تسخير لانه جاسوسي امريكا؛ علل و انگيزه ها (11)


 

نويسنده: سيد محمد هاشم پور يزدان پرست (1)




 

دهم آبان
40 قرباني در روز عيد قربان !
- 136 نفر از نيروهاي ارتش به دست عوامل امريکا ، شهيد و مجروح شدند
 

- در تهاجم ناگهاني و ناجوانمردانه نيروهاي ضد انقلاب به ستون نيروهاي ارتشي در درون شهر بانه ، بيش از 40 نفر از ارتشيان غيور به شهادت رسيدند و 70 نفر نيز مجروح شدند . از سرنوشت 60 تن ديگر از آنان نيز خبري در دست نيست . اين نيروها پس از پايان مأموريت از سردشت به بانه آمده و عازم تهران بودند . مهاجمين در ميان مردم موضع گرفته بودند و نيروهاي اين ستون براي جلوگيري از آسيب رسيدن به مردم از تيراندازي به سوي آنان خودداري نموده بودند . (2) اين جنايت ساعتي پس از بازگشت مردم از مراسم عيد قربان در گورستان بانه اتفاق افتاد .

- با قدرت تمام حملات خود را عليه امريکا و اسرائيل گسترش دهيد
 

امام خميني در آستانه 13 آبان ، اولين سالگرد شهادت دانش آموزان در مقابل درب ورودي دانشگاه تهران به دست نيروهاي شاه که به عنوان روز دانش آموز برگزيده شده است ، پيامي تاريخي و تاريخ ساز صادر نمود و از روحانيون سراسر کشور خواست تا با شرکت در راهپيمايي اين روز و با حضور در دانشگاه هاي سراسر کشور توطئه جدايي دو قشر روحاني و دانشگاهي را خنثي نمايند . در اين پيام امام فرمود :
بر دانش آموزان ، دانشگاهيان و محصلين علوم دينيه است که با قدرت تمام ، حملات خود را عليه امريکا و اسرائيل گسترش داده و امريکا را وادار به استرداد اين شاه مخلوع جنايتکار نمايند و اين توطئه بزرگ را بار ديگر شديدا محکوم کنند .(3)

- برپايي اولين نماز عيد اضحي بعد از انقلاب
 

ترمينال خزانه امروز شاهد برگزاري مراسم عيد اضحي بود . حدود دو ميليون نفر جمعيت نمازگزار در حالي که مرتبا تکبير مي گفتند وارد محوطه ترمينال شدند . به صورتي که محوطه وسيع ترمينال و اطراف آن پر از جمعيت شد .

- راهپيمايي پس از نماز عيد قربان
 

مردم انقلابي ايران که در سال گذشته هفتاد هزار شهيد گرانقدر را قرباني آزادي و استقلال و تشکيل نظام جمهوري اسلامي نموده بودند و نه ماه
پس از انقلاب با دلي خونين و قلبي پر درد از جنايات ضد انقلاب و سازشکاري دولتمردان ، صبر را پيشه کرده بودند و امام به دليل ضرورت تصويب قانون اساسي و راه افتادن تشکيلات حکومتي ، هنوز آنها را براي دفاع از انقلاب فرا نخوانده بود ، پس از نماز عيد قربان ، ضمن راهپيمايي و سر دادن شعار مرگ بر امريکا ، دخالت امريکا در امور ايران و بردن شاه را به اين کشور محکوم و با صدور قطعنامه اي خواستار استرداد او شدند . در اين قطعنامه آمده است :
از ملت امريکا مي خواهيم که از دولت خود بخواهند قبل از عکس العمل شديد ملت ما ، هر چه زودتر اين جنايتکار فراري و ساير عمال خون آشام رژيم سابق را براي محاکمه به ايران تحويل دهند .
ما خواهان معرفي هر چه زودتر سانسورگران پيام امام و مسموم کنندگان افکار و تخريبگران اذهان و استعمارگران و منحرفين و زمينه سازان اغتشاش به مردم و دادگاه هاي انقلاب هستيم .

