فوتبال زندگي(5)


 

نویسنده : محمد فاتحی




 

نکته هفتاد و سوم: تغيير جناح بازي
 

يکي از سفارشهاي مربيان و بازيکنان اين است که اگر نتوانستند از جناح راست به گل دست پيدا نمايند. تغيير جناح داده و از جناح چپ عمل نمايند. گاهي لازم است انسان براي رسيدن به هدف خود تغيير جناح دهد. اگر از مسيري به هدف خود نرسيد تغيير مسير دهد.
قبله مسلمانان به سمت مسجد الاقصي بود وقتي خداوند مشاهده نمود برخي گروه ها از اين قبله سوء استفاده مي نمايند دستور تغيير قبله به سمت مسجد الحرام را به پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) دادند.

نکته هفتاد و چهارم: فقط يک گل
 

پيروزي و شکست در برخي از مسابقات فقط با يک گل به دست مي آيد. در طول بازي يک گل بيشتر مبادله نشده اما همين يک گل موجب پيروزي يک تيم و شکست ديگري گرديده است. در صحنه فوتبال زندگي هم گاهي فقط يک عبادت صالح يا يک گناه موجب جلب خشنودي و رضايت يا غضب خداوند مي شود.
حضرت امام صادق (ع)مي فرمايند: خداوند خشنودي خود را در کارهاي نيک و غضب خود را در بين گناهان مخفي نموده است. پس هيچ کار نيکي را دست کم نگيريد و تا مي توانيد هيچ گناهي را مرتکب نشويد که شايد همان کار نيک يا همان گناه موجب سعادت و شقاوت ابدي شما گردد.

نکته هفتاد و پنجم: قدم به قدم
 

بازيکنان موفق آناني هستند که توپ را قدم به قدم به دروازه حريف نزديک مي کنند تا در فرصت مناسب وارد دروازه حريف نمايند. انسان عاقل و دانا هم مي داند که براي نيل به هدف، قدم به قدم و گام به گام به هدف نزديک شود. هدف بزرگ را به اهداف کوچکتري تقسيم نمايد و در هر مقطع زماني بکوشد به يکي از اين اهداف کوچک برسد تا در زمان لازم خود را در آغوش هدف بزرگ بينند.

نکته هفتاد و ششم: فقط يک داور
 

در زمين بازي براي قضاوت يک داور وجود دارد. هر چه داور به صحنه بازي و توپ نزديکتر باشد قضاوت او دقيق تر است لازم است بدانيم که در زمين بزرگ بازي ما انسانها تحت نظارت يک داور هستيم داوري که به تمام صحنه ها نزديک است داوري که خود اعلام نموده ما از رگ گردن انسان به انسان نزديکتريم.
وَنَحنُ أقرَبُ إِلَيهِ مِن حَبلِ الوَريدِ. (ق:16)

نکته هفتاد و هفتم: آموزش
 

يکي از عوامل موفقيت بازيکنان فوتبال آموزش خوب مي باشد البته اگر بازيکنان به تعليمات و تذکرات مربيان گوش فرا دهند و آموزشها را خوب بکار ببندند. يکي از عوامل موفقيت انسانها فراگيري آموزشها قبل از اقدام به کارها مي باشد که با توجه به کلام حضرت علي (ع) مي فرمايند: افراد آموزش نديده که به کاري اقدام مي نمايند همانند اشخاصي مي باشند که براي رسيدن به مقصد الف، راه مقصد ب را مي پيمانند.
ترسم نرسي به کعبه اي اعرابي
اين ره که تو مي روي به ترکستان است
پيمودن مسير بشريت با توجه به کلام و پند مربيان بشريت يعني پيامبران الهي ميسر مي شود. پيامبراني که يکي پس از ديگري مي آمدند تا نوبت خاتم آنان حضرت محمد بن عبدالله رسيد. ايشان در آغاز بعثت اعلام فرمودند:
«بالتعليم ارسلت؛ هدف از رسالت من تعليم و آموزش بشريت مي باشد.»

