روان شناسی همسر باردار


 





 

ريحانه دوستدار
 

بارداري مي‌تواند اتفاق تازه‌اي در زندگي زناشويي باشد. در بيشتر مواقع شنيدن خبر بارداري براي همسران تحول بزرگ و مثبتي است و آينده‌اي را نشان مي‌دهد که خانواده دو نفره‌شان تغييرات زيادي مي‌کند. با اينکه تصور داشتن يک کودک جديد و دوست‌داشتني براي هر کسي خوشايند و دلپذير است و ممکن است زن و شوهر براي بارداري تلاش زيادي کرده باشند اما شنيدن خبر بارداري حتما زندگي را گلستان نمي‌کند. زن باردار زير سلطه هورمون‌هايش قرار دارد و آنها مي‌توانند خلقياتش را به راحتي دست کاري کنند. او ممکن است خيلي شاد، با انرژي و با حوصله شود و يا مي‌تواند عصبي، پرخاشگر، نااميد، مضطرب و پريشان باشد. در اين موقعيت‌ها، واکنش و عملکرد همسر بسيار تعيين‌کننده است.
اگر زن باردار عصبي و ناراحت باشد همسرش بايد بتواند شيوه تعامل درست با او را بياموزد وگرنه روزهاي خوش بارداري مي‌توانند تبديل به بدترين دوران زندگي زناشويي شوند. مشکلات دوران بارداري فقط مربوط به هورمون‌هاي زنانه نيستند. از زماني که يک زوج خبر بارداري را مي‌شنوند اضطراب‌ها و نگراني‌ها شروع مي‌شوند.
دلهره براي اينکه آيا انها اصلا آمادگي روحي بچه‌دارشدن را دارند؟ آيا آنها مي‌توانند هزينه‌هاي مالي فرد سومي را بپردازند؟ و اينکه چه بر سر روابط دو نفره آنها خواهد آمد؟ حتي اگر زن و شوهر پيش از تصميم به بارداري به همه اين موارد فکر کرده باشند باز هم با شنيدن خبر بارداري با اين موضوعات درگير مي‌شوند. همه اين موارد مي‌تواند رابطه زناشويي را تحت تاثير قرار بدهد و بدترين کاري که در اين وضعيت مي‌شود انجام داد اين است که از موقعيت پيش آمده فرار کرد، در حالي که با کمي صبر و ايجاد يک رابطه صميمي مي‌توان دوران بارداري را به روزهاي متفاوت و شيرين زندگي تبديل کرد. اگر شما در چنين موقعيتي قرار داريد اين مطلب مي‌تواند برايتان بسيار مفيد باشد.

افسردگي دوران بارداري
 

افسردگي زنان در دوران بارداري بسيار شايع است. آنها معمولا خلقيات و روحيات کنترل‌نشده‌اي در اين دوران دارند. با اين تغييرات همسر هم در شرايط تجربه نشده‌اي قرار مي‌گيرد. او هم نمي‌داند که در اين اوضاع بايد چگونه عمل کند و روابط زناشويي معمولا آشفته و پريشان مي‌شود. يک زن باردار کنترلي بر حالات روحي خودش ندارد و همسرش با ديدن اين اوضاع عصبي و پرخاشگر مي‌شود.
راه‌حل: کمي صبر و تحمل مي‌تواند چاره خوبي باشد. اين افسردگي معمولا در سه ماهه اول بارداري ايجاد مي‌شود و در پايان ماه سوم بهبود پيدا مي‌کند اگر در چنين موقعيتي قرار داريد بايد کمي تحمل و صبر کنيد تا اين دوران به پايان برسد. تعاملتان را با همسرتان کم نکنيد و سعي کنيد اين وضعيت را درک کنيد.

حسادت
 

اين مورد خاص مردان است. در اين دوران معمولا مردان از اين موضوع نگرانند که بارداري همسر همه توجه‌ها را به سمت او و کودک معطوف کرده است و او بهره‌اي از توجهات همسرش نمي‌برد. بسياري از پدران در اين دوران اين احساس را دارند و خيال مي‌کنند که حضورشان کمرنگ شده است.
راه حل: چاره اين مشکل باز هم تعامل بيشتر همسران است. در دوران تجربه بارداري، با هم باشيد. براي معاينات ماهانه با هم به پزشک مراجعه کنيد. در همه امور مربوط به کودک با هم قدم برداريد. به صداي قلب کودک گوش بدهيد و براي ديدن کودک متولد نشده‌تان به سونوگرافي برويد. براي مردان حضور داشتن در تجربه بارداري بسيار مهم است. اگر قرار است براي کودکتان خريد کنيد اين کار را با هم انجام بدهيد اين تعامل براي هر دو نفر خوب است زيرا به زن هم اين اميد را مي‌دهد که در اين تجربه تنها نمانده است.

