حجاب از نگاه ديگران


 






 

فرانتس فانون (جامعه شناس و فيسلوف فرانسوي) در مورد انقلاب الجزاير
 

- هر چادري که دور انداخته شود افق جديدي را که براي استعمار ممنوع بوده در برابر او مي گشايد و پس از ديدن هر چهره ي بي حجابي، اميدهاي حمله ور شدن استعمار ده برابر مي شود.
- ديدن در برخورد با زن محجبه، يک طرفه است و طرف مقابل نمي تواند او را ببيند و زني که ديده نمي شود تسليم نمي گردد و خود را عرضه نمي کند . (انقلاب الجزيره يا بررسي جامعه شناسي يک انقلاب، فرانتس فانون، ص 14)

خروشچف (رئيس جمهور اسبق اتحاد جماهير شوروي)
 

- آينده شوروي در خطر است و جوانان هرگز آتيه اميد بخشي ندارند، چرا که بي بند و بار و اسير شهوات گشته اند. (محمد قطب، اسلام و تجديد حيات معنوي، ص 203)

تولستوي (فيلسوف روسي در کتاب موسوم به حکم النبي محمد (ص))
 

- ازدياد و انتشار طلاق در اروپا که افکار عامه را متوجه به خود کرده، مسبب آن، تمدن فاسد و اختلاط جنسي و نبودن حجاب است که زن به واسطه معاشرت با مردي که موافق ميل اوست، از زوج اولي بي ميل مي گردد و محبت صادقانه که اساس رابطه عائله است، در اروپا نادر است. به همين قياس، قانون طلاق در ازدياد و رواج است. از اين بيان معلوم است که کثرت طلاق به سبب حجاب نيست، غالبا طلاق مستند به اين است که شوهر از انس و محبت زن خود دست کشيده و براي خود، کس ديگري را رفيق و طرف عشق قرار دهد که آن هم از آثار بي حجابي است نه از آثار حجاب. (حجاب آزادي يا اسارت، ص 196)

هولاک آليس
 

بدون وجود پاکدامني، نه مي توانيم آن خلوص و صفاي نابي را که تجلي نهائي عشق است به دست آوريم و نه مي توانيم ارزش آن را به درستي درک کنيم. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 41)

ماهاتما گاندي (رهبر انقلاب هند)
 

زن با اينکه به ظاهر در صدد آزادي برآمد ولي در خطر جديدي قرار گرفت و آن خطر بازيچه قرار گرفتن و وسيله هوسراني هاي مرد شدن است. من ترجيح مي دهم که نسل انسان نابود شود تا اينکه بماند و با تبديل زن با ظريفترين مخلوق الهي به يک وسيله عياشي و شهوتراني مرد، از هر حيواني پست تر گردد. اگر من زن بودم عليه دعوي مرد دائر بر اينکه زن به دنيا آمده تا بازيچه او باشد سخت عصيان مي کردم. اي زنان اگر آرايش کردن شما به خاطر جلب شهوت مردها است از اين کار خودداري کنيد و زير بار ننگ چنين خفتي نرويد. (کتاب روح بشري، ص 211)

ادوارد ياکوب (جهانگرد و طبيب آلماني)
 

در ايران در بازار به زناني با چادر برمي خوريد که به هنگام صحبت کردن از طرز تکلم آنها مي توان به مقام بلندشان پي برد. زنان ايراني در خروج از منزل آزادي بسياري دارند و علي رغم جدار مستور خود به همه امور اعمال نفوذ دارند حتي در کارهاي سياسي، در سقوط برخي حکام و وزراء سر نخ را بايد از آنها جست.

