آنکارا


 






 
آنکارا پايتخت کشور ترکيه، که داراي آثار باستاني و بناهاي تاريخي و دانشگاه هاي معتبر است. يکي از لذت هاي بزرگ سفر به آنکار، خريد است. غير ممکن است بتوان از خريد صنايع دستي غني مختلف امتناع کرد. معروف ترين اشياء براي افرادي که روزهاي تعطيل خود را در آنجا مي گذارنند، فرش است. در کشور ترکيه و همچنين آنکارا چرم و جير اهميت ويژه اي دارد. در ميان انواع لباس ها و ديگر کالاها، هچون کيف و کفش و کمربند بازديد کنندگان را متعجب و خشنود مي کند.
در فروشگاه هاي بزرگ شهر لباس ها و شلوار، کت هايي از چرم و جير اعلي تهيه شده، يافت مي شود. الماداق در 23 کيلومتري آنکارا، بين ارتفاعات 1500 تا1800 متر مکان زيباي براي استراحت و هواي تازه، صرف غذا و دور از سر صدا و آلودگي هواي شهر است. از امکانات اين منطقه هتل، دو تله اسکي، رستوران، مغازه و پارکينگ قرار دارد. فصل اسکي از دسامبر تا مارس است.
آنکارا به يوناني و لاتيني، انکوره به يوناني جديد انگره به نوشته جغرافيادانان عرب انقره، انقوريه و نيز قلعه السلاسل پايتخت جمهوري ترکيه و مرکز ولايت آناتولي و در محل تلاقي سه رودخانه قرار گرفته که مجموع آنها رودخانه انگره را تشکيل مي دهد. آنکارا بر دامنه و سراشيبي کوهي واقع گشته که از جنوب به شمال کشيده شده و قلعه اي وسيع بر فراز قله آن قرار گرفته، اين قله 978 متر ارتفاع دارد.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.