- برپايي تظاهرات در سرزمين وحي و در ميان ميليون ها حجاج جهان اسلام
 

در مراسم اولين حج بعد از انقلاب و در روز عيد قربان نيز براي اولين بار حجاج انقلابي ايراني بر اساس رهنمودهاي امام در پيام حج ، خود با فرياد مرگ بر امريکا و مرگ بر اسرائيل ، به راهپيمايي و تظاهرات پرداخته و از مسلمانان جهان خواستند که دست به دست هم دهند و در برابر ابر قدرت هايي که عزت و کرامت آنان را پايمال مطامع خود نموده اند به پا خيزند . اين فداکاري بي نظير و ايثار آشکار موجب آگاهي حجاج ساير کشورها شد و زمينه بيداري آنان را فراهم نمود و جبهه جديدي را عليه مستکبران جهانخوار و سلطه گران جهاني گشود .
در اين راهپيمايي عظيم ده ها هزار نفري ، نداي اعتراض به سلطه گران جهاني از منبر بزرگي که خداوند جهت هدايت و قيام و منفعت مسلمانان در ميان آنان برافراشته ، به گوش همه مسلمانان و جهانيان رسانده شد . حجاج تظاهر کننده در پايان اين راهپيمايي تاريخي با صدور قطعنامه اي عليه امريکا دخالت اين ابرقدرت در کشور و بردن شاه را به امريکا محکوم نمودند . اين راهپيمايي بي نظير اولين گام براي بيداري مسلمانان تحت ستم جهان و اولين گام براي برپايي حج ابراهيمي و رمي شياطين انس و جن و اولين گام براي بيرون راندن سلطه گران از کشورهاي اسلامي بود .

- ملاقات با برژينسکي
 

در همين زمان که ملت ايران چون آتشفشاني که عليه ظلم ها و ستم ها و غارتگري هاي سلطه گران آمريکايي به فوران درآمده بود ، خط ديگري در جامعه انقلابي ، گام به گام به سمت و سوي امريکا حرکت مي کرد و در حالي که مردم ايران که با خون خود و با دست خالي شاه و اربابانش را از ايران بيرون کرده بودند ، آنان در صدد مذاکره و سازش طلب کمک از امريکا برآمده بودند .
در حالي که سراسر کشور تظاهرات ضد امريکايي به راه افتاده بود و همه با فريادهاي مرگ بر شاه و مرگ بر امريکا خواستار بازگرداندن شاه به ايران بودند ، دولتمردان کشور هنوز در خواب بودند و پس از گذشت نه ماه از پيروزي انقلاب اسلامي در حال و هواي مرداد سال 32 و آنچه رهبرشان در آن ماه در آن سال انجام داد به سر مي بردند و هنوز در فکر مذاکره با امريکا و جستن راه حلي براي مشکلات انقلاب اسلامي با کمک آنان بودند و در حالي که امريکا توطئه هاي گوناگوني را توسط عوامل داخلي اش به خصوص عوامل نفوذي خود در دولت موقت ، به هم گره مي زند تا آخرين قدم ها را براي بازگشت به ايران بردارد ، اينان نه تنها هنوز بيدار نشده اند بلکه در فکر انجام توطئه عليه امام و انقلاب (4) و مذاکره با امريکا بودند ناگهان اعلام شد که بعد از ظهر همين روز در حالي که ساعتي از رسيدن هيئت ايراني به الجزيره نگذشته است ، رئيس دولت و وزير خارجه اش در حالي که حامل پيام ضد امريکايي امام براي مردم الجزاير و مسلمانان جهان نيز هستند ، برژينسکي مشاور امنيتي کارتر (5) را در محل استقرار خود پذيرفتند و به مذاکره با او پرداختند .(6)
مذاکره مهندس بازرگان با برژينسکي قبل از ملاقات با رئيس جمهور الجزاير بوده است . (7) اين خبر در ميان اعجاب مردم انقلابي ايران با سرعت توسط خبرگزاري ها به همه جهان مخابره شد .
اين ملاقات براي مهندس بازرگان و دولت او بسيار گران تمام شد . همان گونه که مصاحبه ايشان با اوريانا فالاچي و بيان اين موضوع که « من از اول با انقلاب موافق نبودم و خواستار سياست گام به گام بودم و اينک نيز به همان سياست اعتقاد دارم و آن را از سياست امام بهتر مي دانم . » براي ايشان و همفکرانش بسيار گران تمام شد و لبه تيز حمله همه جناح هاي انقلاب را به سويشان گرداند .
مذاکره رئيس دولت موقت و وزير خارجه او با برژينسکي ، مشاور امنيت ملي کارتر در الجزاير آن چنان مردم انقلابي و مسلمان ايران را به خروش آورد و آن چنان براي دو طرف مذاکره کوبنده بود که پيروان خط سازش و طرف هاي امريکايي آنها به دليل آثار و عواقب آن ، هيچ کدام مسئوليت پيشنهاد شروع آن را نپذيرفتند و برگردن طرف مقابل انداختند .

