کيک شکلاتي با بلوبري (تمشک آبي)


 






 

مواد لازم براي 20 برش
 

پودر کاکائو/ 50 گرم (يک دوم پيمانه)
آب جوش/ 125 ميلي ليتر
کره ي نرم/ 160 گرم
شکر ريز/ 280 گرم
تخم مرغ/ 3 عدد
آرد/ 250 گرم
بيکينگ پودر/ يک و يک دوم قاشق چايخوري
دوغ بي نمک/ 180 ميلي ليتر
بلولري (تمشک آبي)/ 100 گرم

مواد لازم براي تهيه ي آيسينگ شکلاتي:
 

شکلات سياه خرد کرده/ 100 گرم
کره/ 25 گرم
پودر شکر الک کرده/ 160 گرم
آب جوش/ يک و يک دوم قاشق چايخوري

روش تهيه
 

فر (تاون) را با دماي 180 درجه ي سانتيگراد گرم کنيد و قالبي را به اندازه ي 20×30 سانتيمتر چرب سازيد و با کاغذ روغني بپوشانيد. آن گاه پودر کاکائو را در آب جوش حل کنيد و بگذاريد خنک شود. اينک کره و شکر را با همزن برقي بزنيد تا صاف و يکدست شود. سپس تخم مرغ ها را يکي يکي بيفزائيد. حالا مخلوط آرد، بيکينگ پودر و دوغ را به طور يک در ميان و در دو نوبت به مايه بيفزائيد و پودر کاکائوي حل کرده را نيز در آن بريزيد. اکنون مايه را در قالب بريزيد و به مدت تقريبي 30 دقيقه در فر بپزيد. کيک را 20 دقيقه در قالب نگه داريد. بعد آن را روي پنجره ي سيمي برگردانيد تا خنک شود. اينک روي کيک را با آيسينگ شکلاتي بپوشانيد و بلوبري (تمشک آبي) را رويش بريزيد.
روش تهيه ي آيسينگ شکلاتي: کره و شکلات را، در ظرف مناسبي بريزيد و روي حرارت ملايم آب کنيد. آن گاه ظرف را از روي حرارت برداريد، پودر شکر و آب جوش را بيفزائيد و هم بزنيد تا صاف و يکدست شود.
يادآوري: بلوبري، نوعي ميوه است که در زبان فارسي تمشک آبي نام دارد. اين ميوه، هم به صورت تازه و هم به صورت خشک به فروش مي رسد. چنانچه اين ميوه در دسترستان نبود، مي توانيد از کشمش خيس خورده و رطوبت گرفته، به جاي آن استفاده کنيد.

منبع: آشپزباشي شماره 51