اوکلند


 






 
اوکلند بزرگترين شهر زلاندنو و داراي آب و هواي متعادل است.
مجموعه پارک موزه بر روي صخره آذرين با نام پو که کاوا قرار گرفته است. در داخل اين پارک، موزه اوکلند قرار گرفته که پربيننده ترين جاذبه اين شهر مي باشد. اين موزه ترکيبي از معماري رومي و يوناني است که سه طبقه دارد طبقه اول عنوان ملت، طبقه دوم عنوان کاخ و بالاترين طبقه «زلاندنو در جنگ نام دارد. در اين موزه نمونه هاي در خور توجهي از آثار هنري قرون اخير اروپا و آمريکا نگاهداري مي شود و برخي از يافته هاي باستان شناسان از اقوام بومي ساکن زلاندنو هم در معرض ديد بازديد کنندگان قرار گرفته است.
در سمت شرق خيابان کوئين منطقه پارنل واقع شده است. اين بخش را مي توان پر جاذبه ترين قسمت شهر دانست. جايي که موزه اوکلند و پارک اصلي شهر قرار گرفته، بخش غربي خيابان خليج هرنه و پونسون باي است، بخشي از شهر که مملو از کافي شاپ ها، رستوران ها و مراکز تفريحي است. ميدان ملکه اليزابت به فاصله اندکي از ساحل قرار گرفته است. اين ميدان که با فروشگاه ها و مجموعه هاي خريد کوچک و بزرگ احاطه شده به فضاي سر سبز و عاري از هر پيرايه اي در بين ساختمان هاي بلند و رنگارنگ به نظر مي رسد.
اوکلند شهري سر سبز، تميز زيباست که سکنه اش زندگي آرام و زيبا را تجربه مي کنند. ساحل دريا هميشه مملو از قايق هاي بادباني و موتور کوچک و بزرگي است که به وسيله تفريح سر نشينانشان هستند. قايق هايي که بسان سنجاقک هاي گريز پاي اين سو و آن سو مي روند. موج سواري ورزش مورد علاقه ساکنان اوکلند است و سواحل شهر حتي در روزهاي کاري مملو از مشتاقاني است که آمده اند تا دمي بياسايند و تني به آب بزنند. رصد خانه استار دوم درانتهاي جاده مانو کائو قرار گرفته که از جمله اماکن تحت مالکيت انجمن ستاره شناسان نيوزيلند است.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.