- مهندس بازرگان و دکتر يزدي درباره اين ملاقات چه گفته اند ؟
 

براي روشن تر شدن موضوع نظريات هر دو آورده مي شود :
مهندس بازرگان در اين رابطه در مصاحبه اي با خبرگزاري پاريس بيان داشت :
سه شنبه گذشته يعني دو روز قبل از عزيمت من به الجزاير (8) کاردار سفارت امريکا در تهران به من اطلاع داد که برژينسکي مايل است هنگام اقامت من در الجزاير ، ملاقات و مذاکره انجام دهد و امروز اين ديدار انجام شد . (9)
حجت الاسلام سيد احمد خميني در يک مصاحبه مطبوعاتي شرکت نمود . از ايشان در مورد ملاقات آقاي بازرگان با برژينسکي سؤال شد . ايشان پاسخ داد :
امام ابدا از ملاقات آقاي بازرگان با برژينسکي اطلاع نداشتند . حتي دکتر يزدي پس از مراجعت از سفر نيز جريان را به اطلاع امام نرساند . من در آن ملاقات [قبل از سفر] حضور داشتم . دکتر يزدي فقط راجع به کسالت شاه مخلوع مطالبي معروض داشت و درباره ملاقات بازرگان با برژينسکي صحبتي به ميان نيامد .

