سكسكه


 






 

16 روش درمان خانگى سكسكه
 

سكسكه در واقع يك تجربه بى‏فايده است اما در اغلب اوقات قبل از اينكه به دنيا بياييم آن را تجربه كرده‏ايم. در زمان حاضر و در بقيه عمرمان نيز آن را تجربه خواهيم كرد.
چرا؟ هيچ كس نمى‏داند. سكسكه به عقيده بعضى از دانشمندان آخرين باقى مانده رفلكس‏هاى ابتدايى است كه زمانى براى انسان مفيد بوده است، اما ديگر فايده‏اى ندارد؛ چه چيزى عامل آن است؟ توضيحات فراوانى در اين مورد وجود دارد، اما اكثر متخصصان خوردن سريع و بلعيدن هواى زياد را عامل آن مى‏دانند، اين جاى خوبى براى شروع است. شايد يادتان بيايد زمانى را كه براى چند دقيقه دچار سكسكه شديد و حتى حالت تهوع به شما دست داد؛ آيا فكر مى‏كنيد گرفتار نوع بد آن شده‏ايد؟ شما دچار نوع بد آن نشده‏ايد. اسبورن از سال 1922 تا 65 سال بعد دچار سكسكه شد، وى 430 ميليون بار سكسكه كرد.
درمان سكسكه به دوران قديم، حدود صدها و شايد هزاران سال قبل برمى‏گردد. هدف اين درمان‏ها افزايش دى‏اكسيدكربن خون و يا قطع پيام‏هاى عصبى ايجاد كننده سكسكه است. آيا اين درمان‏ها مؤثرند؟ بعضى از پزشكان معتقدند كه اين موضوع آن قدر هم مهم نيست. »اكثر سكسكه‏ها خودشان بعد از چند دقيقه خوب مى‏شوند«. احتمالا اين چيزى است كه آن‏ها به چارلز اسبورن گفته‏اند. شايد يك يا چند درمان ذيل شما را معالجه كند:

درمان با شكر
 

آندره دوبويس »متخصص گوارش از مريلند« مى‏گويد: درمان مؤثر، خوردن يك قاشق چاى‏خورى شكر است. اين كار معمولا ظرف چند دقيقه موجب توقف سكسكه مى‏شود، احتمالا شكر در داخل دهان موج‏هاى عصبى را تغيير مى‏دهد تا به عضلات ديافراگم بگويد به صورت اسپاسمى منقبض شوند.

روش تخليه كن درى باخ
 

كريستين درى باخ عادت داشت در موقع نهار هم كار كند و بعضى وقت‏ها از پى‏آمدهاى آن نيز در امان نبود، يك سرى سكسكه بد؛ وى مى‏گويد: من عادت داشتم كه نفس را نگه دارم و بعدا هوا را به آرامى و با جريان ثابت و آهسته به خارج بدهم، به همين آسانى كه به نظر مى‏رسد؛ و به نظر مى‏رسيد كه اين روش در مورد من مؤثر بود.

بلع احساسى بتى‏شيور
 

بتى‏شيور در يك كنفرانس درباره‏ى درمان‏هاى خانگى و گياهى گفت: هنگام خوردن، فقط آرام و بى‏صدا غذا بخوريد. آنهايى كه قبلا دچار سكسكه شده‏اند اين شيوه‏ى درمان را توصيه مى‏كنند. نفس‏تان را تا جايى كه مى‏توانيد نگه داريد و هنگامى كه احساس كرديد سكسكه دارد مى‏آيد، عمل بلع و قورت دادن را انجام دهيد. اين كار را دو يا سه بار انجام دهيد و سپس يك نفس عميق بكشيد و دوباره تكرار كنيد.
اين درمان اثر شگفت انگيزى روى يك نويسنده معروف داشت كه در هنگام بلند خواندن متنى دچار سكسكه مى‏شد، وى مى‏گويد: من هميشه به روشى كه سريع عمل كند نياز داشتم؛ قورت دادن، تنها راه مؤثر بود.

درمان نيم دقيقه‏اى سكسكه
 

داون هوروات مى‏تواند بيمارى‏هاى گوارشى را با مهارت خاصى تشخيص دهد.
درمان هوروات به اين شرح است. فنجانى را پر از آب كنيد و آن را روى ميز قرار دهيد. سپس انگشت اشاره خود را به داخل گوش‏ها فشار دهيد. از كمر خم شويد و فنجان را با انگشت كوچك و شست هر دست برداريد و در حالى كه نفس‏تان را حبس كرده‏ايد از اين آب يك يا دو قلوپ بخوريد.

قلقلك دادن بچه‏ها
 

وقتى كه شما بچه‏هاى فعالى داريد كه مرتبا در حال خنده و شلوغى هستند مى‏توانيد قبل از تمام شدن روز به سكسكه آن‏ها پايان دهيد.
روئى فرن »مدير مركز مراقبت در ايستون« مى‏گويد: من بچه‏ها را قلقلك مى‏دهم در حالى كه آن‏ها نفس‏شان را نگه داشتند و واقعا سعى مى‏كنند كه نخندند. اين روش نيز مؤثر است من فكر مى‏كنم كه اين كار باعث حبس نفس نشده و ديافراگم شما را به حالتى برمى‏گرداند؛ انتظار مى‏رود اين روش نوعى تفريح نيز باشد.

كيسه قهوه‏اى
 

ما قصد داريم ايده قديمى نفس كشيدن در داخل كيسه كاغذى قهوه‏اى را فراموش كنيم. شايد همه اين را قبلا شنيده‏اند، اما بدتر از همه اين كه روش مورد نظر زياد مؤثر نيست، به نظر مى‏رسد وى تعداد زيادى از كاركنان پست را كه دچار سكسكه مى‏شدند، با چيزى جز كيسه كاغذ قهوه‏اى درمان نمى‏كرد.

ليست معالجات
 

حقيقت بايد گفته شود! پزشكان در برخورد با سكسكه همان كارى را كه شما انجام مى‏دهيد، انجام مى‏دهند. آنها ليستى از درمان‏هاى مورد علاقه خود را انجام مى‏دهند تا يكى از آن‏ها مؤثر واقع شود.

ليستى از داروهاى پيشنهادى:
 

زبان‏تان را با فشار بكشيد.
زبان كوچك را با قاشق بلند كنيد )زبان كوچك در فضاى كوچك ته دهان قرار دارد(.
سقف دهان را در محل اتصال كام سخت و نرم با سواپ پنبه‏اى قلقلك دهيد.
نان خشك را بجويد و قورت دهيد.
يك تكه آب نبات ليمويى را مك بزنيد.
با كشيدن پاها به بالا و تكيه دادن به جلو، سينه را تحت فشار قرار دهيد.
با آب، دهان شويه كنيد.
نفس‏تان را حبس كنيد.
دو درمان زير نيز مى‏تواند مؤثر باشد.
يخ خرد شده را بمكيد.
يك كيسه يخ را روى ديافراگم، درست زير قفسه‏ى سينه بگذاريد.
ليمن مى‏گويد: تفاوت در تكنيك‏هاست؛ شما بايد هوا را دقيقا ده بار به داخل و خارج بدميد و بايد به شدت اين كار را انجام دهيد به طورى كه صورت‏تان سرخ شود. در ضمن بايد اين كار را سريع انجام دهيد و لب‏تان را طورى به كيسه بچسبانيد كه فضايى براى داخل شدن هوا وجود نداشته باشد. اگر شما اين راهنمايى‏ها را دقيقا رعايت كنيد اين كيسه واقعا مؤثر خواهد بود.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387