عمارت اسرارآميز وينچستر


 

تهيه و تنظيم : نگار




 

(کاخ اشباح)
 

کاخ وينچستر، يکي از مشهورترين کاخ هاي کاليفرنياست که توسط سارا وينچستر، بيوه ي يکي از اشراف زادگان آمريکا، به نام ويليام وينچستر ساخته شده است. اما رموز جالبي در مورد کاخ وجود دارد که باعث شده شهرت اين عمارت بيش از يک بناي تاريخي باشد!
در سال 1881، وقتي سارا فقط چند سال بعد از مرگ تنها کودک خود، همسرش ويليام را نيز در اثر ابتلا به سل از دست داد، به خود قبولاند که خانواده اش نفرين شده و يکي از دوستانش که احضار ارواح مي کرد، به او گفت که نفرين اشباح تمام کساني که با تفنگ وينچستر کشته شداند، او را گرفته است و راه حل نجات سارا اين است که او به جاي دوري نقل مکان کند و خانه يي بسازد، اما ساخت خانه هيچ وقت قطع نشود، زيرا به محض اينکه ساخت خانه را متوقف کند، نفرين اشباح، باعث مرگ او خواهد شد.
سارا وينچستر سخنان دوستش را باور کرد و زميني به مساحت بيش از چهار هزار متر مربع را در منطقه سن خوزه ي کاليفرنيا خريد و شانزده کارگر، ساخت و سازي بي وقفه را شروع کردند که نزديک به چهل سال به طول انجاميد.
يکي از نکات عجيب اين خانه اين بود که نقشه ي ساخت نداشت و تنها تعدادي از اتاق ها نقشه داشت که سارا آن را طراحي کرده بود. بخش هايي از خانه ساخته مي شد، سپس اصلاح مي شد يا به کلي تغيير مي کرد، تخريب و دوباره بازسازي مي شد و اين روند 38 ساله تا تاريخ مرگ سارا ادامه پيدا کرد.

بعد از مدتي او خرافات خود را نيز در ساخت خانه دخالت داد و تزيينات عجيبي را اعمال کرد. مثل دري که به يک ديوار خالي باز مي شد، اتاق هاي مخفي، راه پله هايي که به هيچ جا نمي رسيد يا درهايي که به يک مسير انحرافي منتهي مي شد و تعداد زيادي از دالان هاي اسرارآميز يا مثلاً استفاده از عدد سيزده براي تعداد شمعدان ها، رديف هاي درختان، تعداد پنجره هاي حمام و ...
امروزه، هرجمعه يي که مصادف با سيزدهم ماه باشد، ناقوس موجود در خانه را در ساعت يک بعد از ظهر به ياد سارا، سيزده بار به صدا در مي آورند.
او به خاطر اعتقادش درباره ي اشباح کاخ، هيچ گاه بيشتر از يک شب در يک اتاق نمي خوابيد و هر شب به صورت تصادفي يکي از اتاق خواب ها را براي استراحت انتخاب و از نيمه شب تا ساعت دو بامداد با ارواح گفت و گو مي کرد:

زلزله ي سال 1906 سان فرانسيسکو باعث خرابي سه طبقه ي بالايي عمارت شد و خود سارا نيز ساعت ها در يکي از اتاق خواب ها محبوس شده بود و کارگران ساختمان او را نجات دادند. او که اعتقاد داشت زلزله نيز کار اشباح است. نيمه ي جلويي خانه را که ناقص و نيمه ساخته بود، بست. سارا وينچستر در سال 1922 در هشتاد سالگي فوت کرد و گروه ساختماني او، فوراً کار را تعطيل کردند و تا امروز تعدادي از اتاق ها و ديوارها نيمه تمام رها شده است.
اکنون عمارت وينچستر بعد از آن زلزله، 160 اتاق، 47 اجاق، ده هزار قطعه شيشه براي پنجره ها، هفده بخاري، 950 در و چهل راه پله دارد. امروز که اين عمارت، يک بناي توريستي است، هنوز بازديدکنندگاني هستند که اعتقاد دارند اين کاخ، خانه ي ارواح است و صداهاي عجيب و غريبي از آن به گوش مي رسد!
همچنين در شب هاي هالووين و جمعه هايي که سيزدهم ماه هستند، در خانه مراسم نورافشاني برگزار مي شود.
منبع: 7 روز زندگي شماره 93