نکته هفتاد و هشتم: گل و گمراه
 

در بازي فوتبال از سه موقعيت حساس بيشتر براي وارد نمودن توپ به دروازه حريف استفاده مي نمايند اين سه موقعيت عبارت است از :
1. موقعيت کرنر.
2. موقعيت پنالتي.
3. موقعيت ضربه هاي مستقيمي که بر اثر خطاي حريف به دست تيم مقابل مي آيد.
در زندگي ما انسانها نيز سه لحظه و موقعيت حساس است که شيطان توپ گناه را وارد دروازه دل ما مي نمايد و در نامه اعمال ما ثبت مي شود. اين سه موقعيت کدامند؟ به داستان شماره 214 از کتاب حکايتهاي شنيدني آيت الله اشتهاردي توجه نماييد.
«پس از نفرين حضرت نوح و هلاکت گنهکاران، شيطان به خدمت حضرت نوح (ع) آمد و گفت: اي نوح تو برگردن من حقي داري به عنوان تشکر در مقابل اين حق مي خواهم خدمتي به تو بنمايم!.»
حضرت نوح (ع) خطاب به شيطان فرمودند:
«براي من بسيار ناگوار و بد است که به گردن تو حقي داشته باشم حال بگو بدانم آن حق چيست؟»
«ابليس گفت: اينکه تو نفرين نمودي به «رَّبِّ لاَ تَذَر عَلَي الأَرضِ منَ الکافِرينَ دَيَّاراً؛ (نوح:26) خدايا! ريشه کفار را از زمين برکن و آنان را محو نما.» اکنون گنه کاران غرق شده اند و من شيطان مدتي در مرخصي و استراحت به سر مي برم. و مي توانم براي فريب آيندگان خوب برنامه ريزي نمايم!!!
حضرت نوح فرمودند: حال اي شيطان چنين حقي را چگونه مي تواني جبران نمايي.
شيطان گفت: اي نوح بدان که من در سه موقعيت بسيار به انسان نزديک هستم و مي توانم با استفاده صحيح از اين سه موقعيت انسانها را گمراه نمايم. اين سه موقعيت عبارت است از:
1. عصبانيت.
2. قضاوت.
3. خلوت با زن نامحرم.
مي کوشم با ساير هم تيمهاي خودم از اين سه موقعيت استفاده نمايم و توپ گناه را وارد دروازه دل و نامه اعمال انسانها نمايم.
پس بياييم و همانگونه که دروازبان و بازيکنان در مقابل تيم مقابل براي دفع اين سه موقعيت آماده مي شوند و ديواره دفاعي تشکيل مي دهند ما هم به ويژه در اين سه موقعيت ديواره دفاعي محکمي از تقوا و توسل و توکل در مقابل شيطان تشکيل دهيم. اين رهنمود قرآن کريم است که خداوند مي فرمايد:
إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوا إِذَا مَسَّهُم طَائِفٌ مِنَ الشَّيطَانِ تَذَکَّرُوا. ( اعراف :201)
«مهاجمان شيطان وقتي به دروازه دل متقين نزديک مي شود مدافعان تقوا در مقابل آنان سد دفاعي تشکيل مي دهند.»

نکته هفتاد و نهم: درگيري با داور
 

برخي از بازيکنان مي کوشند خطا و اشتباه خود را با درگيري با داور جبران نمايند چنين بازيکناني نه تنها نتيجه اي نمي گيرند بلکه گاهي با عکس العمل شديد داور روبرو مي شوند.
در بين انسانها هم مشاهده مي شود برخي از آنان خطا و اشتباه خود را به خداوند نسبت دهند به طور مثال مي گويند خدا ما را فقير نمود يا خدا ما را بيکار نمود و... اينان بايد بدانند که کار آنان گاهي منجر به گناهان بزرگ و کفر مي شود.

