يادداشت برداري


 





 
يكي ديگر از مهارت هاي تحصيلي يادداشت برداري است. شما طي دوران تحصيلي و حتي بعد از آن اطلاعات زيادي دريافت مي كنيد و به خاطر سپردن تمام آنها امري غير ممكن است، بنابراين تقويت مهارت يادداشت برداري، سودمند خواهد بود.
يادداشت برداري به اين معنا نيست كه هر كلمه‌يي را كه سخنران بيان مي كند بنويسد يا اين كه بخش هاي طولاني متن كتاب ها و مجلات را كپي كرده و عيناً دوباره نويسي كنيد، بلكه صرفاً بايد نكات كليدي را يادداشت كنيد. هم چنين يادداشت برداري با استفاده از واژگان خودتان به يادآوري مطالب موجود در حافظه كمك مي كند.
ـ يادداشت برداري در هنگام مطالعه موجب كاهش حواس پرتي مي شود، در نتيجه دقت و تمركز شما نسبت موضوع يادگيري افزايش مي يابد.
ـ متخصصان اعتقاد دارند يادداشت برداري يك روش فعال در مطالعه و يادگيري محسوب مي شود، چرا كه نوشتن در حين مطالعه يعني حس ديگري را درگير عمل يادگيري كردن و اين عمل موجب تعميق يادگيري مي شود.
ـ يادداشت برداري صرفاً مربوط به منابع مكتوب مثل كتاب، جزوه يا روزنامه نيست، بلكه شما مي توانيد از نوارها يا سي دي‌هاي درسي از تدريس معلم در كلاس درس و هر سخنران ديگري نيز يادداشت برداريد.
ـ يادداشت هاي شما از منابع درسي به علت مختصر بودن شان بهترين و مفيدترين منبع براي مرور هفتگي و شب هاي امتحان هستند، چون در فرصت هاي كوتاهي كه داريد مي توانيد آنها را مرور كنيد.
ـ كساني كه به يادداشت برداري عادت كنند و بتدريج ياد مي گيرند كه با نوشتن، به افكار خود نظم ببخشند و امور روزانه‌ي خود را بهتر انجام دهند.
ـ يادداشت برداري يك شيوه‌ي مؤثر براي حضور فعال در موقعيت يادگيري است، هم چنين شيوه‌يي جهت انديشيدن و تفكر در مورد موضوع است.
اين بسيار اهميت دارد كه ما چه مطالبي را و چگونه يادداشت برداري كنيم و از سخنان معلم و مطالب كتاب حداكثر بهره برداري را كنيم.
يادداشت برداري به دو صورت است و يا در حواشي كتاب درسي و نكات مهم وكليدي را مي نويسند يا اين كه از يك دفتر مخصوص براي اين كار استفاده مي شود.
حال براي اين كه يادداشت هاي خوبي داشته باشيد نكات زير را رعايت كنيد:
1ـ سريع و خوش خط بنويسيد: يكي از نكاتي كه به تهيه‌ي يك يادداشت خوب بسيار كمك مي كند هنر تندنويسي و دست خط زيباست.
2ـ نكات اصلي و مهم با انشاي خودتان بنويسيد:
اگر قصد يادداشت برداري از سخنان معلم در كلاس درس را داريد، دليلي ندارد هرچه گوينده مي گويد عيناً آن را بنويسد، چراكه اولاً سرعت كلام گوينده هميشه از شما جلوتر است و شما هرگز به او نمي رسيد. ثانياً شما در اين مسابقه خسته مي شويد و از خبر يادداشت برداري مي نويسند براي شما مفيد نباشد.
9ـ نقش پيش خواني در تهيه‌ي يادداشت هاي خوب: حتماً قبل از شروع يادداشت برداري از كتاب، يك بار موضوع را پيشخواني كنيد تا بتوانيد به راحتي و با آمادگي بيشتري يادداشت كنيد.
10ـ مقايسه‌ي يادداشت هاي خود با دوستان: بهتر است پس از يادداشت برداري، يادداشت هاي خود را با يادداشت هاي همكلاسي تان مقايسه كنيد كه نكته‌يي را جا نيندازيد.
11ـ از ساير تكنيكها استفاده كنيد: در هنگام يادداشت برداري تا آنجا كه امكان دارد از تكنيكهاي درخت حافظه، نمودار و جدول استفاده كنيد.
12ـ رفتارهاي كلامي و غير كلامي معلم: در هنگام تدريس سكوت معنا دارد استاد بعد از بيان موضوعي يا تغيير لحن و صداي استاد يا دادن فرصت جهت تفكر بر روي موضوع يا تأكيد بر روي مطلبي و حتي بيان اين كه موضوع ممكن است در امتحان مطرح شود نشان دهنده‌ي اهميت اين نكته است كه شما بايد حتماً در يادداشت برداري به اين نكته توجه كنيد.
13ـ توجه به كلمات و جملات برجسته كتاب: در هنگام مطالعه‌ي كتاب، جملات درشت يا پررنگ تر يا با نوع تايپ متفاوت با بقيه متن، نشان از اهميت مطلب دارد كه بايد در يادداشت برداري به آنها توجه شود.
14ـ پاكنويس كنيد: سعي كنيد يادداشت هايتان بدون عجله و با خط خوانا و منظم باشد تا نياز به پاكنويس نداشته باشد. اين كار زمان شما را تلف مي كند.
منبع: 7 روز زندگي شماره (119)