلاعات تصویر حذف مي‌شوند و در نتیجه تصویر فشرده شده دقیقاً مطابق با تصویر اصلی نیست؛ با این‌حال، اختلاف این دو تصویر به‌گونه‌ای است که چشم انسان قادر به تشخیص تفاوت‌ها نبوده و با این‌که از حجم تصویر کاسته شده‌است، همچنان مشابه تصویر اصلی به‌نظر مي‌رسد. WebP بر پایه الگوریتم جدیدی برای فشرده‌سازی فایل‌های تصویر بنا‌شده‌است‌. الگوریتمی که در اصل برای فشرده‌سازی کلیپ‌های ویديویی توسعه‌داده شده، اما متخصصان دریافتند که محاسبات مورد استفاده در این شیوه را مي‌توان به نوعی برای فشرده سازی تصاویر ثابت هم استفاده کرد. WebP از روش کدگذاری پیش‌گویانه (predictive coding technique ) برای رمزگذاري تصویر استفاده مي‌کند؛ روشي مشابه که در فشرده‌سازی ویديویی با فرمت VP8 هم استفاده مي‌شود.
کدگذاری پیش‌گویانه از مقادیر بلاک‌های مجاور، به‌منظور پیش بینی مقادیر یک بلاک استفاده مي‌کند، سپس مقادیر پیش‌بینی شده را با مقادیر واقعی پیکسل‌ها مقایسه مي‌کند. اگر پیش‌بینی الگوریتم درست باشد به ذخیره‌سازی مقادیر اضافی در فایل نیازی نیست. در این صورت، فقط مقادیری که با پیش‌بینی الگوریتم اختلاف دارند، در فایل فشرده شده ذخیره مي‌شوند. در نتیجه، مقادیر پیکسل کمتری به ذخیره شدن در فایل فشرده شده نیاز دارند و در این صورت حجم تصویر در فرمت WebP نسبت به نمونه مشابه در فرمت JPEG بسیار کمتر خواهد بود. حال زمانی‌که یک کاربر اینترنتی با یک مرورگر مجهز به قابلیت WebP تصویری را دانلود مي‌کند، مرورگر وی از شیوه مشابهی برای پیش‌بینی مقادیر پیکسل‌ها استفاده مي‌کند (‌پیکسل‌هایی که در مرحله قبل الگوریتم آن‌ها را درست پیش‌بینی کرده بود‌) و از این طریق قادر است جاهای خالی بین پیکسل‌های ذخیره شده در فایل WebP را پر کند. به عبارت دیگر، مرورگر مبتنی بر WebP به‌جای دانلود تعداد زیادی پیکسل، مقادیر پیکسل‌ها را به‌طور ریاضی محاسبه مي‌کند. از آنجا ‌که پیش‌بینی مقادیر پیکسل‌ها از دانلود آن‌ها سریع‌تر است، این روش برای استفاده در وب بسیار مناسب است. اما این بخش تئوری کار است.
باید دید چنین روشی در دنیای واقعی چه عملکردی دارد. گوگل برای اثبات این‌که WebP فرمت مناسبی برای وب محسوب مي‌شود، نمونه‌ای از تصاویر را به‌نمایش گذاشته است که بر‌اساس همین الگوریتم فشرده‌سازی شده‌اند و نتایج را با تصاویری مشابه با فرمت JPEG مقایسه كرده است. این شرکت به‌منظور آزمودن این روش در حالت واقعی، حدود یک میلیون تصویر را از سراسر اینترنت و به‌طور تصادفی انتخاب کرد که اغلب تصاویر JPEG بودند و در بین آن‌ها PNG و GIF هم وجود داشت. سپس آن‌ها را بهWebP تبدیل کرد. بر این اساس، متخصصان گوگل ادعا مي‌کنند، اندازه تصاویر WebP در مقایسه با JPEG به‌طور متوسط 39 درصد کاهش داشته که این رقم قابل توجهی است.

