همه فاكتورهاي يك رابطه خوب


 

مترجم: ليدا يادگاري




 
براي داشتن يك رابطه خوب، ‌نكات بسياري وجود دارد كه بايد به آنها توجه كرد، ‌از جمله درك اين مساله كه با تشكيل زندگي زناشويي، نوع رابطه شما و نامزدتان تغيير كرده و وارد رابطه جديدي مي شويد كه با قبل كاملاً‌ متفاوت است.
از اين پس بايد براي داشتن يك رابطه مطلوب و ايده آل تلاش كنيد تا به هدف خود دست يابيد. البته لازم به ذكر است كه بهتر كردن يك رابطه، ‌تا زماني كه هر دو سر آن (زن و شوهر) حاضر به برقرار كردنش نباشند‌، بي فايده بوده و امكان پذير نخواهد شد چرا كه ما همگي انسان هستيم و هر كدام از ما داراي گذشته، ‌آداب و رسوم، ‌خانواده، ‌خاطرات، ‌دوستان و سرگرمي هاي متفاوتي هستيم. اما زماني كه عشق در خانه ما را مي زند و عاشق مي شويم، تنها قادر به ديدن آنهايي هستيم كه باب ميل مان هستند و هر آنچه را دوست داريم، ‌مي بينيم. از آنجايي كه وظيفه هر زن و مرد، ‌تقويت و تحكيم خانواده است و مسائل و مشكلات هر خانواده فقط در همان خانه شكل مي گيرد، پس اعضاي آن تنها كساني هستند كه بايد در حل آن مشكلات، با همفكري يكديگر، ‌تصميم مشتركي اتخاذ كنند. به عبارت ديگر اعضاي آن خانه (زن و شوهر) مي توانند تاثير بسزايي روي هم و رابطه شان داشته باشند. پس اين مساله را به خاطر داشته باشيد كه اگر تصميمات گرفته شده توسط آنها اجباري باشند، نه تنها نمي تواند عواقب مثبتي داشته باشد بلكه مشكل ساز نيز خواهد شد.
در اين بين والدين نيز مي توانند نظرات خود را در مورد موضوعات خاص ارائه دهند اما نه به شكلي كه زن و شوهر را به واسطه نظرات خود به عروسك خيمه شب بازي تبديل كنند. بنابراين بهتر است كه هيچ دخالتي از خارج خانه نباشد چرا كه به نفع اعضاي آن خانواده و همين طور فرزندان خود آنهاست. پس تا جايي كه ممكن است، ‌از حرف زدن در مورد مشكلات درون خانه با خانواده هاي تان دوري كنيد و بدانيد كه بايد موقعيت خانوادگي (والدين) و احساسي تان را از هم جدا كنيد.
در اين مطلب به برخي از نكات مهمي كه در رابطه با شريك زندگي تان بايد توجه كنيد‌، اشاره شده است.

همدلي:
 

خودتان را در موقعيت و جايگاه همسرتان بگذريد تا بهتر او را درك كنيد. هر چه بيشتر سعي كنيد، ‌توانايي شما در بهتر كردن روابط تان و صميمي تر شدن با او بيشتر خواهد شد. همدردي چيزيست كه بايد آن را با شريك زندگي تان سهيم شويد تا اگر روزي مشکلي يا بحراني در زندگي تان پيش آمد، ساده حلش كنيد چرا كه با همدلي و همدردي هم، ‌هيچ كدام تنها نيستيد و بار مشكلات تنها بر دوش يك نفر از شما نخواهد بود. وقتي كه مشكلي در زندگي به وجود مي آيد، بايد با كمك همديگر، با آن مشكل روبه رو شويد. هرگز از رويارويي با آن فرار نكنيد، ‌زيرا تا وقتي براي حل آن، ‌دست به كار نشده ايد، ‌دوباره آن مشكل به شما رو خواهد كرد. بنابراين قبل از آن كه مشكل سنگين تري به شما رو كند، ‌زودتر آن را حل كنيد. حال اگر در اين شرايط رابطه خوبي با همسرتان نداشته باشيد، تلاش هاي تان جز به شكست منجر نمي شود و برعكس در صورت داشتن يك رابطه خوب، ‌همه چيز با كمك هم و به راحتي حل خواهد شد.