نکته هشتادم: تخفيف داور
 

داوران مسابقه فوتبال خطاهاي مهم را تذکر مي دهند يا اقدام به دادن کارت سفيد و قرمز مي نمايند آنان مي دانند که اگر بخواهند براي تمام خطاها کارت قرمز بدهند و يکي يکي بازيکنان را از زمين بازي اخراج نمايند ديگر بازيکني در زمين نمي ماند. داور هستي نيز چنين رويه اي را دارند اگر خداوند اراده نمايند هر گناهي را بدون تأخير مجازات نمايند عمر بسياري از انسانها به پايان مي رسد اما شيوه خداوند مهربان چنين است که به خاطر رحمت و لطف خود و به منظور بازگشت انسانها از خطاها به آنان مهلت مي دهد و بسياري از خطاهاي انسانها را ناديده مي انگارد اما بايد انسانها بدانند که «اِنَّ اللهَ يَمهِلُ وَ لا يُهمَل؛ خداوند مهلت مي دهد اما اهمال در مجازات نمي نمايد.»

نکته هشتاد و يکم: لذت تماشاگران
 

تماشاگران مسابقه فوتبال از داور و مربي تيم گرفته تا ديگران از مشاهده يک بازي خوب و روان و پرگل لذت مي برند. تماشاگران مسابقه انسانها نيز که خداوند و ملائکه و انبياء و ائمه و شهدا مي باشند از مشاهده رفتار انسانهايي که صحيح و خوب مي باشد يا به تعبيردين عمل صالح نام دارد لذت مي برند.

نکته هشتاد و دوم: نتيجه مسابقه
 

پس از سپري شدن زمان مسابقه بين دو تيم نتيجه مسابقه يکي از سه حالت مي باشد:
الف. نتيجه مساوي.
ب. برنده شدن تيم مورد علاقه فرد.
ج. باختن تيم مورد علاقه فرد.
به همين شکل بعد از سپري شدن مسابقه عمر انسان نتيجه عمر يکي از سه حالت مي باشد:
الف. نتيجه مساوي يعني اعمال صالح و کارهاي نيک انسان برابر اعمال فاسد و کارهاي شر اوست.
ب. برنده شدن انسان و شکست خوردن شيطان اين دشمن اصلي انسان.
ج. بازنده شدن انسان و پيروز شدن شيطان بر انسان خوب مي دانيم پس از اتمام زمان بازي ديگر نتيجه قابل تغيير نيست. پس از پايان عمر نيز ديگر فرصت جبران و تغيير نتيجه نيست.
حضرت علي (ع)در اين مورد مي فرمايد:
اَليَومَ عَمَلٌ وَ لا حِسابٌ وَ غَداً حِسابٌ وَ لا عَمَلٌ. (4)
دوران دنيا هنگام انجام عمل صالح است ولي حسابرسي نهايي نيست و دوران آخرت هنگام حسابرسي نهايي و اعلام نتيجه مي باشد. بنابراين ديگر فرصت جبران با عمل صالح است.

نکته هشتاد و سوم: نتيجه مساوي پنج پنج
 

بسيار اتفاق افتاده است که دو تيم پس از نود دقيقه تلاش يا يکصد و بيست دقيقه به نتيجه مساوي تن مي دهند تفاوتي ندارد که نتيجه مساوي صفر صفر باشد يا ارقامي مساوي ديگر به عبارت ديگر گاهي هيچ گلي رد و بدل نشده و منجر به تساوي مي شود و زماني هم رقم زوجي از گلها رد و بدل شده که دو تيم به تساوي وارد دروازه هاي يکديگر نموده اند.
از بيان اين نتيجه تساوي قصد دارم به يک نتيجه تساوي پنج پنج که در حديثي از رسول اعظم (صلي الله عليه و آله) نقل شده است بپردازم.
شخصي از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) سؤال نمودند که يا رسول الله کدام پنج مي باشد که در مقابل پنج قرار دارد.
حضرت رسول اعظم (صلي الله عليه و آله) فرمودند:
خداوند براي پنج گناه پنج مجازات متناسب با آن گناهان در نظر گرفته است.
1. مجازات گناه عهدشکني و بي اعتنايي به قول و قرارها و عهد و پيمانها، که سيطره و تسلط دشمنان مي باشد.
2. مجازات گناه صدور احکام ظالمانه و ناهماهنگ با دين که فقر و بيچارگي مي باشد.
3. مجازات گناه علني شدن فساد و فحشا و منکرات که ازدياد مرگ و نابودي مي باشد.
4. مجازات گناه کم فروشي که کم رويشي گياهان و محصولات مي باشد.
5. مجازات گناه ترک زکات که قطع باران مي باشد.

