6 نشانه جراحي موفق بيني


 






 
بيني، به عنوان عضوي که نقش کليدي در تناسب اجزاي صورت دارد با دو نقش مهم خود در زيبايي و سلامت، حساسيت مضاعفي را در جراحي هاي پلاستيک بيني ايجاد مي کند.
بنابراين تلفيقي از حداکثر دانش، هنر و تجربه ي جراح به همراه آگاهي لازم بيماران در بالا بردن احتمال موفقيت اين جراحي ها موثر است.
موفقيت در جراحي زيبايي بيني اين طور تعريف مي شود که اگر پس از عمل جراحي پلاستيک بيني در زيبايي چهره اثر مثبتي ايجاد و در کنارش سلامت راه تنفسي بيني حفظ شده باشد، عمل جراحي موفق بوده است.
در مقابل اگر عمل جراحي، چهره يي بسيار زيبا ولي مشکلات تنفسي براي شخص ايجاد کند، اين جراحي کاملاً ناموفق است.
شش معيار براي ارزيابي ميزان موفقيت جراحي زيبايي بيني قابل ذکر است که در اين جا مي خوانيد:

1 ـ تقويت بيني به جاي کاهش بافت هاي آن
 

در اين جراحي به جاي کم کردن و کاهش بافت هاي پشت بيني با تقويت و افزايش حمايت پايه ي بيني در ناحيه ي نوک بيني، قوز بيني اصلاح مي شود. در روش هاي قديمي، جراحي بيني بيشتر متکي بر برداشتن و خارج کردن بافت بيني بود و بيني تقريباً، هميشه کوچک مي شد. در اين روش چون حمايت اسکلتي بيني کم و در دراز مدت بافت ها دچار افتادگي مي شدند، بيني در سنين بالا حالتي چروکيده پيدا کرده و اغلب بيماران مشکلات تنفسي هم پيدا مي کردند. در روش هاي نوين پزشک بافت را تغيير شکل مي دهد، اما آنها را خارج نمي کند. در اين روش ها اسکلت بيني بازسازي شده و بافت هاي نرم و دچار ضعف تقويت مي شوند. حتي در بعضي بيني ها که به بيني گوشتي معروف اند، استفاده از روش هاي تقويت اسکلت بيني براي افزايش حمايت بافت هاي نرم بيني ضرورت دارد.

2 ـ عروسکي نکردن بيني
 

زيباترين حالت پشت بيني، حالتي است که اصطلاحاً پشت بيني قوي ناميده مي شود. امروزه بيشتر متقاضيان جراحي پلاستيک بيني خواهان تغييرات طبيعي در بيني هستند. اصطلاحي مانند بيني عروسکي يا بيني سرسره يي سال ها بين مردم به عنوان اصطلاحي براي توصيف بعضي از بيني هاي عمل شده به کار مي رفت، در حالي که در جامعه يي با فرهنگ بالا اين نوع بيني تصنعي و زشت تلقي مي شوند. از نظر زيبايي شناختي قوس دار شدن بيني اصلاً زيبا نيست و يک پشت بيني قوي بايد صاف يا حتي گاهي کمي پري داشته باشد که اين پر بودن پشت بيني خيلي از افراد را زيباتر مي کند. در مردان اين پر بودن بايد از زنان بيشتر باشد.

3 ـ قوي کردن پشت بيني
 

در عمل هاي جديد بر خلاف روش هاي قديمي به هيچ وجه اتصالات غضروف هاي بيني در نواحي مختلف قطع نشده و براي کاهش پهناي نوک بيني با روش هاي مخصوصي، تغيير حالت نوک بيني به صورت طبيعي بدون برداشتن غضروف ها انجام مي شود. بنابراين نوک بيني حالت طبيعي داشته و پهناي طبيعي آن، آن چنان نمود مي کند که گويي هيچ جراحي روي نوک بيني انجام نشده است. در صورتي که نوک بيني بيش از حد باريک شده باشد، علاوه بر اين که ظاهر زشت و مصنوعي به بيني مي دهد با فرو رفتگي هاي شديدي که در اطراف آن ايجاد مي شود مسير تنفسي دچار تنگي مي شود. پايين آوردن پشت بيني بايد تا حدي انجام شود که اتصالات پشت بيني ضعيف نشود. اين امر علاوه بر يک دست کردن پهناي پشت بيني در قسمت هاي بالا و پايين با حفظ حمايت راه هوايي، سلامت طولاني مدت آن را تحکيم مي کند.

4ـ تقويت ساختار بيني
 

براي رفع افتادگي بيني طبيعي از روش هاي تقويتي استفاده مي شود تا علاوه بر دوام طولاني مدت، ظاهر طبيعي بيني نيز حفظ شود. در روش هاي نوين جراحي اين کار با افزودن پيوندهاي ستوني متعدد غضروفي در پايه ي بيني انجام مي گيرد. در اين صورت ظاهر جوان تر بيني با طبيعي بودن آن هماهنگ مي شود. در روش هاي قديمي بالا بردن نوک بيني مستلزم برداشت بيش از حد بافت هاي بيني بود که در بسياري از موارد، اين پديده با عواقب نامطلوب تنفسي همراه است. در اين بيماران پره هاي بيني، هنگام دم روي هم مي افتند و مانع تنفس راحت حين خواب مي شوند.

5 ـ استفاده نکردن از «تامپون» بيني
 

به حداقل رساندن برش ها و زخم ها يک اصل مهم در جراحي بيني است. امروزه در اکثر جراحي هاي بيني سعي مي شود از تامپون بيني استفاده نشود تا ناراحتي و درد پس از عمل به حداقل برسد. کم کردن ضربه ها و برش هاي بافتي و استخواني حين عمل باعث به حداقل رسيدن خون مردگي ها و تورم بافتي مي شود، بنابراين بيمار بعد از يک هفته مي تواند فعاليت اجتماعي را از سر بگيرد.

6 ـ کوچک نکردن سوراخ هاي بيني
 

در اين جراحي ها سوراخ هاي بيني به هيچ وجه دست نمي خورد، چون اين کار به چهار دليل بسيار غيرمنطقي است، اول آن که در اغلب موارد دست خوردن سوراخ هاي بيني کاملا مشخص مي شود و معلوم است که فرد جراحي شده، چون چين کنار پره ي بيني از بين مي رود و بازسازي اين چين و فرورفتگي طبيعي تقريبا غير ممکن است. نکته ي دوم اشکالات تنفسي است که به دليل کم شدن قطر مجراي تنفسي اتفاق مي افتد و بسياري از اين افراد پس از سال هاي طولاني با مشکلات شديد تنفسي دست و پنجه نرم مي کنند. سوم آن که پهناي قاعده ي بيني در ناحيه ي پره ها موجب متعادل تر شدن پهناي نوک بيني پس از عمل مي شود و طبق اصول زيبايي تناسب پنجاه درصدي پهناي نوک، پهناي پره هاي بيني را بهتر تامين مي کند. چهارم آن که کوچک کردن سوراخ هاي بيني تقريبا غيرقابل برگشت به حالت طبيعي است و اصلاح نسبي آن از مشکل ترين روش ها در جراحي پلاستيک بيني است.
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 111