شکل رابطه
 

اگر رابطه با همسرتان پيش از بارداري درست نباشد در دوران بارداري هر موضوعي به راحتي مي‌تواند مشکلات جديدي را ايجاد کند اما اگر تعامل تان درست بوده باشد مي‌توانيد براي حل مشکلاتتان اميد داشته باشيد.
راه حل: اضطراب، نگراني و عدم‌اعتماد براي هر دو طرف رابطه مشکل ساز است. آنچه که در اين موارد مهم است صداقت در بيان احساسات است. درغير اينصورت اوضاع زندگي از آنچه که هست هم بدتر مي‌شود. استرس براي جنين خطرناک است و سلامت جنين را به خطر مي‌اندازد. اگر اختلافات و درگيري‌هايتان را پيش از بارداري حل نکرده باشيد دوران سختي را به جنين تحميل مي‌کنيد. عاقلانه‌تر اين است که پيش از بارداري به اين مسايل فکر کنيد و بازهم بهتر اين است که پيش از به‌دنيا آمدن کودک براي اختلافاتتان دنبال چاره‌اي باشيد. باهم گفتگو کنيد و مشکلاتتان را حل کنيد. بخاطر کودکي که به دنيا مي‌آوريد بايد دست از لجاجت برداريد و ضعف‌هايتان را بپذيريد و به دنبال راه‌حل باشيد.

اعتماد به نفس
 

در حالي که زنان بسياري هستند که از بارداريشان لذت مي‌برند عده‌اي هم با دشواري اين دوران را سپري مي‌کنند. برخي برآمدگي شکم را زيبا مي‌دانند و عده‌اي هم از آن شرم دارند وآن را پنهان مي‌کنند. اين حس معمولا با اين احساس که ديگر زيبا نيستند باعث مي‌شود که زن باردار حتي درکنار همسرش ناراحت و خجالت‌زده باشد.
راه‌حل: به همسرتان اعتماد به نفس بدهيد. از او تعريف کنيد و حمايتش کنيد. به او بگوييد که با اين تغييرات هم زيبا است و اگر هم احساس مي‌کند که بيش از حد چاق است و ظاهرش مثل قبل نيست همه اينها براي يک دوره موقت چند ماهه است.
شما مي‌توانيد درباره ارزش کار او صحبت کنيد. به او يادآوري کنيد که اين تجربه صرف نظر از تغييرات ظاهري يک تجربه معنوي و روحي است که او را کامل‌تر مي‌کند. براي همسرتان هديه بخريد و قدرداني‌تان را نشان بدهيد. اگر موقعيتش را داريد از دوران بارداري عکاسي کنيد و چند دست لباس زيبا بخريد. اين کارها به همسرتان کمک مي‌کند که احساس بهتري نسبت به خودش پيدا کند. از همسرتان بخواهيد که نگاهش را نسبت به خودش تغيير بدهد به او بگوييد که خودش را در آيينه ببيند و زيبايي‌هاي تغييرات ظاهري‌اش را احساس کند.

مسائل مالي
 

يکي از دغدغه‌هاي مشترک همسران مسائل مالي و هزينه‌هايي است که هم در دوران بارداري و هم بعد از به دنيا آمدن کودک اضافه مي‌شود. گرچه که بهتر است پيش از بارداري به همه اين مسائل فکر شود اما از آنجايي که هيچ تضمين صد در صدي براي کار و امور اقتصادي وجود ندارد اين دغدغه مي‌تواند جدي و مهم باشد. واقعيت اين است که اضافه شدن فرد سومي به خانواده هزينه‌ها را بالا مي‌برد. در دوران بارداري هزينه انواع داروها، آزمايش‌ها و معاينات به همراه تهيه لوازم کودک از وسايل خواب تا پوشاک و نيازهاي بهداشتي و تغذيه، همگي مي‌توانند براي همسران عامل ترس و نگراني باشند.
راه‌حل: بهتر است که از پيش از بارداري درباره امور مالي فکر کنيد. اگر مي‌توانيد با کار بيشتر درآمدتان را بيشتر کنيد. پس‌انداز داشته باشيد و براي هزينه‌هاي بالاي درمان از بيمه استفاده کنيد. نگراني مشکلات‌تان راحل نمي‌کند پس بهتر است دنبال راه‌هاي کم‌کردن هزينه‌هايتان باشيد. در هر صورت به اين فکر کنيد که وجود يک کودک سالم مي‌تواند انگيره خوبي براي کار و فعاليت بيشتر باشد. نترسيد و با کمي فکر اقتصادي درست، اين دوران را سپري کنيد.

