عنوان: توصيه ها و ترفندهاي Firefox4


 






 
آيا اخيراً به جديدترين نسخه مرورگر محبوب Firefox ارتقا پيدا کرده ايد؟ ما در اين مقاله قصد داريم تمام مشکلاتي را که در اين نسخه جديد کشف کرده ايد حل کنيم. موزيلا اخير Firefox4 را منتشر کرد و من به شدت سعي مي کنم تا اين نسخه جديد را دوست داشته باشم اما خود اين مرورگر راه هايي براي دوست داشته نشدن پيش پاي من قرار مي دهد.
اولاً، در اين نسخه جديد بدون هيچ دليلي دکه reload حذف شده است(همين موضوع براي دکمه home نيز رخ داده اما مشکلي به وجود نيامده). دوماً، اين نسخه جديد tab ها را بالاي صفحه جاي داده (که باز هم مشکلي ايجاد نکرده ). نکته سوم و البته مهم ترين نکته اين است که تعداد زيادي از add-onهاي مورد علاقه من از کار کردن باز ايستاده اند. خوشبختانه من راه هايي بلدم که مي توانم بر مشکلات ديوانه کننده ناشي از اينترفيس غلبه کنم و مشکلات حاصل از عدم سازگاري extension را نيز برطرف نمايم.

دکمه Reload را به جايي که به آن تعلق دارد برگردانيد.
 

موزيلا بنا به دلايلي به اين نتيجه رسيده که عوض کردن جاي دکمه Reload (که مطمئنم شما حدس مي زنيد براي بارگذاري مجدد يا Reload صفحه مورد استفاده قرار مي گيرد) و تغيير مکان آن به سمت راست نوار آدرس ايده مناسبي است. از نظر من اين کار کوچک ترين معنايي ندارد. دکمه هاي Back/Forward هنوز هم در سمت چپ قرار دارند بنابراين چرا بايد دکمه Reload را به انتهاي طرف ديگر حرکت دهيم؟ اين تغيير را اصلاً دوست ندارم. خوشبختانه اين مشکلي است که به راحتي حل مي شود: بر روي دکمه جديد Firefox (دکمه نارنجي رنگي که در گوشه سمت چپ بالا قرار دارد کليک کنيد و سپس Option, Toolbar Layout را انتخاب نمائيد. دکمه Reload را به سمت چپ نوار آدرس و دقيقاً کنار پيکان هاي ناوبري بکشيد و آن را رها کنيد. بر روي Done کليک نماييد.
ساده بود اين طور نيست؟ در Firefox4 دکمه Reload به شکل حيرت آوري دو برابر دکمه Stop است و به همين دليل شما به طور طبيعي و قبل از اين که حالت Toolbar Layout شويد نمي توانيد آن را ببينيد. اگر تصميم بگيريد دکمه Stop را به سمت چپ بکشيد اين دکمه با Reload باقي مي ماند و زماني که از Toolbar Layout خارج شويد ناپديد مي شود. اما اگر در همان سمت راست نگه داريد قابل رويت باقي مي ماند.

Tabها را به جايي که به آن تعلق دارند بازگردانيد
 

TAbs حالا و در اين نسخه جديد در بالاترين بخش صفحه جاي داده شده اند شکل اين کار بنا به دلايلي وجهه بهتري داشته باشد اما چيزي نيست که خود من شخصاً به آن علاقمند باشم. خوشبختانه حل اين مشکل حتي از دکمه Reload نيز ساده تر است، بر روي دکمه جديد Firefox (دکمه نارنجي که در گوشه سمت چپ بالا قرار دارد) کليک کنيد، سپس Option, Tabs on Top را براي غير فعال نمودن اين گزينه انتخاب کنيد. تمام شد! حالا tabهاي شما به زير نوار آدرس (جايي که از نظر من به آن تعلق دارند) برگشته اند. (شکل2)
آيا اين دکمه نارنجي رنگ Firefox را نمي بينيد؟ در يک منطقه خالي کنار tabهاي باز خود کليک راست کنيد و سپس بر روي Menu Bar کليک نماييد. اين کار نوار ابزار پايين افتادني سنتي را غيرفعال مي کند و آن را با دکمه Firefox جايگزين مي نمايد. (در حقيقت آن منوي کليک راست مشابه نيز داراي گزينه Tab on Top است. بنابراين شما مي توانيد به همان سادگي به آن دسترسي پيدا کنيد.)