- غافلگيري و تناقض گويي وزير خارجه
 

دکتر ابراهيم يزدي که به تازگي از الجزاير بازگشته بود و از مخالفت گسترده با ملاقات رئيس و وزير خارجه دولت موقت با برژينسکي مطلع و کاملا غافلگير شده بود ، با عجله مطالبي کاملا متناقض با مهندس بازرگان بيان کرد و موجب رسوايي بيشتر خود و دوستانش شد . وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري که پرسيده بود آيا قبل از سفر ، موضوع ملاقات با برژينسکي با امام مطرح شده بود يا نه ؟ بيان داشت :
اينکه چه کساني به الجزاير مي آمدند به درستي نمي دانستيم ! بنابراين کليات مسائل و گفتگوهاي احتمالي که ممکن بود پيش بيايد را خدمت ايشان [ امام ] مطرح کرديم .تصور مي کنم آنچه را که در مورد استرداد شاه انجام داده بوديم و آنچه را که در مد نظر داشتيم [ براي استرداد شاه ] انجام دهيم ، امام تأييد کردند . (10)( البته ايشان بيان نکرده اند که آنچه را که بايد به امام مي گفته اند ، نگفته اند !)
ابراهيم يزدي در تاريخ 27 شهريور 59 در جلسه مجلس شوراي اسلامي که نمايندگان پيرامون گروگان ها مذاکره داشتند ، متناقض با مطالب بيانش شده توسط مهندس بازرگان مجددا جريان را اين گونه شرح داد :
شما به وزير خارجه تان اعتراض مي کنيد که چرا با يک ديپلمات خارجي ملاقات کرده ... آن هم ما ملاقات نکرديم . او [ برژينسکي ] عينا مثل شمر بن ذي الجوشن که شب عاشورا به ديدن ابوالفضل رفت به ديدن آقاي مهندس بازرگان آمد . مهندس بازرگان هم گفتند چه کنيم او را بپذيريم يا نپذيريم ؟(11)
اما ايشان دقت نکرد که مهندس بازرگان اظهار داشت دو روز قبل از سفر به الجزاير کاردار سفارت امريکا در ايران از ايشان چنين درخواستي نموده است ! و دکتر يزدي نيز از اين جريان مطلع بوده است !
دو روز قبل از سفر ، کاردار سفارت امريکا از آنها درخواست کرد که با برژينسکي در الجزاير مذاکره کنند و دکتر يزدي بعد از اين تاريخ و قبل از سفر به الجزاير آن هم نه همراه با مهندس بازرگان ، بلکه بدون ايشان ، به ملاقات امام مي رود و متأسفانه لازم ندانست که ايشان را از جريان ملاقات با مشاور امنيتي رئيس جمهور امريکا مطلع کند . اين موضوع به رغم اين است که مهندس بازرگان نيز به وي توصيه کرده است که از امام در رابطه با ارتباط با امريکا استفسار نمايد و اين نيز در حالي است که جو عمومي کشور به شدت ضد امريکايي شده بود و امام نيز به شدت به امريکا حمله نموده بود .
طراحان توطئه انحلال مجلس خبرگان همواره مهندس بازرگان را متهم به عدم قاطعيت نموده بودند و دليل آن را اين موضوع مي دانستند که وي در جريان انحلال مجلس خبرگان حرکت نمي کند در برابر امام بايستد و مصوبه هيئت دولت را در رابطه با انحلال اين مجلس قبل از گزارش به امام در رسانه ها اعلام کند و اجازه خواستن مهندس بازرگان از امام را موجب عقيم ماندن آن توطئه مي دانستند .
احتمالا همين افراد بر اساس توطئه اي از قبل طراحي شده ، موجب مي شوند مهندس بازرگان در جلسه خداحافظي با امام براي سفر الجزاير شرکت نکند و دکتر ابراهيم يزدي همراه چند تن از وزرا به خدمت امام مي رسد و در آنجا با زرنگ بازي خاص خود ، از گزارش آنچه قرار بود در الجزاير انجام دهند ، به خصوص مذاکره با برژينسکي ، امام را مطلع نمي کند !
يقينا او و دوستانش به خوبي مي دانستند که اگر موضوع ملاقات را با امام در ميان بگذارند ، امام با آن مخالفت نمود . لذا با توجه به تجربه شکست توطئه انحلال مجلس خبرگان ، موضوع قرار ملاقات با برژينسکي را با امام مطرح نمي کنند .
اعجاب انگيزتر از همه موضوعات اين است که هيئت ايراني در اين سفر حامل پيام ضد امريکايي امام ، به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب الجزاير بوده است .
- حجت الاسلام سيد احمد خميني در مصاحبه اي در تاريخ 14 آبان 58 در پاسخ به سؤالي در اين رابطه اظهار داشت :
آنچه مسلم است آقاي نخست وزير براي شرکت در جشن سالگرد آغاز انقلاب الجزاير به اين کشور دعوت شده و آقاي بازرگان به الجزاير رفت . امام بيش از اين چيزي نمي دانستند ... امام از ملاقات با برژينسکي مطلع نبودند . (12)

