خزانه اسناد موقوفات دوره عثمانی(1)


 

نويسنده:محمد نوری




 
در روزگاران قدیم، داشتن زور و اسلحۀ بیشتر یا پیشرفته تر، موجب سیطره و سلطه بود. اما امروزه اطلاعات، این نقش را بر عهده گرفته و هرکس اطلاعات افزون تر داشته باشد، مسلط تر و سلطه افزون تری بر اوضاع دارد.
اطلاعات، دانایی و دانسته هایی است که از طریق اسناد و مدارک یا رسانه ها به دست می آیند و مبادله می-شوند. بنابراین اسناد و مدارک در انواع مختلف، مثل تاریخی، صنعتی، علمی، دینی، سیاسی، اجتماعی جایگاه بی بدیل و کارآمد، در موفقیت فرد؛ نظام و تشکل ها در رقابت ها و جدال های کنونی بر عهده دارد.
اسناد و مدارک اوقافی نیز، اهمیت فوق العاده دارد، زیرا به واسطه این اسناد تحولات و فرآیند فرهنگ، علوم و دیگر جوانب مدنی و تمدنی یک ملت اثبات می شود؛ به وسیله اسناد و مدارک اوقافی، هزاران قطعه موقوفه منقول و غیر منقول را می توان اثبات کرد، مباهات و حیثیت یک ملت با همین اسناد نشان داده می-شود و بالاخره اثبات دهها گونه از این متغیرها با استفاده از مدارک اوقافی به راحتی امکان پذیر است.
 