کاري کنيد تا add-onهاي غيرفعال دوباره کار کنند
 

بزرگ ترين مشکل من با Firefox4 اين است که با add-onها (که به آن ها extensions نيز گفته مي شود) ناسازگار است و من بارها و بارها پس از نصب با اين مشکل برخورد کرده ام. بدون امکانات موجود در Perma Tabs Mod و Flstflip ممکن بود دوباره از internet Explorer استفاده کنم! خوشبختانه روشي براي غيرفعال نمودن چک سازگاري Firefox که اجراي اين add-onها را متوقف مي کند وجود دارد. هر چند بايد هشداري هم به شما بدهم: در حالي که تمام يا برخي از add-onهاي ناسازگار شما ممکن است در Firefox4 خيلي خوب کار کنند، يک نقطه ضعف بالقوه نيز وجود دارد: ممکن است يکي يا بيش از يکي از آنها براي شما دردسر ايجاد کند و از اجراي صحيح يا حتي اجراي مرورگر جلوگيري نمايد.
اين کار را با مسئوليت خودتان انجام دهيد. يک برگه جديد باز کنيد، about:config را در نوار آدرس تايپ کنيد و دکمه Enter را فشار دهيد. در پنجره اصلي کليک راست کنيد. سپس بر روي New, Boolean کليلک نماييد.
Extensions. check Compatibility.4.0 را تايپ و بر روي Ok کليک نماييد و سپس مقدار را به Flash (که مقدار پيش فرض است) تغيير دهيد. از مرورگر خارج شويد و Firefox را از نو اجرا کنيد. شما حالا بايد به تمام Add-onهاي خود دسترسي کامل داشته باشيد. به هر حال اگر نمي خواهيد ريسک خرابي مرورگرتان را قبول کنيد تنها گزينه صبر و بردباري است: اغلب توسعه دهندگان مي توانند add-onهاي خود را براي سازگار شدن با Firefox4 بهينه کنند و اين کار را انجام خواهند داد اما شما هرگز نمي دانيد که اين کار چقدر طول خواهد کشيد.

Tabها را بين نشست ها باز نگه داريد
 

يکي از انگيزه هاي اوليه و اصلي من براي فعال نمودن add-onهاي غيرفعال اين بود که کماکان بتوانم از Perma Tabs Mod که براي باز نگاه داشتن برگه ها در نشست هاي مختلف عالي عمل کند استفاده کند استفاده کنم. (جالب است بدانيد علت به وجود آمدن اين add-onها به خاطر اين بود که سلف آنت يعني perma Tabs يا Firefox3 ناسازگار بود!)
متأسفانه اگرچه من نتوانستم کاري کنم که Perma Tabs Mod دوباره کار کند اما اين add-on به درستي کار نمي کرد: برخلاف گذشته رنگ هر برگه اي که آن را به عنوان permanent مشخص مي کردم تغيير نمي کرد. بنابراين به دنبال گزينه ديگري رفتم و TooMany Tabs را پيدا کردم. اين add-onها دقيقاً شبيه Perma Tabs نيست اما در واقع کمي بهتر از آن عمل مي کند. TooMany Tabsبه درد کاربراني مي خورد که دوست دارند برگه هاي Firefox بسيار زيادي را به طور همزمان باز نگه دارند. به جاي فعال نگه داشتن تمام آن برگه ها که مي تواند حافظه کامپيوتر شما را ببلعد، TooMany Tabs يک نوع ناحيه انتظار که برگه ها مي توانند در آن بنشينند و به رغم مرئي بودن از حافظه استفاده نکنند ايجاد مي کند.
وقتي Perma Tabs Mod استفاده مي نمودم، به طور روتين بين 5 تا 10 برگه را که تقريباً باعث کند شدن بيش از حد مرورگر مي شد Perma مي کردم. اگرچه TooMany Tabs چنين کاري نمي کند اما به شکل مؤثري همان رضايت را براي من فراهم مي نمايد. چيزي که در اختيار من قرار مي گيرد يک ستون اضافي از برگه هايي است که شبيه برگه هاي واقعي هستند اما در واقع تا وقتي بر روي يکي از آنها کليک نکنم (جايي که به ناحيه واقعي برگه بپرد و صفحه مورد نظر را باز کند) بارگذاري نمي شوند. براي کار با TooMany Tabs به مقداري آموزش و يادگيري نياز داريد بنابراين توصيه مي کنم به آدرس توسعه دهنده آن يعني bit.ly/9kck34 مراجعه کنيد. اين کار ارزش انجام را دارد، من از قبل مي توانم بگويم که TooMany Tabs به جايگزين بسيار مناسبي براي Perma Tabs تبديل خواهد شد. و لازم به ذکر نيست که با Firefox نيز سازگار است.

چرا نوار وضعيت شما به گوشه ها رفته است
 

اگر مرورگر خود را به Firefox4 ارتقا داده باشيد به احتمال زياد متوجه شده ايد که نوار ابزاري که قبلاً در انتهاي مرورگر بود ديگر آن جا نيست. حالا هرجا که ماوس را بر فراز يک لينک قرار دهيد يا بر روي آن لينک کليک کنيد يک نوار وضعيت pop-up در گوشه سمت چپ پايين ظاهر مي شود، يک روز ديگر من متوجه شدم که گويا نوار وضعيت کاملاً ناپديد شده اما معلوم شد که فقط جاي آن عوض شده و به گوشه سمت راست صفحه نمايش رفته و روز بعد به سر جاي خودش برگشته، عجب!
چند روز بعد طول کشيد تا من فهميدم چه اتفاقي در آن جا در حال رخ دادن است: هر بار که نوار Find مرئي مي شود، نوار وضعيت به سمت راست صفحه مي پرد. و من هميشه از Find استفاده مي کنم و بنابراين به همين دليل است که اغلب با چنين موضوعي مواجه مي شوم.
راه حل اين مشکل چيست؟ تا جايي که به دانش من مربوط مي شود براي اين مشکل هنوز راه حلي پيدا نشده مگر اينکه وقتي کارتان با Find تمام شد آن را (با کليک بر روي x کوچکي که در سمت چپ قرار دارد) ببنديد. اميدوارم موزيلا در ارتقاي بعدي Firefox اين اشکال را برطرف کند.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه، شماره 141.