انواع قرائت از لحاظ مقامات
انواع قرائت از لحاظ مقامات
انواع قرائت از لحاظ مقامات
نویسنده: سید مرتضی رضوی
قاریان قرآن با دانستن مقامات و الحان و تطابق الحان با معنا به مرحله ای می رسند که می توانند در قرائت قرآن، حالات و روش های زیر را در پیش بگیرند:
1- سبک کلاسیک: در این سبک سه گام هر مقام (قرار ،جواب و جواب جواب) کاملا رعایت شده، به ترتیب خوانده می شود که برای آموزش بسیار مفید است.
2- سبک فنی: در این سبک ترکیب مقامات جایگاه مهمی دارد و حتی می توان از روش حذفی نیز استفاده کرد. مثلا: از قرار یک مقام به جواب مقام دیگری منتقل شد یا قرار چند مقام را دنبال هم خواند. این سبک بسیار پیچیده و مشکل است و مهارت خاصی را می طلبد.
معمولا دو مقام رست و نهاوند را به دلیل گستردگی و وسعتی که دارند به عنوان محور و پایه قرائت قرار می دهند . از جمله کسانی که بیشتر به این روش قرائت می کنند می توان از استاد محمد محمود طبلاوی و سید سعیدی نام برد.
1- قرائت ترکیبی متماثل
در این نوع قرائت، اجزای مختلف یک مقام با یکدیگر ترکیب می شوند. مثلا قرار و جواب یا جواب جواب یا هر سه مرحله را با هم ترکیب می کنند و در یک نفس می خوانند و حالات مختلف در یک مقام را پدید می آورند.
2-قرائت ترکیبی متجانس
در این نوع قرائت، اجزای دو مقام که با یکدیگر مشابه و همگون هستند ترکیب می شوند. مثلا دو مقام صبا و حجاز که شبیه به هم و نزدیک به یکدیگرند به طور مستقیم و بدون نیاز به مبدل یا مقام عبوری با هم ترکیبی می شوند. مثل: مقام رست با چهارگاه، صبا با عجم، سه گاه با حجاز، بیات با رست و ... . البته در این گونه قرائت اجزای داخلی یک مقام را با اجزای مقام دیگر(همگون) می توان ترکیب کرد. مانند: ترکیب قرار بیات با قرار رست یا ترکیب جواب رست با جواب چهارگاه و امثال آن.
3- قرائت ترکیب متباعد
در این نوع قرائت، اجزای دو مقام که با یکدیگر ناهمگون و نامتشابه هستند ترکیب می شوند. مانند مقام سه گاه و صبا یا نهاوند و بیات که به راحتی با هم قابل ترکیب نیستند و ترکیب آن ها به مبدل های لحنی نیاز دارد. مثلا گوشه دشتی در نهاوند برای ورود به صبا و بیات نیاز دارد.
در توضیح و تکمیل این بحث به ذکر چند مطلب می پردازیم:
*برخی فروعات و گوشه های مقامات، از ترکیب آن ها با یکدیگر به دست می آید. مانند بیات نوا که از ترکیب دو مقام بیات و نهاوند به دست می آید یا رمل که از ترکیب دو مقام صبا و سه گاه حاصل می گردد و نیز بیات شور که حاصل ترکیب دو مقام بیات و حجاز است.
*حالتی خاص از ترکیب مقامات وجود دارد که یک مقام در مایه مقام دیگر خوانده می شود. در این صورت مقام اول پایه و اساس قرائت بوده و در عین حال بویی از مقام دیگر نیز شنیده می شود. البته برای این نوع از قرائت به مهارت خاصی نیاز است.
منبع: ماهنامه قرآنی نسیم وحی
مبسوط خوانی
تنوع خوانی
1- سبک کلاسیک: در این سبک سه گام هر مقام (قرار ،جواب و جواب جواب) کاملا رعایت شده، به ترتیب خوانده می شود که برای آموزش بسیار مفید است.
2- سبک فنی: در این سبک ترکیب مقامات جایگاه مهمی دارد و حتی می توان از روش حذفی نیز استفاده کرد. مثلا: از قرار یک مقام به جواب مقام دیگری منتقل شد یا قرار چند مقام را دنبال هم خواند. این سبک بسیار پیچیده و مشکل است و مهارت خاصی را می طلبد.
ترکیز خوانی
معمولا دو مقام رست و نهاوند را به دلیل گستردگی و وسعتی که دارند به عنوان محور و پایه قرائت قرار می دهند . از جمله کسانی که بیشتر به این روش قرائت می کنند می توان از استاد محمد محمود طبلاوی و سید سعیدی نام برد.
ترکیب خوانی
1- قرائت ترکیبی متماثل
در این نوع قرائت، اجزای مختلف یک مقام با یکدیگر ترکیب می شوند. مثلا قرار و جواب یا جواب جواب یا هر سه مرحله را با هم ترکیب می کنند و در یک نفس می خوانند و حالات مختلف در یک مقام را پدید می آورند.
2-قرائت ترکیبی متجانس
در این نوع قرائت، اجزای دو مقام که با یکدیگر مشابه و همگون هستند ترکیب می شوند. مثلا دو مقام صبا و حجاز که شبیه به هم و نزدیک به یکدیگرند به طور مستقیم و بدون نیاز به مبدل یا مقام عبوری با هم ترکیبی می شوند. مثل: مقام رست با چهارگاه، صبا با عجم، سه گاه با حجاز، بیات با رست و ... . البته در این گونه قرائت اجزای داخلی یک مقام را با اجزای مقام دیگر(همگون) می توان ترکیب کرد. مانند: ترکیب قرار بیات با قرار رست یا ترکیب جواب رست با جواب چهارگاه و امثال آن.
3- قرائت ترکیب متباعد
در این نوع قرائت، اجزای دو مقام که با یکدیگر ناهمگون و نامتشابه هستند ترکیب می شوند. مانند مقام سه گاه و صبا یا نهاوند و بیات که به راحتی با هم قابل ترکیب نیستند و ترکیب آن ها به مبدل های لحنی نیاز دارد. مثلا گوشه دشتی در نهاوند برای ورود به صبا و بیات نیاز دارد.
در توضیح و تکمیل این بحث به ذکر چند مطلب می پردازیم:
*برخی فروعات و گوشه های مقامات، از ترکیب آن ها با یکدیگر به دست می آید. مانند بیات نوا که از ترکیب دو مقام بیات و نهاوند به دست می آید یا رمل که از ترکیب دو مقام صبا و سه گاه حاصل می گردد و نیز بیات شور که حاصل ترکیب دو مقام بیات و حجاز است.
*حالتی خاص از ترکیب مقامات وجود دارد که یک مقام در مایه مقام دیگر خوانده می شود. در این صورت مقام اول پایه و اساس قرائت بوده و در عین حال بویی از مقام دیگر نیز شنیده می شود. البته برای این نوع از قرائت به مهارت خاصی نیاز است.
منبع: ماهنامه قرآنی نسیم وحی
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}