ترس از ايجاد فاصله
 

ترس و نگراني از اينکه حضور فرزند رابطه صميمي زن و شوهر را کمرنگ بکند نگراني رايجي ميان همسران است. در اين دوران هر دو طرف رابطه نسبت به رفتار و نوع ابراز احساسات يکديگر حساس مي‌شوند و نگران اين هستند که عشق و علاقه‌اي که نسبت به هم داشتند با حضور فرزندي که هنوز کاملا به دنيا نيامده است از بين برود.
راه‌حل: راه‌حل اين مسئله ساده است. توجه‌تان را کم نکنيد و مثل هميشه به هم عشق بورزيد. حقيقت اين است که بي‌توجهي و معطوف کردن همه حواستان به کودک مي‌تواند به راحتي اين فاصله را ايجاد کند. پس اگر مي‌خواهيد پيوند نزديک و صميمي با همسرتان را حفظ کنيد بايد برايش تلاش بيشتري بکنيد و نگذاريد رابطه‌تان تحت‌الشعاع حضور فرزندتان قرار بگيرد.

بي‌توجهي
 

بعضي از مردان واکنش خنثي و سردي نسبت به بارداري همسرشان دارند. اين گروه از مردان اصولا تصوري از ارزش کار همسرشان در دوران بارداري و سختي‌ها و فشارهاي اين دوران ندارند و همين بي‌تفاوتي و بي‌توجهي، احساسات همسرشان را جريحه‌دار مي‌کند.
راه‌حل: اگر واقعا درکي از بارداري همسرتان نداريد سعي کنيد تا به اين درک برسيد. درباره شرايط روحي و جسمي زن باردار مطالعه کنيد تا تصوير روشني از موقعيت همسرتان پيدا کنيد. ياد بگيريد که همسرتان نياز به مراقبت و حمايت بيشترو ويژه‌اي دارد و اين نکته را بفهميد که او نمي‌تواند اين بي‌تفاوتي و بي‌توجهي شما را بپذيرد در حاليکه خودش مسئوليت پرورش و تغذيه جنين را به عهده دارد. اين نه ماه فرصت مناسبي براي شما است تا علاقه و توجهتان را به همسرتان نشان بدهيد حتي اگر اين توجه به کوچکي دادن يک ليوان آب در نيمه شب به همسرتان باشد. ياد بگيريد که حساس باشيد و به همسرتان نشان بدهيد که شرايط خاص و سختي که او تجربه مي‌کند را مي‌فهميد.

پشيماني
 

بعضي از همسران با وجود همه تلاشي که براي بچه‌دار شدن کرده‌اند در دوران بارداري دچار احساسات دوگانه‌اي نسبت به خواستن و نخواستن فرزند مي‌شوند. ترس از آينده کودک و مسئوليت‌هاي پرورش کودک اين نگراني را به وجود مي‌آورد که اصلا بچه‌دار شدن کار درستي بود؟ و يا اينکه کاش اين اشتباه را نمي‌کرديم.
راه‌حل: اين احساس پشيماني کم يا زياد در بسياري از زوج‌هاي جوان ايجاد مي‌شود و طبيعي نيز به نظر مي‌رسد. بچه‌دار شدن يک زوج مثل ازدواج کردن و ترک زندگي مجردي است. مثل اين است که دوباره با زندگي مجردي‌تان خداحافظي مي‌کنيد. اما اگر شما رابطه سالمي با همسرتان داشته باشيد حتما به اين نتيجه رسيده‌ايد که ازدواج سخت‌تر از دوران مجردي‌تان نيست و چه بسا بهتر هم هست. شبيه همين احساس را وقتي که فرزندتان به دنيا مي‌آيد؛ خواهيد داشت. صرف نظر از مشکلات و سختي‌هاي بچه‌داري حضور فرزند زندگي‌تان را شيرين‌تر و پرهيجان‌تر مي‌کند.
شما حق داريد که نگران باشيد و يا احساس پشيماني کنيد زيرا هنوز هيچ تجربه‌اي از داشتن فرزند نداريد. اما به اين احساستان بهاي زيادي ندهيد. از زوج‌هاي ديگر درباره احساس‌شان وقتي که بچه‌دار شدند بپرسيد. مي‌بينيد که شما در اين احساس تنها نيستيد و اين احساسات متناقض را ديگران هم تجربه کرده‌اند. اما بيشتر آنها در صورتي که رابطه سالمي در خانواده ايجاد کرده باشند از داشتن فرزند راضي‌اند.

نصيحت!
 

هر کدام از اين موارد مي‌تواند کم يا زياد در شما و همسرتان ايجاد شود. در بسياري از اين موارد حق با شما است اما اينکه شرايط براي شما چنين حالت‌هايي را ايجاد مي‌کند به شما اين اجازه را نمي‌دهد که به اين آشفتگي‌هاي احساسي و فکري دامن بزنيد. اگر دچار هر کدام از اين حالت‌ها هستيد بايد به فکر چاره‌اي براي آن باشيد. زيرا تولد هر فرزند تجربه منحصر به فرد و تکرار نشدني‌اي براي شماست. اين دوران زيبا را با اين نوع احساسات خراب نکنيد.
منبع:http://www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb