قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه
قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه
قرآن کريم و فرهنگ سازي مصرف مدّبرانه
نويسنده: حضرت آيت الله العظمي خامنه اي
اين مقاله دسته بندي موضوعي دوسخنراني مقام معظم رهبري در ايام نوروز سال 88 مي باشد.
*حضور نسل جوان پرنشاط، دانا و تحصيل کرده در ميدان هاي تحقيق و فعاليت هاي اجتماعي و سياسي
*زير ساخت هاي علمي، صنعتي، ارتباطي، زيستي، نظامي و امنيتي کشور
*تجربه هاي ذي قيمت نخبگان و مسئولان کشور در مواجهه ي با مشکلات گوناگون
براي رسيدن به پيشرفت و عدالت همه بايد تلاش و کار کنند تا پيشرفت همه جانبه در کشور تحقق يابد اين ملت شايسته و سزاوار پيشرفت است ابعاد اين پيشرفت عبارتند از:
*پيشرفت در اخلاق و معنويت
*پيشرفت در دانش و فناوري
*پيشرفت در اقتدار ملي و عزّت بين المللي
*پيشرفت در توليد ثروت ملي
*پيشرفت در وحدت و انسجام ملي
*پيشرفت در امنيت، قانون گرايي و انضباط اجتماعي
*پيشرفت در رشد درک سياسي و قدرت تحليل سياسي
*پيشرفت در رفاه عمومي
*پيشرفت در ارتقاي بهره وري
تحقق اين پيشرفت ها نيازمند مسئوليت پذيري، عزم و اراده ي ملي، تحرک و برنامه ريزي و عدالت اجتماعي است، پيشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پيشرفت مورد نظر اسلام نيست.
اسراف در اموال و اقتصاد اين است که انسان مال را مصرف کند، بدون اينکه اين مصرف اثر و کارايي داشته باشد و به عبارت ديگر مصرف بيهوده، مصرف هرز و در حقيقت هدر دادن مال است.
1-به عنوان يک شعار هميشگي در مقابل ديدگان خود داشته باشد.
2-به عنوان يک سياست اساسي در خطوط برنامه ريزي ها در سطوح مختلف اعمال و پيگيري نمايد.
*قرآن و روايات در فرهنگ سازي مصرف مدبّرانه:
در آيات شريفه ي قرآن بارها راجع به پرهيز از اسراف در امور اقتصادي تأکيد شده است قرآن مي فرمايد:
«کلوا واشربوا ولا تسرفوا*انه لا يحب المسرفين»
بخوريد و بياشاميد و اسراف مکنيد که خدا اسرافکاران را دوست نمي دارد.
در آيه شريفهي ديگر آمده است:
«کلوا من ثمرهء اذا اثمر واتوا حقه يوم حصاده ولا تسرفوا انه لا يحب المسرفين»
از ميوه درختان باردار بخوريد و روز چيدن حق مستحقان را بدهيد و اسراف مکنيد که خدا مسرفان را دوست نمي دارد.
اعراف (7)/31.
و در آيه ديگر آمده است:
«واهلکنا المسرفين»
و مسرفان را هلاک کرديم.
انعام (6)/141.
اسراف آينده کشور را تهديد مي کند ما بندگان خدا هستيم اينها حرف دين است و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد. در روايات داريم که کسي ميوه اي را خورد و نيمي از ميوه ماند، آن را دور انداخت: امام (عليه اسلام) به او نهيب زد که اسراف کردي، چرا انداختي؟ در روايات ما هست که از دانه ي خرما استفاده کنيد. امام صادق(عليه السلام) دستور داد تا براي ميهمانان خرما بياورند، يکي از آن ها پس از خوردن خرما هسته ي آن را پرت مي کرد، امام صادق (عليه السلام) دست او را گرفت و فرمود: چنين نکن که اين کار تبذير به شمار مي آيد و خدا فساد از جمله تبذير را دوست نمي دارد.
بايد خودمان را اصلاح کنيم، بايد الگوي مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوي مصرفمان غلط است. چگونه بخوريم؟ چه بخوريم؟ چه بپوشيم؟ و چه بخريم و چگونه هزينه کنيم همه ي اينها بايد اصلاح شود و مناسب با يک جامعه اسلامي عدالت محور بشود.
* مصاديقي از اسراف و تبذير در جامعه اسلامي
* زمينه هاي فردي:
* اسراف در خريد و مصرف نان
* اسراف و تبذير در ميهماني ها و غذاهاي تهيه شده
* اسراف در پوشاک و تلفن همراه و وسائل آرايش
* اسراف و تبذير در تجملات زندگي و تزئينات داخل خانه
* اسراف در مسافرت ها و رفت و آمدهاي غير ضروري و بيهوده
* اسراف در برق (فرسوده بودن شبکه هاي ارتباطي انتقال برق، سيماي برق و...)
* اسراف در آب (شبکه هاي آب رساني و فاضلاب)
* اسراف در امکانات اداري (تجملات و تزئينات اتاق کار دولت از جمله مبلمانهاي گوناگون...)