تأثیر WebM روی WebP
 

WebP وجه مشترکی با WebM (‌فرمت ویديویی گوگل‌) دارد و آن این‌که هر دو از VP8 استفاده مي‌کنند. گوگل در اوایل امسال با خرید On2 Technologies (شرکتی که سابقه طولانی در زمینه كدك‌ها دارد) به قیمت حدود 134 میلیون دلار به کدک ویديویی VP8 دست یافت و از آن به‌همراه کدک صوتی Ogg Vorbis در فرمت WebM بهره برد و امکان استفاده توسعه دهندگان از VP8 را فراهم کرد. اما چرا گوگل چیزی را به قیمت 134 میلیون دلار مي‌خرد و سپس استفاده از آن‌را برای همگان فراهم مي‌کند‌؟
گوگل مي‌خواهد که وب به‌طور همه جانبه مورد استفاده طیف وسیعی از افراد قرار گیرد و برای رسیدن به این هدف، علاوه‌بر کار روی گسترش استفاده از اینترنت، همواره در پی ارائه کاربردهای جدید برای آن بوده است. به اين ترتيب، گوگل مي‌تواند از زیرساختی که روی وب گسترده، به‌طور کامل استفاده كند، زيرا وقتی کسی از وب استفاده نکند درآمدی هم برای گوگل وجود نخواهد داشت. گوگل با ایجاد امکان استفاده از مواردی نظیر WebM برای دیگران، هر چند به‌طور مستقیم درآمدی کسب نمی‌کند، اما چند برابر آن‌را از نتیجه این‌کار دریافت خواهد کرد. به‌عنوان مثال، موزیلا برای استفاده از H.264 در مرورگر فاير‌فاكس پنج میلیون دلار پرداخته است. فرض کنید یک سازنده ابزارهای همراه بخواهد امکان مشاهده ویديوی‌های يك سايت اشتراك ويديو را در دستگاه خود فراهم کند یا دوربینی طراحی کند که فیلم‌ها را به‌طور مستقیم در آن سايت آپلود كند. چنین شرکتی باید برای استفاده از H.264 پول بپردازد که این مبلغ بر قیمت دستگاه اثر گذاشته و سبب محدود شدن فروش آن در حجم گسترده خواهد شد.
گوگل تلاش زیادی مي‌کند تا در پذیرش فناوری خود از سوی شرکت‌ها و مؤسسات موفق شود و با این نوع عرضه WebM شرکت‌های زیادی را ترغیب به استفاده از آن مي‌كند. به‌عنوان چند مثال‌ لاجيتك از VP8 در سرویس گفت‌و‌گوي خود استفاده خواهد کرد؛ Qualcomm که شرکتی تأثیرگذار در حوزه تلفن همراه است نیز از کدک VP8 روی پلتفرم‌های موبایل خود استفاده مي‌کند؛ Texas Instruments هم بیان کرده که پلتفرم OMAP 4 با کمک VP8 قادر خواهد بود تصاویر ویديویی را با وضوح بیشتری و مناسب با قدرت پایین معماری موبایل عرضه کند؛ Broadcom نيز اعلام کرده بود که تا سه ماهه سوم سال 2010 فرمت چندرسانه‌ای WebM در پردازنده VideoCore را در دسترس مشتری‌ها قرار خواهد داد. یکی از ویژگی‌های جالب توجه WebP این است که هر سخت‌افزاری که از كدگذاري و كدگشايي ویديویی WebM پشتیبانی مي‌کند، از WebP نیز پشتیبانی مي‌کند. پس به این ترتیب راه برای گسترش WebP از این طریق در حال هموار شدن است.

