مفاهيم نقاشي کودکان


 






 

زير نظر: نازيلا سرهنگي
 

نقاشي جزو هنرهايي است که به دوره ي انسان هاي ماقبل تاريخ باز مي گردد. نقاشي در غارها و بر روي تخته سنگها، نوعي پيام براي انسان هاي امروزي بوده و در واقع نشان دهنده ي چگونگي زندگي و طرز تفکر انسان ها در دوره هاي متفاوت است. خيلي از دانشمندان و تاريخ شناسان، دست يافتن به چگونگي زندگي انسان هاي ماقبل را، مديون همين تصاوير مي دانند. نقاشي، نوعي پيام است که افکار دروني را به صورت جلوه هاي ترسيمي بيان مي کند. نقاشي کودکان نيز پيامي از افکار و حالات دروني آنها است. گاهي اوقات نقاشي از يک منظره يا آدمک يا حيوانات، در واقع به عنوان زنگ هشداري براي بيان نوعي از احساسات کودک است که نمي تواند آن را بطور شفاهي بيان کند و به عنوان نوعي تخليه ي رواني اين حس را بر روي کاغذ نقاشي بروز مي دهد.
نقاشي الف: متأسفانه در اين نقاشي، ما از سن تقويمي کودک بي خبر هستيم ولي نقاشي کشيده شده، مبين نياز به محبت مادرانه و عشق عاطفي است. در واقع کودک در اين نقاشي، نياز خود را به ناز و نوازش اعلام مي دارد و اين حس معمولاً در کودکان 8-5 سال قوي تر است. محل کشيدن اجزاء نقاشي، باز هم به اين نکته اشاره مي کند که اين کودک نياز به مادر و احساس امنيت دارد و کاملاً به مادر خود وابسته است. نحوه ي نقاشي به گونه يي دلالت بر اين دارد که سن کودک سن ورود به مدرسه ي ابتدايي است و به نوعي خود را درگير قانون هاي تربيتي مي بيند و اين کاملاً بهنجار و مطابق با طبيعت کودک است. نکشيدن پنجره در نقاشي نيز، تا حدودي بر کمرويي و راز داري کودک دلالت دارد. بعضي از مسائل جاري در محيط اطراف کودک براي او مطلوب نيست و او امتناع از ديدن اين مسائل را در نقاشي خود بازگو کرده است.
نقاشي ب: چشم هاي آدم هاي کشيده شده توسط کودکان، به نوعي بازتاب و آيينه ي روح آنها در نقاشي هايشان است. کشيدن آدمک هايي با چشمان شاد، نشان دهنده ي روحيه ي شاد و کنجکاو کودک است. پدر اين کودک برايش به منزله ي سرچشمه ي قدرت و دانش بوده و ارتباط بسيار خوبي با پدر خود بر قرار کرده است. او نه تنها پدر را به عنوان مظهر قدرت و دانش مي بيند، بلکه او را به عنوان شخصيتي شاد، خوش مشرب و اجتماعي در نزد خود پذيرفته است. او مي خواهد بشنود و بداند و ميل به زود بزرگ شدن در او به چشم مي خورد. ترسيم شانه در پسران بيشتر از دختران ديده مي شود که نشانه ي پرورش نيروي جسماني است. کنترل غريزه هاي طبيعي در او، به راحتي پذيرفته شده است. او نهايت سعي خود را در القاء اهميت آدمک ها و پيام نقاشي کرده است.
منبع: 7روز زندگي شماره -82