قله اي دست نيافتني


 






 

گفت و گو با مهدي اميرکمالي، اولين کاردار سفارت ايران درلبنان
 

درآمد
 

مهدي اميرکمالي، اولين کاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در لبنان، از جمله شخصيت هايي است که به خوبي شرايط لبنان را مي شناسد و در ضمن از ويژگي هاي شهيد دکتر مصطفی چمران هم آگاهي دارد. او در گفت و گوي کوتاه زير به بازشناسي سيره شهید چمران نظر دارد.

آقاي اميرکمالي به عقيده شما با مطالعه زندگي شهيد چمران او را چگونه شخصيتي مي يابيم؟
 

چمران تنديس خوبي ها و بهترين بهانه براي ترغيب انديشه ها و انگيزه ها است و وجود او پس از 25 سال گذشت زمان از پايان حيات ظاهري اش همچنان الهام بخش و تأثيرگذار است و در چشم و دل اهل نظر، گنجينه اي از عرفان معاصر محسوب مي شود و حيات معنوي او همچنان ادامه دارد.
تاريخ معاصر ما افتخار حضور مرداني بزرگ را در متن خود دارد که براي دفاع از ناموس فضائل بشري تلاش هاي مؤثر و خدمات ارزشمند و فداکاري هاي بزرگ داشته اند و شهيد چمران يکي از پر فروغ ترين ستارگان مسير تکامل و سعادت ملت ايران است. مردي که در تمام فصول زندگي به مدارج و مراتبي بلند دسته يافته بود، وجودي با مؤلفه هاي گوناگون که نه تنها در زمان خود بلکه پس از خود نيز حديث سرافرازي مي گردد و از امام و مقتدايش عنوان «مرد خدا» را که تنها آنان که بي هياهوي سياسي و خود نمايي ها کار و تلاش مي کنند، دريافت مي کند.

شهید چمران پس از اين که به اين نتيجه رسيد در مسير حق قدم بردارد ذره اي خلل در حرکتش ايجاد نشد. به نظر شما راز اين ماندگاري چيست؟
 

در ترسيم منحني کمال بيشتر انسان ها، نقاط برجسته و افتخارآفريني وجود دارد اما کمتر ديده شده است که سراسر زندگاني يک فرد همه در اوج و افتخار سپري شده باشد و همواره با برتري و عظمت هاي راستين قرين بوده باشد. به ويژه کساني که دو بار زندگي مي کنند؛ يک بار زماني که در ميان ما هستند و با ما زيسته اند اما حجاب معاصرت، مانع از درک و شناخت ما نسبت به آنان مي گردد و زماني که از ميان ما هجرت کردند کتاب زندگاني آنان را بازخواني مي کنيم و اين زندگاني دوباره آنان ميان ماست.

آيا شما بازشناسي سيره او را ضروري مي دانيد؟
 

علاوه بر فعاليت هاي نظامي و سياسي که شهيد چمران داشت به برخي از ابعاد شخصيتي ايشان کمتر پرداخته شده است که به طور نمونه مي توان به موقعيت علمي و تخصصي، ابتکارات و اختراعات، هنرآفريني، علوم ماوراء حسي، عرفان و ادبيات، مبارزات ملي و اجتماعي، تشکيلات و سازمان دهي جريانات فرهنگي و سياسي خارج از کشور، نقش تعيين کننده ايشان در حرکت هاي تاريخي خاور ميانه، نقش تربيتي و مديريتي ايشان بر منابع انساني و... اشاره کرد و به جرأت مي توان گفت که هر يک از آنها نياز به بازشناسي دارد.
دکتر چمران را امروز خوب مي توان شناخت و تعريف نمود، بايد بررسي کرد که چگونه مي توان انسان هايي چون او تربيت کرد. دکتر چمران به خاطر حساسيت هاي ويژه اي که از دوران کودکي و نوجواني نسبت به مسائل انساني داشت و به منظور مبارزه با ظلم و استبداد در ايران، امريکا و سپس مصر و لبنان با هدف پيوستن به جريان عدالت خواهي هجرت مي کند. از همه تعلقات و وابستگي ها و موقعيت ها مي گذرد و از بهترين و پيشرفته ترين نقطه چهان به يکي از فراموش شده ترين مناطق جغرافيايي آن زمان يعني جنوب لبنان پا مي گذارد و به ميان محرومين مي آيد و در کنار ملتي مظلوم و تحقير شده که جز خدا هيچ کسي را ندارند مهم ترين استراتژي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و نظامي را پايه گذاري مي کند.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 37