چارلي چاپلين (کارگردان و بازيگر)
 

- دخترم هيچکس و هيچ چيز ديگر را در اين جهان نمي توان يافت که شايسته آن باشد که دختري ناخن پاي خود را به خاطر آن عريان کند...
- برهنگي بيماري عصر ماست به گمان من تن عريان تو بايد از آن کسي باشد که روح عريانش از آن توست. (چارلي چاپلين پدر تو (نامه اي به دخترم))

ويليام جيمز
 

- مرد جوان به دنبال چشمان پر از حيا است و بدون آنکه بداند، حس مي کند که اين خودداري ظريفانه از يک لطف و رقت عالي خبر مي دهد. حيا (و در نتيجه عزيز بودن زن و معشوق واقع شدن او براي مرد) پاداش هاي خود را پس انداز مي کند و در نتيجه نيرو و شجاعت مرد را بالا مي برد و او را به اقدامات مهم وا مي دارد و قوايي را که در زير سطح آرام حيات ما ذخيره شده است بيرون مي ريزد. (به نقل از لذات فلسفه (ويل دورانت) و به نقل از اخلاق جنسي (استاد مطهري))

ايمانوئل کانت (فيلسوف)
 

در عشق جنسي، عاشق معشوق را تنها به ديد يک شيء اشتها آور مي نگرد. به محض آنکه معشوق در اختيار قرار گرفته شد و آن رغبت آرام گرديد، ديگر دور انداخته مي شود، مثل دور انداختن ليموئي که کاملا مکيده شده يعني رابطه جنسي به تنهائي و بدون عشق (حقيقي) تحقير طبيعت انساني است. (فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 35)

خانم ساچيکور مور آتا (دکتراي الهيات اهل ژاپن)
 

لطف زن به با حجاب بودن اوست، اصولا طبع هر انساني طالب کشف تنوع هاست. وقتي زنان به شکل امروزي بي حجاب باشند، چيزي براي جلب توجه مرد باقي نمي گذارند. هر چيز با اهميتي هرگاه چندين بار روياروي قرار گيرد، اهميت خود را از دست مي دهد اين موضوع در تحکيم روابط زناشويي نقش بسيار مهم و مؤثري دارد. (کتاب بهشت و جوانان، ص 263. اسدالله محمدي نيا، به نقل از کتاب حجاب گل، ص 38)

مري پايفر (روانشناس آمريکائي)
 

امروز دختران بسيار بيشتر تحت ستم قرار دارند، آنان در فرهنگي بسيار خطرناکتر، تحت سيطره رسانه ها، و روابط جنسي قرار دارند، پا به سن مي گذارند... و در حالي که زندگي پر خطري را سپري مي نمايند، از حفاظت کمتري برخوردار مي گردند. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 18)

ويل دورانت (مورخ معروف)
 

- زنان دريافتند که دست و دلبازي مايه طعن و تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند. (به نقل از کتاب مسئله حجاب شهيد مطهري، ص 70 و 73)
- حيا يکي از لطيف ترين دلفريبي هاي زن است. زنان بي شرم و حيا جزء در موارد زودگذر، براي مردان جذاب نيستند. (به نقل از کتاب قرآن و مقام زن، سيد علي کمالي، ص 233)
- آنچه بجوييم و نيابيم عزيز مي گردد. زيبايي به قدرت ميل بستگي دارد. ميل با اقناع و ارضاء، ضعيف و با منع و جلوگيري، قوي مي گردد.
- ما ميراث اجتماعي خود را با اين فساد انبوه به هدر خواهيم داد. (به نقل از کتاب مسئله حجاب شهيد مطهري، ص 70 و 73)

پلينت روث
 

رواج فرهنگ برهنگي نه تنها آن را به صورت عادي و يک چيز بي اهميت در نمي آورد، بلکه عطش روحي را افزايش مي دهد.

ديويد هيوم (فيلسوف)
 

- پاکدامني ضامن مقام پدري مردان براي فرزندانشان مي باشد. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 44)

ژان ژاک روسو (فيلسوف)
 

شبيه شدن زنان به مردان، باعث تسلط مردان بر آنها مي شود. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 47، به نقل از کتاب مشهور اميل)

جان اف کندي (رئيس جمهور اسبق آمريکا)
 

- نسل جوان اروپايي و آمريکايي هوسبازند و من براي نسل آينده آمريکا بيمناکم.