رفتار و توجه متقابل:
 

دو فرد زماني كاملاً‌ برابر و يكسان هستند كه رفتار متقابلي نسبت به يكديگر داشته باشند، ‌يعني همان طور كه شما به او توجه مي كنيد، ‌او نيز همين توجه را به شما داشته باشد چرا كه اين رابطه اي است كه يك رابطه كاملا‌ً دو طرفه معنا شده.

بيان احساسات:
 

هيچ گاه بيان احساسات آن را به تاخير نيندازيد يا آنها را از شريك زندگي تان پنهان نكنيد، چرا كه اين مسائل شما و همسرتان را به سردرگمي و سرخوردگي دچار مي كند و در نهايت باعث ناراحتي ميان شما مي شود. پس در روش تان تجديد نظر كنيد و بيان احساسات را با خود تمرين كنيد.

عادل باشيد:
 

به همسرتان به عنوان فردي همچون خود بنگريد، ‌نه به عنوان يك همسر يا همكار. ‌ارزيابي استعداد و توانيايي هاي مثبت او بايد به اندازه نواقصش يا حتي بيشتر از آن باشد. هرگز او را از پشت فيلتر احساسات نگاه نكنيد.

حمايت:
 

هميشه همان حمايتي كه توقع دريافتش را از همسرتان داريد، به او بدهيد.

ساكت نمانيد:
 

هنگامي كه به چيزي نياز داريد و آن را از شريك زندگي تان دريافت نمي كنيد، ‌منتظر نمانيد تا خود او اين مساله را حدس بزند و متوجه شود. بدانيد كه او هم مانند شما قدرت فكرخواني ندارد و اين تنها خود شماييد كه از آن باخبريد. پس نيازهايتان را با او در ميان بگذاريد.

خوشگذراني كنيد:
 

بايد با شريك زندگي تان به تفريح و خوشگذراني برويد، همان تفريحاتي كه مي خواهيد با دوستان خود نيز داشته باشيد.

احترام:
 

احترام دو جانبه است. هرگز احترامي كه خود شما براي همسرتان قايل نيستيد را از او طلب نكنيد. علاوه بر اين به عقايد، سلايق، افكار و احساسات يكديگر نيز احترام بگذاريد.

زندگي اجتماعي:
 

زندگي تان را به طور كامل صرف همسرتان نكنيد( او نيز همين طور)؛‌ چرا كه جنبه هاي ديگر زندگي از جمله دوستان و ساير فعاليت هاي اجتماعي به دست فراموشي مي روند.

اعتماد كنيد:
 

يك رابطه زناشويي بدون داشتن اعتماد متقابل به هيچ كجا نمي رسد. البته نه يك اعتماد كوركورانه، بلكه درست و منطقي، ‌چرا كه اگر شما دلايل واقعي و اثبات كننده اي براي بي اعتمادي خود نسبت به شريك زندگي تان نداشته باشيد، با ترس و ناامني هايي كه ايجاد مي كنيد، ‌او را از خود دور مي كنيد و اين بي اعتمادي باعث كمرنگ تر شدن هر چه بيشتر رابطه و ايجاد مشكلاتي بين خودتان خواهد شد.

صبر كنيد تا نهايت:
 

بهتر است بگوييم صبر كنيد تا ببينيد چه اتفاقي خواهد افتاد. اگر با شريك زندگي تان به بحث و دعوا پرداختيد، صبر كنيد و منتظر بمانيد، ‌زيرا اين كار علاوه بر يكرنگ و هم عقيده كردن شما، مشكلات بين تان را نيز به صورت اغراق آميزي كاهش مي دهد.
منبع: راه موفقيت - شماره 25