ريزه کاري هايي در مورد دم کردن چاي


 






 
1. چاي انتخابي شما بايد از نوع مرغوب بوده و خاک نداشته باشد. بدين منظور بهتر است چاي خشک را از صافي رد کنيد تا خرده ها و خاک هاي آن خارج شود.
2. جهت تهيه چاي با کيفيت بهتر و عطر بيشتر مي توانيد آن را با چند چاي مرغوب و عطري مخلوط نماييد. به جاي عطر چاي مي توانيد از طعم دهنده ها و عطردهنده هاي طبيعي مثل گل سرخ، هل، دارچين، زنجبيل، بهارنارنج، گل ياس و غيره استفاده نماييد.
3. ابتدا مقداري چاي خشک را در صافي يا توري مخصوص چاي که در قوري قرار مي گيرد بريزيد، سپس آن را در قوري قرار دهيد و مقداري آب جوش روي چاي خشک بريزيد، طوري که آب تا بالاي چاي قرار گيرد؛ سپس حرارت را کم کنيد و قوري را روي کتري قرار دهيد تا چاي رنگ بيندازد و دم بکشد.
4. جهت بهتر دم کشيدن چاي مي توانيد روي قوري را با يک دم کني مخصوص چاي و يا يک دستمال يا حوله کوچک تميز بپوشانيد ( بعد ازدم کشيدن چاي، آن را از روي قوري برداريد).
5. چاي را به محض دم کشيدن از روي کتري برداريد تا بيش از حد نجوشد و بدطعم و سياه رنگ نشود.
6. چنانچه مي خواهيد چاي را به مدت بيشتري نگه داريد، تفاله هاي آن را جدا کنيد و کنار بگذاريد تا کيفيتش حفظ شود.
7. جهت جلوگيري از سرد شدن فوري چاي و نشکستن فنجان، قبل از ريختن چاي، داخل فنجان مقداري آب جوش بچرخانيد.
8. جهت تهيه چاي مناسب و با کيفيت هنگام استفاده از چاي کيسه اي آن را به جاي فرو بردن و در آوردن از ليوان آب جوش، مدتي در قوري با آب جوش دم کنيد و سپس مصرف نماييد.
9. جهت تهيه چاي ميوه اي مقداري از ميوه هاي مورد نظر را در قوري ريخته، روي آن آب جوش بريزيد و مدتي روي کتري قرار دهيد تا رنگ بگيرد.
منبع: کانون خانواده 229