WebP و دنیای واقعی
 

فرمت جدید گوگل با کاهش حدود چهل درصد حجم هر تصویر و با توجه به استفاده 65 درصدی سایت‌ها از تصاویر، سبب کاهش میزان کل داده‌های در حال چرخش در شبکه جهانی خواهد شد و وب سریع‌تر به معنای سود بیشتر برای گوگل است. اما چرا در این دوره که دسترسی به اینترنت پرسرعت امکان‌پذیر است، گوگل در‌صدد استفاده از راهکارهایی برای افزایش سرعت است؟ یکی از مهم‌ترین دلایل، کمک بیشتر به ابزارهای همراه برای حضور بهتر و مطمئن‌تر در فضای اینترنت است. شاید بتوان این موضوع را به عزم گوگل برای تأثیرگذار بودن در بازار موبایل مرتبط دانست. اگر کاربران قادر باشند از طریق تلفن‌های همراه خود در اینترنت حضور پیدا کنند، این امر به‌طور بالقوه سبب افزایش کاربران گوگل و در نتیجه افزایش درخواست خدمات از گوگل خواهد شد و اینجا است که گوگل بخش بزرگی از بازار را از طریق همین ابزارهای همراه به خود جلب مي‌کند. از سويي گوشی‌های تلفن‌همراه صاحب دوربین‌های پرقدرت مي‌شوند. حالا فرض کنید صاحبان این گوشی‌ها بخواهند عکس‌های خود را برای یکدیگر بفرستند. اینجا است که فشرده‌سازی چهل درصدی گوگل خود را نشان مي‌دهد و مي‌تواند کمک بزرگی برای حفظ تعادل شبکه باشد.
یکی دیگر از دلایل موجه برای این تلاش گوگل را مي‌توان به جذب ساکنان کشورهای در حال توسعه مرتبط دانست؛ یعنی کمک به کسانی که در مناطقی با سرعت عذاب آور اینترنت زندگی مي‌کنند. در کشورهای در حال توسعه کاربران به ازای پولی که مي‌پردازند، از پهنای باند استفاده مي‌کنند. وقتی تصاویر سریع‌تر بارگذاری شوند، به این افراد کمک بیشتری مي‌شود و باز هم از این محل گوگل سود مي‌برد. باید توجه داشت استفاده از WebP علاوه بر افزایش سرعت مرور وب، در زمینه بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی، کش‌ها، نسخه‌های پشتیبان و ده‌ها مورد دیگر که دارندگان سایت و سرویس‌دهندگان با آن‌ها روبه‌رو هستند، نیز کمک مي‌کند.
در این میان برخی معتقدند، شاید بهتر باشد به‌جای ارائه یک فرمت جدید برای فشرده‌سازی تصاویر به‌منظور کاهش ترافیک، به کاربران آموزش دهیم که در کاربردهای مختلف از فرمت‌های مناسب استفاده کنند و تفاوت الگوریتم‌ها و فرمت‌ها را به آن‌ها نشان دهیم. بسیاری از کاربران به کاهش حجم فایل‌های تصویری توجهی ندارند. ممکن است دوربین آن‌ها تصویری با کیفیت بالا بگیرد و با این‌که احتمال دارد برای نمایش این عکس‌ها روی وب یا ارسال آن‌ها واقعاً به این کیفیت نیازی نباشد، آن‌ها تصویری با کیفیت بسیار بالا را روی وب مي‌گذارند. بسیاری هنوز تفاوت بین فرمت‌های مختلف تصویری و کاربرد آن‌ها را در موارد گوناگون نمی‌دانند. از این رو مي‌توان با آموزش افراد و اطمینان از این‌که همه فراهم کننده‌های ایمیل، وب و سایر موارد یک کاهش حجم در اندازه و کیفیت تصاویر ضمیمه شده را به‌صورت پیش فرض در نظر مي‌گیرند، میزان انتقال داده‌ها را کاهش داد.