نکته هشتاد و چهارم: موقعيتهاي از دست رفته
 

در طول مسابقه فوتبال اتفاق مي افتد که بازيکنان يک تيم چندين موقعيت مسلم گل را از دست مي دهند و افسوس مي خورند و پشيمان و نادم مي گردند.
يکي از نامهاي قيامت «يوم الحسره» مي باشد يعني زمان ندامت و پشيماني در آن روز انسانهاي گناهکار بر موقعيتهاي خوب عمر که مي توانستند بهترين استفاده را از آن بنمايند ولي از دست داده اند افسوس مي خورند يکي از بهترين موقعيتها در زندگي انسان موقعيت جواني و قدرت است صاحبان چنين موقعيتهايي بکوشند از اين دو نعمت و عنصر الهي در جهت الهي استفاده نمايند.

نکته هشتاد و پنجم: اُفت و خيزبازي
 

بارها در مسابقات مختلف فوتبال شاهد اوج و فرود و يا افت و خيز بازي يک تيم بوده ايم ديده ايم که تيم در برهه هايي از زمان بازي جذاب و زيبا و با انگيزه بازي نموده است و در برهه هاي ديگر بازيکنان بي انگيزه و پر اشتباه ظاهر شده اند. يکي از هنرهاي مربيان هدايت تيم در زماني است که تيم در حالت فرود يا افت قرار گرفته باشد. چنين اوج و فرودهايي براي انسان و روح انسان نيز مي باشد. روح انسان نيز داراي جزر و مد است، اين است که انسان در چنين شرايط متضادي (جزر و مد روح) عکس العمل و برخورد مناسب را بداند. مربيان و پيشوايان بشريت تذکرات لازم را براي اين دو حالت روحي بيان فرموده اند. خاتم پيامبران حضرت محمد (صلي الله عليه وآله) مي فرمايند:
شَيَئانِ يُبغِضُهُمُ اللهُ الاَعوالُ عِندَ المُصيبَهِ وَ المزِمارُ عِندَ النِعمَهِ.
بکوشيد در حالت جزر روح و ناگواريها و مصائب، بيش از حد بي تابي ننماييد و همچنين سعي نماييد هنگام مد روح و وفور نعمتها و شادي، خود را آلوده به گناه از جمله گناه موسيقي لهوي و رقص ننماييد چرا که خداوند با هر دو حالت دشمن و مخالف مي باشند.

نکته هشتاد و ششم: آخرين دقايق بازي
 

مشاهده مي شود تيم برنده در دقايق پاياني مسابقه شاد و خوشحال است و تيم بازنده هر چه به دقايق پاياني بيشتر نزديک مي شود افسرده تر و عصبي تر مي شود چنين حالتي براي انسانها هم پيش مي آيد انسانهاي نيکوکار با خبردار شدن از مرگ خود و لحظات پاياني شاد و خوشحال هستند اما انسانهاي جنايتکار با درک نزديک شدن مرگ هر لحظه پژمرده تر و غمگين تر مي شوند شايسته است انسان کاري بکند که لحظات آخر شاد باشد.
وقتي آمدي به دنيا عريان
ديگران خندان بودند و تو گريان
کاري بکن که هنگام رفتن
تو خندان باشي و ديگران گريان

نکته هشتاد وهفتم: ترک ورزشگاه
 

در دقايق پاياني بازي و پس از اتمام بازي آرام آرام تماشاگران و طرفداران تيمها ورزشگاه را ترک مي نمايند دو تيم مي مانند و نتيجه اي که کسب نموده اند. هر نتيجه اي که به دست آورده اند ديگر تماشاگران توان تغيير آن را ندارند. در اواخر عمر انسان و پس از اتمام عمر دوستان و آشنايان آرام آرام انسان را ترک و فراموش مي نمايند در احاديث هست که يکي از سؤالاتي که ملائکه الهي پس از مرگ از انسان مي نمايند اين است که:
أينَ اَحِبّائُکَ لِما اَو حَشَکَ.
آن دوستان و رفيقان شفيقت کو؟ کجايند؟ چرا اکنون از تو و جنازه ات وحشت دارند. شايسته است انسان بداند که اين خودش است که سرنوشت پس از مرگ خود را تعيين مي نمايد.
مَن کَفَرَ فَعَلَيهِ کُفرُهُ وَمَن عَمِلَ صَالِحاً فَلِأَنفُسِهِم يَمهَدُونَ. (روم : 44)
دوستان و آشنايان نمي توانند براي انسان کاري انجام دهند. طبق تعاليم قرآن کريم احوال قيامت آنچنان وحشتناک است که پدر و مادر از فرزندان فرار مي نمايند و هر شخص به فکر خود مي باشد.(5)
ثَلاثُ مَواطِن لا يُذکَرُ اَحَدٌ احَدّاً.
رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) مي فرمايد:
سه موقعيت و ايستگاه در روز بازپسين هست که هيچکس به فکر ديگري نيست هر کس فقط و فقط به فکر خود مي باشد اين سه موقف عبارتند از:
الف. هنگام حسابرسي اعمال (پاي ترازوي حساب) هر شخص مي خواهد بداند آيا اعمال او صالح و قبول و وزين و سنگين است يا خير؟
ب. هنگام عبور از صراط هر انساني مي خواهد بداند آيا مي تواند از صراط عبور نمايد يا سقوط مي کند.
ج. هنگام اعطاي نامه هاي اعمال هر انساني مي خواهد بداند آيا نامه اعمال او را به دست راستش مي دهند و اهل نجات و سعادت مي شود يا به دست چپ او مي سپارد.
لِکُلِّ امرِي مِنهُم يَومَئِذ شَأنٌ يُغنيهِ. (عبس: 37)
در آن روز، روز قيامت هر کس به قدر کافي به خود و سرنوشت خود مي انديشد و وضعي دارد که به خود مشغول است.

نکته هشتاد و هشتم: گل به تيم خود
 

در طول مسابقات فوتبال به ندرت مشاهده نموده ايم که بازيکني بر اثر اشتباه به جاي تيم مقابل به تيم خودشان گل مي زند. تمام مربيان و بازيکنان به ويژه طرفداران آن تيم چنين بازيکني را سرزنش مي نمايند.
اگر چشم حقيقت بين ما باز شود مي بينيم در طول زندگاني ما بارها به خود گل مي زنيم.
ظَلَمتُ نَفسي وَ تَجَرَّأتُ بِجَهلي.
بر اثر جهل و ناداني به خود ظلم مي نماييم.
راستي چگونه به خو گل مي زنيم؟! انسان ظالم فکر مي کند به ديگري ظلم نموده اما در حقيقت به خود ظلم نموده است.
يَومُ العَدلِ علي الظّالِمِ اَشَدُّ مِن يَومِ الظُّلمِ عَلي المَظلُومِ.
روز مجازات ظالم بسيار مشکلتر از روزي است که مظلوم ظلم را تحمل نموده بود.
در حقيقت هرگونه گناهي که انسان مرتکب مي شود به هيچ فردي جز خود ظلم ننموده است.