تا پیش از شکل گیری مرکز اسناد و مدارک ملی ایران، هیچ نهادی عهده دار اسناد و مدارک وقفی نبود و اغلب، روحانیون و افراد متنفذ هر محله، اسناد اوقافی را در صندوقچه یا زیر قرآن جمع آوری می کردند. و معمولاً پس از فوت این فرد، همه اینها دور ریخته می شد. اما در دوره عثمانی و تاریخ ترکیه به اسناد و مدارک اوقافی اهتمام ویژه قائل بوده و اینها را جمع آوری و نگهداری کرده اند. مقاله حاضر، چگونگی نگهداری، طبقه بندی، نهاد متصدی بایگانی اسناد اوقافی را گزارش می کند. با این هدف که تجربه و درس آموزی برای ایرانیان باشد.
هرکس به ترکیه کنونی سفر کرده باشد و در آثار باقی مانده از عهد عثمانی تأمل نماید و حتی درباره آثار و اماکن دیدنی و جهانگردی دقت کند، ترکیه را کشور موقوفات می یابد. پیش از این، کسانی ترکیه را کشور پر مأذنه یا کشوری با هزاران مسجد توصیف کرده اند؛ اما مهمتر این است که ترکیه را، سرزمین موقوفات نام گذاری کنیم. اکثر و اغلب موقوفات ترکیه یادگار و میراث دوره عثمانی است. حکومت عثمانی خود را خالق اسلام و تداوم خلافت بغداد می دانست. همانگونه که خلافت بغداد، یعنی دوره عباسیان، تمدن اسلامی در بخش عربی تولد و توسعه یافت. در دوره خلافت عثمانی، تمدن اسلامی در بخش ترک گسترش یافت و تمدنی عریض و طویل و بسیار پهناور را شاهدیم. تمدن عثمانی مرهون هزاران، بلکه میلیون ها وقفیاتی است که نیکوکاران و دیگر اقشار مردم برای توسعه علوم، مدنیت و فرهنگ و تمدن سرزمین خود داشته اند. اما ترکیه کنونی میراث بان وقف های آن دوره هم هست و توانسته سنت وقف را تداوم داده و توسعه کشور را بر اساس وقف اسلامی و موقوفات تعریف کند.
مهمتر از موقوفات، اسناد و مدارک موقوفات است. ارزش اسناد ومدارک موقوفات مثل وقف نامه ها، مجلات وقفی، دفاتر ثبت موقوفات و غیره از خود موقوفات قطعاً بیشتر است چون از طریق این اسناد، موقوفات اثبات می شود و پژوهشگران و مدیران اجرایی فقط به وسیله این اسناد به اطلاعات درباره ابعاد و جوانب موقوفات پی می برند.
متأسفانه در ایران، از قدیم مردم وقف را مخفی کرده اند و اگر سندی داشتند در خفاء نگهداری می کردند و هیچ گاه این رویه نبوده که اسناد وقفی را جمع آوری و در معرض دید عمومی و همگان قرار دهند. امپراتوری عثمانی حدود چهار سده به بخشهای مهمی از جهان اسلام سیطره داشت. در واقع مناطق اصلی جهان اسلام مثل مکه، مدینه، نجف اشرف و کربلا زیر سلطه این دولت بود. این شهرها کانون های اصلی ترویج اسلام یا شیعه و شامل عتبات فراوان و محل زیارت میلیون ها زائر در هر سال می باشد و به اصطلاح قطب های مذهبی اند. به همین دلیل موقوفات فراوانی در این شهرها موجود است.
دولت عثمانی موقوفات موجود در مکه و دیگر شهرها را ثبت کرده و اسناد آنها را نگهداری کرده است.
