يک سکه را هم بي خيال نشو!


 






 

اشاره:
 

رفتن به سفر يکي از لذت بخش ترين و متداول ترين تفريحات در تعطيلات تابستان است و تقريباً همه خانواده ها به اين فکر هستند تا بتوانند برنامه اي رديف کنند و چند روزي را دسته جمعي به يک سفر کوتاه هم که شده بروند. هر چند بايد پذيرفت که اين تفريح به يک سرگرمي گران قيمت تبديل شده است، اما مي توان با راهکارهاي مناسب هزينه هاي آن را به حداقل رساند و از ولخرجي هاي معمول در آن جلوگيري کرد.

اتومبيل شخصي در پارکينگ!
 

بهتر است به جاي استفاده از اتومبيل شخصي از اتوبوس، قطار و ديگر وسايل جمعي استفاده کنيد تا مقداري در هزينه هاي سفر خود صرفه جويي کنيد. بيرون آوردن اتومبيل شخصي، يعني بالا رفتن هزينه هاي مربوطه در سوخت، تعميرات احتمالي و ديگر هزينه هايي که لازمه سفر با ماشين است. به جاي آنکه چنين پول هايي را به عنوان خرج اضافي به هزينه هاي سفر خود اضافه کنيد، با هزينه اي کمتر با خودروهاي عمومي به سفر برويد که صد البته امنيت بيشتري هم دارند.

ساده غذاخوردن
 

بعضي ها گمان مي کنند که سفر رفتن يعني دلي از عزا در آوردن! آنها هنگام برگشتن هم کالري هاي بدنشان را افزايش و هم بودن اين سرگرمي آغاز کنيد و حتي در خوردن خود هم رعايت نکاتي از جمله چگونه، چقدر و کجا خوردن را بکنيد. رفتن به رستوران هاي بين راهي و غذا خوري هاي گران قيمت که در فصل سفر هزينه هاي خود را بالاتر هم مي برند، هيچ سودي براي شما ندارد. در نظر بگيريد که يکي از آداب سفر رفتن آشتي با طبيعت است؛ پس خودتان با هزينه کمتر غذاي سالم تري را آماده کرده و يا اعضاي خانواده ميل کنيد.

بي خيال هتل هاي چند ستاره!
 

اقامت در هتل هاي گران قيمت آن هم در حالي که بخش اعظم حضورتان در آنجا را خواب هستيد، تنها يک راه سريع و آسان براي خالي کردن جيب شماست! شما مي توانيد از پلاژهاي دولتي يا مسافرخانه هاي ارزان قيمت استفاده کنيد، ضمن آنکه بد نيست خوابيدن در طبيعت و چادر را در مکان هاي امن و معرفي شده از سوي سازمان محيط زيست و اماکن انتظامي امتحان کنيد. پرداخت صورتحساب هاي گزاف هتل هاي آنچناني در قبال خدماتي چند که دردي از شما دوا نمي کند، واقعاً کار بي فايده اي است که چيزي به شخصيت شما اضافه نمي کند.

سوغاتي هاي عجيب
 

هيچ کس به جز خود شما اين الزام را به وجود نخواهد آورد که در بازگشت از سفر حتماً خريدهاي زيادي براي همه اقوام و دوستان کرده باشيد. از طرفي اگر بنا بر خريد سوغات باشد، حتماً نبايد خريدهاي گران داشت يا براي هر شخصي چيزي متفاوت خريداري کرد. بهتر است سوغات غالب شهر يا محلي را که براي سفر انتخاب کرده ايد، در نظر گرفته و براي تعداد آدم هايي که اولويت دارند و مد نظرتان هستند يک خريد کلي از آن سوغات داشته باشيد تا هم سردرگم خريد هاي متنوع نشويد، هم مطمئن باشيد چيز خاصي را براي فرد خاصي از قلم نينداخته ايد؛ همچنين چون به صورت عمده خريد کرده ايد تخفيف خوبي خواهيد گرفت.

برنامه ريزي قبلي
 

قسمت عمده هزينه هايي که در سفر به ما تحميل مي شود، به خاطر عدم برنامه ريزي خودمان براي سفر است. بسياري از علاقمندان به سفر، بدون هيچ برنامه اي راهي سفر مي شوند. عدم برنامه مناسب تبعاتي چون هزينه کردن در مواردي که مي توانست اصلاً وجود نداشته باشد را با خود دارد. اگر طي يک برنامه مدون بدانيد به کجا خواهيد رفت، چقدر اقامت خواهيد داشت، چه چيزهايي در اين مدت مورد نياز شما خواهد بود، شرايط آب و هوايي چه نيازهايي را مي طلبد و... ديگر مجبور به خرج کردن و خريدهاي اضافي نخواهيد بود؛ ضمن آنکه بي جهت دور خود گشتن هم مي تواند هزينه ساز باشد. پس کليه آنچه در سفر مي خواهيد انجام دهيد را يادداشت کرده و با يک برآورد مناسب مالي از اتلاف وقت و پول جلوگيري کنيد.
منبع: کانون خانواده 229