Red One يا ‎ 5D MarkII


 






 
در اين مطلب مي خواهيم مقايسه اي داشته باشيم بين فيلم برداري دوربين Red One و دوربين ‎5D MarkII ‏Canon.درست است که دوربين کانن با کيفيت فيلم برداري ديجيتال 2k يک تحول در کيفيت فيلم دوربين هاي عکاسي محسوب مي شود، با اين همه شما بعد از خواندن مشخصات ‎5D در فيلمبرداري، حق داريد عصباني بشويد يا فکر کنيد قياس بين اين دو دوربين قياس مع الفارق محسوب مي شود. مقايسه اي که حتي مي تواند ظلمي در حق دوربين Red One تلقي مي شود. اما دست نگه داريد، کيفيت تعيين کننده همه مسائل در انتخاب يک دوربين نيست و اين بخش ماجرا از آنجايي اهميت دارد که در کشور ما دوربين ‎5D MarkII را رقيبي براي دوربي Red Oneبه حساب مي آورند. حالا مي خواهيم ببينيم آيا واقعا اين طور است؟

1- ردپاي اقتصاد
 

اقتصاد موضوع مهمي است که همه جا نقش کليد بازي مي کند. هر کسي بعد از اينکه سوددهي کارش را حساب کرد اقدام به سرمايه گذاري در آن کار مي کند. همان طور که قبلا گفته شد، شرکت Red فقط بدنه دوربين فوق العاده اش را 25 هزار دلار مي فروشد. اگر هم بخواهيد آن را طوري با تجهيزات جانبي سر هم کنيد که بشود يک دوربين فيلم برداري سينمايي بايد بين 50 تا 80 هزار دلار خرج کنيد. پس خريداران اين دوربين يا شرکت هاي بزرگ سينمايي هستند يا پروژه هاي فيلمسازي. در غير از اين دو حالت حتما کاربر اين دوربين بايد يک حرفه اي سينما باشد که بتواند هزينه اين سرمايه گذاري را با سفارش کار جبران کند. اما درست در سمت ديگر ماجرا، بدنه دوربين کانن فقط 2500 دلار قيمت دارد و تجهيزات اضافي فيلم برداري اش هم چيزي بين 3 تا 4 هزار دلار قيمت دارند. بحث لنز را عمدا وارد ماجرا نکرده ايم چون دوربين RED هم مي تواند از لنزهاي کانن استفاده کند پس در اين زمينه مساوي هستند. حالا فرض کنيد شما يک مستند ساز مستقل هستيد يا چيزي شبيه به اين، عقل حکم مي کند سراغ کدام دوربين برويد؟ يا به عنوان مثال ديگر، يک شرکت تبليغاتي که براي تلويزيون فيلم هاي تبليغاتي مي سازد برايش چه تفاوتي بين کيفيت ‎2k و ‎2k وجود دارد. ‎5D MarkII قطعا پاسخگوي نيازهاي تلويزيوني است. طبيعي است که در هر دو مورد دوربين کانن انتخاب عاقلانه تري است.در حقيقت بايد گفت اين دو دوربين براي دو شيوه جداگانه کار طراحي شده اند که البته محدوده مشترک کاري نيز با هم دارند. کانن دوربينش را حداکثر براي فيلمبرداري تيزرهاي تبليغاتي يا فيلم هاي کوتاه توسعه داده است. حتي شايد يک دانشجوي رشته فيلم سازي بتواند با آن چند مستند را تحويل سينما بدهد اما افق RED فراتر از اين حرفهاست. RED به جانشيني و پايان دادن سلطه نگاتيو برسينما فکر مي کند، پس مقايسه انها با هم فقط بر سر مسائل مالي امکان پذير است. از طرف ديگر کانن قبلا يک شکست تلخ را با کمک شکت هاي مشابه به دنياي نگاتيو تحميل کرده است، پس از آن بايد در اين زمينه انتظار زيادي داشت.

2- سنسور 35
 

دوربين ‎5D MarkII يک دوربين فول فريم است. اندازه سنسور آن درست به اندازه فيلم 35 ميلي متري است و از اين نظر دوربين Red One برتري دارد . اين سنسور هنگام عکاسي رزولوشني به اندازه 21 مگاپيکسل توليد مي کند اما بدبختانه دوربين کانن نمي تواند با همين رزولوشن فيلم برداري کند. در بهترين حالت دوربين کانن مي تواند با کيفيت‏‏‎2k‏ (1920 در1080) فيلم برداري کند. با اين همه اين دوربين هم در ايران و هم در بسياري از نقاط جهان کاربردهاي زيادي براي فيلمبرداري دارد و شرکت هاي مختلفي براي آن تجهيزات فيلم برداري کمکي توليد مي کنند. دايناميک رنج اين دوربين هم در بهترين حالت چيزي در حد پنج استاپ را پوشش مي دهد و اين يعني کمتر از نصف دايناميک رنج دوربين RED. از طرف ديگر در حالت برابر يعني در رزولوشن ‎2k دوربين RED با سرعت 120 فريم بر ثانيه فيلم برداري مي کند اما کانن فقط مي تواند 30 فريم بر ثانيه تصوير را ثبت کند. يکي ديگر از نقاط ضعف کانن در برابر رد، اين است که دوربين رد فيلم هايش را به صورت خام تحويل مي دهد. اين موضوع يعني دست شما براي هرگونه پردازش مجدد روي اين فيلم ها باز است. اما Canon فقط يک فايل MPEG تحويل مي دهد که اندازه اش نمي تواند از 4 گيگابايت بيشتر شود. همين بسيار مهمي است؛ يعني فيلم بردار مجبور است بارهاي هنگام کار فيلم برداري را قطع کرده و دوباره از نو شروع به کار کند. با اين حساب گويا تکليف روشن است و بايد سراغ دوربين شرکت سينماي ديجيتال رد رفت. خب اگر شما به عنوان خواننده اين متن، تصميم گرفتيد سراغ اين دو دوربين برويد، بايد ببينيد پول خريد آن را داريد؟

مقايسه مشخصات فني دوربين ها
 

‎5D MarkII
 

* سايز سنسور:
35 ميلي متر فول فريم (36 در 24 ميلي متر)
* دايناميک رنج:
‏+5 استاپ
* رزولوشن:
21 مگاپيکسل (5616 در3744)
* کيفيت فيلم برداري:
‎2k (‏‎ ‏1920در 1080)
* بدنه:
850 گرم- منيزمي
* فايل خروجي:
Mpeg
* فريم بر ثانيه:
‎2k (‏30 فريم بر ثانيه)
* قيمت کيت کامل:
10 هزار دلار

Red One
 

* سايز سنسور:
سوپر 35 (27/7 در 14/6 ميلي متر)
* دايناميک رنج:
+13 استاپ
* رزولوشن:
14 مگاپيکسل (5120 در2700)
* کيفيت فيلم برداري:
‎)4.5k‏4480‏در2304)
* بدنه:
4.5کيلو گرم- آلومينيومي
* فايل خروجي:
Mov,Raw
* فريم بر ثانيه:
‎4.5k (‏30 فريم)، ‎3k (‏60 فريم بر ثانيه)، ‎2k (‏120 فريم بر ثانيه)
* قيمت کيت کامل:
80 هزار دلار
منبع : نشريه دانستنيهاي ديجيتال، شماره ي بهمن ماه 89