یکی از ویژگی های ممتاز عثمانی ها، اهتمام به اسناد بود. در واقع اینکه هنوز موقوفات در ترکیه به رغم لائیک شدن نظام سیاسی و اجتماعی، رونق دارد و از کارایی و کارآمدی فوق العاده ای بهره مند است، به دلیل اهتمام ترک ها به ضبط اسناد موقوفات می باشد.
این مقاله همچنین، به بررسی جوانب اسناد وقفی عثمانی می پردازد. به این امید که راهگشای مدیران اوقافی، خیّرین و وقف گزاران ایرانی باشد.
دولت عثمانی توجه و اهتمام فراوان به نگهداری و بایگانی و حفاظت اسناد داشت. به طوری که هم اکنون یکصد و پنجاه میلیون سند در بخش آرشیو امپراطوری عثمانی در مرکز اسناد ترکیه موجود است. این اسناد بسیار دقیق و قاعده مند بایگانی و طبقه بندی و چیده شده اند .(1) سلطان مصطفی سوم (حکومت: 1757-1774م) نخستین کسی بود که به نگهداری اسناد فرمان داد. در شرایطی که مأمورین حکومتی خواستند صدها تُن سند را جابجا کنند و دفاتر دیوان همایونی مثل دفتر معاهدات، دفاتر نامه های همایونی، دفاترشکایات را به پادگانی در شهر باباطاغی منتقل کنند و احتمال تخریب یا انهدام برخی مجموعه ها بود، سلطان مصطفی، در فرمانی به حفظ، تأمین امنیت و نگهداری آنها تأکید کرد و چنین نوشت:
عَلَیْکُمْ بِتَعیْیِنِ الْمُوَظَّفین لِلسِّیْرمَعَ صَنادِیقِ الدَّفاتِر وَأَیّا مِنْکُمْ کانَ القَضاء داخِلاً تَحْتَ اِدارَتِهِ فَعَلَیْهِ بِمُراعاةِ اَن تَحُطَ تِلْکَ الصَّنادِیق فی مَحَلاّتِ آمِنَة وَ یَضَعَ عَلَیْها الْحُرّاس فِی اللَّیْل وَ أنْ یُحیطَها أثْناءَ الطَّریق أَیْضاً بِما یَکْفی مِنَ الْأَدِلَةِ وَ الْحُرّاسِ الْأکْفاء حَتّی تَمْضی سالِمةً آمِنةً، وَ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا القُضاةِ وَ الْأَعْیانِ الْأَشْراف فِی القَصَبةِ الْمَذْکُورَة أَنْ تَتَقیَّدُوا بِالْحِفاظِ عَلَی الدَّفاتِرِ الْمَذْکوُرَة وَ الْاِهْتِمام بِها، فَهِیَ بِمَثابَةِ خُزّانَةِ الدُولَة الْعِلّیَة، وَذلِکَ هُوَ الْواجِبُ عَلَیْکُمْ وَ الْمَطْلُوبُ مِنْکُمْ، فَلَوْ حَدَثَ وَ الْعَیاذُ بِاللهِ تَعالی أَنْ تَعَرَضَتْ وَرَقَةً مِنْها لِضَرَرٍ أَوْ مَسِّ حَرْفٍ مِنْها خَطَأً فَعَلَیْکُمْ أَنْ تُدْرَکُوا بِحَقِّ أَنَکُمْ لَنْ تَکُونُوا قادِرِینَ عَلَی الْجَواب، وَ مِنْ ثَمَّ فَعَلَیْکُمْ بِوَضْعِ الدَّفاتِرِ الْمَذْکُورَةِ داخِل مَبْنی حُجْري سَلیم وَ مصُوُن داخِلِ الْقَصَبَةِ، وَ سُرْعَةِ الْکِتابَةِ اِلَیْنا وَ اِعْلامنا بِأَنَّها فِی الْحِفْظِ وَ الصَّوْن. (2)
اینکه در این فرمان آمده که این اسناد سرمایه ملی و مثل طلا و جواهرات در خزانه دولتی است، نشانگر ذکاوت و فکر باز و مآل اندیش این پادشاه است. معروف است که مرکز اسناد و آرشیو شهر بورصا ( پایتخت دولت عثمانی اول) به هنگام حمله تیمورلنگ به اناتولی، برخی از اسناد به ویژه اسناد درباره موقوفات از بین رفت ولی گزارش دیگری درباره انهدام، نابودی یا تخریب سند یا اسنادی وجود ندارد. (3)