مرورگرها : کلید فراگیر شدن WebP
 

برتری گوگل این است که هم صاحب مرورگری است که مي‌تواند آن‌را به WebP مجهز كند و هم بسیاری از صفحات وب محبوب و پر استفاده را در اختیار دارد. پس به طور عملي هم مي‌تواند تصاویر را روی بخش قابل توجهی از وب قرار دهد و هم کارایی WebP را با مرورگر خود بیازماید. چنین امکانی برای هر شرکتی فراهم نیست که بتواند راهکار خود را این گونه مورد ارزیابی قرار‌دهد زيرا برای این‌کار دست کم باید با چند شرکت همکاری كنند.اما هدف گوگل فراتر از این است که از WebP فقط روی سرورهای خودش استفاده کند. این شرکت مي‌خواهد استفاده از WebP فراگیر شود و در حال حاضر چنین امری کمی دشوار به‌نظر مي‌رسد، زیرا ترغیب توسعه‌دهندگان وب برای ایجاد تغییرات در صفحات وب و استفاده از تصاویر WebP به‌جای JPEG به زمان بیشتری نیاز دارد؛ به خصوص این‌که هنوز مرورگری از WebP پشتیبانی نمی‌کند. الگوریتم پیشگو باید در مرورگر وجود داشته باشد تا بتوان این تصاویر را دید. گوگل تصمیم دارد در مرورگر خود، یعنی Chrome قابلیت WebP را اضافه كند. اما این فرمت در واقعیت پیش از این‌که سایت‌ها به استفاده از WebP اقدام كنند، باید توسط بيشتر مرورگرهای مورد استفاده در دنیا پشتیبانی شود که این امر زمان زیادی مي‌طلبد.

پاداش در ازای سرعت
 

کارشناسان معتقدند، یکی از موارد مهمی که باعث مي‌شود یک سایت در موتور جست‌وجوگر گوگل رتبه بهتری پیدا کند، سرعت بارگذاری آن سایت است. گوگل در این‌باره که چرا باید از WebP استفاده کرد، سه دلیل مي‌آورد‌: «ارائه سرعت بیشتر به بیننده سایت»، «کاهش هزینه پهنای باند و ميزباني وب برای صاحب سایت» و «بهبود وب»؛ مورد آخر موضوعي است که بیش از آن‌که کاربران و سایت داران از آن بهره ببرند خود گوگل از آن سود مي‌برد. بهبود وب، یعنی تعداد بیشتری کاربر و تعداد بیشتری مشتری. پس مي‌توان گفت که گوگل با اولویت دادن به سایت‌های سریع‌تر در موتور جست‌وجویش، به نوعی به آن‌ها پاداش مي‌دهد و از این گزینه استفاده مي‌کند تا افراد، بیشتر و بیشتر به سمت بهینه‌سازی سایت خود و افزایش سرعت بارگذاری آن حرکت‌کنند.
وقتی چندین هزار سایت این‌کار را انجام دهند، یک تحول اساسی در پهنای باند شکل مي‌گیرد و گوگل تجارت خود را یک سر‌ و‌سامان اساسی مي‌دهد، زيرا به این ترتیب، وب به یک مکان مناسب تبدیل مي‌شود که داده‌ها به‌طور ایده‌آل‌تری رد و بدل مي‌شوند و به‌عنوان مثال برای مشاهده یک سایت یا استفاده از یک سرویس نباید انتظار زیادی کشید.همان‌طور که گفته شد، اگر کسی قصد بهینه‌سازی سایت خود را داشته باشد بهترین گزینه، بهینه‌سازی تصاویر سایت بوده که در اینجا گزینه پیشنهادی گوگل، استفاده از WebP است. در این‌صورت به‌نظر مي‌رسد این راهکار، یعنی پاداش دادن به سایت‌های سریع‌تر و قرار دادن آن‌ها در بالای فهرست رتبه‌بندی سایت‌های موتور جست‌وجوی گوگل مي‌تواند گوگل را در هدف خود یاری دهد.‌
منابع
- http://blog.chromium.org
- http://www.cnet.com
- http://www.technologyreview.com/
- http://www.wired.com
- http://www.zdnet.com
http://www.shabakeh-mag.com

ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb