تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (10)


 

نويسنده: سيد محمد هاشم پور يزدان پرست (1)




 

پنجم آبان
ـ تظاهرات ايرانيان در امريکا
 

ـ حدود دو هزار نفر از اعضاي جامعه ايرانيان امريکا با شعار مرگ بر شاه و زنده باد آيت الله خميني در نيويورک عليه حضور شاه در امريکا دست به تظاهرات زدند . اين تظاهر کنندگان در ميان مراقبت هاي شديد پليس امريکا از خيابان هاي نيويورک گذشتند ، ولي به بيمارستان کرونل ـ که شاه در طبقه هفدهم آن بستري بود ـ نزديک نشدند . يکي از پزشکان بيمارستان اظهار داشت که براي درمان اين بيماري ، شاه بايد شش ماه تا يک سال در امريکا بماند . (2)
ـ آسوشيتد پرس اعلام کرد که هم اکنون شصت هزار ايراني با ويزاي تحصيلي در دانشگاه ها سرگرم درس خواندن هستند و طبق گزارش هاي ديگر هزاران تن نيز با ويزاهاي ديگر به درس خواندن مشغولند . (3)
ـ امام خميني به مناسبت آغاز قرن پانزدهم هجري قمري که با پايان ماه آذر شروع مي شود پيامي براي شوراي انقلاب جمهوري اسلامي فرستادند :
در آستانه فرا يک هزار و چهار صدمين سال هجرت پر برکت حضرت خاتم الانبياء ـ صل الله عليه و آله و سلم ـ که سرلوحه نهضت انقلابي اسلام ، تحت راهنمايي قران کريم و رهبري انسان ساز والاترين مرد جهان است ، مقتضي است با همکاري ملت و دولت براي بزرگداشت اين قرن عظيم پربرکت ، برنامه هاي انقلابي بر پا داريد .
قرن گذشته گرچه براي ملت عزيز ما و براي اسلام و کشور مصيبت بار بود . لکن نهضت اسلامي ايران در اواخر اين قرن ، سرنوشت امت اسلام را در قرن آتي دگرگون خواهند نمود .(4)

ششم آبان
 

ـ اعلام جشن آغاز قرن پانزدهم
 

امام با توجه به پايان قريب الوقوع قرن 14 هجري و آغاز قرن پانزدهم در اواخر آبان و ضمن دستورالعملي براي شوراي انقلاب براي برپايي جشن هاي آغاز پانزدهمين قرن هجرت پيامبر عظيم الشأن اسلام بيان داشت :
قرن گذشته گر چه براي ملت عزيز ، و براي اسلام و کشور مصيبت بار بود لکن نهضت اسلامي ايران در اواخر اين قرن سرنوشت امت اسلام را در قرن آتي دگرگون خواهند نمود . اميد واثق که شرق در بند ، و خصوصا کشورهاي اسلامي ، در زير پرچم توحيد به مبارزات خود براي استقلال و آزادي ادامه داده تا از چنگ غرب و شرق توطئه گر نجات پيدا کنند و اين قرن، قرن نوراني کشورهاي اسلامي مي باشد . (5)
گويا خداوند همه تاريخ را با هم هماهنگ کرده بود تا در پايان قرن چهاردهم هيبت و هيمنه مستکبران جهاني در هم شکسته شود .

هفتم آبان
 

ـ در مورد افراد مسلح به ستون نظامي، پنج درجه دار و سرباز زخمي شدند .
ـ در درگيري هاي بوکان دو پاسدار و يک درجه دار به شهادت رسيدند .
ـ دکتر سامي وزير بهداشت و درمان استعفانامه خود را به بازرگان و امام تقديم کرد . (6)
ـ مهاجمان ضد انقلاب با سلاح هاي سنگين از جمله آرپي جي و خمپاره به پاسگاه هاي مرزي باويسي ،شيخ سله و پيشگان در منطقه اورامانات حمله کردند . در اين حمله چند تن از نيروهاي ژاندارمري مجروح و يک تن از مهاجمين کشته شدند . (7)
ـ شهردار نيويورک تظاهرات در اطراف بيمارستان کرونل را که شاه در آنجا بستري بود به بهانه رعايت حال بيماران ممنوع نمود . در چند روز گذشته صدها دانشجوي ايراني به طور متوالي در مقابل اين بيمارستان دست به تظاهرات زده بودند . (8)

ـ هيئت دولت تجانس و هماهنگي ندارند ، استعفا مي دهم
 

متن استعفانامه دکتر کاظم سامي ، وزير بهداري دولت موقت ، که در تاريخ 25 مهر نوشته شده و براي امام و مهندس بازرگان ارسال گرديده بود ، امروز و همزمان با پذيرش استعفاي او از جانب مهندس بازرگان ، منتشر شد . او دلايل استعفاي خود را چنين بيان کرد :
ـ عدم تجانس در هيئت وزيران و تمايلات گروهي و فرقه اي و دسته بندي براي کسب قدرت بيشتر .
ـ عدم وجود يک سياست واحد اقتصادي ،اجتماعي ، فرهنگي و سياسي براي ساختن يک جامعه انقلابي اسلامي .
ـ عدم هماهنگي در برنامه هاي وزارتخانه ها و در کل با اهداف انقلاب .
ـ عدم اعتماد به ادامه خدمت در آينده و در نتيجه عدم امکان برنامه ريزي ها لازم و مدت دار .
ـ عدم همکاري و وجود سانسور در سيستم ارتباط جمعي ، به ويژه در راديو و تلويزيون در معرفي دستاوردهاي انقلاب و زمينه سازي فرهنگي و انقلابي که امکان عمل انقلاب را از بين مي برد . (9)

ـ تمام گرفتاري هاي مسلمين از امريکاست
 

امام خميني در ديدار با اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان مدرسه عالي ، ترجمه مفيدي از مطالب مهمي در رابطه با امريکا بيان داشتند . به دنبال اين سخنراني و حمله شديد امام به سياست هاي امريکا ، احزاب و گروه هاي سياسي، مردم را به برگزاري نماز عيد قربان و تظاهرات ضد امريکايي و راهپيمايي به سمت سفارت امريکا دعوت نمود . منتخبي از مطالب امام به اين صورت است :
ـ نه ما تنها ... شرق بايد خودش را که گم کرده پيدا کند .
ـ فرهنگ غرب از شرق رفته است .
ـ شما ببينيد ... با چه موجودات کثيفي در امريکا ما مواجه هستيم .
ـ برويد دنبال اينکه فکرتان را مستقل کنيد . (10)
ايشان در سخنراني به قلم به دستان وابسته به امريکا شديدا حمله کرد و بيان داشت :
شما ببينيد که ما با چه موجوداتي مقابل هستيم ، امريکا و دولت هاي ابر قدرت با ما چه معامله مي کنند و ما باز خاضع آنها هستيم . بشکند قلم هايي که براي اينها دارد کار مي کند ... و ببرد زبان هايي که به نفع اينها دارد صحبت مي کند و ملت را مي خواهد تباه کند ... الان تمام گرفتاري ما از آمريکا است . (11)

هشتم آبان
 

دومين گام تهاجم جهاني اسلامي عليه سلطه گران جهانخوار
 

- راهپيمايي و تظاهرات در کنار خانه خدا و بيدار سازي مسلمانان
 

ايام حج فرا رسيده بود و روز دهم آبان عيد قربان بود ، امام ضمن پيامي به حجاج در هشتم آبان از حجاج خواست توطئه هاي امريکا و اسرائيل را به گوش جهانيان برسانند . حجاج ايراني همراه با حجاج غير ايراني طرفدار انقلاب اسلامي فداکارانه ، ضمن راهپيمايي و تظاهرات در کنار خانه خدا به اين وظيفه الهي خود جامه عمل پوشاندند و به اين وسيله دومين تهاجم جهاني انقلاب براي بيدار سازي مسلمانان آغاز گشت .
- دکتر ابراهيم يزدي در آستانه سفر به الجزاير به منظور خداحافظي و کسب تکليف و راهنمايي ، عصر امروز به حضور رهبر انقلاب رسيد . او به مدت يک ساعت با رهبر انقلاب به مذاکره پرداخت . او در پايان ملاقات خود اعلام نمود که فردا همراه با مهندس بازرگان براي شرکت در جشن هاي بيست و پنجمين سالگرد انقلاب الجزاير عازم اين کشور خواهد شد . او اضافه کرد: « امام پيام مهمي خطاب به مردم الجزاير و افريقا فرستاده اند که اين پيام در روز عيد قربان تسليم مقامات الجزاير خواهد شد .» (12)

نهم آبان
 

- در چند روز گذشته 7 پاسدار در بوکان به شهادت رسيدند . اوضاع در بوکان ناآرام و زد و خورد ميان پاسداران و مهاجمين ضد انقلاب ادامه دارد .
- امام در پيامي به حجاج به مناسبت روز عرفه فرمود :
« توطئه هاي امريکا و اسرائيل را به گوش جهانيان برسانيد .»
- کشف 8 بمب در خرمشهر
- خبرها حاکيست که شاه قرار است در محل بيمارستاني که ظاهرا در آن بستري است در روز دوم نوامبر (11 آبان) در يک مصاحبه مطبوعاتي شرکت نمايد .

پي نوشت ها :
 

1. عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز .
2 . همان ، ( 6 آبان 58 ) : ص 12 .
3 . همان ، ( 5 آبان 58 ) : ص12 .
4 . صحيفه امام ،‌ج 10 ، ص 364 .
5 . همان .
6 . اطلاعات ( 7 آبان 58 ) : ص 12 .
7 . همان ‌، ( 9 آبان 58 ) : ص 11 .
8 . همان ، ( 7 آبان 58 ) : ص 2 .
9 . همان ، ( آبان 58 ) : ص 12 .
10 . صحيفه امام ، ج 10 ، ص 391 و 392 .
11 . همان .
12 . اطلاعات ( 9 آبان 58 ) : ص 12 .
 

منبع: نشريه 15 خرداد شماره 17