نکته هشتاد و نهم: دروازه طلسم شده
 

در برخي از بازيهاي بين دو تيم شاهد بوده ايم که يک تيم با وجود بازيکنان خوب و حملات مداوم به دروازه حريف و کسب موقعيتهاي خوب گل زدن حتي موقعيت پنالتي باز به گل دست نمي يابند گويا هر چه بيشتر تلاش مي نمايند دروازه حريف طلسم شده و باز نمي شود.
ما انسانها نيز در محدوده دنيا اکثراً به دنبال راحتي و آسايشي مطلق هستيم گاهي برخي افراد هر چه بيشتر وسايل آرامش و آسايش را فراهم مي نمايند اما آن راحتي و آسايش را که دنبالش هستند به دست نمي آورند بايد بدانيم که همانند دروازه طلسم شده دروازه دنيا از وجود راحتي و آسايش مطلق طلسم شده و دست يافتني نيست.
حضرت امام سجاد (ع)مي فرمايد:
راحتي (مطلق) در دنيا و براي اهل دنيا خلق نشده است راحتي و آسايش مطلق در بهشت و براي اهل بهشت خلق شده است.
نکته نودم: سوت پايان بازي
با سوت پايان بازي تيم برنده خوشحال است و تيم بازنده غمگين شايسته است انسان مؤمن در فرصت عمر خود به گونه اي رفتار نمايد که با سوت پايان عمر شاد و خوشحال باشد.
وقتي آمدي به دنيا عريان
تو گريان بودي و دگران خندان
کاري بکن که هنگام رفتن
تو خندان باشي و دگران گريان
پنج دقيقه وقت اضافه

1. جبران عبادت
 

در طول بازي فوتبال اگر به هر دليلي بازي متوقف شود بعد از پايان وقت قانوني بازي با وقت اضافه جبران مي شود.
در اسلام نيز برخي از عبادات اگر در زمان خود انجام نشود يا در زمان خود کامل انجام نشود بايد در وقتهاي اضافه جبران شود. مانند روزه ماه مبارک رمضان که اگر در زمان خود انجام نشد بعد از ماه رمضان قضا مي شود. يا اگر در طول نماز برخي حواس پرتيها و کاستيها پيش آمد بعد از پايان نماز با سجده سهو و نماز احتياط و نمازهاي مستحبي جبران مي شود.

2. تسويف
 

يکي از شيوه هاي تيم پيروز ميدان براي حفظ پيروزي وقت کشي است. درميدان زندگي اجتماعي و ديني انسان هم يکي از شيوه هاي شيطان تسويف يا وقت کشي است. شيطان به انسان تلقين مي نمايد که براي کار خوب و توبه هيچگاه دير نيست. انسان را به امروز و فردا نمودن گرفتار مي سازد تا عمر انسان در حالت گناه به سرآيد و شيطان قهقهه شيطاني سردهد.

3. آشتي
 

يکي از صحنه هاي زيباي فوتبال آشتي و روبوسي دو بازيکني است که با يکديگر برخورد فيزيکي داشته اند. شايسته است اين صحنه زيبا در صحنه زندگي ما بوجود آيد و بلافاصله پس از ايجاد اختلافات و تنشها از يکديگر عذرخواهي نماييم.

4. دفاع از وسط زمين
 

تيمي که دفاع را از وسط زمين شروع مي نمايد پيروز است. برخي از تيمها دفاع را از هيجده قدم دروازه خود آغاز مي نمايند که بسيار بسيار دير است و خطر گل خوردن فراوان مي باشد. براي آلوده نشدن به گناهان، تعليم خداوند و پيامبران اين است که دفاع را از وسط زمين شروع نماييم. يعني به برخي از گناهان حتي نزديک نشويم. در قرآن کريم براي جلوگيري از آلودگي جنسي مي فرمايد:
مردان و زنان مؤمن مراقب چشمها و نگاههاي خود باشند.
قُل لِّلمُومِنينَ يَغُضُّوا مِن أبصَارِهِم وَ يَحفَظُوا فُرُوجَهم. (نور: 30)
قُل لِّلمُومِناتِ يَغضُضنَ مِن أبصَارِهِنَّ وَ يَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ. (نور: 31)
5. اخراج بازيکنان
با دريافت کارت قرمز بازيکن از زمين خارج مي شود. با اخراج بازيکن تيم، تيم مقابل شاد مي شود، چون احساس مي نمايد با اخراج اين بازيکن اندکي از توان تيم مقابل کاسته شده است.
در ميدان زندگي ديني و اجتماعي نيز با کنار گذاشتن و اخراج افراد فعال و مؤثر يا ترک برخي از عبادات، تيم مقابل انسان که تيم شيطان يا دشمنان انقلاب باشند بيشتر احساس قدرت مي نمايند.
بديهي است که اخراج و کنار گذاشتن افراد مسئله دار و مشکل ساز چون جراحي غده هاي سرطاني است که موجب حيات بيمار مي گردد.