آلفرد هيچکاک (کارگردان)
 

- زنان شرقي تا چند سال پيش به خاطر حجاب و نقاب و رويبندي که به کار مي بردند، خود به خود جذاب مي نمودند و همين مسئله، جاذبه نيرومندي به آنها مي داد، اما به تدريج با تلاشي که زنان اين کشورها براي برابري با زنان غربي از خود نشان مي دهند، حجاب و پوششي که ديروز بر زن شرقي کشيده شده بود، از ميان مي رود و همراه آن از جاذبه جنسي او هم کاسته مي شود.
- من معتقدم زن بايد مانند فيلمي پرهيجان و پر آنتيک باشد، بدين معني که ماهيت خود را کمتر نشان دهد و بگذارد مرد براي کشف او بيشتر به خود زحمت دهد. (به نقل از مسئله حجاب، شهيد مطهري، ص 73)

مستر همفر (جاسوس انگليسي در کشورهاي اسلامي)
 

وي که سالهاي زيادي از طرف انگليس براي محو اسلام در کشورهاي مسلمان جاسوسي کرده، مي گويد:
بايد زنان مسلمان را فريب داد و از زير چادر بيرون کشيد - با اين بيان که چادر يک عادت است از خلفاي عباسي و يک برنامه اسلامي نيست - پس از آنکه زنان را از چادر و عبا بيرون آورديم بايد جوانان را تحريک کنيم که دنبال آنها بيفتند تا در ميان مسلمانان فساد رواج يابد. (آنچه بايد يک زن بداند، ص 458)

سيمون دوبوار (فيلسوف و همسر ژان پل سارتر که يکي از راديکال ترين فمنيست ها محسوب مي شود)
 

وي پاکدامني را امري طبيعي مي دانست و معتقد بود پاکدامني يکي از چند خصوصيت زنانه اي هست که حقيقتاً اساس بيولوژيکي دارد و زنان را حفاظت مي کند. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 47)

ويکتور هوگو (نويسنده معروف)
 

- مي گويند بردگي در اروپا از بين رفته است اما بردگي همچنان ادامه دارد و بر زنان تحميل مي شود و نامش فحشاست. (کتاب تسبيح هزار دانه)
- اصولا زن عفيف، زيبا و دلپسند است، وجاهت توأم با وقار و عفت، به زن قدرتي مي دهد که قوي ترين مردان را ياراي مقاومت در برابر او نيست، بلکه آنها را به خضوع و تعظيم در مقابل خويش وادار مي سازند.

ترولوپ (رمان نويس)
 

يکي از دلائل نويسنده شدن او اين بوده که به دختران بياموزد که عفت گوهري است که ارزش حفاظت دارد.(کتاب زندگينامه، به نقل از کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 28)

خانم اوريزان ماروث
 

مرد فطرتاً طالب دختري است که مانند بنفشه محبوب و سليم الطبع و در عين سادگي و عفاف، داراي کمال، لطف و دلبري باشد، زني که داراي صفات و ملکات فاضله بوده و نام زن شايسته اوست، هرجا و به هر حالت که باشد مورد تقديس و احترام مرد واقع مي شود. (زن در عصر جديد ص 102)

جيمز اتلس
 

در حالي که در عصر ويکتوريا بر خواهش هاي نفساني مردم سرپوش گذاشته مي شد، در عصر ما اين خواهش ها تا مرز خشونت پيش رفته است. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 26)

جرجي زيدان (نويسنده معروف)
 

اگر مقصود از حجاب، پوشانيدن تن و بدن است، اين وضع پيش از اسلام و حتي پيش از ظهور ديانت مسيح معمول بوده و ديانت مسيح هم تغييري در آن نداده و تا اواخر قرون وسطي، در اروپا معمول بوده و آثار آن هنوز در خود اروپا باقي مانده است. (تاريخ تمدن اسلام)

خانم ايفيلين کوبالاد (نويسنده انگليسي که بالاخره به اسلام گرويد)
 

