مروری کوتاه بر نام خلیج فارس در طول تاریخ


 





 
خلیج فارس بواسطه اهمیت جغرافیایی، تجاری، اقتصادی، و نظامی خود یکی از کانونهای اصلی تبادل فرهنگی در مشرق زمین محسوب میشود .
کهن ترین نامی که از خلیج همیشه فارس وجود دارد (( نارمرتو )) میباشد که به معنای رود تلخ است که این نام در کتیبه های آشوری برجای مانده .
در کتیبه ای که از داریوش اول پادشاه هخامنشیان در تنگه ی سوئز در مصر برجای مانده عبارت(( درایه تیه هچا پارسا آئی تی )) یعنی دریایی که از سرزمین پارس میرود یعنی همان خلیج فارس نام برده شده است . در دوره ساسانیان این دریای کهن را (( دریای پارس )) میگفتند . در بسیاری از منابع دست اول و قابل استناد یونانی و رومی نام خلیج فارس برده شده است که به بعضی از آنها اشاره میکنیم :
(( فلاویوس آریانوس ( قرن دوم میلادی ) )) در اثر خود بنام شرح سفرهای جنگی اسکندر خلیج فارس را (( پرسیکون کا ای تاس )) نوشته که ترجمه آن خلیج فارس است .
(( استرابن )) جغرافی دان نامی یونانی ( قرن یکم میلادی ) از خلیج فارس با همین عنوان یاد کرده است .
(( بطلمیوس )) جغرافی دان بزرگ قرن دوم میلادی در اثر جغرافیایی بزرگ خود خلیج فارس را با عنوان (( پرسیکوس سینوس )) یاد کرده است .
همچنین مورخ مشهور رومی قرن اول میلادی (( کوین توس کورسیوس روفوس )) خلیج فارس را به زبان لاتینی(( آکواریوم پرسیکو )) یعنی آبگیر فارس خوانده است .
سپس اصطلاح (( سینوس پرسیکوس )) دز بسیاری از زبانهای زنده دنیا ترجمه گردید و همه ملتهای جهان این دریای ایرانی را به زبان خود ، (( خلیج فارس )) میخوانند.
در منابع جغرافیایی و تاریخی اسلامی ، مورخان و جغرافی دانان بزرگ جهان اسلام خلیج فارس را با نامهای (( بحر فارسی ))یا (( البحر الفارسی )) یا (( الخلیج الفارس )) یا(( خلیج فارس )) یاد کرده اند .
منبع:کتب تاریخی
ارسال توسط کاربر محترم سایت : saealijani