تأثير تغذيه سالم بر پيشگيري از بروز سرطان سينه


 

نويسنده:وحيده اميديان




 
سرطان سينه شايعترين سرطان در زنان است که به نظر مي رسد با رعايت رژيم غذايي به طور روزانه مي توان از بروز آن تا حدود زيادي جلوگيري کرد. تحقيقات مختلف نشان مي دهد که ابتلا به سرطان پستان در زنان آسيائي نسبت به زنان اروپايي و آمريکايي بسيار کمتر است، پژوهشگران يکي از علل اين امر را مصرف بيشتر سبزيجات مي دانند. تأکيد برخي از محققين بر اين است که بالا بودن ميزان هورمون استروژن در زنان جوان مي تواند عامل تعيين کننده براي ابتلا به سرطان پستان در آينده باشد بنابراين به سادگي مي توان به نقش مواد غذايي که کاهنده ي اين هورمون است پي برد.
(خطر پيدايش سرطان پستان در طول عمر زنان 12/5 درصد (1 در 8) و خطر مرگ ناشي از آن در تمام عمر 3/6 درصد (1 در 28) است.)

با رعايت توصيه هاي غذايي به جنگ سرطان پستان برويم
 

کاهش بروز برخي از سرطانها در کساني که از رژيم غذايي سبزيجات پيروي مي کنند نشان دهنده ي اهميت مصرف روزانه آنها مي باشد. نتايج تازه ترين تحقيقات پژوهشگران علوم پزشکي نشان مي دهد پروتئين هاي گياهي موجود در غلات و حبوبات مي تواند برابر با پروتئين هاي حيواني باشد.
مصرف انواع مختلف کلم (کلم پيچ، کلم بروکلي، گل کلم و ...) با خنثي نمودن فعاليت ترشحات استروژني بدن مي تواند از پيشرفت تومورهاي سينه جلوگيري به عمل آورد، لازم به ذکر است شيوه مصرف اين سبزيجات نيز حائز اهميت مي باشد، زيرا عمل طبخ از خواص ضد سرطان آن مي کاهد بنابراين بهتر است پس از شستشوي کامل به صورت خام و در بيشتر سالادهاي فصل مورد استفاده قرار گيرد.
- علاوه بر کلم استفاده از انواع ديگر محصولات گياهي تأثير بسزايي در روند سلامتي دارد. سبوس گندم: اگر به خوردن کلم علاقه اي نداريد مي توانيد از سبوس گندم استفاده نمائيد، اين ماده ي غذايي نيز درست مانند سبزيجات فوق قادر به کاهش فعاليت هورمون استروژن در بدن مي باشد.
آيا مي دانيد مصرف چه مقدار سبوس گندم مي تواند مؤثر واقع شود؟ مصرف شش قاشق غذاخوري در روز کافي است لازم به ذکر است که بايستي از مقدار کم شروع نموده و به تدريج به ميزان فوق برسد. استفاده از اين رژيم تاحدود زيادي مشکلات روده اي را حل مي کند.
- لوبيا سرشار از فيتواستروژن است و از جمله مواد غذايي مؤثر در مبارزه با تومورهاي پستاني مي باشد. ويتامين D و نقش هاي حفاظتي آن قدرت اثر بخشي قابل توجهي را دارا مي باشد. خانم هاي مسن بايستي از غذاهايي که حاوي مقدار فراواني ويتامين D مي باشد استفاده کنند که در اين مورد مصرف روغن ماهي بسيار مفيد مي باشد.

سويا رمز تندرستي ژاپني ها
 

مواد موجود در سويا نه تنها موجب کاهش فعاليت استروژن مي شود، بلکه تأثير مستقيمي در جلوگيري از پيشرفت سرطان دارد، مواد فعال موجود در سويا از نظر شيميايي بسيار شبيه به داروئي به نام تاموکسي فن مي باشد که در کاهش پيشرفت تومورهاي سينه مثبت نسبت به دارو واقع مي شود. متخصصين مصرف سويا را به ويژه براي زناني که در خانواده سابقه ي ابتلا به سرطان پستان دارند توصيه مي کنند.
به ياد داشته باشيد که هنوز کاملاً مشخص نشده است که رژيم غذايي پرچرب عامل خطر ساز اختصاصي مي باشد، اما توصيه مي شود افراد در معرض خطر بايستي از خوردن مواد غذايي پرچرب مانند روغن هاي حيواني کارگارين - گوشت قرمز - پنير چرب - کره - انواع سس ها با مواد نگهدارنده پرهيز کنند، در عوض مي توانند اسيدهاي چرب امگا - 3 که در ماهي موجود مي باشد و نيز امگا - 9 که در روغن زيتون هست را در رژيم غذايي خود وارد کنند. آنها مي توانند با استفاده از 400 تا 800 گرم ميوه و 85 گرم سويا، 100 گرم ماهي، کمي شير و اندکي گوشت سلامتي خود را تضمين کنند. به طور خلاصه وارد نمودن سبزيجات، غلات و ميوه ها در رژيم غذايي امري است که سلامت انسان منجر شده و نه تنها در پيشگيري از بروز سرطان سينه مؤثر است، بلکه از ابتلاي انسان به بسياري از بيماريها (فشارخون، ديابت و ...) نيز جلوگيري مي کند.
منابع: کتاب بيماريهاي زنان نواک.
(مامايي و بيماري هاي زنان دنفورت)
چکيده مقالات
منبع: نشريه پيام پزشک، شماره 57