دولت عثمانی از ابتدا قوانین و آیین نامه برای کارمندان ادارات آرشیو وضع کرد. برای مثال، قانونی وضع کرد که مخازنی مخصوص بایگانی اسناد با سنگ های مقاوم در همه ادارات بسازند تا در مقابل حوادث استحکام لازم را داشته باشند.(4) نیز قوانین دیگری تصویب کرد که همه ادارات را موظف می کرد که یک برگه از کارهای خود را به بخش بایگانی اداره بسپارند. و این برگه ها از نظر کاغذ و ماده نوشتاری مثل مرکب قلم و دیگر شرائط باید ماندگاری و شرائط ویژه داشته باشد و به زودی فاسد نشود یا از بین نرود.
دربار عثمانی همان تدبیرهایی که برای خزانه مالی پولی داشت و ساختمان، سازمان مدیریتی و دیگر شرائط را فراهم می آورد تا خزانه مالی پولی کشور آسیب نبیند، برای خزانه و مخازن اسناد هم اجرا کرد تا این اسناد در طول تاریخ بماند و نسل های آینده با مطالعه این اسناد از همه این وقایع و حوادث امور مطلع شوند.
در مقایسه با دولت صفویه که در همسایگی عثمانی، در ایران مستقر بود، مثلاً اگر بخواهیم درآمد موقوفات را در دوره شاه سلطان حسین در اصفهان بر پایه اسناد مطالعه کنیم، چنین امکانی وجود ندارد. ولی درباره هر موضوع کوچک و بزرگ عثمانی می توان بر اساس اسناد باقی مانده مطالعه کرد و به نتیجه رسید. به ویژه درباره موضوعات وقفی و موقوفات عثمانی و اسناد و مدارک سودمندی به دست ما رسیده و هر مسأله و نکته تاریخی، حقوقی و غیره را می توان به دست آورد. اگر پادشاهان صفوی، مثل خلفای عثمانی دارای چنین ذهنیت و دیدگاه بودند، هربرگه سند، حتی برگه هایی که در آن روزگار ارزش چندانی نداشت، جمع-آوری و بایگانی می کردند، امروزه ایران، خزانه پربار و بسیار ارزشمند ملی در اختیار داشت. خزانه ای که ارزش آن بسیار زیاد بود و امکان نداشت ارزش مادی و معنوی آن تعیین شود. و مهمتر اینکه حوادث و وقایع وقفی در روزگار صفوی را می توانستیم بررسی کنیم و مهمتر از آن، اینکه بسیاری از موقوفاتی که سود جویان تغییر کاربردی داده و به تملک خود در آورده اند، قابل برگشت بود.
حادثه دیگری در دوره عثمانی به وقوع پیوست که بسیار مهم بود. پادشاهان و سران عثمانی در سفرهایی که به کشورهای اروپایی داشتند، به این فکر افتادند که سازمان اسناد امپراطوری را تجدید و نوسازی کنند و بر کارآمدی آن بیفزایند. به همین دلیل از تجارب اروپائیان و کارشناسان اروپایی استفاده کردند و در سال 1845م بنای مرکز اسنادی جامع و کارآمد پی ریزی شد. البته مقدمات کار از 1837م فراهم آمده بود ولی از 1845م رسماً کار سازمان جدید آغاز شد و راه اندازی برخی بخش ها تا 1914م طول کشید، در سازمان جدید جایگاه ویژه ای برای اسناد و مدارک وقفی منظور کرده بودند.(5) متأسفانه در همین زمان ایران در خواب بود و پادشاهان ایران وقتی به اروپا می رفتند به جای تجربه اندونزی در فکر خوش گذرانی بودند.

