كبودى چشم


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
آيا فكر مى‏كنيد كبودى چشمان‏تان، شما را اذيت مى‏كند؟ البته شانس آورده‏ايد كه اين اتفاق در اوايل سال‏هاى 1900 رخ نداده است؟ در آن سال‏ها مردم از زالو براى مكيدن خون، در محل كبودى استفاده مى‏كردند. بعد از رد شدن اين روش، از گوشت دام‏ها استفاده شد. يعنى استيك راسته را روى چشم‏هاى‏شان مى‏گذاشتند و اين روش، خيلى مؤثر بود. اما بهترين و مؤثرترين راه درمان كبودى چشم، خيلى آسان‏تر از اين روش‏هاست. به اين صورت:
اگر در هنگام كبودى چشم، بينايى شما دچار مشكل شد، بايد به پزشك مراجعه كنيد. اين مشكلات شامل دوبينى، تارى ديد و يا حالت شناور ديدن اشيا مى‏باشند.
البته كار درستى انجام مى‏دادند، زيرا اين سرماى استيك بود كه كار اصلى را انجام مى‏داد، نه خود گوشت؛ سرما باعث تنگ شدن رگ‏هاى خونى‏اى مى‏شود كه باعث سياهى و كبودى چشم شده‏اند. دكتر جفرز استفاده از يك بسته يخ را در 24 تا 48 ساعت اول توصيه مى‏كند. اگر چشم‏تان به علت تورم، بسته شد در روز اول، هر دو ساعت يك بار به مدت ده دقيقه از يخ استفاده كنيد. يخ شكسته شده را در يك كيسه‏ى پلاستيكى بگذاريد و به پيشانى خود بچسبانيد؛ اين كار، مانع فشار به چشمان‏تان مى‏شود.
مايك تايسون، بوكسور قهرمان، در چشم حريفان خود، كبودى‏هاى زيادى را به وجود آورده است. يكى از پزشكان مى‏گويد: مربيان بوكس براى درمان كبودى چشم، شگرد خاصى دارند. آنها از وسيله‏اى شبيه به يك تكه آهن فلزى كوچك استفاده مى‏كنند كه بسيار سرد و براى كنترل سريع خونريزى، مناسب است. شما مى‏توانيد اين درمان را با استفاده از قوطى سرد نوشابه انجام دهيد. مطمئن شويد كه قوطى، تميز است و آن را به آرامى روى گونه‏ها قرار دهيد، نه روى چشم. هيچ فشارى به كره‏ى چشم وارد نكنيد.
در كبودى چشم، شما جز كنترل تورم كار ديگرى نمى‏توانيد انجام دهيد، حتى آرايش هم نمى‏تواند آن را به طور كامل بپوشاند. كبودى چشم‏ها معمولا تا يك هفته طول مى‏كشد. آسيب با رنگ سياه شروع مى‏شود. با شروع بهبودى، به رنگ سبز و سپس زرد درمى‏آيد و در آخر، از بين مى‏رود.
ممكن است آسپيرين براى كبودى چشم، مناسب نباشد. اكثر پزشكان، استامينوفن را به جاى آسپيرين توصيه مى‏كنند. در حقيقت آسپيرين داروى ضد لخته مى‏باشد يعنى زمان بيشترى طول مى‏كشد تا خونريزى متوقف شده و بهبودى حاصل شود. اگر به دلايلى بايد از داروهاى مسكن استفاده كنيد، داروى استامينوفن مناسب‏تر است.
از ضربه‏ى شديدى باعث كبودى چشم شما شده است، فين كردن مى‏تواند موجب باد كردن صورت‏تان شود. بعضى مواقع، آسيب وارده باعث شكستگى استخوان كاسه چشم مى‏شود و فين كردن هم مى‏تواند راهى براى ورود هوا به داخل سينوس‏هاى مجاور كاسه‏ى چشم باشد. در اين صورت، هوا به زير پوست راه پيدا مى‏كند و پلك‏ها متورم‏تر مى‏شود و خطر عفونت بالا مى‏رود.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387