بايد پيشگيري و درمان به موقع داشت


 






 
چند همسري آن هم از نوع پنهانش پديده کم و غريبي در جامعه ما نيست و اين موضوع ريشه در نيازهاي جسمي و روحي برخي از ما دادر . به طور کلي غريزه جنسي و نياز زناشويي در آدم هاي گوناگون الگوها و شيوه هاي گوناگوني دارد و بستگي به تقسيم انگيزش ها و شخصيت افراد دارد . بنابراين فرمول يکسان و دستور يکنواختي براي امر ازدواج و ارضاي اين نياز نداريم. هر چند دين اسلام فراگير تر از ديگر اديان و مذاهب ، به موضوع چند همسري پرداخته و آن را با شرايط خاصي مجاز دانسته است .
چه کنيم که با توجه به ويژگي هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه در حال گذارمان و نبود برنامه ريزي هاي حساب شده در دهه هاي گذشته ، در حال حاضر با شمار زيادي دختر هرگز ازدواج نکرده و زنان مطلقه و بيوه جوان که شانسي براي شوهر کردن در چهارچوب ازدواج دائم ندارند ، رو به رو هستيم . مردان هم با توجه به تنگناهاي اقتصادي ـ به ويژه نداشتن فرصت شغلي ـ امکان ازدواج به موقع ندارند . همچنين با توجه به مدرن شدن کلانشهرها ـ به ويژه تهران ـ بسياري از مردان ، چهپ يش از ازدواج و چه بعد از طلاق در ازدواج اول تن به ازدواج نمي دهند و به طور جدي از ازدواج پرهيز مي کنند. توجيه کردن چنين واقعياتي صرفاً با تنوع طلبي مردانه ساده انديشي و کوته نگري بيش نيست . همه خانم ها بر پايه تنازع بقا به دنبال مرداني هستند که توانمندي بالاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي داشته باشند . بنابراين در يک چالش و کشمکش و رقابت زنانه ، رخ دادن چنين مواردي هرگز براي اهل فن دور از ذهن و شگفت انگيز نيست .
آنچه تنها يک نمونه اش در صدا و سيما پخش شده است ، بيش از يک دهه است که پيش چشم و ذهن روانپزشکان ، رواشناسان ، جامعه شناسان و مددکاران اجتماعي بوده است . چنين متخصصاني هر روزه با چنين مواردي رو به رو هستند و بايد دانست که نزديک به دو دهه است که پديده چند هسمري ، هم در چهار چوب دائم و هم در چهارچوب موقت ، در جامعه ما رخ داده است . بنابر تخمين جامعه شناسان و روانشناسان اين پديده چند همسري دست کم تا سال 1414 و بنابرتخمين عده ديگر تا سال 1421 ادامه خواهد داشت و چه بخواهيم و چه نخواهيم گريزي از آن نخواهيم داشت . اين نتايج معطوف به تحقيقاتي است که درباره نسبت تعداد دختران و پسران در معرض ازدواج و همسر گزيني انجام شده است . نرخ بالاي بيکاري و نيز مهاجرت مردان جوان به خارج از کشور که با ازدواج شمار چشمگيري از آنان با زنان خارجي ( به منظور کسب شهروندي و اقامت ) همراه است ؛ در اين مساله دخيل هستند و خواهد بود . نمي توان به صدا و سيما خرده گرفت که چرا يک نمونه از اين موارد را پخش کرده است . هر چند با نگاه بدبينانه بعصي اعتقاد دارند که اين کار براي عرف و معمولي کردن اين پديده به نمايش درآمده است اما با نگاهي خوشبينانه مي توان چنين در نظر گرفت که با نمايش چنين پديده اي که نمايش آن در جوامع ديگر هم وجود دارد ، اين پديده همه گير نخواهد شد . بايد واقعيات اجتماع را ديد و بر اساس آينده نگري واقع بينانه چاره انديشي کرد ، نه بر اساس آرمان گرايي حقيقت جويانه .
بسياري از واقعيت ها حقيقت ندارد و بسياري از حقيقت ها واقعيت ندارد . جامعه ما جامعه اي است که در حال گذار است و اين گذار از سسنت به مدرنيته بستري را فراهم کرده است که براي دو سه دهه شاهد چنين واقعيت هاي ناخوشايند و دلخراشي باشيم . بنابراين به جاي بازتواني بايد به فکر پيشگيري و نيز به درمان بهنگام بود . گذار هر اجتماعي از سنت به مدرنيته و ستيز در راستاي استقلال در همه سرزمين ها با پرداخت هزينه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي همراه بوده و خواهد بود و اين يک سنت تغييرناپذير تاريخي در درازاي عمر آدميان بوده است .
منبع : همشهري جوان شماره 316