انواع دفاتر و ثبت امور اوقافی
 

در دوره عثمانی با احیای خلافت و حکومت دینی، مراکز خیریه و موقوفات بسیار توسعه یافت؛ به ویژه خلفای عثمانی بر وقف تأکید می نمودند. از اینرو در مرکز خلافت و ادارات تابعه در همه استان ها دفاتری به نام دفاتر وقف یا دفتر موقوفات به جای مانده است. نیز برخی از احکام و مسائل وقفی را در دفاتر دیگر ثبت می کردند. دفاتر بسیاری وجود داشت که هر کدام به موضوع خاصی اختصاص یافته بود.
امروزه به جای آن دفاتر، برنامه های رایانه ای هست و هر برنامه، ویژه مطالبی خاص است. با مطالعه گسترده دفاتر مختلف، جاهایی که وقف ثبت شده شناسایی و معرفی خواهند شد. این بخش به معرفی دفاتری که به نحوی به وقف پرداخته و عملیات وقفی را منعکس کرده اند، می پردازیم.
امروزه در هر اداره و سازمان دبیرخانه ای است که موظف به ثبت انواع مختلف عملیات کارمندان، مراجعه کنندگان و نیز ضبط و نگهداری و بایگانی همه اسناد است. البته اکنون تمامی عملیات دبیرخانه ای در برنامه های رایانه ای ثبت، ضبط و بایگانی می شود. اما در دوره عثمانی، نظام نسبتاً پیشرفته ای ابداع کرده بودند و با دقت هرگونه اقدام در عرصه وقفی در دفاتر خاص ثبت می شد. اکنون به معرفی این دفاتر می-پردازیم.
در تمامي دوائر دولتي و حتي نهادهاي خصوصي و غير دولتي مثل امامت مسجد، تمامي عمليات وقف در سه نوع دفتر ثبت مي‌شد: مفصل، اجمالي، ثبت روزانه. نخستين دفتر ثبتي متعلق به تاريخ 835 ق/ 1432م است. مطابق آمارهاي منتشره، اين دفاتر هزاران برگ اسناد را، تا قرن شانزدهم ميلادي در بر مي‌گيرد. فقط اراضي وقفي استثناء بود و هرگونه زمين موقوفه در دفتر اراضي وقفي ثبت مي‌شد.(6)
در باب همايوني ] كه همان دربار است و صفويه به تقليد از عثماني دربار خود را عالي‌قاپو (درب، درگاه بزرگ) نام نهادند، و در دوره پهلوی نام آن را، به دربار تغییر دادند.[ ديوان‌خانه‌اي مستقر بود كه همه روابط و تعاملات دربار را ثبت و ضبط مي‌كرد. باب همايوني مثل نهاد رياست جمهوري در اين دوره است و ديوان‌خانه مثل دبيرخانه نهاد مي‌باشد. در اين ديوان‌خانه، دفتر ديوان همايوني و دفتر مهمّه مستقر بودند. مواردي مثل مسايل و فرمان‌هاي مرتبط به امور نظامي و ارتش در دفاتر مهم ثبت مي‌شد. همچنين عمليات اداره اوقاف به طور منظم در دفاتر مهمّه ثبت و ضبط مي‌شد. (7)مطابق تقسيمات كشوري، كه قلمرو امپراطوري عثمانی به مناطقي مثل حلب، استانبول، اناضول و الجزاير تقسيم مي‌شد، براي هر منطقه يك دفتر مهمه ويژه وجود داشت و تمامي عمليات مرتبط به هر منطقه در دفتر مهمه خاص همان منطقه ثبت شده است.
نكته مهم اين كه: احكام مرتبط به حرمين شريفين يعني مكه مكرمه و مسجد نبوي (ص) در مدينه در دفاتر مهمات استانبول ثبت شده است. چون اين شهر مركزيت داشت. نيز مسائل و احكام مرتبط با موقوفات در دفاتر مهمات استانبول ثبت شده است. مجموعه دفاتر استانبول 26 جلد است و از 1155 + 1328ق / 1742– 1910م را به ترتيب زماني و تاريخي پوشش مي‌دهد. (8)
شام شريف یا منطقه شامات هم دفاتر مهمه خاص خود را داشت و مسائل و احكام دمشق، به ويژه موقوفات شهر دمشق كه بسيار است، خصوصاً موقوفات متعلق به مسجد اموي كه فراوان‌اند، در دفاتر مهمه شام شريف ثبت شده است. تعداد اين دفاتر 9 جلد و بین سال‌هاي 1155ق تا 1326ق را پوشش مي‌دهد. اين دفاتر به ترتيب زماني مرتب و منظم شده‌اند.
طرابزول يكي از استان‌هاي عثماني است و شهرهاي زيادي مثل كموشخانه، بافره، چارشنبه، صامسون را شامل مي‌شد. اين استان هشت دفتر با عنوان «دفاتر احكام طرابزول» دارد. نيز از شهري به نام وقف نام برده شده كه احكام و مسايل آن در اين دفاتر گزارش شده است. شماره رمز اين دفاتر 989 است.
در این نظام پیشرفته دفاتری به نام «دفاتر الطوائف غير المسلمة» وجود دارد كه به شؤون يهوديان، مسيحيان، سرياني‌ها و هر طائفه ديگر غير مسلمان مي‌پرداختند و همه رخدادها و مسايل آنها را ثبت و ضبط مي‌كردند. اين دفاتر چند زيرمجموعه داشت: يكي دفتر کنائس و معابد و دوم دفتر مؤسسات ديني آنان است. نيز براي هر استان و شهر مثل موصل، يمن، جبل لبنان يك دفتر مخصوص وجود داشت.
با توجه به اینکه بسياري از معابد و مؤسسات وقفي بودند، از اين‌رو اكثر اوراق اين دفاتر به مسايل اين موقوفات اختصاص داشت.
دربار خلافت عثماني، يك بخش اداري به نام ديوان همايوني داشت. اين اداره غير از اينكه دفاتري به نام دفاتر ديوان همايوني دارد، دفاتر ديگري به نام «دفاتر في شؤون مختلفة و متنوعة» هست كه چرخه‌ها و عمليات كارهاي جاري را ثبت و ضبط مي‌كرد. اين اداره، وظايف بسيار و متنوع داشت و بسيار گسترده بود. از اين‌رو غير از دفاتر خاص چندين دفتر متفرقه هم داشت. چند دفتر از اين دفاتر به اوقاف اختصاص دارد. يك دفتر درباره چرخه فعاليت‌هاي اداري در موقوفات سلطان سلسبيان در استانبول و ‌دفتر ديگري به خدمات مدرسين قرآني، كتابداران، مؤذن‌ها و ديگر خادمان مذهبي و فرهنگي كه از منابع وقفي تأمين مي‌شود. پرداخت حقوق‌ها، ميزان حقوق و ديگر مسايل مرتبط به حقوق ماهانه اين اقشار از اوقاف، با دقت ثبت شده است. (9)

پي نوشت ها :
 

1 . دلیل الارشیف، ص3.
2 . دلیل الارشیف، ص3-4.
3 . دلیل الارشیف العثمانی، ص7
4 . الارشیف العثمانی، ص4
5 . دلیل الارشیف، ص15-22 .
6. دليل الآرشيف، ص 31ـ32.
7. همان، ص 39.
8. همان، ص 59.
9. دليل الارشيف، ص 80.

ادامه دارد