با همسايه پر سروصدا چگونه رفتار کنيم؟


 

نويسنده: سولماز فروتن




 
همسايه هايي که سروصداي زيادي دارند، واقعاً موجب مزاحمت خواب و فعاليت هاي روزانه ي شما هستند. اين در حالي است که شايد آنها حتي ندانند که مزاحم شما مي شوند! در اين جا، روش هاي برخورد مؤثر با آنها آورده شده است که مطالعه ي آن مي تواند به شما کمک کند.

موقعيت را ارزيابي کنيد
 

قبل از انجام هر کاري، چند دقيقه براي جمع و جور کردن افکار خود وقت بگذاريد و در صورت امکان ياداشت برداريد. مثلاً:
سروصدا چيست و چقدر ناجور است؟
آيا يک بار اتفاق افتاده يا پيوسته است؟
اين سروصدا چه تأثيري بر شما مي گذارد؟
دوست داريد مشکل چگونه حل شود؟

با همسايه خود صحبت کنيد
 

شايد او از مشکل به وجود آمده يا اين که تا چه اندازه مزاحم شماست خبر ندارد. به ياد داشته باشيد در اين باره:
متواضع و مؤدب باشيد و حقيقت را بگوييد. يکي از روش هايي که مي توان به آرامي وارد بحث شد اين است که بپرسيد چرا آنها آن قدر سروصدا مي کنند. مخصوصاً ذکر کنيد که دوست داريد به چه نتيجه يي برسيد.
هم چنين پيشنهاد مثبتي بدهيد و راه سازشي پيدا کنيد. مثلاً آيا مي تواند از هدفون استفاده کنند؟ يا قبل و بعد از ساعت خاصي از روز، سروصدا را کمتر کنند؟
امنيت خود را نيز مدنظر داشته باشيد. اگر نگران امنيت خود هستيد و همسايه ي خود را مي شناسيد. يک دوست يا همسايه را به همراه خود ببريد و اگر احساس خطر مي کنيد، دور شويد.

يادداشت برداري کنيد
 

نتايج گفت و گو را به همراه بسياري از واقعيت ها و جزيياتي که مي توانيد بخاطر آوريد، ثبت کنيد و اين کار را فوراً انجام دهيد. يادداشت هاي با دقت از اعمال شما مي تواند در صورت ادامه ي مشکل يا براي شکايت رسمي در آينده به شما کمک کند. بدين ترتيب شما قادر خواهيد بود ثابت کنيد که خودتان سعي در حل مشکل داشته ايد.

نامه بنويسيد
 

اگر مشکل ادامه پيدا کرد، نامه نوشتن به همسايه تان را امتحان کنيد. شايد به نظر رسمي برسد، اما مي تواند روشي شفاف و مؤثر براي مخابره ي شکايت شما باشد. براي نوشتن نامه وقت بگذاريد. در همان تماس اوليه، مؤدب و منطقي باشيد و صراحتاً نتيجه يي را که خواهان آن هستيد عنوان کنيد. حتماً يک نسخه از آن قسمت نامه که در آن کارهايي به منظور حل مشکل انجام داده ايد را نگه داريد.

يک دفتر يادداشت داشته باشيد
 

هر بارکه تحت تأثير سروصداي همسايه تان قرار مي گيريد. يادداشت برداري کنيد که چه زماني اين اتفاق افتاده، چقدر طول کشيده و چه تأثيري بر شما داشته است. اين کار به شما کمک مي کند به هنگام رويارويي با همسايه تان خاص باشيد و در صورت نياز به شکايت رسمي، به عنوان مدرک عمل مي کند.

از يک واسطه کمک بگيريد
 

يک ميانجي گفت وگوي شما دو نفر را آسان ترمي کند و مي تواند به شما و همسايه تان کمک کند تا به توافق برسيد.

با مقامات مسوول محلي تماس بگيريد
 

اگر روش هاي ديگر شکست خوردند با يک مقام مسوول مناسب، بنگاه محل زندگي تان يا پليس تماس بگيريد.

چند نکته مهم
 

خونسرد ومنطقي باشيد. اين کار کمک بزرگي به تفصيل موقعيت و جلوگيري از مشاجره مي کند.
اگر شما و همسايه تان هر دو مستأجر هستيد، نسخه يي از مکاتبه و شکايت خود را براي صاحبخانه يا مدير مالک ساختمان برسانيد. سروصدا، مخصوصاً به مدت چندين ساعت ممکن است برخلاف قوانين مالک ومستأجر و قوانين ساختمان باشد.
قهرمان بازي درنياوريد. ساعت سه صبح به سراغ همسايه رفتن نمي تواند ايده ي خوبي باشد! معمولاً روز بعد هم کسي اين کار را نمي کند.
خودتان قضاوت کنيدکه بايد چه اقدامي را صورت دهيد. اگر تنها سوال کردن نتيجه بخش است، يک يادآوري مي تواند تمام آن چيزي باشد که شما لازم داريد. اگر مي ترسيد يا همسايه ي شما با شما سر جنگ داشت، بهترين راه اين است که مستقيماً با مقامات مسوول تماس بگيريد.
ساير همسايه ها را طرفدار خود کنيد. شايد شما تنها کسي نباشيدکه از اين سروصدا اذيت مي شود. اگر به جايي رسيديد که بايد رسماً شکايت کنيد نيز از حمايت آنها برخوردار شويد. اين کار کفه ي ترازو را به نفع شما سنگين تر مي کند.
هنگام شکايت رسمي از مقامات بخواهيد که نام شما ناشناس باقي بماند. حتي آدم هاي منطقي هم ممکن است به هنگام رؤيارويي با مقامات ذيصلاح درصدد تلافي برآيند.
منبع: 7 روز زندگی شماره 123