پکن


 






 
مساحت شهر ممنوعه 720 هزار متر مربع بيش از 9000 اتاق مساحت کل معماري در حدود 150 هزار متر مربع و در جهان بزرگترين و کامل ترين مجموعه معماري چوبي باستاني محسوب مي شود. دور شهر ممنوعه را ديواري بلند و ضخيم به طول سه کيلومتر در بر گرفته در بيرون آن کانالي با عرض 52 متر در اطراف شهر به چشم مي خورد. در واقع شهر داراي استحکامات سخت و محکم در داخل است. در جنوب آن دو ميدان بزرگ وجود دارد و در درون آن حياط ها قصرهاي بلندي ساخته شده است. قصر تاي خه يکي از سه قصر بزرگ است. اين قصر، محل بر پايي فعاليت هاي مهم از جمله نشست امپراتور بر تخت، مراسم روز توليد امپراطوران، جشن ها و مراسم لشگر کشي است. اين قصر بر روي سکوي سنگي مرمري سفيد به بلند اي دو متر ساخته شده و بلنداي قصر بيش از 35 و عرض آن 63 متر است و پر عظمت ترين و بزرگترين قصر چوبي چين به شمار مي آيد قصر تاي خه قصر طلايي نيز ناميده مي شود.

ديوار چين
 

از آثار معماري مهم چين، ديوار معروف و بزرگ چين است که از اعجاب جهان به شمار مي رود. اين ديوار که در قسمت شمالي چين ساخته شده است و از شمال به شرق امتداد مي يابد و 2410 کيلومتر طول دارد. ارتفاع آن نيز 8 متر و داراي بر جهايي به فاصله 180 تا 270 متر است که ارتفاع هر کدام از آنها 12 متر مي رسد. ديوار چين با آجر و سنگ ساخته شده و ساختن آنها صدها سال طول کشيده است. پادشاهان اين کشور براي اينکه مانع از هجوم ناگهاني دشمنان به چين بشوند در طي صدها سال و با استفاده از نيروي کار بردگان، محرومان و روستائيان تهي دست به ساختن اين ديوار مبادرت ورزيدند.
تمدن چين اگر چه ديرتر از تمدن بين النهرين، دره سند و مصر به وجود آمد، اما خيلي بيشتر از اين تمدن ها دوام يافت و بر خلاف آنها دچار انحطاط و انقراض نشد.
در اينجا لازم است به معماري جديد در چين اشاره نمود که بيانگر توسعه تکنولوژي پيشرفته در کنار معماري سنتي و باستاني مي باشد. ورزشگاه ملي چين معروف به « آشيانه پرنده» که با سازه فلزي کنگره اي شکل، يک شاهکار در فضاهاي ورزشي جهان به شمار مي آيد. اين ورزشگاه در منطقه اي به مساحت 4/20 هکتار ساخته شده که مي تواند 91 هزار تماشاگر را در سه طبقه خود جاي دهد. مرکز ملي ورزش هاي آبي با عنوان « مکعب آب» که به شکل يک جعبه آبي بزرگ است، شبيه يک رنگين کمان با وقار جادويي در منطقه المپيک سبز و در کنار آشيانه پرنده خود نمايي مي کند. اين ورزشگاه توانايي پذيرايي 17 هزار تماشاگر را دارد.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.