- برژينسکي چه گفته است ؟
 

برژينسکي نيز جريان را اين گونه بيان کرد :
در جريان اين سفر بود که مهدي بازرگان نخست وزير ايران از من تقاضا کرد که ديداري با هم داشته باشيم . (13)
غفلت ، بي توجهي ، غير انقلابي بودن ، موقعيت نشناسي ، احساس ضعف و حقارت در برابر امريکا بيش از اين امکان نداشت .
در صورت تداوم حاکميت آنان ، يقينا امريکا با صورت و چهره اي جديد باز مي گشت . همان گونه که در 28 مرداد در دوران حاکميت اسلافشان ، شاه که در پناه انگليس بود ، از ايران خارج شد و به خاطر ضعف و سستي و سردرگمي و عدم قاطعيت دکتر مصدق و در برخورد با ايادي امريکا و عدم بسيج مردم براي مقابله با کودتا ، به پشتيباني امريکا فاتحانه به کشور بازگشت .
دولت موقت کفش تنگي بود که به موجب ضرورت انقلاب و عدم شناسايي نيروهاي متعهد توسط رهبران انقلاب ، بر پاي انقلاب رفته بود و با گذشت زمان و رشد انقلاب و گسترش توطئه هاي گوناگون دشمنان انقلاب و تسامح و تساهل دولتمردان ليبرال پيرو سياست گام به گام و طرفدار سازش با امريکا ، هر روز تحمل ناپذيرتر مي گرديد و موجب کندي انقلاب و آزار مردم انقلابي و در تنگنا قرار دادن رهبري انقلاب شده بود و بايد دير يا زود دور انداخته مي شد . اگر چه در اواخر مهر و اوايل آبان در کابينه اصلاحاتي نيز انجام داده بود تا از فشارهاي روزافزون افکار عمومي نسبت به خود بکاهد .
با اعلام ملاقات رئيس دولت موقت و وزير خارجه اش دکتر ابراهيم يزدي ، در روز دهم آبان با « زبيگنيو برژينسکي » مشاور امنيت ملي کارتر ، در الجزاير در سالگرد جشن استقلال اين کشور ، همه مردم به خصوص دانشجويان بيش از گذشته دريافتند که سازشکاري دولتمردان کشور با امريکا ، تأثير بسزايي در جرأت يافتن امريکا جهت انجام توطئه ها داشته است و دولت موقت با اين ملاقات ، خود را تحت شديدترين انتقادها توسط تمام قشرهاي ملت يافت .

- شهادت مظلومانه آيت الله قاضي طباطبايي
 

ساعاتي پس از برگزاري نماز عيد قربان و تظاهرات و راهپيمايي عظيم ضد امريکايي مردم و تجمع آنان در مقابل لانه جاسوسي و سردادن نداي مرگ بر امريکا و ساعاتي پس از صدور پيام ضد امريکايي امام و درخواست ايشان از طلاب و دانشجويان براي گسترش حمله عليه امريکا و اسرائيل و وادار نمودن امريکا به استرداد شاه خائن و جنايتکار و ساعاتي پس از راهپيمايي حجاج در حرم امن الهي که به شدت در برابر قدرت هاي سلطه گر و مسلط بر کشورهاي اسلامي گران آمد ، ايادي امريکا ضربه ديگري بر پيکر انقلاب وارد کردند و آيت الله قاضي طباطبايي ، امام جمعه مبارز و انقلابي تبريز ـ که در روزهاي گذشته در برابر عناصر امريکايي حزب خلق مسلمان ايستادگي و مردم را در برابر توطئه هاي آنان بسيج نمود و مانع اصلي به ثمر نرسيدن توطئه آنان در اين شهر بود - را پس از برپايي نماز مغرب و عشاء و در حال بازگشت به منزل مظلومانه و ناجوانمردانه به شهادت رساندند .
ايادي امريکا اين جنايت را در شامگاه روز عيد قربان در پاسخ به مواضع ضد امريکايي امام و به انتقام تهاجمات امام و امت مسلمان ايران در ده روز گذشته مرتکب شده بودند .
ارتباط ميان امريکا و ضد انقلاب ايراني واضح تر از اين نمي شود . خدمت نمودن آشکار به دشمنان ملت مسلمان و انقلابي ايران و علني شدن ارتباط با بيگانگان به خصوص امريکا و رسوا شدن هميشگي نيز موجب شرم و حياي ضد انقلاب نشد و علت آن نيز اين خيال خام است که فکر مي کردند که انقلاب به بن بست کامل رسيده است و آنان آخرين گام ها را به سمت پيروزي بر مي دارند و چون 28 مرداد 32 ، امريکا به زودي به ايران بازخواهد گشت و اينان نيز به مطامع حقيرانه خود خواهند رسيد و از غارت منابع کشور به خصوص نفت ، دوباره سهمي نصيبشان خواهد شد و لذا با جمع آوري تمام توان خود به تهاجم سنگيني در تمام جبهه ها عليه انقلاب اسلامي دست زدند و به همين دليل لازم نمي دانستند که حتي ساده ترين اصول استتار و پنهان کاري را نيز رعايت نمايند .

