سنت پترزبورگ


 






 
سنت پترزبورگ مهمترين بندر و دومين شهر بزرگ روسيه است. شهر سنت پترزبوگ احتمالاً مشهورترين گواه است دوران سلطنت پتر کبير است. پتر تصميم گرفت تا اقامتگاه و پايتخت خود را در اين قطعه باتلاقي در ساحل رودخانه نوا بنا سازد، او اين سرزمين را در سال 1703 در جريان نبردي که «جنگ شمالي» خوانده مي شد، از دست سوئدي ها خارج ساخت و جهت شهر را رو به سوي اروپا ساختند که نماد دستيابي روسيه به دريا و ظهور آن به عنوان يک قدرت جهاني بود.
ساخت اين شهر با ايجاد يک قلعه و سپس کارخانه کشتي سازي و مجموعه از آبراه ها آغاز شد. ساختمان هاي دولتي و کاخ ها پس از اين مرحله ساخته شدند. بر خلاف مسکو که شهري محصور و قرون وسطايي بود سنت پترزبورگ به دقت طراحي شده بود تا بازارهاي وسيع و خيابانهاي عريض داشته باشد. پترکبير به اشراف دستور داد تا عمارت هايي زيبا بر اساس طرح هاي معماري او بنا سازند. کار احداث شهر با فعاليت ده ها هزار نفر از دهقانان که از سوي دولت به کار فرا خوانده شده بودند انجام شد. آنان با شيوه هاي ابتدايي ميليون تن خاکي را که براي بالا آوردن سطح زمين از سطح دريا لازم بود، حمل مي کردند، جنگل ها را از ميان بر مي داشتند، تپه ها را صاف مي کردند و آبراه ها را حفر مي کردند.
سنت پترزبورگ در حاشيه بيش از 101 جزيره قرار گرفته است و امروزه تپه هاي سنگ گرانيت، 65 رودخانه، آبراهه و تنگه و نهر را در بر مي گيرند که از ساختمان فرماندهي نيروي دريايي واقع در جنوب تپه ها، خيابان هاي اصلي شهر همچون پرده هاي چرخ اصلي شهر همچون پرده هاي چرخ سرچشمه مي گيردند و 365 پل که جزيره ها را به هم متصل مي کنند از اين خيابان ها مي گذرند. برخي از مکان هاي مهم شهر عبارتند از: دژ پتر و پاول، کاخ تابستاني، کاخ زمستاني پتر کبير، موزه آرميتاژ، مشهورترين مجسمه شهر، اسب برنزي که آلکساندر پوشکين آن را با سرودن شعري به همين نام جاودانه ساخت.
سنت پترزبورگ داراي پارکها و مراکزها ديدني تفريحي فراواني است که کدام بسيار زيبا و جذاب هستند. اين شهر به داراي خيابانهاي عريض مانند خيابانهاي ساحلي نوا و نفسکي پروسيکت نيز معروف و مشهور است. بيشتر بناهاي زيباي سده 18 و 19 ميلادي اين شهر از آسيب محفوظ مانده است. کلیساي اين شهر، مرکز کليساي ارتدوکس است. از آثار ديگر وجالب اين شهر کليساي جامع سن ايزاک متعلق به سال 1858 ميلادي وکليساي جامع سن پتروسن پل، ستون يادبود الکساندر، صومعه الکساندر نفسکي، موزه آکادمي هنرها، موزه تاريخ سياسي روسيه، موزه تاريخ نشر سنت پترز بورگ، ميدان کاخ، موزه نژاد شناسي و جانور شناسي، موزه هنرهاي تئاتر و موسيقي، موزه انسان شناسي، اپراها و باله هاي و تئاتر هاي متعدد را نام برد. قديمي ترين بناهاي شهر قلعه ي قديس پطرس و قديس بوس مي باشد که در سال 1703 ميلادي ساخته شده است.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.