کنترل احساسات در محيط کار


 






 
همه ما با افرادي رو به رو شده ايم که کنترل احساسات شان را سر کار از دست مي دهند: درها را مي کوبند، سر همکاران يا مشتريان فرياد مي زنند و چيزهايي مي گويند که خيلي زود پشيمان مي شوند. اشخاصي را ديده ايم که در جلسات کاري نمي توانند جلوي عصبانيت خود را بگيرند چون با عقايد و نظرات شان مخالفت شده است يا اين که فرد ديگري را به جاي آنها نشانده اند. از وقتي بچه بوديم، به ما مي گفتند مثل يک مرد رفتار کن و جلوي فوران احساساتت را بگير. حال مي بينيم که بسياري از همکاران مان سر کار به خاطر عدم توانايي در فرو نشاندن خشم و احساسات شان دست به از بين بردن خود و اعتبارشان مي زنند. در اينجا مي خواهيم به نکاتي اشاره کنيم که با کمک آنها مي توانيد جلوي احساسات منفي و عصبانيت هاي تان را سر کار بگيريد و همچنان موفق سر کار خود باقي بمانيد.

1 ـ کمي قدم بزنيد تا عصبانيت تان فروکش کند:
 

طي يک جلسه کاري، وقتي کسي از سبک مديريت يا بخش تحت اداره شما ايراد مي گيرد، عصباني نشويد. وقتي مي بينيد که درصدد خشمگين شدن هستيد، خود را از آن محل دور کنيد. بهانه اي بياوريد و از جلسه بيرون رويد تا بتوانيد عصبانيت تان را فروکش دهيد. اگر براي فروکش کردن خشم تان به خود فرصت دهيد، مي توانيد کنترل احساسات تان را دوباره به دست آوريد.

2 ـ قبل از هر گونه واکنش، توضيح بخواهيد:
 

با پرسيدن سؤال هاي مختلف، وقت را بگذرانيد. مي توانيد از صحبت هاي ديگران استفاده کرده و سؤالاتي از آنها بپرسيد. با اين کار به آن فرد زمان مي دهيد که اشتباه خود را تصحيح کند.

3 ـ از قانون 10 ثانيه اي استفاده کنيد:
 

هيچ عکس العملي نشان ندهيد، اگر مي بينيد که در يک جلسه کاري يا پشت تلفن مي خواهيد کنترل خشم تان را از دست بدهيد، با خود تا 10 بشماريد تا از عصباني شدن جلوگيري شود.

4 ـ با کسي که مي تواند آرام تان کند، حرف بزنيد:
 

هميشه کسي را براي درد دل و تکيه کردن داشته باشيد؛ چه داخل و چه خارج از محل کار. در اين مواقع سعي کنيد که با او بيرون رفته و کمي صحبت کنيد. درست نيست که همه احساسات تان را در خود نگاه داشته و بيرون نريزيد. با اين کار سلامتي خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستي صميمي در مورد اين مشکلات صحبت کنيد تا او آرام تان کرده و کنترل خود را دوباره بازيابيد.

5 ـ ورزش کنيد:
 

اجازه ندهيد که تصوير کاري تان با عصباني شدن و از دست رفتن کنترل تان مخدوش شود. در اين مواقع ورزش کمک بسيار خوبي است. به باشگاه برويد و کمي ورزش کنيد. مطمئناً همه چيز را فراموش خواهيد کرد.

6 ـ ببينيد چه چيز باعث عصبانيت تان مي شود:
 

آگاه باشيد که در چه موقعيت هايي کنترل خود را از دست داده و عصباني مي شويد. وقتي فهميديد که چه چيز منجر به عصبانيت تان مي شود، درصدد جلوگيري از ايجاد چنين موقعيت هايي برآييد. ياد بگيريد که چطور با اين موقعيت کنار بياييد تا موقعيت کاري تان خدشه دار نشود.

7 ـ همکاران تان را بشناسيد:
 

ببينيد رفتار هر کدام از همکاران تان چه علايمي دارد؟ ممکن است خيلي از حرف هاي آنها که براي شما مثل انتقاد مي ماند، در واقع حکم شوخي داشته باشد، با شناختن شخصيت و رفتارهاي همکاران تان، بهتر مي توانيد با انتقادات آنها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنيد.

8 ـ واکنش ديگران را پيش بيني کنيد:
 

زماني که مي خواهيد کار جديدي را در اداره انجام دهيد؛ واکنش همکاران تان را پيش بيني کنيد. با اين کار مي توانيد بهتر با انتقادات آنها پس از انجام کار کنار بياييد.

9 ـ خود را براي حفظ آرامش آماده کنيد:
 

زماني که مي خواهيد سخنراني انجام دهيد، خود را براي هر نوع سؤال و انتقادي آماده کنيد. با اين کار مي توانيد حين ايراد انتقادات سايرين آرامش خود را حفظ کرده و به درستي پاسخ منتقدين را بدهيد.

10 ـ قبل از نوشتن هر ايميل نامحترمانه، کمي صبر کنيد:
 

هيچ گاه به ديگران بي احترامي نکنيد، حتي اگر حق با شما باشد. آسان است که اجازه بدهيم ابرهاي تيره جلوي قضاوت مان را بگيرد. قبل از ارسال هر ايميل نامحترمانه در پاسخ به انتقادات سايرين، يک روز صبر کنيد. روز بعد دوباره آن را خوانده و تجديد نظر کنيد.

11 ـ در پايان هر روز خشم تان را دور بيندازيد:
 

ياد بگيريد که با ترک اداره، عصبانيت هاي خود را نيز دور بريزيد. بعد از کار به اموري بپردازيد که به آن علاقه داشته و لذت مي بريد. با دوستان تان بيرون برويد يا تلويزيون تماشا کنيد، با اين کار استرس تان را از بين خواهيد برد.

12 ـ براي طغيان هاي عصبي خود عذرخواهي کنيد:
 

با وجود اين که قصد بدي نداشته ايد، درست نيست که جلسات اداري را با عصبانيت ترک کنيد. اگر حين جلسه، عصبانيت تان باعث شده که به کسي بي احترامي کنيد، از او معذرت بخواهيد. لزومي ندارد که براي عصبانيت خود توضيحي بياوريد، فقط گفتن من رفتار بدي داشته ام و عذر مي خواهم کافي است تا همه سوء رفتارها را از بين برد.
مثل يک مرد رفتار کرده و جلو برويد. مديران خوب با شخصيت هاي استوار، احساساتي قوي نيز دارند. اين به آن معني نيست که مي توانيد اجازه دهيد احساسات تان بر شما غلبه کنند، قضاوت هاي تان را تيره کرده و ايجاد مشکل کنند. با شناسايي علايم عصبانيت تان، مي توانيد آسان تر بر آنها چيره شويد. حتي بدون اين که کسي بفهمد، احساسات منفي خود را با اعتماد به نفس جايگزين کنيد و تعادل احساسات تان را حفظ کنيد. در اين مسائل عجله نکنيد. سال ها طول مي کشد تا آبرو و اعتبار جمع شود، اما براي از بين رفتن آن فقط ثانيه اي کافي است.
منبع: نشريه راه موفقيت شماره 21.