در مقام و بزرگي زن در اسلام همين بس که مسلمين او را «حرم» که از احترام و حرمت گرفته شده مي خوانند (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003)

سالي کلاين (فمنيست)
 

... در حقيقت آنچه (در سالهاي اخير) به دست آمد آزادي زياد زنان نبوده بلکه مشروعيت بخشيدن زياد به بي بند و باري مردان بوده... (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 63)

برتراند راسل
 

از لحاظ هنر مايه تأسف است که به آساني بتوان به زنان دست يافت و خيلي بهتر است که وصال زنان دشوار باشد بدون آنکه غير ممکن گردد.

سارل ژردن (جهانگرد و فيلسوف فرانسوي (قرن 18 - 17)
 

مشکل مي توان تشخيص داد که آيا بانوان آريا براي آزرم و عفت يا به منظور افتخار و عزت يا غرور و تکبر به سوي حجاب مي روند. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003)

فرانسس بنتون
 

قواعد و مقررات در رابطه با حفظ پاکدامني ممکن است متغير باشد... اما پاکدامني يک مفهوم ثابت و مطلوب است. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 73)

شليت (فارغ التحصيل فلسفه از آمريکا)
 

- امروز رعايت وقار در پوشش همانند واخوره بودن در زمينه مسائل جنسي تلقي مي شود و زنان براي اينکه اثبات کنند اين گونه نيستند، مجبورند از پوشش هاي نامناسب استفاده کنند در حالي که زنان هنگام استفاده از پوشش هاي نامناسب در مقابل غريبه ها معمولا احساس نارضايتي مي کنند. (کتاب فمنيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 36)
- پاکدامني ثابت مي کند که اخلاقيات بهتر از بي بند و باري مي تواند به روابط جنسي کمک کند پاکدامني حتي مي تواند فرمان خداوند باشد، زيرا اين مفهوم را مي رساند که ما انسانها به گونه اي طراحي شده ايم که هرگاه مانند حيوانات بي هيچگونه خويشتن داري و پايبندي به اصول رفتار نماييم، همانند آنها لذت نمي بريم. (کتاب فمينيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 63)
- زناني که مي خواهند براي اثبات آزادي مثل مردان هرزگي کنند در نهايت صدمه مي خورند.
- زنان پاکدامن علاوه بر زيبايي دروني، از زيبايي عيني و بيروني بيشتري نسبت به بقيه زنان برخوردار هستند. افرادي که در برابر غريبه ها تقريبا برهنه هستند چيزي براي نشان دادن به محبوب خود باقي نمي گذارند. (کتاب فمينيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 41)
- گرچه پاکدامني در اديان مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما تمام آنها با اين موضوع که پاکدامني و تقدس به طور تنگاتنگ در هم تنيده شده اند، اتفاق نظر دارند. همگي معتقدند در حضور قدسي، بايد خود را پوشاند.
- اين بازگشت به پاکدامني در پوشش، تنها متعلق به کشورهاي اسلامي نيست. چنين به نظر مي رسد که در آمريکا نيز يک انقلاب متقابل در زمينه پوشش از حدود سال 1989 آغاز شده است. مجله تايم از موج عظيم گرايش به پاکدامني سخن به ميان مي آورد و نشريه پوشش زنان گزارش مي دهد که تقاضا براي لباسهاي پوشيده، سال به سال افزايش مي يابد و اين افزايش به سبب تغييراتي است که در حال و هواي اجتماعي پديد آمده. (کتاب فمينيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 70)
- گمان نمي کنم در دوراني زندگي مي کنيم که در آن شرم و حيا وجود ندارد. ما انسان هستيم و انسانها هميشه از چيزي خجالت مي کشند. فقط موضوع مناسب را اشتباه گرفته ايم. از سيگار کشيدن خجالت مي کشيم ولي از لباس هاي نازک دختران جوان خجالت نمي کشيم. (کتاب فمينيسم در آمريکا تا سال 2003، ص 28)
منبع: حريم ريحانه.