* اصلاح شبکه هاي برق و آب و ساير انرژي ها
* کاهش مصرف آب خانگي و اصلاح آبياري باصرفه در کشاورزي
* بازيافت آب و صيانت از سدها و شبکه آبرساني
* توليد آرد خوب، نگهداري درست، پخت خوب و مصرف درست
* صرفه جويي و پرهيز از خريد کردن ها و مصرف کردن هاي غير مدبرانه و غير عقلاني
قدرت يابي براي انفاق به فقرا
* تلاش براي رشد و پيشرفت و تحقق عدالت در سطح جامعه
منبع: نشريه فصلنامه قرآني کوثر شماره 31
چکيده:
کليد واژه:
دهه پيشرفت و عدالت:
*حضور نسل جوان پرنشاط، دانا و تحصيل کرده در ميدان هاي تحقيق و فعاليت هاي اجتماعي و سياسي
*زير ساخت هاي علمي، صنعتي، ارتباطي، زيستي، نظامي و امنيتي کشور
*تجربه هاي ذي قيمت نخبگان و مسئولان کشور در مواجهه ي با مشکلات گوناگون
براي رسيدن به پيشرفت و عدالت همه بايد تلاش و کار کنند تا پيشرفت همه جانبه در کشور تحقق يابد اين ملت شايسته و سزاوار پيشرفت است ابعاد اين پيشرفت عبارتند از:
*پيشرفت در اخلاق و معنويت
*پيشرفت در دانش و فناوري
*پيشرفت در اقتدار ملي و عزّت بين المللي
*پيشرفت در توليد ثروت ملي
*پيشرفت در وحدت و انسجام ملي
*پيشرفت در امنيت، قانون گرايي و انضباط اجتماعي
*پيشرفت در رشد درک سياسي و قدرت تحليل سياسي
*پيشرفت در رفاه عمومي
*پيشرفت در ارتقاي بهره وري
تحقق اين پيشرفت ها نيازمند مسئوليت پذيري، عزم و اراده ي ملي، تحرک و برنامه ريزي و عدالت اجتماعي است، پيشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پيشرفت مورد نظر اسلام نيست.
مفهوم پيشرفت و عدالت:
مفهوم پيشرفت:
مفهوم عدالت:
اقدام اساسي:
تعاريف صرفه جويي و اسراف:
اسراف در اموال و اقتصاد اين است که انسان مال را مصرف کند، بدون اينکه اين مصرف اثر و کارايي داشته باشد و به عبارت ديگر مصرف بيهوده، مصرف هرز و در حقيقت هدر دادن مال است.
آسيب شناسي بيماري اسراف:
راهکار:
1-به عنوان يک شعار هميشگي در مقابل ديدگان خود داشته باشد.
2-به عنوان يک سياست اساسي در خطوط برنامه ريزي ها در سطوح مختلف اعمال و پيگيري نمايد.
*قرآن و روايات در فرهنگ سازي مصرف مدبّرانه:
در آيات شريفه ي قرآن بارها راجع به پرهيز از اسراف در امور اقتصادي تأکيد شده است قرآن مي فرمايد:
«کلوا واشربوا ولا تسرفوا*انه لا يحب المسرفين»
بخوريد و بياشاميد و اسراف مکنيد که خدا اسرافکاران را دوست نمي دارد.
در آيه شريفهي ديگر آمده است:
«کلوا من ثمرهء اذا اثمر واتوا حقه يوم حصاده ولا تسرفوا انه لا يحب المسرفين»
از ميوه درختان باردار بخوريد و روز چيدن حق مستحقان را بدهيد و اسراف مکنيد که خدا مسرفان را دوست نمي دارد.
اعراف (7)/31.
و در آيه ديگر آمده است:
«واهلکنا المسرفين»
و مسرفان را هلاک کرديم.
انعام (6)/141.
اسراف آينده کشور را تهديد مي کند ما بندگان خدا هستيم اينها حرف دين است و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد. در روايات داريم که کسي ميوه اي را خورد و نيمي از ميوه ماند، آن را دور انداخت: امام (عليه اسلام) به او نهيب زد که اسراف کردي، چرا انداختي؟ در روايات ما هست که از دانه ي خرما استفاده کنيد. امام صادق(عليه السلام) دستور داد تا براي ميهمانان خرما بياورند، يکي از آن ها پس از خوردن خرما هسته ي آن را پرت مي کرد، امام صادق (عليه السلام) دست او را گرفت و فرمود: چنين نکن که اين کار تبذير به شمار مي آيد و خدا فساد از جمله تبذير را دوست نمي دارد.
بايد خودمان را اصلاح کنيم، بايد الگوي مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوي مصرفمان غلط است. چگونه بخوريم؟ چه بخوريم؟ چه بپوشيم؟ و چه بخريم و چگونه هزينه کنيم همه ي اينها بايد اصلاح شود و مناسب با يک جامعه اسلامي عدالت محور بشود.
* مصاديقي از اسراف و تبذير در جامعه اسلامي
* زمينه هاي فردي:
* اسراف در خريد و مصرف نان
* اسراف و تبذير در ميهماني ها و غذاهاي تهيه شده
* اسراف در پوشاک و تلفن همراه و وسائل آرايش
* اسراف و تبذير در تجملات زندگي و تزئينات داخل خانه
* اسراف در مسافرت ها و رفت و آمدهاي غير ضروري و بيهوده
زمينه هاي ملي:
* اسراف در برق (فرسوده بودن شبکه هاي ارتباطي انتقال برق، سيماي برق و...)
* اسراف در آب (شبکه هاي آب رساني و فاضلاب)
* اسراف در امکانات اداري (تجملات و تزئينات اتاق کار دولت از جمله مبلمانهاي گوناگون...)
راهكارهاي اصلاح
* اصلاح شبکه هاي برق و آب و ساير انرژي ها
* کاهش مصرف آب خانگي و اصلاح آبياري باصرفه در کشاورزي
* بازيافت آب و صيانت از سدها و شبکه آبرساني
* توليد آرد خوب، نگهداري درست، پخت خوب و مصرف درست
* صرفه جويي و پرهيز از خريد کردن ها و مصرف کردن هاي غير مدبرانه و غير عقلاني
پيشنهادهاي مناسب
قدرت يابي براي انفاق به فقرا
* تلاش براي رشد و پيشرفت و تحقق عدالت در سطح جامعه
منبع: نشريه فصلنامه قرآني کوثر شماره 31
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}