پي نوشت ها :
 

1. عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز .
2 . جمهوري اسلامي ( 12 آبان 58 ) :ص 1 و 2 و اطلاعات ( 13 آبان 58 ) : ص 2 .
3 . صحيفه امام ، ج 10 ، ص 412 . ( اين پيام موجب شد كه دانشجويان مسلمان پيرو خط امام براي اعتراض به بردن شاه به امريكا ، برنامه تسخير لانه جاسوسي را طراحي نمايند.)
4 . شركت در توطئه انحلال مجلس خبرگان در آخر مهر ماه و نيز توطئه مذاكره با برژينسكي و امام را در برابر عمل انجام شده قرار داد و شكستن قبح مذاكره با امريكا و عادي كردن آن .
5 . اعجاب انگيز اينكه رئيس دولت نه با همتاي خود بلكه با شخصي درجه دو كشور ديگري به مذاكره مي نشيند . برژينسكي بيان داشت كه پيشنهاد دهنده ملاقات نيز مهندس بازرگان بوده است . اگر چه مهندس بازرگان اين موضوع را نفي كرد ولي در هر صورت اين سؤال مطرح است كه اگر پيشنهاد ملاقات نيز از جانب امريكا داده شده است ، رئيس دولت ايران چگونه به خود قبولانده است اين دعوت را بپذيرد در حالي كه شاه را به امريكا برده اند . ! ؟
6 . از ساعت 5/30 تا 7 بعدازظهر به وقت الجزيره . ( تقريبا در همين ساعتي كه جلسه برقرار بوده است آيت الله قاضي طباطبايي توسط عوامل امريكا به شهادت رسيد و ساعتي قبل نيز عوامل امريكا چهل تن از نيروهاي ارتش را در بانه به شهادت رسانده و هفتاد نفر از آنان را مجروح كرده بودند ) . ابراهيم يزدي در رابطه با دلايل ملاقات
با بلژيكي بيان كرده است كه اين تماس در جهت تفهيم كردن مواضع انقلابي ايران به برژينسكي بوده است !
7 . جمهوري اسلامي ( 12 آبان 58 ) : ص 12.
8 . سفر در روز چهارشنبه بوده است .
9 . حسن يوسفي اشكوري ، در تكاپوي آزادي ( تهران : قلم ، 1379 ) ، ص 210 .
10. اطلاعات ( 15 آبان 58 ) : ص 2 .
11 . يوسفي اشكوري ،‌همان ،‌ص 213 .
12 . جمهوري اسلامي ( 15 آبان 58 ) : ص 7 .
13 . سايروس ونس و برژينسكي ، توطئه در ايران ، ترجمه محمود مشرقي ( تهران : هفته ، 1362 ) ، ص 172 و 173 . ( بنابراين ،‌سخن او هم در تأييد سخنان ابراهيم يزدي است كه تماس و ملاقات در الجزيره سازماندهي شده است . بنابراين ، آيا مهندس بازرگان دروغ مي گويد ؟! )
 

منبع: نشريه 15 خرداد شماره 17