اتوبوسهاي شرکت واحد
 

در پايان سخني داريم با کساني که پس از ترک ورزشگاه و بازگشت از آن، هيجانات مسابقه را در بيرون ورزشگاه مي برند و با وارد آوردن خسارات زياد به وسيله نقليه بويژه اتوبوسهاي شرکت واحد خشم و هيجان خود را نشان مي دهند.
از اين گونه افراد سؤال مي شود آيا شما به خانه خودتان هم که وارد شديد اقدام به شکستن کامپيوتر شخصي و تلويزيون خود مي نماييد؟ آيا زماني هم که در خانه خود بازيها را تماشا مي نماييد با شکست خوردن تيم محبوبتان دست به شکست وسايل محبوبتان مي زنيد؟!!
هرگز، هرگز، چرا؟ چون بايد خسارت را جبران نماييد. چون وسايل خانه را از خودتان مي دانيد. بايد اين گروه بدانند که مسئوليت ما در برابر وسايل عمومي و بيت المال بايد صدها برابر وسايل خصوصي باشد. چرا؟! به خاطر اينکه با شکستن و خسارت وارد آوردن به وسايل عمومي، ما در برابر تمام مردمي که بيت المال حق آنان است مسئوليم و به همه آنان ظلم نموده ايم.
راستي اگر يکي از همين تماشاگران به ماشين شخصي شما خسارت وارد آورد، شما چه مي کنيد؟ چه عنوان و شخصيتي و القابي به او نسبت مي دهيد. پس بدانيد همين القاب و عناوين هم براي شماي نوعي که به بيت المال و وسايل عمومي خسارت وارد آورده ايد داده مي شود.
راستي پيشنهاد شما براي پيشگيري از اين حالت چيست؟ مي توانيد براي ما بفرستيد. نگارنده دو پيشنهاد ارائه مي دهد:
- پيشنهاد اول:
براي جلوگيري از اين گونه حرکات علاوه بر فرهنگ سازي نياز به پيشگيري مي باشد. پيشنهاد مي دهم در بازگشت از ورزشگاه هنگام سوار نمودن تماشاگران به اتوبوسهاي واحد همراه دريافت بليط از هر نفر کارت ملي او را نيز دريافت نمايند چنانچه در مقصد هيچ خسارتي به اتوبوس عمومي و خودروي سوار شده وارد نيامده باشد کارت او بازگردانده شود در غير اين صورت تا دريافت خسارت کارت مسترد نشود.
- پيشنهاد دوم:
راهکار دوم: بليط مسابقات و ورود به ورزشگاه مانند دسته هاي چک به گونه اي طراحي شود که دو بخشي باشد يک بخش براي ورود به ورزشگاه و بخش ديگر براي سوار شدن به اتوبوس هنگام بازگشت از ورزشگاه.
هنگام فروش بليط فروشنده ملزم به ثبت شماره ملي يا شماره گواهينامه خريدار بليط در قسمت دوم بشود. (قسمتي که ويژه سوار شدن به اتوبوس مي باشد.) با اين تاکتيک مي توان به خوبي افرادي را که خسارت وارد نموده شناسايي نمود و براي دريافت خسارت اقدام کرد.
والسلام

پي‌نوشت‌ها:
 

1- از کتاب مفاتيح الجنان، حاج شيخ عباس قمي، ص 220، اعمال ماه رجب.
2-سوره ابراهيم، آيه 22.
3- نهج البلاغه، خطبه 28.
4- نهج البلاغه، خطبه 42.
5- سوره حج، آيه 2.
 

منبع :فاتحی محمد / فوتبال زندگي / انتشارات زمزم هدایت /چاپ اول : 1386