درباره ASprin بايد بدانيد...


 






 
گفته مي شود که آسپرين از بسياري بيماري ها پيشگيري مي کند اما بايد بدانيد که در جديدترين تحقيقات تاکيد شده است درمان با آسپرين براي همگان جوابگو نيست. تحقيقات جديدي که در شماره سوم سال 2010 مجله انجمن پزشکي آمريکا چاپ شده ، نشان دهنده اين است که مصرف روزانه آسپرين ممکن است. شايد همه آنهايي که مصرف بي رويه آسپرين را بعد از هر درد کوچکي آغاز مي کنند ، بعد از خواندن اين مقاله در رفتار خودشان تجديد نظر کنند. با اين وجود به هيچ وجه نمي توان انکار کرد که آسپرين با همه بدي هايش يکي از کم ضررترين و مفيدترين مسکن هاي موجود در بازار است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه
 

مطالعات نشان مي دهد که مصرف دوز پايين آسپرين ، دو تا پنج بار در هفته براي زنان مبتلا به سرطان سينه ، 71 در صد احتمال عود اين بيماري را کمتر ميکند. زناني که به طور مرتب آسپرين استفاده مي کنند ، در مقايسه با کساني که استفاده اي ندارند ، 13 درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان سينه دارند.

بروز مشکلات معده
 

افرادي که مصرف آسپرين دارند ، بيشتر در معرض خطر خونريزي معده و روده و اثني عشر هستند ، به ويژه افرادي که استفاده طولاني مدت از مواد مخدر دارند.

محافظت در برابر پارکينسون
 

مطالعه مغز و اعصاب منتشر شده در سال 2007 نشان مي دهد زناني که به طور مرتب آسپرين استفاده مي کنند ( دو يا چند بار در هفته ) ممکن است 40 در صد کمتر از سايرين ،احتمال ابتلا به اين بيماري را داشته باشند.

عدم کاهش مرگ زنان بر اثر حمله قبلي
 

تحقيقات پزشکي چاپ شده در مجله MBC نشان داد اگر چه در مردان مصرف آسپرين براي کاهش ميزان حمله قلبي است ، ولي در زنان اين مزيت وجود ندارند.

عوارض در دوره بارداري
 

در دوران بارداري براي درمان با آسپرين حتماً بايد از پزشک متخصص زايمان مشورت کنيد. تحقيقات منتشر شده در سال 2007 نشان مي دهد که مصرف آسپرين احتمال ابتلا به فشار خون بالا و عوارض جدي براي مادر در طول دوره بارداري را افزايش مي دهد.

حفاظت در برابر آلزايمر
 

افرادي که آسپرين مصرف مي کنند ، تا به حال 13 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزايمر بوده اند.

پيشگيري از سکته مغزي
 

مطالعه کوچک فارماکولوژي به چاپ رسيده سال 2008 در مجله باليني نشان مي دهد که آسپرين به بيماران سکته مغزي براي جلوگيري از سکته مجدد کمک مي کند ، مگر اين که بيمار براي رفع درد و... مصرف ايبوپروفن هم داشته باشد ، چون منابع آسپرين ممکن است توسط ايبوپروفن کاهش پيدا کند.

جلوگيري از ابتلا به آسم در زنان
 

زنان 45 ساله و بالاتر که مصرف 100 ميلي گرم آسپرين در هر روز دارند ، 10 درصد کمتر خطر احتمال ابتلا به آسم در طول ده سال آينده نسبت به زنان ديگر را پيدا مي کنند. نويسندگان اين مطالعه گفته اند توجه داشته باشيد که آسپرين مي تواند علايم را حدود 10 درصد از مردم که در حال حاضر مبتلا به آسم هستند ، تشديد کند.

افزايش خطر ابتلا به ناشنوايي
 

مارس 2010 در شماره سوم مجله آمريکايي پزشکي ، محققان گزارش داده اند که استفاده منظم از آسپرين حداقل دو بار در هفته طي يک سال ، در مردان ، 12 درصد خطر ابتلا به ناشنوايي را افزايش دهد. همچنين استفاده از ساير داروهاي غير استروئيدي و ضد التهابي يا استامينوفن ، افزايش خطر ابتلا به کاهش شنوايي را به دنبال دارد.

مانعي براي تشخيص سرطان پروستات
 

سال 2008 در نشريه سرطان ، پژوهشگران گزارش داده اند که مصرف آسپرين مانعي براي تشخيص سرطان پروستات ( در افرادي که به طور منظم استفاده مي کنند ) است.

حفاظت در برابر حملات قلبي براي ديابتي ها
 

تحقيقات نشان مي دهد بيماران ديابتي که براي جلوگيري از حمله قلبي ، مصرف آسپرين دارند ، احتمال کمتري دارد که تجربه حمله قلبي داشته باشند. افرادي که مبتلا به ديابت هستند ، حداقل دو برابر ديگران احتمال ابتلا به بيماري قلبي يا سکته مغزي را دارند.

افزايش خطر ابتلا به خونريزي
 

آسپرين خون را رقيق تر مي کند و پلاکت خون قابليت منعقد شدن کمتري پيدا مي کند. بنابراين در صورت بروز خونريزي ، اين موضوع مي تواند کشنده باشد.
منبع: كوچه ما شماره 15.